PDA

Zobacz pełną wersję : przełacznik zespolony świateł



marksimus
13-10-06, 09:06
to ja zaczne - jest 13 piątek wiec roznych przygód z samochodami bedzie dzisiaj pewnie sporo :?

wsiadlem do samochodu odpiliłem, jade i sie okazuje, że ...mam problem z przełacznikiem zespolonym świateł - jak włączam kierunek to po wyprostowaniu kierownicy wajcha nie wraca w pierwotne polozenie... a wczoraj wieczorem było wszystko ok...
miał moze ktoś taki przypadek i wie czy mozna cos z tym felerem zrobić czy zostaje mi tylko wizyta w serwisie?

wlodekp
13-10-06, 11:49
Jeżeli masz troche zdolności manualnych, możesz spróbować naprawić sam.
Miałem podobnie. Przełącznik wracał leniwie, czasami trzeba było pomagać. Dodatkowo, nie zawsze udawało się wrócić z drogowych na mijania, zostawały tylko pozycyjne.
Zdemontowałem go i naprawiłem na stole. Demontaż jest b. prosty. Po odkręceniu trzech śrubek trzeba zdjąć osłonę kolumny kierownicy, tylko ostrożnie z zaczepami połówek, żeby nie połamać.
Przełącznik jest przykręcony dwiema śrubkami. Po odkręceniu daje się wysunąć w lewo. Odpinamy dwa złącza i na stół.

Jeszcze przed rozebraniem można sprawdzić, czy działa mechanizm powrotu. Przełącz np w lewo. W wyżłobieniu, od strony kolumny kierownicy powinien się wysunąć taki biały zaczep. Po przesunięciu palcem zaczepu, przełacznik ma powrócić do położenia środkowego. Jak nie wraca, ból jest w środku.

Teraz trzeba go rozebrać. Okręcić śrubki, podważyć delikatnie zatrzaski, wysunąć ze środka i zobaczyć, co jest wewnątrz. Zobaczysz gęsty, prawie czarny smar (kiedyś był zapewne żółto-przezroczysty), poczerniałe styki pokryte tymże smarem, obraz nędzy i rozpaczy.
Trzeba to wszystko oczyścić, można benzyną ekstrakcyjną i pędzelkiem.
Przy okazji wyczyść wszystkie styki. Ja używan do tego specjalnego "pędzelka" z włókien szklanych, idealnie czyści i dociera do zakamarków. Potem dobrze jest wypolerować styki np szmatką z AUTO-MAX-em i wyczyścić ostatecznie. Przed złożeniem styki trzeba pokryć cienką warstewką specjalnego smaru do styków, ma być to smar lekki. To samo z częściami ruchomymi z plastiku.
Po tej operacji przełącznik będzie jak nowy.

PS. Można kupić przełącznik nowy. Można też używany, ale tylko Najwyższy wie, w jakim on jest stanie.

pozdr.

agent_lol
13-10-06, 11:53
dżizus, zeby sie tylko takie żeczy w aucie psuły :P

marksimus
13-10-06, 12:28
:arrow: wlodekp - dzieki za szczegółowy tutorial - postaram sie to naprawić samemu 8)
ale nie dzisiaj 13- go bo jeszcze coś spier... :?

no dzieki opisowi wlodekp'a naprawilem w 10 min :D - przelacznik byl sprawny - zawiesil sie pierscień co trafiajac w dzyndzelek przeacznika powoduje jego odbijanie - wystarczylo zdemontować przelacznik i "ruchnąć" pierscień 8)