PDA

Zobacz pełną wersję : d16y3 - czy warto robić d16z6 przy sofcie?



Kszysiu
26-12-16, 22:16
Cześć

Mam ej2 z d16y3 (poprzedni właściciel wkładał, bo oryginalne d15b7 było już nie do uratowania). Silnik jest w bdb stanie, nie zjada nic a nic oleju.
Kupiłem za grosze zestaw żeby zrobić soft turbo.

I zastanawiam się - czy opłaca się robić od razu d16y3->d16z6? standardowo to tylko 12 koni więcej. Do tego doczytałem, że przy przeróbce y3 na z6 zwiększa się mocno CR (jest wyższe niż w seryjnym d16z6), co nie jest dobre dla turbo.

Pytanie ile i czy w ogóle da coś y3->z6? Czy vtec coś zmienia przy turbo? Komputer i tak muszę zmienić/przerobić, żeby stroić po założeniu softa. Nie wiem czy dolot jest z d15b7 czy z d16y3... musiałbym to sprawdzić...

W jaki CR celować, żeby było ok dla soft turbo (do 0.5 bara)? chciałbym jeździć na normalnej 95, może kiedyś na podtlenku LPG ;) Seryjne y3 ma CR 9.4 a seryjne z6 ma 9.2.

Ogólnie jest mało informacji na temat turbienia tych silników. Albo d15b7, albo d16 dohc, albo d16 vtec.

Seryjnie oba silniki mają odcinkę przy 7200 obrotach (wg wikipedii). Warto iść w górę? i dużo trzeba w to zainwestować? Czy przy sofcie jest to wystarczające?


Pozdrawiam
Krzysiek

kamilgt
28-12-16, 13:51
Im lepsza góra tym więcej mocy z tego samego doładowania tak w uproszczeniu i w szerszym zakresie obrotów. VTEC'a zawsze warto mieć. Do 0,5bara to nie musisz się specjalnie przejmować, że CR będzie za wysokie, a nawet jeszcze lepiej jak będzie trochę wyższe.

kamil39
28-12-16, 17:48
a nawet jeszcze lepiej jak będzie trochę wyższe.A mógłbyś się wiedzą podzielic, jakie CR max jest bezpieczne, żeby softa zrobić jezdzac na 95 i odpowiednio 98 ??

Kszysiu
28-12-16, 19:54
Dzięki za odpowiedź.

Jakiej mniej więcej różnicy można się spodziewać? Jakieś 20 koni?



A mógłbyś się wiedzą podzielic, jakie CR max jest bezpieczne, żeby softa zrobić jezdzac na 95 i odpowiednio 98 ??


Też mnie to ciekawi. Ciekawi mnie jak wysoko można iść z CR. Co np z CR 10:1? przy sofcie 0.5 bara daje nam to mocno teoretycznie 15:1?

Kwapcio23
29-12-16, 00:33
Y3 ma "doprężające" tłoki, stąd takie D16Y3 z głowicą Z6 będzie miało większą kompresję niż seryjne D16Z6.

Kszysiu
29-12-16, 12:07
Ten kalkulator:
http://www.zealautowerks.com/dseries.html

Mówi, że z tłokami PM6 (z tego co wyczytałem, chyba takie ma d16y3) mam 10.24:1 CR statyczny, a przy booscie pół bara mam 15.81:1...

Czy to nie za dużo? :)

kamil39
29-12-16, 13:52
a przy booscie pół bara mam 15.81:1... Pobawilem sie kalkultorem, to nawet d16 a tlokach z vitary z cr 7,5:1 z cisnieniem tylko jednego bara ma już według kalkulatora efektywne CR 15,1:1. A wiadomo ze ładują ludzie znacznie wiecej niz 1 bar...

Kszysiu
29-12-16, 13:56
To brzmi logicznie, bo 1 bar to 2x więcej powietrza niż ciśnienie atmosferyczne... Z tego co mi się wydaje:P

Czy to oznaczałoby w sumie, że soft przy CR 10:1 powinien być ok.... Chyba...

Z drugiej strony jak ktoś wkłada tłoki z vitary, to zazwyczaj zmienia też korby - czy seryjne to wytrzymają? :)

kamilgt
29-12-16, 13:59
y3 ma CR 9.4 a seryjne z6 ma 9.2.
Bardziej miałem na myśli taką nie wielką różnicę 9.2-9.4, bo podbicie do 10.24 to już różnica dość spora. Niestety nie robiłem żadnej dserii turbo z takim CR także nic z doświadczenia nie podpowiem, mogę tylko sądzić, że na 0,5bara to nawet z takim cr będzie można to normalnie wystroić.


Mówi, że z tłokami PM6 (z tego co wyczytałem, chyba takie ma d16y3) mam 10.24:1 CR statyczny, a przy booscie pół bara mam 15.81:1...

Czy to nie za dużo?

To np. d16y7/z6 ma cr statyczny 9.6:1, przy 0,8bara ~17:1 i bez problemu można to wystroić na 95 przy normalnym zapłonie.

Kszysiu
29-12-16, 15:29
Bardziej miałem na myśli taką nie wielką różnicę 9.2-9.4, bo podbicie do 10.24 to już różnica dość spora. Niestety nie robiłem żadnej dserii turbo z takim CR także nic z doświadczenia nie podpowiem, mogę tylko sądzić, że na 0,5bara to nawet z takim cr będzie można to normalnie wystroić.


D16y3 ma 9.4
D16z6 ma 9.2
D16y3 z głowicą z6 ma 9.96-10.24 :1 w zależności jakiej uszczelki użyjesz.

Z tego co przeczytąłem d16y3 ma wyższe tłoki niż seryjne d16z6 przez co kompresja będzie większa niż przy klasycznym d16z6.




To np. d16y7/z6 ma cr statyczny 9.6:1, przy 0,8bara ~17:1 i bez problemu można to wystroić na 95 przy normalnym zapłonie.


Okej, to już coś mówi. Jak 9.6:1 przy 0,8 bara jeździ, to obstawiam, że 10:1 przy 0,5b sobie poradzi :)