PDA

Zobacz pełną wersję : Strojenie stag 4+ z podglądem korekt w hondzie obd2 [INSTRUKCJA]



MarcinWL
20-05-15, 13:09
Cześć

Na pewno część z Was grzebie sama w instalacji lub padła ofiarą gaziarza druciarza i potrzebuje doprowadzić instalację do ładu.

Poniżej przedstawiam instrukcję jak to zrobić na podstawie instalacji Stag 4+, wtryskiwacze Hana, reduktor kme silver.
Na lpg-forum jest dość dobra instrukcja którą warto przeczytać KLIK (http://lpg-forum.pl/podstawy-montazu-i-strojenia-sterownika-lpg-t32594.html)
Ja opiszę jak zrobić to na przykładzie hondy wyposażonej w złącze obd 2a/b podglądając korekty w ecu. Opisany sposób działa tylko z komputerami na obd2a/b ale ja testowałem TYLKO na poliftowym ek3 czyli obd2b, temat dataloggingu jest poruszany w wątku:KLIK (http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?179761-Datalogging-d14a3-ECU-P3X)
Ewentualnie można do komputera p28/p06 itp. dołożyć interfejs usb do linii cn2 (czyli przeróbka tak jak do strojenia) i tam logować odczyty.

W przypadku obd2 potrzebne będą:
- Przejściówka honda 3pin - obd2
- interfejs vag kkl na usb (koniecznie na chipie ftdi)
- program hobd pc scanner do pobrania KLIK (https://drive.google.com/file/d/0B9OAvh_jF4cdcTA0ay1JLWZxTVk/view?usp=sharing)

Najważniejsze jest to żeby podzespoły instalacji były dobrane i zamontowane prawidłowo, bo inaczej nie wystroimy idealnie instalacji.

Przed rozpoczęciem warto przyspieszyć zapłon, ponieważ LPG spala się wolniej ze względu na większą liczbę oktanową niż pb95 i na fabrycznym kącie będzie słabo jechał dołem na LPG. D seria oraz w większości B seria nie posiadają czujnika spalania stukowego więc kąt wyprzedzenia zapłonu nie jest przyspieszany automatycznie do granicy stuku jak jest to w nowocześniejszych silnikach, zapłon można przyspieszyć tzw. wariatorem ale z tego co wiem to dostępne na rynku mają problem z czujnikami położenia wałka/wału w hondzie. Warto się ukłonić nad tym tematem ponieważ daje to naprawdę fajne efekty i silnik zaczyna dobrze jechać dołem.

Polegając na doświadczeniu kolegi snafu dowiedziałem się że nasze hondy wystrojone są na paliwo gorszej jakości niż pb95 w związku z czym można dość bezpiecznie przyspieszyć zapłon aparatem przy zasilaniu LPG. W celu regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu zwieramy zworę serwisową i biorąc sygnał z 1 cylindra od strony rozrządu sprawdzamy lampą na kole pasowym, kąt regulujemy podczas pracy silnika na PB!. Są na nim 4 znaki, począwszy od strony grodzi oddalone oznaczenie tdc, następnie wyprzedzenie zapłonu o 14, 16 i 18 stopni. Fabryczna wartość to 16' czyli środkowa czerwona kreska, ja ustawiłem 20' przesuwając aparat w stronę grodzi. Ze względu na to że obracając aparatem zmieniamy kąt w całym zakresie obrotów (a pożądane jest tylko do ok. 4tys rpm) lepiej nie przeginać ze zbyt dużym wyprzedzeniem, żeby przy wysokich obrotach nie pojawiło sie
spalanie stukowe. Ze względu na fakt że jeźdżę głównie na LPG to dla bezpieczeństwa zalewam PB98 - przy ilości którą zużywam wyższa cena paliwa jest pomijalnie mało istotna. Optymalne byłoby zastosowanie wariatora albo komputera p28 z dwoma mapami w tym jedną wystrojoną pod LPG.

Po przyspieszeniu zapłonu należy ustawić jałowe obroty na rozgrzanym silniku - na zgaszonym silniku odpiąć wtyczkę od krokowego, uruchomić silnik i wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu - nawiew, światła itp. i ustawić 500obr/min śrubką na przepustnicy, zgasić silnik i podpiąć krokowy. Warto również na zimnym silniku nauczyć komputer od nowa wolnych obrotów, wyjąć bezpiecznik hazard i z wyłączonymi odbiornikami prądu poczekać aż silnik się rozgrzeje do dwukrotnego załączenia wentylatora chłodnicy. Teraz przydałoby się przejechać kilkadziesiąt kilometrów na benzynie żeby ustaliła się korekta długoterminowa, i zebrać w programie do lpg mapę benzynową.

Teraz przystępujemy do strojenia instalacji.


Na początek warto ustawić podstawowe parametry w programie AC gas synchro:
Temp przełączania - instalacja na dobrych komponentach i dobrze zamontowana działa już bez szarpania przy 20'c, do ustawienia eksperymentalnie
Max obroty na gazie - domyślnie jest 6500obr, trzeba ustawić więcej żeby przy wysokich obrotach nie przełączał się na benzynę
Zaznaczyć opcję wyłącz przy pierwszym
Ciśnienie minimalne gazu ustawić 0,2 bara niżej niż ciśnienie na reduktorze
Wybrać rodzaj wtryskiwaczy oraz czujnika temperatury reduktora i temperatury gazu

Teraz konieczne jest wyznaczenie mniej więcej jakie dysze nam są potrzebne oraz dobranie odpowiedniego ciśnienia na reduktorze, będzie w tym pomocna poniższa tabelka która dotyczy wtryskiwaczy HANA: KLIK (https://drive.google.com/file/d/0B9OAvh_jF4cdZHZkVWJkb3V1RDg/view?usp=sharing)

Należy pamiętać że podana jest w nim teoretyczna wydajność wtryskiwaczy dla danego ciśnienia, i pod obciążeniem ciśnienie na reduktorze spada np. z zadanego 1 bar na 0.8 bar - dla D15Z6 przy mocy 114km najlepiej sprawdzają się dysze czerwone na ciśnieniu w zakresie 0,95-1 bar na jałowych które spada do około 0,85-0,9 przy max obciążeniu.

Po dobraniu dysz i ustawieniu ciśnienia należy przeprowadzić autokalibrację i sprawdzić jak kształtuje się mnożnik - początkowy powinien wynosić około 1.2.
Mnożnik podnosimy zmniejszając średnicę dysz lub obniżając ciśnienie
Mnożnik obniżamy zwiększając średnicę dysz lub podwyższając ciśnienie

Ciśnienie reduktora powinno zawierać się w zakresie 0,9-1,2 bar i jeśli trzeba ustawić wyższe lub niższe ciśnienie aby uzyskać mnożnik początkowy 1,2 to zmieniamy dysze, im bliżej 1 bara tym lepiej - wyższe ciśnienie powoduje że wtryskiwacze mają trudniejsze warunki pracy, u mnie powyżej 1,1 bar potrafił szarpać przy delikatnym
operowaniu gazem albo po odpuszczeniu i dodaniu gazu.

Po każdej zmianie dysz lub ciśnienia warto przeprowadzić autokalibrację w celu ustawienia jałowych obrotów, ewentualnie można samemu korygować całą mapkę ręcznie.

Zanim przystąpisz do strojenia sterownika musisz wiedzieć jak przeprowadzić regulację. Przy niskich obciążeniach silnik pracuje w trybie closed loop czyli mieszanka regulowana jest za pomocą sondy która powinna falować ubogo-bogato. Jeśli w danym momencie sonda pokazuje ubogą mieszankę to komputer koryguje na (+) i dolewa więcej paliwa aż sonda zacznie pokazywać bogatą mieszankę, wtedy komputer koryguje na (-) aż sonda zacznie pokazywać ubogo i tak w kółko. Ma to za zadanie utrzymanie niskiego zużycia paliwa i czystości spalin. Jeśli za mocno wciśniesz gaz - bodajże tps powyżej 50% - to komputer wchodzi w open loop i nie korzysta z sondy tylko leje paliwo tak jak ma w mapach zapisane, a sonda będzie cały czas na bogato, ponieważ w tym przypadku liczy się moc a nie ekonomia czy ekologia.
Całe strojenie musi odbywać się w closed loop, za wyjątkiem opisanego później pociśnięcia na 2 biegu.

Krótki opis HOBD PC scanner (https://drive.google.com/open?id=0B9OAvh_jF4cdQ1JtdUhVbTJoTVk&authuser=0) z czego będziemy korzystać:
1. Połącz/rozłącz
2. Ustawienia
3. Korekta krótkoterminowa
4. Napięcie sondy
5. Wizualizacja wskazań sondy (ubogo - bogato)



Po podłączeniu interfejsu i zainstalowaniu sterowników ftdi należy sprawdzić w managerze urządzeń na jakim porcie połączył się interfejs i wybrać go w programie, ustawić odpowiedni protokół (obd2a/b) oraz zwiększyć częstotliwość odświeżania na 25fps jak na załączonym obrazku: KLIK (https://drive.google.com/open?id=0B9OAvh_jF4cdcHAwYkl0c1ZWZnM&authuser=0)

Należy podłączyć się i poczekać aż pojawią się odczyty, czasem zajmuje to kilka minut. Kiedy obroty jałowe są ustawione, (opcjonalnie przyspieszony zapłon) a silnik rozgrzany wtedy w programie do regulacji LPG czyli w tym przypadku ac gas synchro robimy autokalibrację najlepiej przy temperaturze gazu około 45 stopni.

Potem będzie potrzebna pomoc drugiej osoby, jeździsz po kolei dla różnych obciążeń (czasów wtrysku) czyli krótko mówiąc wciśnięcia pedału gazu, a druga osoba siedzi i na bieżąco ustawia mnożnik podglądając jak zachowują się korekty w HOBD. Na początku nie trzeba robić tego mega dokładnie, najważniejsze żeby korekta w żadnym zakresie obrotów/obciążeń nie leciała mocno na + ani - tylko oscylowała w okolicach zera, dopuszczalne są chwilowe impulsowe mocniejsze wychylenia np. na +/-15 po odpuszczeniu gazu i innych zmianach stanu pracy silnika.

Mapki gazowa i lpg powinny się pokryć w przypadku silnika bez vtec, jeśli masz vtec-e tak jak ja to będą rozjechane, tak samo w przypadku vtec - tutaj będzie konieczna dodatkowa korekcja po obrotach powyżej załączenia vtec.

Po wstępnym wystrojeniu wrzucasz 2 bieg i jedziesz z pedałem w podłodze do odcinki obserwując sondę, nie powinna spaść poniżej 0,7v - jeśli jest niżej to podnosisz mnożnik dla czasów maksymalnych i ostatnią kropkę mnożnika.
Może wyskoczyć błąd "wtryskiwacze gazowe całkowicie otwarte" tuż przed odcinką, nie jest to nic groźnego jeśli sonda stoi na bogato powyżej 0,7v
Jeśli podnoszenie mnożnika nic nie daje tzn. napięcie sondy przed odcinką nie rośnie - wtedy musisz podkręcić lekko ciśnienie na reduktorze, proponuję w krokach co 0,1 bar i cała procedura od początku aż będzie bogato przed odcinką. Pamiętaj że za wysoko ustawione ciśnienie powoduje beznadziejną pracę silnika, szarpanie itp.

Warto dodać jeszcze że strojenie na wot (gaz do dechy) w trybie open loop jest jak chodzenie po omacku ze względu na to że mamy tylko dwie opcje:
- nalać za mało paliwa
- nalać za dużo paliwa

Dlaczego? Dlatego że sonda wąskopasmowa nie jest w stanie dokładnie wskazać ilości tlenu w spalinach ze względu na zbyt mały zakres pomiarowy, do tego służy sonda szerokopasmowa zwana potocznie AFR :)

Reasumując:
Jeśli mieszanka będzie zbyt uboga wtedy temperatura spalania będzie wysoka i w perspektywie czasu może nastąpić wypalenie gniazd zaworowych i uszkodzenie głowicy.
Jeśli mieszanka będzie zbyt bogata wtedy nastąpi pewien niewielki spadek mocy, ale będzie bezpiecznie dla silnika czyli tzw. mniejsze zło


Jeśli masz już ustawioną z grubsza mapkę wtedy rano na zimnym silniku trzeba pozbierać korekty po temperaturze gazu, w miarę rozgrzewania się silnika. Odpalasz zimny silnik na postoju i po przełączeniu na gaz wchodzisz w zakładkę korekta temp. i w miarę rozgrzewania się gazu regulujesz np. co 5 stopni aby korekta krótkoterminowa była jak najbliżej zera.

Kiedy korekty po temperaturze są gotowe kasujesz zebraną mapę lpg i jeździsz ponownie dostrajając mnożnik, i to powinno być w sumie wszystko.


Nie jest to instrukcja obsługi programu AC gas synchro, tylko sposób na wystrojenie m.in. wrednego vtec-e którego bez podglądu korekt nie da się dobrze ustawić.

Jedras
20-05-15, 18:26
Kawał dobrej pracy odwaliłeś :)
P.s AFR sprawdzałeś?

MarcinWL
20-05-15, 22:15
AFR nie sprawdzałem... ale czaję się żeby kupić sondę, bo dopiero wtedy można mówić o naprawdę dokładnym strojeniu :)