PDA

Zobacz pełną wersję : vtec w d17 - działanie



rafal86
01-09-14, 08:52
Witam, Panowie na wstepie dodam że szukałem lecz nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi :)
interesuje mnie zasada działania vtec-a w silnikach d17. Przyznam się że do tej pory nie interesowałem się zbytnio modelem em2 i jedyne co wiem to że ma pojemnosc 1.7 i chyba 125KM :P

Noszę się z zamiarem sprzedaży swojej zabawki preludy sir i kupna czegoś bardziej cywilizowanego na codzien. Rozważać będę albo em2 albo acco VI gen f20 ale do sedna...interesuje mnie na jakiej zasadzie działa vtec w em2 czyli czy jest to coś na zasadzie 12v-16v czy może ma jakaś "ostrzejszą" krzywkę ( wygooglowałem coś o załączaniu się przy 4,5 rpm)

Zbadałem już temat w accordzie f20 i po burzliwych dyskusjach na forum HAKP użytkownicy doszli do wniosku że vtec działa tam podobnie jak np d15z6 czyli do 2,5rpm jedziemy na 12 zaworach, potem się włącza ''vtec'' czyli przechodzimy na 16 zaworów a ten "kop" oraz inny dźwięk przy 4,5 rpm to IAB.

Czy w d17 jest podobnie?

cwiro2000
01-09-14, 15:32
Generalnie musisz być pewien tego, że EM2 nie jest jakąś rakietą ewentualne modzenie jest bardzo kosztowne, można zrobić turbo ale do dłuższej eksploatacji jest nie wskazywane, ciężko z jakimiś ciekawymi częściami trzeba się zaprzyjaźnić z EBAY :P, ciężko jest również dostać ładny zadbany egzemplarz, sporo problemów z łożyskami w skrzyni w wersji 125km, brak vteca w wersji 120 km, częste usterki maglownicy oraz nie równe ułożenie nadwozia przy glebie. Wydawało by się, że auto ma dużo wad bo ma jednak bardzo cieszy z jazdy i zwykłej codziennej eksploatacji jeżeli uda ci się znaleźć zadbany model będziesz bardzo zadowolony o ile nie masz wymagań co do mocy, jeżeli trafisz w egzemplarz trochę gorszy będziesz cholernie bluźnić :)

Dla porównania ja od kupna nie licząc nowych opon w mechanike włożyłem 1700 zł

Kolega 4700 :)

piter7766
01-09-14, 16:02
interesuje mnie zasada działania vtec-a w silnikach d17

Silnik D16V1/D17A9 wyposażony jest w ukł.zmiennych faz rozrządu określany jako VTEC-II.Sterownik silnika może zmieniać wznios i czas otwarcia zaworów dolotowych poprzez wybór różnych krzywek na wale rozrządu.Włączanie i wyłączanie układu następuje zależnie od sygnału wyjściowego odpowiedniego czujnika: prędkość obrotowa wału korbowego,prędkość pojazdu,obciążenie silnika mierzone przez czujnik MAP,i temperatury cieczy chłodzącej.
Wał rozrządu w silniku D16V1/D17A9 ma dwa rodzaje krzywek o różnych zarysach dla obu zaworów dolotowych każdego cylindra (różne wartości wzniosu i czasu otwarcia).
Przy małych prędkościach obrotowych drugi zawór jest sterowany swoją własną krzywką,o bardzo małym wzniosie,zapewniającą krótki czas otwarcia zaworu ( w porównaniu z pierwszym zaworem). Taki ograniczony zakres działania tego zaworu zapewnia duży moment obrotowy przy małej prędkości obrotowej i szybką reakcję silnika na zmianę obciążenia.W celu zwiększenia osiągów silnika dźwignia zaworu jest blokowana (za pośrednictwem mechanizmu hydraulicznego sterowanego elektronicznie) z dźwignią pierwszego zaworu.Dźwignia drugiego zaworu nie styka się ze swoją własną krzywką na wale rozrządu dopóty, dopóki układ blokowania nie zostanie rozłączony.Przez ten czas oba zawory otwierają się zgodnie z zarysem krzywki pierwszego zaworu,powodując poprawę osiągów przy większych prędkościach obrotowych wału korbowego silnika.

rafal86
01-09-14, 18:17
dzieki za opinie, zdaję sobie sprawe że tak jak acco f20 tak samo em2 to nie rakiety +- 9s do 100, jako taka elastyczność ale powiem szczerze właśnie bardziej na niezawodność liczyłem w tych modelach bo po perypetiach z preludą ( ponad 4 tyś po kupnie włożyłem a kupowałem jako "igła" ) zraziłem się do niej i mimo super frajdy z jazdy 200 konnym autem to mam jej serdecznie dość :D

oczywiście wiadomo że różnie się trafi ale jednak im młodszy rocznik/generacja tym większa szansa że siwych włosów mi nie przybędzie

DRIVERRS
01-09-14, 20:24
Ja swoja mam 3 rok i odpukac nie narzekam :) moze w końcu bedzie wiecej Emek w Dolnośląskim :)

rafal86
02-09-14, 11:37
tak przeglądam Wasze tematy o 'emkach' i coraz bardziej mi się podoba:) możecie jakies słabe punkty tego modelu wymienic? poza skrzynia. Ruda atakuje tak jak wcześniejsze generacje? Dostęp do części mechanicznych jest na przyzwoitym poziomie?
Czyli generalnie mozna uogólnić że vtec działa na zasadzie takiego econo jak w ek3?

kurak91
02-09-14, 14:33
u mnie rudej brak jakiejkolwiek a długo stala kiedyś pod chmurka zanim ja przygarnąłem ;) a dostęp części jest spoko tylko do modów gorzej ;p he a słabe punkty zostawiam reszcie :)

Jasiu
02-09-14, 21:51
Słabe punkty, czyli usterki które spotykają niektórych forumowiczów: łożyska skrzyni, uszczelka głowicy, maglownica, przednie zawieszenie, bujający fotel kierowcy. Awarie te nie są jednak regułą, ja mam EMkę rocznik 01, przebieg 250 000 i poza wymianą tulei i sworzni, żadnej z pozostałych wytykanych wad. A i stuki u mnie pojawiły się po obniżeniu auta, ale udało się je wyeliminować. Gdyby nie zmiana zawiasu na kit H&R pewnie nic by się nie posypało.

Vtec tak jak mówisz, bardziej econo niż rasowy vtec. Tego drugiego można szukać w hondach które mają po dwa wałki rozrządu, np B, czy K seria.

rafal86
03-09-14, 11:29
ale ta UPG to rozumiem raczej zaniedbania uzytkowników typu przegrzanie auta niż wada fabryczna?
czyli generalnie trzeba zwracac uwagę na wszystko to co przy każdym innym aucie. Widzę że macie w grupie towarzyskiej temat to przeglądne jeszcze tam posty i po weekendzie zdecyduje czy szukać emki czy zostać przy preli do wiosny. Dzieki za opinie Wam