PDA

Zobacz pełną wersję : [Foto-instrukcja] Jak zrobić samemu obudowę na katalizator.



Bassmaster
04-04-08, 23:44
Może komuś się przyda ten tekst, zwłaszcza że duża część naszych Hondek nie ma osłony na katalizator, bo odpadła lub trzeba było ją usunąć.

Jakiś czas temu zaczęło mi coś dzwonić pod samochodem podczas postoju. Gdy wjechałem na kanał okazało się, że górna osłona katalizatora pękła przy mocowaniu jednej śruby i brzęczała gdy układ wydechowy wibrował (ufff, myślałem że to wkład katalizatora się wypalił lub ukruszył).
Postanowiłem usunąć starą i wykonać nową osłonę (górną i dolną).

Co nam będzie potrzebne przed przystąpieniem do pracy:
- Arkusz blachy (ja użyłem kwasówki i taką polecam) o wymiarach nie mniejszych niż 360x360mm i grubości ~1mm (powstaną z niego 2 osłony: górna i dolna).
- Nożyce do cięcia blachy (lub gilotyna)
- Kombinerki i imadło do wyginania
- wiertarka z wiertłem fi 6mm (może być 8mm, zależy jakie kupiliśmy śruby)
- 4 śruby z gwintem 6mm + 4 nakrętki + 8 podkładek (powinny być ocynkowane, nie będą wtedy tak szybko korodować)
- Piłka do metalu lub szlifierka kątowa (tak na wszelki wypadek ;) )
- 1-2h naszego cennego czasu

1. Najpierw musimy usunąć stare śruby trzymające osłony katalizatora (ja 3 śruby urwałem podczas odkręcania, także nie było z nimi problemu, ostatnią niestety musiałem odciąć piłką do metalu).
Tak właśnie wyglądała moja dolna osłona:

http://fotoo.pl//out.php?i=1000445_dsc00436.jpg

2. Za pomocą nożyc lub gilotyny wycinamy z blachy 2 prostokąty o wymiarach 180x355mm.
Oto rysunek i wymiary obudowy (linie ciągłe oznaczają miejsca cięć, linie przerywane miejsca zagięć, wymiary podane są w mm):

http://fotoo.pl//out.php?t=1000440_obudowakatalizatoraem8.jpg (http://fotoo.pl/show.php?img=1000440_obudowakatalizatoraem8.jpg.ht ml)

3. Wiertłem 6mm (lub 8mm) wiercimy 4 otwory pod nowe śruby na rogach obydwu arkuszy blach.

4. Nożycami do blachy wycinamy 4 "nóżki" w każdej osłonie.
Będą one służyły do przykręcenia ich do katalizatora (tniemy tylko wzdłuż linii ciągłych!) i 2 wycinki koła (na dole rysunku z wymiarami) będące miejscem na śruby łączące katalizator z tłumikiem środkowym (poprawiłem na: "robiące miejsce na przydługie śruby łączące katalizator z tłumikiem środkowym").

5. Za pomocą kombinerek lub imadła wyginamy kwadrat 20x20mm z otworami pod śruby wzdłuż przerywanej linii do góry o 90st.
To samo musimy zrobić z 5mm brzegami (przerywana linia) biegnącymi wzdłuż całej osłony, ale je wyginamy tylko o ~60st. do góry.

6. Teraz musimy ukształtować z naszych arkuszy coś na kształt rynny, ja pomagałem sobie starą osłoną podłożoną pod arkusz blachy i imadłem.
Ostatecznie musimy uzyskać taki kształt, aby po nałożeniu na katalizator obydwu części stykały się one w miejscach wygięć brzegów a odległość pomiędzy otworami "nóżek" (w poprzek osłony) wynosiła ~110mm.

7. Jeśli już wszystko dopasujemy to możemy całość skręcać (kolejność patrząc od dołu: śruba, podkładka, osłona dolna, katalizator, osłona górna, podkładka, nakrętka).
Należy zwrócić uwagę na to, że dolna osłona posiada wycięcia na śruby łączące katalizator z tłumikiem środkowym a górna nie.

Efekt końcowy: zabezpieczenie katalizatora przed uszkodzeniami i wodą - bezcenne!

http://fotoo.pl//out.php?i=1000447_dsc00433.jpg

http://fotoo.pl//out.php?i=1000448_dsc00434.jpg

http://fotoo.pl//out.php?i=1000449_dsc00435.jpg

Konrad84
05-04-08, 16:46
Bardzo fajnie, normalnie zgłóś się do Riko żeby wstawił to do tekstów.
Mam dwa pytania:
1. Nie za bardzo zrozumiałem do czego służą te dwa wycięcia (widać je na dole rysuku) no i nie znamy ich wymiarów.
2. Czy łączenie dwóch przyszykowanych przez ciebie elementów jest spawane ? Jeżeli nie, to, czy nie hałasuje ?

PS.
Czy jest opcja, żebyś powtórzył to za gotówkę ??

[ Dodano: Sob 05 Kwi, 2008 ]
te wymiary tyczą się d14. Czy w np. b18 będzie znaczna różnica ?

Bassmaster
06-04-08, 18:43
1. Nie za bardzo zrozumiałem do czego służą te dwa wycięcia (widać je na dole rysuku) no i nie znamy ich wymiarów.
Te dwa wycięcia są tylko po to aby 2 śruby łączące katalizator z tłumikiem środkowym (dokładnie są tam 3 długie śruby ze sprężynkami), nie nachodziły na dolną osłonę, widać to na ostatnim zdjęciu w fotorelacji. Ich wymiary? Hmm, miałem zmieniane te śruby i tłumik środkowy, także nie jestem pewien czy np. w serii nie są one krótsze. Po przymiarce na pewno będzie wiadomo ile podciąć.

2. Czy łączenie dwóch przyszykowanych przez ciebie elementów jest spawane ? Jeżeli nie, to, czy nie hałasuje ?
Nie jest spawane i nie hałasuje, sprawdzałem.

Czy jest opcja, żebyś powtórzył to za gotówkę
Nie ma problemu, co do ceny się dogadamy ;)

te wymiary tyczą się d14. Czy w np. b18 będzie znaczna różnica ?
Szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia, nie widziałem kata od B18. Sądzę, że nie ma różnicy w wymiarach a jeśli nawet są, to nic nie stoi na przeszkodzie w zrobieniu większej osłony.
Zainteresowane osoby proszę o info na priva, podam do siebie kontakt i obgadamy wszystko ze szczegółami.

Bassmaster
15-08-11, 21:17
W związku z licznymi zapytaniami, czy jestem w stanie zrobić taką obudowę jeszcze raz odpowiadam: tak, jestem w stanie.
Potrzebuję informacje nt. rozstawu śrub katalizatora, do których przykręcana jest osłona. Robię ją z blachy kwasoodpornej 1-1,5mm a kosztuje to 150zł netto + koszty wysyłki (trochę cięcia, gięcia i wiercenia przy tym jest).
Gdyby ktoś był zainteresowany taką osłoną proszę o kontakt: marek.sadoch@wp.pl

comatose
15-08-11, 22:01
Mam takie (pewnie lamerskie :P ) pytanko. Do czego jest potrzebna ta osłona? Pełni funkcję osłony czysto mechanicznej czy może odpowiada też za osłonę termiczną? Pytam z ciekawości, u mnie wszystko z nią OK jest ;]

darp4
16-08-11, 15:55
Termiczną. Jak ją zdejmiesz tunel się nagrzewa.

comatose
16-08-11, 16:22
Dzięki, u mnie katalizator jest inaczej umiejscowiony i nie ma z tym problemu :)

Malapczuk
10-03-12, 16:07
Czy można zrobić tą osłonkę z aluminiowej blachy?
Nie wiem czy będzie ok z temperaturą?

skolopendra
11-03-12, 12:05
z aluminiowej blachy?

al łatwo się utlenia

Malapczuk
11-03-12, 12:53
al łatwo się utlenia

czyli? spali się? stopi? ;]

skolopendra
11-03-12, 13:05
http://pl.wikipedia.org/wiki/Utlenianie

czyli? spali się? stopi? ;]

:cool:

waldas
20-07-14, 13:20
Mógłbyś wrzucić rysunki tej osłony? bo stare już nie działają.

Bassmaster
12-06-15, 23:35
Linki do zdjęć aktualne :)

Poll
14-06-15, 16:26
Wrzuce wam foto na dniach jak obejść przepaloną śrubę żabką na śrubę ; D Skręciłem tak i jest luks ; D

Poll
21-06-15, 17:25
Tak rozwiązałem przepaloną śrubę (jeszcze mi ją ktoś zaspawał po cichu ; )) Jeżdze tak już ze 20 tys km. Zima zaliczona. Pomalowane srebrzanką na 600 stopni i trzyma. Co jaki czas pryskam znowu ; ) Skręcone M6. A tą dziurę co miał autor spokojnie elektrodą 1,6 da się pospawać, pomalować spawy i nic nie ruszy ; ) Tu też chciałem pospawać, nawet się szykowałem, ale miałem tylko elektrody 3 mm.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/02b917ae6b8b137a.html

arthi
29-06-15, 17:43
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/02b917ae6b8b137a.html Kolego jak to się nazywa, ten element? Muszę to kupić zdalnie niestety.

Poll
29-06-15, 19:56
To było na jakieś chalapcze od UNO kiedyś ;-D, ale możesz sobie sam dorobić od biedy. Blacha 1 -1,5 mm, żabki naciąć pilnikiem albo kątówką. Wyprofilować na imadle blaszkę. Wywiercić otwór pod M6 Myślałem, że to ogólnodostępne, ale taty pytałem bo mi znalazł to w garażu i podał mi do czego do było ; ) Sam nie mogę po Twoim pytaniu tego zlokalizować nigdzie.

arthi
30-06-15, 07:32
To było na jakieś chalapcze od UNO kiedyś ;-D, ale możesz sobie sam dorobić od biedy. Blacha 1 -1,5 mm, żabki naciąć pilnikiem albo kątówką. Wyprofilować na imadle blaszkę. Wywiercić otwór pod M6 Myślałem, że to ogólnodostępne, ale taty pytałem bo mi znalazł to w garażu i podał mi do czego do było ; ) Sam nie mogę po Twoim pytaniu tego zlokalizować nigdzie.Dzięki, no wydawało mi się, ze już coś podobnego widziałem. Musiałbym trochę porzeźbić, a potrzebuję plug&play