deter
16-04-11, 12:54
Opisana moja wymiana cukierków metodą młotkową bez demontażu wahaczy.
Potrzebny czas: ok. 2-3h na obie strony (w moim przypadku było to 2h pierwszy cukierek, następny poszedł już w miarę gładko).
Koszt: Tuleja wleczona: 110zł/szt. 2x
http://img200.imageshack.us/img200/6875/img0450f.th.jpg (http://img200.imageshack.us/i/img0450f.jpg/)
Narzędzia:
Młotek, drewniany kołek, 2m drutu, kreda czy coś innego do zaznaczenia pozycji cukierka w wahaczu, klucze 10,13,15.
http://img651.imageshack.us/img651/3237/img0453ow.th.jpg (http://img651.imageshack.us/i/img0453ow.jpg/)
Stopień trudności: łatwe
Wygodniej się to robi na podnośniku ale myślę, że kanał powinien wystarczyć.
Instrukcja demontażu/montażu: http://wyslijto.pl/plik/2upnho1mk0
1. Zaczynamy od odkręcenia kół. Spryskujemy śruby wahacza kompensacyjnego (1x) oraz trzymające tuleję wahacza (2x) WD40/Coca-Colą lub innym odrdzewiaczem.
2. Odkręcamy śrubę wahacza kompensacyjnego od nadwozia (zapamiętać, w którym miejscu była aby później nie ustawiać geometrii). Odkręcamy przewód hamulcowy od wahacza.
http://img717.imageshack.us/img717/7100/img0444w.th.jpg (http://img717.imageshack.us/i/img0444w.jpg/)
3. Odkręcamy śruby, którymi cukierek jest przykręcony do podwozia.
http://img851.imageshack.us/img851/5355/img0439n.th.jpg (http://img851.imageshack.us/i/img0439n.jpg/)http://img202.imageshack.us/img202/8320/img0442n.th.jpg (http://img202.imageshack.us/i/img0442n.jpg/)
4. Odchylamy wahacz na ile jest to możliwe w dół. Można podłożyć drewniany kołek lub przymocować go do czegoś (np. łapy podnośnika), żeby nie uciekał w górę. Oznaczamy znak z tulei LWR na wahaczu, żeby później nową tuleję zamontować w tym samym miejscu. Mierzymy także głębokość osadzenia tulei.
http://img192.imageshack.us/img192/5645/img0445tp.th.jpg (http://img192.imageshack.us/i/img0445tp.jpg/)
5. Jeżeli się da to wybijamy stary cukierek (od strony wewnętrznej do zewnętrznej czyli stojąc pod samochodem wybijamy cukierki). W moim przypadku cukierki były ostro zapieczone, potrzebny był nóż do przecięcia gum oraz piłka do metalu do przecięcia tulei.
http://img861.imageshack.us/img861/2893/img0446a.th.jpg (http://img861.imageshack.us/i/img0446a.jpg/)
6. Przeciętą tuleję wybijamy młotkiem przez kawałek drewna czy innej podkładki.
7. Otwór czyścimy i nową tuleję leciutko wbijamy małym młotkiem, trzeba pamiętać o odpowiednim ustawieniu tulei znakiem LWR w miejsce, które wcześniej zaznaczyliśmy.
http://img534.imageshack.us/img534/7388/img0448n.th.jpg (http://img534.imageshack.us/i/img0448n.jpg/)
8. Przez drewniany kołek wbijamy nową tuleję do odpowiedniej głębokości osadzenia.
9. Składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności.
Tak wyglądały tuleje po "demontażu":
http://img860.imageshack.us/img860/5156/img0447b.th.jpg (http://img860.imageshack.us/i/img0447b.jpg/)
Nowe tuleje w wahaczu:
http://img801.imageshack.us/img801/9541/img0452mj.th.jpg (http://img801.imageshack.us/i/img0452mj.jpg/)
Jeżeli popełniłem jakieś rażące błędy to chętnie posłucham krytyki :)
Potrzebny czas: ok. 2-3h na obie strony (w moim przypadku było to 2h pierwszy cukierek, następny poszedł już w miarę gładko).
Koszt: Tuleja wleczona: 110zł/szt. 2x
http://img200.imageshack.us/img200/6875/img0450f.th.jpg (http://img200.imageshack.us/i/img0450f.jpg/)
Narzędzia:
Młotek, drewniany kołek, 2m drutu, kreda czy coś innego do zaznaczenia pozycji cukierka w wahaczu, klucze 10,13,15.
http://img651.imageshack.us/img651/3237/img0453ow.th.jpg (http://img651.imageshack.us/i/img0453ow.jpg/)
Stopień trudności: łatwe
Wygodniej się to robi na podnośniku ale myślę, że kanał powinien wystarczyć.
Instrukcja demontażu/montażu: http://wyslijto.pl/plik/2upnho1mk0
1. Zaczynamy od odkręcenia kół. Spryskujemy śruby wahacza kompensacyjnego (1x) oraz trzymające tuleję wahacza (2x) WD40/Coca-Colą lub innym odrdzewiaczem.
2. Odkręcamy śrubę wahacza kompensacyjnego od nadwozia (zapamiętać, w którym miejscu była aby później nie ustawiać geometrii). Odkręcamy przewód hamulcowy od wahacza.
http://img717.imageshack.us/img717/7100/img0444w.th.jpg (http://img717.imageshack.us/i/img0444w.jpg/)
3. Odkręcamy śruby, którymi cukierek jest przykręcony do podwozia.
http://img851.imageshack.us/img851/5355/img0439n.th.jpg (http://img851.imageshack.us/i/img0439n.jpg/)http://img202.imageshack.us/img202/8320/img0442n.th.jpg (http://img202.imageshack.us/i/img0442n.jpg/)
4. Odchylamy wahacz na ile jest to możliwe w dół. Można podłożyć drewniany kołek lub przymocować go do czegoś (np. łapy podnośnika), żeby nie uciekał w górę. Oznaczamy znak z tulei LWR na wahaczu, żeby później nową tuleję zamontować w tym samym miejscu. Mierzymy także głębokość osadzenia tulei.
http://img192.imageshack.us/img192/5645/img0445tp.th.jpg (http://img192.imageshack.us/i/img0445tp.jpg/)
5. Jeżeli się da to wybijamy stary cukierek (od strony wewnętrznej do zewnętrznej czyli stojąc pod samochodem wybijamy cukierki). W moim przypadku cukierki były ostro zapieczone, potrzebny był nóż do przecięcia gum oraz piłka do metalu do przecięcia tulei.
http://img861.imageshack.us/img861/2893/img0446a.th.jpg (http://img861.imageshack.us/i/img0446a.jpg/)
6. Przeciętą tuleję wybijamy młotkiem przez kawałek drewna czy innej podkładki.
7. Otwór czyścimy i nową tuleję leciutko wbijamy małym młotkiem, trzeba pamiętać o odpowiednim ustawieniu tulei znakiem LWR w miejsce, które wcześniej zaznaczyliśmy.
http://img534.imageshack.us/img534/7388/img0448n.th.jpg (http://img534.imageshack.us/i/img0448n.jpg/)
8. Przez drewniany kołek wbijamy nową tuleję do odpowiedniej głębokości osadzenia.
9. Składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności.
Tak wyglądały tuleje po "demontażu":
http://img860.imageshack.us/img860/5156/img0447b.th.jpg (http://img860.imageshack.us/i/img0447b.jpg/)
Nowe tuleje w wahaczu:
http://img801.imageshack.us/img801/9541/img0452mj.th.jpg (http://img801.imageshack.us/i/img0452mj.jpg/)
Jeżeli popełniłem jakieś rażące błędy to chętnie posłucham krytyki :)