[center:bee49f7aee]Autor tekstu Ps2039[/center:bee49f7aee]

Jako, że nie znalazłem nigdzie na forum szczegółowego opisu co i jak odkręcać, żeby było dobrze postanowiłem opisać jak przebiegała instalacja takich tarcz w moim Cifie (może ktoś, kiedyś skorzysta):



Krok 1. Demontaż zegarów. Czas: 10 min.

Tu sprawa jest prosta i każdy nie powinien mieć problemów. Odkręcamy 4 śrubki, dwie widoczne w górnej części obudowy(Rys. 1,2), dwie ukryte pod włącznikiem halogenów i ściemniaczem oświetlenia deski. Oba przyciski wyjmujemy delikatnie podważając je od dołu. Po zdjęciu obudowy zegarów mamy dostęp do kolejnych 3 śrub, tym razem mocowań samego już licznika. Wszystkie śruby są łatwo dostępne. Teraz możemy delikatnie wyjmować zegary, odpinając po kolei złącza. U mnie były 3. No i w końcu komplet zegarów zostaje wyjęty.





Rys. 1 Śruby mocujące osłonę zegarów





Rys. 2 Śruby mocujące osłonę zegarów





Rys. 3 Śruba mocująca osłonę zegarów pod klawiszem halogenów





Rys. 4 Śruba mocująca osłonę zegarów pod klawiszem ściemniacza oświetlenia





Krok 2. Wyjęcie zegarów z obudowy. Czas: 10 min.

Następnym krokiem w instalacji nowych tarcz jest wyjęcie wszystkich zegarów (obrotomierza, prędkościomierza, wskaźnika poziomu paliwa, wskaźnika temperatury). Tu uwaga: trzeba zapamiętać ustawienie wskaźnika poziomu paliwa, gdyż po przestawieniu zmieni się jego punku odniesienia, innymi słowy … będzie wskazywać błędnie poziom. Rozebranie zegarów na czynniki pierwsze sprowadza się do odkręcenia 3 srub mocujących górny metalowy uchwyt i górną część oświetlenia zegarów (Rys. 5). Następnie należy odkręcić 12 śrubek zegarów – po 3 na każdy zegar, w tyłu zegarów.





Rys. 5 Rozkładamy zegary na czynniki pierwsze





Rys. 6 Wyjęte pojedyncze wskaźniki



Krok 3. Nakładamy nowe tarcze. Czas: 30 min.

Jest to najważniejsza i zarazem najtrudniejsza praca, jaką trzeba wykonać. Problemem są nieszczęsne wskazówki L. Producent i inni forumowicze twierdzą, że do instalacji nie jest potrzebne zdejmowanie wskazówek. Tak, więc pierwsze podejście … wskazówek nie zdejmujemy.

Przekładamy ‘bolec’ kasownika dziennego licznika kilometrów (z końca jego zdejmujemy gumkę – ciągnąc ku górze ), następne przekładamy tarczę pod kątem przez wskazówkę i wspornik wskazówki. Nie ma problemu z założeniem tarcz. Dla tarcz ze śrubkami (obrotomierz, prędkościomierz) nie jest potrzebne stosowanie taśmy dwustronnej gdyż śrubki docisną odpowiednio obie tarcze (Rys. 7 i 8). W przypadku tarcz wskaźników paliwa i temperatury można zastosować taśmę, aby obie ładnie do siebie przylegały (Rys. 9 i 10).





Rys. 7 Zamontowana już tarcza prędkościomierza





Rys. 8 Zamontowana już tarcza obrotomierza





Rys. 9 Zamontowana już tarcza wskaźnika temperatury





Rys. 10 Zamontowana już tarcza wskaźnika paliwa



Krok 4. Zmiana koloru wskazówek (dla chętnych – o ile jest taka potrzeba). Czas: 5 min.

Dla lepszego efektu (tu oczywiście kwestia gustu – nie każdemu musi się tak podobać) należy położyć cienką warstwę koloru permanentnego (przepuszczającego światło). Do tego celu użyłem flamastra, nabytego drogą kupna w jednym z marketów. Kolor czerwony (Rys. 11).





Rys. 11 Pomalowane wskazówki



Krok 5. Ostatnie zmiany kosmetyczne. Czas: 5min.

Jak wiadomo, zegary oryginalnie podświetlane są żarówkami, światło z nich jest stosunkowo jasne i dość dobrze podświetlone są miejsca takie jak: licznik kilometrów, wskazówki. I w związku z tym zdecydowałem się powrócić do takiego oświetlenia, aby te elementy, których nie podświetla (nie zastępuje) indiglo także ładnie świeciły. Ten sam problem należy rozwiązać w przypadku dwóch żarówek oświetlających zegary z góry. Tu już dowolnie, jak kto woli czy diodowo, czy żarówkowo – kolor także.



Efekt ostateczny po złożeniu wszystkiego do obudowy, skręceniu.





Rys. 12





Rys. 13



Nadmiar wiązki przewodów instalacji owinąć należy taśmą izolacyjną tworząc zbitek, który można umieścić w otworze pod instalację wskaźników automatycznej skrzyni biegów – o ile jest niewykorzystana.





Rys. 14





Rys. 15



Krok 6. Podłączenie do instalacji. Czas: 30 min.

Pierwszym krokiem podłączenia się do instalacji jest przeanalizowanie na schematach technicznych (Rys. 16,17) jak wpięte do instalacji są zegary oraz ściemniacz oświetlenia. Schematy oczywiście znajdują się w Manualu do Civic’a. Z analizy wynika, że układ składa się z trzech głównych przewodów: RED, RED/BLK - zasilające, BLK – czarny, masa.

No i tu pojawił się mały problem. A mianowicie, zmierzyłem miernikiem, jakie napięcie jest na poszczególnych przewodach. I wygląda to tak: napięcie jest tylko kiedy włączone są światła – no i to jest jasne masa jest na czarnym drucie, a dziwne było to co pokazywało na czarno-czerwonym przewodzie (przynajmniej dla mnie, zupełnie elektryka mnie nie tyka) przy maksymalnie rozjaśnionym było 0.5V, a przy maksymalnie ściemnionym 8.9V. Albo źle myślę … albo logika jest jakaś pokrętna. Sprawdziłem, więc na stykach żarówek i tam jest OK, w zależności od poziomu ściemnienia od 3.4V do 11.9V. Tak, więc, aby nie kombinować wpiąłem się w styk żarówek. Ot cała filozofia. Pobór prądu przez cały układ jest mniejszy od jednej zamontowanej żarówki podświetlenia zegarów. Ważne !! – należy pamiętać, aby prawidłowo podłączyć (+) plus z instalacji elektrycznej do (+) plus inwertera oraz (-) minus do (-) minusa.





Rys. 16 Schemat ideowy instalacji ściemniacza oświetlenia (źródło: Civic Manual)







Rys. 17 Schemat podłączenia ściemniacza oświetlania do instalacji (źródło: Civic Manual)





Krok 7. Montujemy całość na miejsce. Czas: 15 min.

Ostatnim etapem montażu jest: przymocowanie inwertera, tak, aby był ukryty, nie przemieszczał się, nie obijał, stukał, pukał… etc. oraz przykręcenie na swoje miejsce zegarów i ich osłony.

Miejscem, które wybrałem do ukrycia inwertera do wnęka nad nawiewem lewym (Rys. 18) przy zastosowaniu pasków taśmy dwustronnej tak, aby dla pewności moduł nie drżał w czasie jazdy.





Rys. 18 Miejsce mocowania inwertera.



Skoro wszystkie elementy znalazły swoje właściwe miejsce, zegary zostały podpięte pod kostki zasilające, wskaźniki po uruchomieniu silnika zadziałały … pozostało tylko dokręcić śruby mocujące zegary, przykręcić osłonę zegarów również czterema śrubami i założyć na miejsce przyciski halogenów i ściemniacza oświetlenia.





I tak wygląda ostateczny efekt pracy. Jak dla mnie podoba się, jestem zadowolony z nowego wystroju wnętrza. Jeśli ktoś zdecyduje się na podobny zabieg, to służę pomocą.

Pozdrawiam.