Witam wszystkich. Założyłem nowy temat bo nie bardzo widzę, gdzie mógłbym się z tym podpiąć.
Cel:
- obyć się bez elektryka, może zaoszczędzić dzięki temu kilka zł.
Co można zdziałać:
- obliczyć aktualną prędkość obrotową silnika naszej ukochanej (:*) Hondy, gdy nie dysponujemy tachometrem czy nie mamy zegarów z obrotomierzem
- wyregulować mniej więcej (ale chyba trochę lepiej niż na słuch) prędkość obrotową
- sprawdzić, czy występują przerwy w przeskokach iskry

Potrzebne będą:
- kilka metrów (w tym przykładzie 3 - 4) cienkiego drutu lakierowanego (drut nawojowy np. z transformatora z zasilacza/ładowarki/tv...)
- przewód zakończony odpowiednim wtykiem (raczej mini jack)
- mobilne urządzenie (no laptok czy coś), do którego można podpiąć mikrofon i zarejestrować dźwięk w postaci pliku

Drut nawijamy na kablu zapłonowym, tak żeby utworzyć cewkę, której rdzeniem jest kabel. Ja nawinąłem 300 zwojów, jak ktoś się zmęczy może sprawdzić czy przy 100 działa. Żaden problem dosztukować i dowinąć więcej. Do końcówek drutu nawojowego podłączamy dwie żyły przygotowanego przewodu z wtyczką

Przewód podłączamy do wejścia mikrofonowego, uruchamiamy silnik i zaczynamy rejestrować plik dźwiękowy, polecam darmową aplikację audacity. Co to za dźwięk??? -> W cewce którą nawinęliśmy na kablu zapłonowym na skutek indukcji elektromagnetycznej indukuje się napięcie, dokładnie tak samo jak w mikrofonie dynamicznym.

1. SPRAWDZENIE, CZY ISKRA NIE ZANIKA

Na zarejestrowanym przebiegu widać bardzo dobrze szpilki, które indukują się z iskrą


W tym przypadku wszystkie iskry wystąpiły, brak którejkolwiek łatwo wychwycić bo zwiększy się odstęp między sąsiadującymi szpilkami. Niestety nie można za dużo powiedzieć o jakości iskry, tu już tylko zostaje profesjonalny tester.

2. OBLICZENIE AKTUALNEJ PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ

Np. chcemy sprawdzić jakie mamy obroty jałowe, jakie przy włączonej klimie czy na ssaniu itd.
Na zarejestrowanym przebiegu zliczamy ilość szpilek w jednostce czasu (dla wygody przyjąłem 1 sekundę -> przy innej jednostce trzeba zmodyfikować wzory!)

rpm - obroty na minutę
n - ilość szpilek w czasie 1 s
Na wykresie z obrazka w zaznaczonej na czerwono 1 sekundzie jest 13 szpilek, stąd rpm = 120(13-1) = 1440

3. REGULACJA PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ SILNIKA DO POŻĄDANEJ WARTOŚCI

Np. grzebaliśmy przy gaźniku i chcemy ustawić obroty jałowe na fabryczne 800[+/-50] obr/min

Już tłumaczę.
Np. chcemy uzyskać obroty ~800 obr/min -> po prostu podstawiamy 800 do wzoru i obliczamy (n) czyli liczbę szpilek która powinna wystąpić na rejestrowanym przebiegu w czasie 1 s,
czyli dla 800 obr/min: n=800/120+1=7.6=~8, to nam daje rpm=120(8-1)=840obr/min, więc w akceptowalnych granicach błędu.

To tyle. Jeśli ktoś jest zainteresowany wyprowadzeniami wzorów to pisać, jeśli ktoś dostrzega jakieś błędy to pisać (błędna może być CAŁOŚĆ, naprawdę by mnie to nie zdziwiło).
Numer z cewką na kablu i rejestrowaniem przebiegu przez kartę dźwiękową wymyśliłem SAM wczoraj - 10.IV.2014. Bez fałszywej skromności nikt mi nie pomagał, nie wyczytałem niczego w necie, na pomysł naprowadziła mnie zasada działania lampy stroboskopowej.
Pozdrawiam