Zobacz pełną wersję : pyt dotyczace przegubow
szybkie pytanie, powiedzcie mi czy jak chwyce za polos i bede nia szarpał,
to powinien byc jakis luz przy przegubie, czy powinien ciasno siedziec, bez jakiegokoliwkel luzu?
bo jak wlasnie tak robie to cos stuka przy przegubie, ale podczas jazdy jest dobrze, tylko przy ruszania cos szarpie i pomyslalem ze to moze miec z tym zwiazek..
Jak szarpiesz od strony kola to luzu osiowego nie powinno byc, natomiast jak od strony skrzyni ciagniesz to "luz" bedzie, z tym ze jest to "luz" wynikajacy z konstrukcji półosi. Od strony skrzyni mozesz miec (w wiekszosci przypadkow) dwa typy przegubów GI lub AAR ktoych konstrukcja celowo wymusza wydłuzenie po linii osi (ruch wzdluzny Tripodu (Spidera) w przegubie) - zdjecia
1) Tripod poruszajacy sie wzgluznie w przegubie od strony skrzyni
2 i 3 ) Przegub GI i AAR
4) Przegub od strony kola
pozdrawiam
Mini
podlacze sie pod temat przegubow
moje pytanie brzmi czy przeguby w Civic Vti (B16A2 sedan EG9) 92-95 sa takie same jak w zwyklym 1,5 lub 1,6 (D16Z6)??
z gory dzieki za odp pozdrawiam
Mam podobny problem, ktorego do tej pory nie rozwiazalem. Tu byla o nim mowa: http://www.civicklub.pl/fi/viewtopic.php?t=22839
Postaram sie rozwinac temat, moze komus sie przyda.
Jesli chodzi o roznice pomiedzy przegubami w roznych silnikach to w znacznym (jesli nie glownym) stopniu alezy to od momentu obrotowego, jesli sa pomiedzy silnikami takie roznice, najpradopodobniej wystepuja rozne przeguby. Tak wiec bardzo czesto praktyka jest ze jesli pojawia sie nowy model samochodu z nowym silnikiem aczkolwiek tym samym momentem obrotowym silnika - ma on ten sam przegub co jego poprzednik.
Najlatwiej sprawdzic to w serwisie , zadzwonic i sie zapytac sie (zajmie im to 3 minuty jesli z pamieci nie widza) - z programu serwisowego Hondy.
Jesli chodzi o luz osiowy wzdluzny!- jesli jestes w stanie wyczuc go reka - nie jest dobrze, poniewaz polaczenie pomiedzy oska a przegubem jest na zasadzie wcisku (wielkowypustu i biezni wewnetrznej - czyli potocznie wielowypustow), a sila z jaka sie wciska oske w przegub to jakies 4000N, w zaleznosci od klienta (marki samochodu). Maxymalny dopuszczalny luz osiowy to 0,65mm (ktory przy sile 200N moze wystapic przy rozciaganiu i "sciaskaniu" tych dwoch komponentow). Tak wiec nie da sie go wyczuc reka. Jesli go wyczowasz oznacza to ze polaczenie ktore gwarantuje bezpieczenstwo w samochodzie jest niesprawne a polaczenie jest tylko utrzymane na pierscionku zabezpieczajacym, ktory w miare czasu moze sie zerwac (zmielic) przez co ...łatwo sobie wyobrazic co dalej.
Nastepnym problemem jest to ze dobierajac przeguby do samochodu najszesciej dobiera sie zamienniki nieoryginalne, ktore nie do konca pasuja (rozmiar wielowypustu na osce i biezni w przegubie nie pasuje idealnie) - najproscie sprawdza sie to w momencie montazu czy wystepuje sila przy montowaniu oski z przegubem, jesli jest ona w przedziale (powiedzmy ze okolo 4000N - w zaleznosci od marki, modelu itp) powiedzmy ze czesci te pasuja do siebie i luz osiowy nie powinien sie pojawic.
To co wydaje nam sie niewielkim luzem (np jesli jestesmy w stanie wyczuc go reka) to dosc spory problem w samochodzie gdyz "stuki" przenoszone sa przez oske, skrzynie i dalej i czesto nie do konca wiadomo co stuka i skad ...aczkolwiek jesli wystepuje taki luz jak opisales - radzilbym wymienic przegub - w ramach oczywiscie funduszy - moze cala półoś.
Rozwjajac troche watek przegubow i ich serwisu (qwoli wyjasnienia nie pracuje w zadnym z serwisow samochodowych) czesto montaz to walenie mlotkiem w przegub bez kontroli sily (za duza sila moze spowodowac pozniejsze zerwanie biezni badz jej pekniecie) oraz niewymienianie pierscionka zabezpieczajacego (ktory moze nam zycie uratowac) oraz nieuzupelnianie dawki smaru (np roznica 20g smaru przy 110g calkowitych) to jakies 70%mniej z "zycia" przegubu.
Czesto producenci polosi stosuja oznaczenia klienta (markowanie na zewnetrznej powierzchni) przegubu zewnetrznego i wewnetrznego (od strony kola i skrzyni), tak wiec jesli znajdziemy taki numer to juz polowa sukcesu bo we wlasnym zakresie bedziemy szukac konkretnego (dobranego przez producenta i testy zmeczeniowe) przegubu.
Dodam jeszcze ze w przypadku wytepowania luzu osiowego zblizonego do gornej granicy tolerancji producenci samochodo stosuja tzw. idiot test (czyli kola maxymalnie w jedna strone i max pedal w podloge) ktory sprawdza warunki wystepowania luzu w extremalnych warunkach testu. Wynikiem takiego testu nie jest (choc czasami sie zdarza) zerwanie polaczenia ,ale np zawezenie gornej tolerancji, w celu zapewnienia bezpieczenstwa nawet najbardziej "wymagajacym" kierowcom.
Pare bardzo ogolnych informacji mozna znalezc np tutaj:
http://www.gkndriveline.com/drivelinecms/export/sites/driveline/downloads/brochures/driveshafts_english.pdf
pozdrawiam
michal aka mini
podepnę się do tematu i mam pytanie ...:) czy luz w przegubie powinien być wyczuwalny na podniesionym kole czy nie? luz w kierunku <>... ?
carlos
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.