Micky19
09-01-11, 17:32
Witam.
Chciałem się poradzić, ponieważ nie jestem pewien mojego toku myślenia (różne źródła podają różne informacje).
Zmierzyłem dzisiaj ciśnienie w swojej Hondzie 6gen d15z6, ponieważ przymierzam się do remontu silnika.
Ciśnienie na kolejnych cylindrach to:
4 - 1,32 MPa (13,2 bar)
3 - 1,10 MPa (11 bar)
2 - 1,20 MPa (12 bar)
1 - 1,18 MPa (11,8 bar)
z tabeli :
http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?10527-SPECYFIKACJA-SILNIK%D3W-HONDA-CIVIC-1988-2000
dowiedziałem się że kompresja dla silnika d15z6 wynosi 9,6
Według wzoru:
Pspr = 0,125 x ε
gdzie:
Pspr – ciśnienie sprężania w (MPa)
ε – stopień sprężania badanego silnika (to jest kompresja tak?)
0,125 – współczynnik dla 4-suwów o zapłonie iskrowym
Wyliczyłem że ciśnienie sprężania katalogowe dla tego silnika wynosi:
0,125 x 9,6 = 1,2MPa czyli 12 bar
Czyli reasumując, wyniki mojego silnika mieszczą się w 10% widełkach jakie są podawane w różnych źródłach.
Pytanie 1
Czyli silnik jest w bardzo dobrej kondycji ?
Pytanie 2
Jaki może być inny powód "brania oleju" ? (bo jeśli mój tok myślenia jest prawidłowy, to układ: pierścienie, uszczelniacze i zawory jest szczelny)
Pytanie 3
Czy podczas wykonania próby olejowej mogą być wyniki rzędu:
1 - poza wykresem (2,5 MPa)
2 - poza wykresem (2,5 MPa)
3 - poza wykresem (2,5 MPa)
4 - poza wykresem (2,5 MPa) ?
(mówiąc próba olejowa mam na myśli, drugą próbę mierzenia ciśnienia, gdzie przed pomiarem każdego cylindra, do komory od świecy wlane było kilka ml oleju - nie wiem ile dokładnie, na oko, 1 nakrętka od zbiornika oleju)
Zaznaczam że skala na mierniku jest do 1,5 MPa, natomiast po przekroczeniu, wskazówka zatrzymała się na polu oznaczonym 2,5 MPa.
Wszelkie informację na temat pomiarów brałem ze strony:
http://www.zssplus.pl/www_publikacje/publikacje37.htm
Bardzo proszę o pomoc, wyjaśnienie jeśli gdzieś popełniłem błąd, osób które kiedyś już bawiły się w tego typu sprawy.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi
Chciałem się poradzić, ponieważ nie jestem pewien mojego toku myślenia (różne źródła podają różne informacje).
Zmierzyłem dzisiaj ciśnienie w swojej Hondzie 6gen d15z6, ponieważ przymierzam się do remontu silnika.
Ciśnienie na kolejnych cylindrach to:
4 - 1,32 MPa (13,2 bar)
3 - 1,10 MPa (11 bar)
2 - 1,20 MPa (12 bar)
1 - 1,18 MPa (11,8 bar)
z tabeli :
http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?10527-SPECYFIKACJA-SILNIK%D3W-HONDA-CIVIC-1988-2000
dowiedziałem się że kompresja dla silnika d15z6 wynosi 9,6
Według wzoru:
Pspr = 0,125 x ε
gdzie:
Pspr – ciśnienie sprężania w (MPa)
ε – stopień sprężania badanego silnika (to jest kompresja tak?)
0,125 – współczynnik dla 4-suwów o zapłonie iskrowym
Wyliczyłem że ciśnienie sprężania katalogowe dla tego silnika wynosi:
0,125 x 9,6 = 1,2MPa czyli 12 bar
Czyli reasumując, wyniki mojego silnika mieszczą się w 10% widełkach jakie są podawane w różnych źródłach.
Pytanie 1
Czyli silnik jest w bardzo dobrej kondycji ?
Pytanie 2
Jaki może być inny powód "brania oleju" ? (bo jeśli mój tok myślenia jest prawidłowy, to układ: pierścienie, uszczelniacze i zawory jest szczelny)
Pytanie 3
Czy podczas wykonania próby olejowej mogą być wyniki rzędu:
1 - poza wykresem (2,5 MPa)
2 - poza wykresem (2,5 MPa)
3 - poza wykresem (2,5 MPa)
4 - poza wykresem (2,5 MPa) ?
(mówiąc próba olejowa mam na myśli, drugą próbę mierzenia ciśnienia, gdzie przed pomiarem każdego cylindra, do komory od świecy wlane było kilka ml oleju - nie wiem ile dokładnie, na oko, 1 nakrętka od zbiornika oleju)
Zaznaczam że skala na mierniku jest do 1,5 MPa, natomiast po przekroczeniu, wskazówka zatrzymała się na polu oznaczonym 2,5 MPa.
Wszelkie informację na temat pomiarów brałem ze strony:
http://www.zssplus.pl/www_publikacje/publikacje37.htm
Bardzo proszę o pomoc, wyjaśnienie jeśli gdzieś popełniłem błąd, osób które kiedyś już bawiły się w tego typu sprawy.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi