PDA

Zobacz pełną wersję : D16V1 Błąd Vtec'a



Montoja
09-11-10, 19:41
Witam Zakupiłem Hanię z silnikiem D16V1 :) 110 Koników. i teraz tak sprawdziłem błędy w niej i wyszedł mi bład zmiennych faz rozrządu czyli jak się dowiedziałem chodzi Tu o Vtec'a. auto jeździ normalnie i przyspiesza, Co to może być ??? Hania jest z 2002 roku.

LemonR
09-11-10, 20:04
Skasuj błąd i sprawdź czy się pojawi ponownie. Spróbuj wyczuć cz vtec się załącza (następuje to w okolicy 3200rpm). Jeśli nie sprawdź zawór vtec (http://autoban.com.ru:8080/manual/CivHtml/11-412.htm).

Montoja
09-11-10, 21:10
Okey dzieki :) spawdze to a co do skasowania błędu to żeby nie płacić ciągle za podpięcie i kasowanie błędów można kupić coś takiego http://moto.allegro.pl/interfejs-napraw-toyota-mazda-nissan-honda-kia-i1302596622.html ??? nada się to do tego?

CM Punk
09-11-10, 21:32
Okey dzieki :) spawdze to a co do skasowania błędu to żeby nie płacić ciągle za podpięcie i kasowanie błędów można kupić coś takiego http://moto.allegro.pl/interfejs-napraw-toyota-mazda-nissan-honda-kia-i1302596622.html ??? nada się to do tego?
Możesz sprawdzić,mała kasa w sumie,jednak dobry interfejs to jakieś 6-8 tysięcy,więc można się domyślać,co za tą cenę dostaniesz....

LemonR
09-11-10, 22:40
Wystarczy by odczytać błędy i je wykasować.

Ultra Pete
10-11-10, 09:57
a jak sprawdzic czy w moim ep1 wyskakiwaly kiedys jakies bledy ? jest na to jakas procedura ? czy jak raz wyskoczyl to potem juz nie wyskoczy bez poprzedniego skasowania ?
dzieki!
p

mycek
10-11-10, 11:08
starych bledow nie zobaczysz (bynajmniej domowym sposobem poprzez kabel ODB2, nie wiem jak w serwisie, ale tez watpie zeby pokazalo). co do kolejnego bledu, jezeli juz ci sie pali check i pojawi sie kolejny to wtedy nie zapala ci sie kolejny check silnika, dopisuje sie poprostu kolejny blad. jezeli dobrze pamietam po 3 odpaleniach samochodu, jezeli komputer nie wykryje bledu to check zgasnie sam.

genior
10-11-10, 12:02
stare błędy też się da zczytać bo komp zapamiętuje tzw zamrożone ramki i bez problemu odczytasz to co nie zostało skasowane

rafal
10-11-10, 13:36
Spróbuj wyczuć cz vtec się załącza (następuje to w okolicy 3200rpm). Jeśli nie sprawdź zawór vtec (http://autoban.com.ru:8080/manual/CivHtml/11-412.htm).

VTEC w D16V1 załącza się po 4000rpm. Ogólnie ten vtec ma kilka faz rozrządu, co za tym idzie to błąd wywołane właśnie przez fazy rozrządu może wcale nie oznaczać błędu z VTECiem, lecz z jakimś zaworem.

Fazy rozrządu w D16V1:
do 2500rpm chodzi 12 zaworów (tzw. faza ECO VTEC?)
od 2500-4000rpm załączone jest 16 zaworów
pow 4000rpm załącza się dodatkowo VTEC

warto zauważyć, że na pierwszym i drugim biegu zawsze silnik chodzi na 16 zaworach.

Również polecam sprawdzić zawór vtec, być może wcześniej się lekko przytkał lub może gorszego paliwa złapał? Kiedy regulowałeś zawory?

LemonR
10-11-10, 17:03
A jakieś źródło potwierdzające te wieści bo mi kilka rzeczy nie pasuje. Np. "pow 4000rpm załącza się dodatkowo VTEC" czyli co się dzieje?

tomek
10-11-10, 20:00
Jeśli nie sprawdź zawór vtec.

jak często sprawdzacie ten zawór tj. co ile czyścicie lub wymieniacie ten filtr:confused:

z w/w serwisówki wynika, że gdy filtr jest zabrudzony to należy go wymienić oraz filtr oleju silnikowego i olej silnikowy /tak przynajmniej ja to rozumiem z ang./

i o co chodzi w tym pkt 5 tej instrukcji tj. jak fiter jest czysty:confused: co mam sprawdzić tam palcem:confused:

rafal
10-11-10, 22:16
A jakieś źródło potwierdzające te wieści bo mi kilka rzeczy nie pasuje. Np. "pow 4000rpm załącza się dodatkowo VTEC" czyli co się dzieje?

No jak to co? Zmienia się faza i skoków zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) -czyli efektywniej wypełniają się cylindry mieszanką paliwowo-powietrzną...

"Spróbuj wyczuć cz vtec się załącza (następuje to w okolicy 3200rpm)"

A Ty uważasz, że co się dzieje jak załącza się vtec?

Barti88
10-11-10, 22:43
d16v1 ma ostrzejszą krzywke (vtec) ? bo jesli nie to przejście z 12 na 16 zaworów to ostatnia rzecz jaka tam się zmienia.

LemonR
11-11-10, 08:52
Z tego co ja wiem to w tym silniku wyłącznie załączane są 4 zawory wydechowe właśnie w okolicy 3200 (zdarzało mi się to wyczuć). Do 3200 silnik pracuje na 12 zaworach. I to tyle to taki niby VTEC bo te są różne w różnych silnikach.
Z drugiej strony TU (http://autoban.com.ru:8080/manual/CivHtml/6-41.htm) coś jest na temat zmiany skoku zaworów ssących chociaż nie konkretnie dla D16V1.

dario55
11-11-10, 09:49
Z VTEC w D16V1 to jest niezła zagadka. Kiedyś chciałem się dowiedzieć jak on działa i ciężko jest znaleźć jakieś info. Ogólnie dotarłem do tego, że honda oznacza go jako VTEC - II , czyli 12 - 16 zaworów i to się we wszystkich źródłach zgadza, problem jest kiedy on się załącza. W ASO hondy kiedyś zapytałem to powiedzieli mi, że przejście na 16 zaworów, nie następuje tyle w określonych obrotach co w zależności od obciążenia silnika ale też po przekroczeniu pewnych obrotów i podomno przy otwartej przepustnicy potrafi się załączyć przy 3500 obr, ale przy delikatnym przyspieszaniu jest w stanie zrobić to później. Ale tej informacji nie udało mi się potwierdzić. Mimo, że mam dolot SRI to nie jestem w stanie usłyszeć/poczuć momentu załączenia.

tomek
11-11-10, 10:48
wg mnie w D16V1 z uwagi, że jest to VTEC a nie I-VTEC - moment załączania go, jest zmienny tj. zależny od paru czynników/ m. in. obciążenie, temp. itd. wszystko co ma wpływ na ciśnienie oleju/, nie mniej jednak moment ten oscyluje na pewno w okolicy 3200rpm. /wg mnie w zwyż nawet do okolicy 4000 - 4500/.

kasik
11-11-10, 10:57
fakt, faktem nie jest to jak w poczciwej starej D serii ale moje odczucia co do momentu zalaczenia vteca to wlasnie bliskie okolice 4tys.. moja dupohamownia odczuwa zmiany w tym zakresie obrotow :P a i sluchowe w sumie tez na dolocie :P

rafal
11-11-10, 10:57
Nie wiem jak wy, ale ja tam czuje dwa przejścia, pierwsze przy 2500rpm, drugie przy 4000rpm. sprawdźcie sobie to lekko przyspieszając na 3 lub 4 biegu. Kiedyś znalazłem specyfikacje tego vteca na ep2.co.uk i tam kilka osób pisało podobnie jak ja.

http://www.civic-ep2.co.uk/smf/index.php?action=printpage;topic=3021.0 :
"...vtec kicks in about 4.5k and mine limits just before 7k."

"BTW: Our VTEC activates at 2500 to 3000 rpm."

"till 2500rpm there are only 12 valves working (thats the mini vtec you were talking about)
after 2500rpm all valves are working and at 4800 approx. Vtec kicks in ;)"

Widać, że opisują 3 fazy rozrządu: do 2500-3000rpm a później 4000-4800rpm. Ta rozbierzność jest wywołana intensywnością przyspieszania i opóźnieniem fazy(?). Ja słyszę lekkie 'świrczenie' vteca po 4000rpm.

LemonR: Czytałem już trochę o tym, ponieważ sam byłem ciekawy. To nie tylko w tym źródle... Jakbym nie był pewien, że tak jest to bym nie pisał głupot wyssanych z palca.

dario55
11-11-10, 14:07
Na mojej dupohamowni poniżej 4500 to nic się spektakularnego nie dzieje, ale może za dużo wymagam :)
U brata w accordzie F18B2 wyraźnie przy 4200 czuć załączenie vteca i to zarówno w przyspieszeniu jak i dźwięku mimo, że żadnych stożków tam nie ma (a to też 12-16zaworów).
Przydała by się kontrolka załączonego vteca i było by po problemie.

LemonR
11-11-10, 18:12
To pod tym linkiem to takie samo dumanie użytkowników jak tu.
Przy 4300 rpm ten silnik ma największy moment obrotowy więc można to odczuć, że najlepiej się zbiera przy tej ilości obrotów.
Co do samego VTECa to trzeba dorwać zdjęcie wałka rozrządu i będzie wiadomo czy ma dodatkowe krzywki. W/g TEGO (http://japancars.ru/cat/honda/index.php?hmodtyp=10841,10842,10843&npl=19S5AKD1&_nplgrp=1&nplblk=E__1100) rysunku nie ma, chociaż zdaję sobie sprawę, że to tylko rysunek poglądowy.
Ten wyżej podany opis bardziej pasuje mi do działania VTEC-E (http://asia.vtec.net/spfeature/vtecimpl/vtec1.html)
A i jeszcze to, że na pierwszym i drugim biegu chodzi 16 zaworów to w sumie po co i jak skoro zawór załączany jest ciśnieniem oleju.
Krótko mówiąc ja wciąż nie jestem przekonany co do zasady działania "witka" w naszych silnikach.


jak często sprawdzacie ten zawór tj. co ile czyścicie lub wymieniacie ten filtr:confused:

Jak tylko mamy jakieś problemy z VTEC iem- czyli nigdy :-)

rafal
11-11-10, 20:17
LemonR: specjalnie dla Ciebie odszukałem wątek na naszym forum o vtecu w d16v1:
http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/archive/index.php/t-17423.html

LemonR
12-11-10, 12:16
No ten też nic nowego nie wnosi do tematu za to na Youtubie można znaleźć kilka fajnych animacji pokazujących jak VTEC działa.
TO (http://www.youtube.com/watch?v=AcT_ZyY3F0k) jedna z nich.
A TU (http://www.fotoleman.com/fotyNET/D16V1.jpg) jest zdjęcie zaworów (5MB). Specjalnie zostawiam duże aby można było się przyjrzeć. I wyraźnie widać że nie ma dodatkowych dźwigienek zaworowych. A tryb 12V to odłączenie po jednym zaworze ssącym a nie wydechowym jak gdzieś wcześniej było pisane (chyba nawet przeze mnie).

zbych123
12-11-10, 19:14
to zdjęcie zaworów to ostatnio mój częsty widok podczas regulacji 2 samochody w ciągu tygodnia ,tylko mnie dziwi na wydechu szczelinomierz 0,10? chyba ktoś zastosował 2 listki szczelinomierza :p zastanawiałem się właśnie często jak to działa na jednym wałku ten filmik dużo wyjaśnia

Barti88
12-11-10, 21:19
wychodzi na to że D16V1 nie ma ostrej krzywki i ten "vtec" w tym silniku działa tak jak vtec-e czyli przejście z 12v -> 16v.

wg. mnie zgadzało by się bo jechałem tym ostatnio i kompletnie nie czuć zapięcia czegokolwiek (porównuje do starego dobrego 1.6 sohc d16z6 125km + dolot - gdzie było i słychac i czuć vtec'a ale jak wiadomo tam jest normalny vtec czyli ostrzejsza krzywka).

Jarek
13-11-10, 15:36
Z tym D16V1 na forum jest jak z tematem tabu. Jak ktoś próbuje już popytać, co zmienić, jak jest itp, to po chiwli jest sporo osób, co pisze, że nie ma sensu, lepiej soft turbo, lub k20, etc. I ostatecznie, ciekawych rzeczy człowiek się nie dowie. Ja propunuję założyć temat o d16V1, czy to w tym dziale, czy to w turbo N/A swap i tam drążyć temat D16V1 i jego tajników, a ludziom zaczynającym z turbo i k20 szybko dziękować za pomoc i ich nie karmić. Wtedy po jakimś czasie będzie topic, gdzie człowiek się wielu rzeczy dowie. Co do tego VTEC'a, to też tak z głowy biorę, ale może działa on tak, że ta krzywka, która jest dla połaczonych zaworów, jest ostrzejsza, czyli jednocześnie załacza się drugi zawór dolotowy i razem pracują na ostrzejszej krzywce. Ale trzeba by było dobrze w manulach poszukać/pomierzyć samemu.

Bynajmniej tutaj kolega ma problem z samym działaniem, tzn wyskakuje mu błąd. Rozumiem, że najpierw po zakupie gdzieś pojechałeś na komputer i Ci panowie powiedzieli, że jest bład VTEC. Panowie później skasowali Ci ten bład, czy nie? Takiego Lm327 bym i tak sobie kupił, bo chodzi o to, żeby mieć wgląd w to, co wyskakuje w komputerze, jak samodiagnostyka. No i żeby skasować. W 7gen wogóle jest procedura nauki komputera, jak w 6gen? Niepolecane... Ale zwsze można klemy rozłaczyć. Błędy się skasują. Koputer się "nauczy" i w drogę. Jeśli w czasie jazdy nie wyskoczy check, to nie ma żadnego błedu.

A co do 12V w tym silniku, czyli praca non-VTEC według mnie byłoby łatwo sprawdzić poprzez Vmax albo stanąć na kresce z autem, którego sprawność jest w 100% sprawdzona. Na 12V silnik napewno będzie słabszy i Vmax IMO nie osiągnie.

dario55
13-11-10, 20:03
Kontynuując wątek poboczny działania vteca. To nie ma co sprawdzać czy to jest 12v bo na pewno jest system 12 - 16 zaworów bez dodatkowych skoków, czyli jakby vtec-econo. Ale do końca nie wiadomo kiedy on się załącza. Patrzyłem teraz na forum i w usa w d17a2, czyli tez na vtecu ktoś miał vtec light i pisał, że w zależności od wciśnięcia gazu jest to 2800-3500 obr.

LemonR
13-11-10, 20:26
Ale w D17A2 jest większy skok zaworów (ostrzejsza krzywka jak to ktoś fajnie nazwał) zgodnie z TYM (http://autoban.com.ru:8080/manual/CivHtml/6-41.htm) co było już wcześniej wklejone.
Ja uważam, że w D16V1 jest wyłącznie 12V/16V i zmiana następuje w okolicy 3200rpm tylko jakoś nie mam tego jak udowodnić.

Czy leci z nami moderator? Może by trochę tu posprzątać przenosząc gadanie o działaniu witka do właściwego wątku wklejonego przez rafal.

Montoja
14-11-10, 23:01
ogolnie dzięki waszym rozkminkom troche sie dowiedziałem o tym co mam pod machą :D ogólnie auto mam 5 dni i jeszcze nie byłem na regulacji zaworów ale jutro mam zamiar się na to umówić bo wyczytałem że to trzeba zrobić :) także wymienie olej i każe sprawdzić ten zawór Vtec'a. jeśli chodzi o moment załączania, to jeździłem kiedyś 1.6 vtec w V genie 125 kucy i tam po 4 tysiach zaczynała się zabawa :) Tutaj też czuje że w okolicy 4 tysi auto zaczyna jechać, sprawdzałem dzisiaj na trasie, w okolicy 3.2 tys nic nie zauważyłem :(

rafal
18-11-10, 10:57
Ja również uważam, że vtec załącza się w okolicy 4000 obrotów (testowane na autostradzie przy wolnym i szybkim przyspieszaniu). Możliwe, że te różnice wynikają z różnych ustawień w zależności od wersji EP2, ES7? Wydaje mi się jednak, że to nie powinna być żadna różnice, bo by musiały być całkiem inne komputery montowane do tych samych silników.

rafal
20-11-10, 01:50
Znalazłem ciekawego linka: http://hondateam.phorum.pl/viewtopic.php?t=203
LemonR miał racje, częściowo że vtec polega na przełączaniu 12 na 16 zaworów. Jest to vtec stosowany w starych typach silników.

Tekst z linku dotyczy głównie silnika D15B.


Poniżej 2500 rpm i przy łagodnym przyspieszaniu żadna z podkładek nie jest uruchamiana. Silnik pracuje wtedy w bardzo oszczędnym trybie 12-zaworowym. Kiedy prawa stopa staje się cięższa i przekroczone zostaje 2500 rpm, uruchomiona zostaje górna podkładka. Załącza się wtedy system VTEC-E i silnik przechodzi do drugiej fazy pracy. Teraz silnik D15B pracuje w trybie 16-zaworowym (obydwa zawory dolotowe sterowane są krzywką o łagodnym profilu).

Faza 2 działa w zakresie od 2500 do 6000 rpm. Kiedy obroty przekraczają wartość 6000 system VTEC uruchamia "sportową" krzywkę, przełączając silnik w 3 fazę pracy. Teraz silnik ma do dyspozycji pełne 130KM!

Silnik D15B z 3-stopniowym systemem VTEC jest obecnie stosowany w japońskich wersjach Civic/Civic Ferio VTi/Vi serii EK razem z nową bezstopniową przekładnią Hondy Multimatic CVT. Faza 1 (12-zaworowa) jest wskazywana przez diodę w desce rozdzielczej. Przejście z fazy oszczędnej do normalnej nie zawsze następuje przy 2500 rpm w zależności od obciążenia i wymagań kierowcy. Przy łagodnej jeździe faza oszczędna może trwać do 3000 rpm lub wyżej. Faza 3 może w ogóle nie być uruchamiana. Przekładnia Multimatic ma możliwość wyboru trybu jazdy: oszczędnego, normalnego i sportowego. W trybie oszczędnym silnik nie przekracza 4800 rpm, nawet przy maksymalnym otwarciu przepustnicy.

Jeśli ktoś się wczyta, to można wywnioskować, że moje wnioski o tym, że pierwsza faza jest przy 2500rpm, a druga przy 4000rpm, nie jest wyssana z palca, lecz potwierdzona kilkoma źródłami.

Czemu metody ekonomii i mocy zastosowane w wersjach D15B miały by nie być zastosowane w silniku D16V1, na rzecz pierwotnych rozwiązań systemu vtec? Uważam, że link, który podał LemonR (http://autoban.com.ru:8080/manual/CivHtml/6-41.htm) tyczy się właśnie tych starszych wersji systemu vtec.

Kolejna opinia potwierdzająca moje słowa (http://www.civic-ep2.co.uk/smf/index.php%3Ftopic%3D1939.30):

d16v1 is a combined vtec-e and a sohc vtec engine....A VTEC-E motor only increases the amount of intake valves that operate... like in the d16v1 (12 to 16 valves) but the d17 also increases the Lift AND duration of the intake valves just like a sohc vtec engine.SO the engine has benefits from the two sytems like more economical and better at higher rpm. That is why it is called VTEC-II in JDM and european market. The engine is a combined version of vtec and vtec-e .....The i-vtec engines like k20a3 also have kind of like the same basic princible as this....

LemonR
21-11-10, 09:31
Rozumiem, że dla ciebie obcojęzyczne forum to wyrocznia, gdzie wiele postów zaczyna się "I think", "As far I know"...
Oni tam nawet piszą, że w D16V1 jest trzy-stopniowy skok zaworów - jak ja bym chciał żeby tak było. Tylko gdzie te konie bo w tym przypadku 110KM z pojemności 1.6 to chyba jakaś niedoróbka.
Czyli wciąż twierdzisz, że:


Fazy rozrządu w D16V1:
do 2500rpm chodzi 12 zaworów (tzw. faza ECO VTEC?)
od 2500-4000rpm załączone jest 16 zaworów
pow 4000rpm załącza się dodatkowo VTEC

Ja wciąż twierdze, że nie i upewnię się przy najbliższej regulacji zaworów bo jak mówiłem wystarczy obejrzeć wałek by wszystko było jasne.

rafal
21-11-10, 12:15
Nadal tak uważam, ponieważ przeglądając wszystkie fora nigdzie nie natrafiłem na to, że d16v1 ma tylko jedną fazę (poza tym tematem). Poza tym te opinie z civic-ep2.co.uk są raczej wpisami twierdzącymi a nie przypuszczającymi. Silnik może ma tylko 110KM, ale osiąga moc maksymalną od niższych obrotów niż inne auta. Dodatkowo ma dość duży moment obrotowy jak na auto z silnikiem 1.6.

Jakby miał tylko jedną fazę vtec'a (12 -> 16) to spokojnie by go wyciągała toyota z silnikiem 1.6, która ma stale załączone 16 zaworów. Dodatkowo trzecia faza zmieniającą wznios zaworów pozwala zmniejszyć spalanie a przy ostrej jeździe umożliwia lepszą zabawę :)

LemonR
21-11-10, 12:57
Ale zgodzisz się, że aby był zmienny wznios zaworów to muszą być dodatkowe krzywki?

Tak się wpatruję w TO (http://allegro.pl/honda-civic-glowica-1-6-vtec-d16v1-01-05r-i1302705580.html) zdjęcie rozrządu i za cholerę nie mogę sobie wytłumaczyć w jaki sposób zrealizowano zmienny skok zaworów. Może wytłumaczysz?

Dla porównania D17A2 (http://gabrielearendt.fastpage.name/hondad17a2/) zdjęcie niewyraźnie ale widać dodatkową dźwigienkę pomiędzy tymi od zaworów ssących.

dario55
19-06-11, 20:45
Odświeże troche wątek działania vteca.

Zamontowałem sobie vtec lighta, wpinając się w sygnał idący z komuptera. Okazuje się że przy delikatnym przyspieszaniu sygnał na zawór vteca idzie przy 3300 obr (przy włączonej klimie trzeba na prawdę lekko przyspieszać żeby do tylu dojść), trochę większe przyspieszenie - 2800 obr i przy normalnym przyspeiszaniu (albo szybszym zależy jak kto operuje tym pojęciem) vtec startuje przy 2500 obr. Nie ma tutaj rozróżnienia na bieg czy temperaturę silnika.
Odczucia własne przy załączeniu vteca na 2500 obr na 2 biegu czuć wyraźne "szarpnięcie", co by potwierdzało dobre wskazania kontrolki.
Podobne opinie co do zalączania vteca znalazłem na jednym forum amerykańskim.
Jednak na forum accorda znalazłem informację, że w accrodzie 6gen gdzie też vtec działa na zasadzie 12-16v, sygnał z kompa idzie koło 3300 obr (o ile dobrze pamiętam, ale jakośc te okolice) natomiast podomno vtec załącza sie przy 4200 obr i decyduje o tym jakiś czujnik przy silniku. Osobiście uważam, że to trochę dziwne żeby sygnał z kompa był weryfikowany przez jakiś czujnik:confused:.