piotrstrojek
30-07-10, 22:50
Drodzy koledzy, przy okazji konieczności wymontowania rozrusznika i jego wyczyszczenia postanowiłem podzielić się z wami moimi doświadczeniami i w związku z tym poniżej znajdziecie niewielki poradnik jak się dobrać i rozebrać rozrusznik. Więc jeżeli wasz rozrusznik nie do końca domaga i potrafi spłatać przykrego figla to nie zawsze może on wymagać kosztownej regeneracji (znalazłem zakład, który za kompleksowe zregenerowanie zażyczył sobie 350zł) a być może wystarczy usunąć brud i syf, który się nagromadził w jego wnętrzu przy okazji wielu lat użytkowania autka, jeżeli więc macie ochotę się odrobinę pobrudzić i spróbować własnych sił to zapraszam do lektury :)
Jeszcze taka uwaga, że mój opis dotyczy rozrusznika montowanego przy silniku D15B2, wiem napewno że przy D13B2 był już nieco inny i choć ogólna zasada jest taka sama to inaczej je się rozmontowuje i inaczej wyglądają/są ułożone mechanizmy.
1. Co nam będzie potrzebne:
- klucz 8mm, 10mm, 12mm, 14mm
- porządny śrubokręt gwiazdkowy - dopasowany do pewnych śrub - opis poniżej
- smar do łożysk
- szczotka druciana
- papier ścierny
- dla pedantów odrobina benzyny ekstrakcyjnej do wypucowania obudowy :D
- browar x tyle ile będziemy mieli ochoty
- kolega lub koleżanka do podziwiania naszego profesjonalizmu, otwierania i podawania browarów, do podawnia narzędzi i jako samobieżny chwytak :)
2. Lokalizacja i wymontowanie celu
- nasz cel znajduje się - patrząc od czoła samochodu po lewej stronie tuż na skrzynią biegów, mniej więcej tu:
http://images50.fotosik.pl/321/1e832771328ea31b.jpg (http://www.fotosik.pl)
- gdy namierzyliśmy nasz rozrusznik, pierwsze co należy zrobić to odłączyć akumulator, nastęnie chwytamy w łapkę klucz 14mm - mi najlepiej pasował fajkowy, ale myślę że nada się również nasadowy z przedłużką - każdemu wg uznania. Odradzam stosowania kluczy płaskich - raz że śruby są mocno zakręcone a dwa że i tak takim kluczem nie odkręcimy "dolnej" śruby - wg następującego schematu:
http://images50.fotosik.pl/321/263c177fcbc82c30.jpg (http://www.fotosik.pl)
Proponuję śruby trzymające rozrusznik (sztuk 2 - oznaczone na schemacie numerem 6) poluzować i nie odkręcać do końca, ponieważ łatwiej nam będzie odkręcić i usunąć kable zasilające - na schemacie numer 2 i 3. Rozrusznik od D15 ma główny przewód zasilający (ze schematu numer 2) po prawo rozrusznika i najlepiej dobrać się do niego od czoła samochodu pod aparatem zapłonowym - ostrożnie, śruba jest zrobiona z brązu lub miedzi - więc krucha dosyć...
3. Rozbiórka i czyszczenie
- mając zdjęte kable (jeśli jakiś twardziel stwierdził że nie będzie odpinał akumulatora to proponuję na wszelki wypadek po odpięciu główny kabel zasialjący owinąć czymś, coby fury nie sfajczyć gdy ten dtoknie gdzieś przez przypadek do masy...) odkręcamy do końca śruby mocujące i zabieramy naszą zdobycz tam gdzie nikt nam nie będzie przeszkadzał...
Widok od czoła - widoczny brązowy nalot i zębatka napędzająca koło zamachowe
http://images46.fotosik.pl/320/8101f0a690d16d7cmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
Widok z boku
http://images41.fotosik.pl/316/46cae1ad8a319d42med.jpg (http://www.fotosik.pl)
No i zadek... widoczne łby śrub, które zaraz będziemy odkręcać
http://images49.fotosik.pl/321/12276bc2cab81a3amed.jpg (http://www.fotosik.pl)
- zaczynamy od odkręcenia dwóch długich śrub, leżacy naprzeciw siebie, idących przez cały rozrusznik - jedna z nich zaznaczona na zdjęciu - łby na klucz 10mm
http://images37.fotosik.pl/315/240e9538b3e541a3med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- przed wyciągnięciem modułu odkręcamy kabel, pod kapturkiem znajdziecie śrubę na klucz 12mm, zdejmujemy go ze śruby i wyjmujemy cały moduł zgodnie ze zdjęciem:
http://images37.fotosik.pl/315/dc947959cc3200c2med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- następnie odkręcamy 3 śruby na klucz 8mm znajdujące się na tyle obudowy rozrusznika, zdejmujemy blaszkę obudowy - ukaże nam się następujący widok:
http://images35.fotosik.pl/175/726a8fe26dbf826amed.jpg (http://www.fotosik.pl)
a to popychacz zębatki
http://images39.fotosik.pl/316/d6600b568960dccfmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
- w tym momencie osobiście przeniosłem się na dwór ze względu na czyszczenie obudowy za pomocą szczotki drucianej, które to wyzwala sporo kurzu...
- bierzemy moduł, który wymontowaliśmy jako pierwszy - odwracmy go tyłem i widzimy dwie śruby na śrubokręt krzyżakowy - musimy je obie odkręcić - polecam je popsikać WD-40...
http://images40.fotosik.pl/316/46377049c03d33a0med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- po odkręceniu wyciągamy element ze środka i czyścimy miejsca styku szczotek - po prawo widoczny wyczyszczony popychacz
http://images37.fotosik.pl/315/a4c6ce9bc9e5ea46med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- mały brudek ;)
http://images35.fotosik.pl/175/fee47a0eddce3361med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- obudowa stojana wraz z zespołem szczotek
http://images49.fotosik.pl/321/9a76b681ab4eea6fmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
3. Składanie i montaż
- po wyczyszczeniu wysztkiego, przetarciu styków papierem ściernym etc. proponuję na łożyska nałożyć nieco smaru do łożysk tocznych i możemy rozpocząć składanie wszystkiego w odwrotnej kolejności, tak po kuracji wyglądał mój :)
http://images41.fotosik.pl/316/7b9ff2ffd6c71bd8med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- montujemy rozrusznik na samochodzie i cieszymy się że zrobiliśmy coś sami :)
To mój pierwszy tutorial, jeśli będziecie mieli uwagi co do treści, zdjęć etc to proszę o info - będę korygował. Jeżeli uznacie że tekst jest coś wart to proponuję dodać go to tekstów, aby był dla potomnych :)
Pozdro serdeczne
Piotrek
Jeszcze taka uwaga, że mój opis dotyczy rozrusznika montowanego przy silniku D15B2, wiem napewno że przy D13B2 był już nieco inny i choć ogólna zasada jest taka sama to inaczej je się rozmontowuje i inaczej wyglądają/są ułożone mechanizmy.
1. Co nam będzie potrzebne:
- klucz 8mm, 10mm, 12mm, 14mm
- porządny śrubokręt gwiazdkowy - dopasowany do pewnych śrub - opis poniżej
- smar do łożysk
- szczotka druciana
- papier ścierny
- dla pedantów odrobina benzyny ekstrakcyjnej do wypucowania obudowy :D
- browar x tyle ile będziemy mieli ochoty
- kolega lub koleżanka do podziwiania naszego profesjonalizmu, otwierania i podawania browarów, do podawnia narzędzi i jako samobieżny chwytak :)
2. Lokalizacja i wymontowanie celu
- nasz cel znajduje się - patrząc od czoła samochodu po lewej stronie tuż na skrzynią biegów, mniej więcej tu:
http://images50.fotosik.pl/321/1e832771328ea31b.jpg (http://www.fotosik.pl)
- gdy namierzyliśmy nasz rozrusznik, pierwsze co należy zrobić to odłączyć akumulator, nastęnie chwytamy w łapkę klucz 14mm - mi najlepiej pasował fajkowy, ale myślę że nada się również nasadowy z przedłużką - każdemu wg uznania. Odradzam stosowania kluczy płaskich - raz że śruby są mocno zakręcone a dwa że i tak takim kluczem nie odkręcimy "dolnej" śruby - wg następującego schematu:
http://images50.fotosik.pl/321/263c177fcbc82c30.jpg (http://www.fotosik.pl)
Proponuję śruby trzymające rozrusznik (sztuk 2 - oznaczone na schemacie numerem 6) poluzować i nie odkręcać do końca, ponieważ łatwiej nam będzie odkręcić i usunąć kable zasilające - na schemacie numer 2 i 3. Rozrusznik od D15 ma główny przewód zasilający (ze schematu numer 2) po prawo rozrusznika i najlepiej dobrać się do niego od czoła samochodu pod aparatem zapłonowym - ostrożnie, śruba jest zrobiona z brązu lub miedzi - więc krucha dosyć...
3. Rozbiórka i czyszczenie
- mając zdjęte kable (jeśli jakiś twardziel stwierdził że nie będzie odpinał akumulatora to proponuję na wszelki wypadek po odpięciu główny kabel zasialjący owinąć czymś, coby fury nie sfajczyć gdy ten dtoknie gdzieś przez przypadek do masy...) odkręcamy do końca śruby mocujące i zabieramy naszą zdobycz tam gdzie nikt nam nie będzie przeszkadzał...
Widok od czoła - widoczny brązowy nalot i zębatka napędzająca koło zamachowe
http://images46.fotosik.pl/320/8101f0a690d16d7cmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
Widok z boku
http://images41.fotosik.pl/316/46cae1ad8a319d42med.jpg (http://www.fotosik.pl)
No i zadek... widoczne łby śrub, które zaraz będziemy odkręcać
http://images49.fotosik.pl/321/12276bc2cab81a3amed.jpg (http://www.fotosik.pl)
- zaczynamy od odkręcenia dwóch długich śrub, leżacy naprzeciw siebie, idących przez cały rozrusznik - jedna z nich zaznaczona na zdjęciu - łby na klucz 10mm
http://images37.fotosik.pl/315/240e9538b3e541a3med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- przed wyciągnięciem modułu odkręcamy kabel, pod kapturkiem znajdziecie śrubę na klucz 12mm, zdejmujemy go ze śruby i wyjmujemy cały moduł zgodnie ze zdjęciem:
http://images37.fotosik.pl/315/dc947959cc3200c2med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- następnie odkręcamy 3 śruby na klucz 8mm znajdujące się na tyle obudowy rozrusznika, zdejmujemy blaszkę obudowy - ukaże nam się następujący widok:
http://images35.fotosik.pl/175/726a8fe26dbf826amed.jpg (http://www.fotosik.pl)
a to popychacz zębatki
http://images39.fotosik.pl/316/d6600b568960dccfmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
- w tym momencie osobiście przeniosłem się na dwór ze względu na czyszczenie obudowy za pomocą szczotki drucianej, które to wyzwala sporo kurzu...
- bierzemy moduł, który wymontowaliśmy jako pierwszy - odwracmy go tyłem i widzimy dwie śruby na śrubokręt krzyżakowy - musimy je obie odkręcić - polecam je popsikać WD-40...
http://images40.fotosik.pl/316/46377049c03d33a0med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- po odkręceniu wyciągamy element ze środka i czyścimy miejsca styku szczotek - po prawo widoczny wyczyszczony popychacz
http://images37.fotosik.pl/315/a4c6ce9bc9e5ea46med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- mały brudek ;)
http://images35.fotosik.pl/175/fee47a0eddce3361med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- obudowa stojana wraz z zespołem szczotek
http://images49.fotosik.pl/321/9a76b681ab4eea6fmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
3. Składanie i montaż
- po wyczyszczeniu wysztkiego, przetarciu styków papierem ściernym etc. proponuję na łożyska nałożyć nieco smaru do łożysk tocznych i możemy rozpocząć składanie wszystkiego w odwrotnej kolejności, tak po kuracji wyglądał mój :)
http://images41.fotosik.pl/316/7b9ff2ffd6c71bd8med.jpg (http://www.fotosik.pl)
- montujemy rozrusznik na samochodzie i cieszymy się że zrobiliśmy coś sami :)
To mój pierwszy tutorial, jeśli będziecie mieli uwagi co do treści, zdjęć etc to proszę o info - będę korygował. Jeżeli uznacie że tekst jest coś wart to proponuję dodać go to tekstów, aby był dla potomnych :)
Pozdro serdeczne
Piotrek