PDA

Zobacz pełną wersję : Regulacja mieszanki na podstawie sondy lambda



dyssek
28-07-10, 14:16
Witam

Chcialbym sie pobawic ustawieniem mieszanki, niestety nie mam analizatora spalin i chcialbym to zrobic na podstawie napiecia na sondzie. I glownie mnie interesuje jakie wartosci napiecia V powinny byc na biegu jalowym, jakie na obrotach ok 2500-3000 i jakie na ok 6000.
Wiem ze kiedys ktos poruszal ten temat ale szukam od dwuch dni i nie moge znalesc na forum.
Prosze o odpowiedz kogos ogarnietego w temacie:)

Aha:) czy katalizator ma duzy wplyw na wskazania sondy? Pytam bo dzis planuje go wyrzucic...

jasiek09
28-07-10, 17:30
a będziesz regulował pod obciążeniem czy na biegu luzem ?

dyssek
28-07-10, 17:48
a będziesz regulował pod obciążeniem czy na biegu luzem ?

domowe warunki

jasiek09
28-07-10, 21:44
http://www.youtube.com/watch?v=JH14C42X6hY na allegro taki wskaźnik jak pierwszy z lewej kosztuje około 100zl i można nim bardzo dobrze ustawić lpg podczas jazdy, bo takie ustawianie i gazowanie na postoju nie ma nawet sensu bo odczyt wskazań mieszanki ustawianej na luzie a podczas jazdy jest całkowicie inny.

dyssek
29-07-10, 00:15
można nim bardzo dobrze ustawić lpg podczas jazdy

Rozumiem ze to zwykly woltomierz w zakresie 0-1V (i pewnie wyzej jak mieszanka za bogata) - w sumie bardzo dobre urzadzonko :) dzieki pewnie skorzystam

ale z czystej ciekawosci.... moglby ktos podac wartosci napięć jakie winny byc przy parametrach wymienionych w pierwszym moim poscie ? - (moze sie przyda nie tylko dla mnie ale i dla potomnych ;p)

OSCAR
29-07-10, 07:23
Witam

Chcialbym sie pobawic ustawieniem mieszanki, niestety nie mam analizatora spalin i chcialbym to zrobic na podstawie napiecia na sondzie. I glownie mnie interesuje jakie wartosci napiecia V powinny byc na biegu jalowym, jakie na obrotach ok 2500-3000 i jakie na ok 6000....

Zacznij zabawe od posprawdzania i ponotowania jakie masz napiecia przy roznych obrotach i roznym obciazeniu na benzynie, pozniej przelacz na gaz i probuj dojsc z napieciem na LPG takim samym jak bylo na benie w tych samych warunkach pracy.

Nie wiem jaka masz instalke, ale najlepiej jakby sonda byla podpieta pod kompa gazowego i na lapku odczytywac wskazania. Tak jak kolega wyzej pisal nie ma najmniejszego sensu bawic sie na postoju bez obciazenia.
Wskazania sondy napieciowej:
przy 800rpm - powinna falowac 0-0.9V (zazwyczaj bedzie chodzila kolo 0-0.8V),
przy jezdzie jednostajnej rowniez sonda bedzie falowala ale znacznie szybciej, tez w zakresie kolo 0-0.7V,
po przekroczeniu kolo 4000rpm podczas przyspieszania np. na III - IV biegu sonda powinna wskazywac stale napiecie kolo 0.7-0.8V,
no i najwazniejsze, przy max obciazeniu, pedal w podlodze, do odcinki wskazanie powinno byc min. 0.6V do 0.8V.



Aha:) czy katalizator ma duzy wplyw na wskazania sondy? Pytam bo dzis planuje go wyrzucic...

Pewnie jakis wplyw ma, ale ja go nei zauwazylem po wywaleniu katalizatora. Czesto sie bawie w ustawienia i regulacje i bez kata zauwazylem minimalnie wieksze wskazanie na sondzie, ale nie wiem czy to ma cos wspolnego z wycinka czy po prostu tak udalo sie to wyregulowac. Wczesniej przy mac bucie przy kolo 8000rpm mialem wskazanie 0.55-0.65 osttanio ladnie trzyma 0.67-0.73 i tak samo jest na benzynie.

Dodam tylko, ze regulacja na podstawie sondy napieciowej jest dosc trudne i niedokladne - biorac pod uwage bardo mala dokladnosc wskazan. Sonda szerokopasmowa jednak dalej dosc droga.
Pobawic sie mozna, przynajmniej bedziesz wiedzial czy silnik dostaje w dupe, czy instalka daje rade, czy moze lepiej nie jezdzic powyzej 5000rpm, czy krecic bez obaw do konca - jak to chlopaki w japoncach :cool:

pozdrawiam

jasiek09
29-07-10, 09:11
sonda której będziesz używał jest przed katem więc nie powinno być żadnej różnicy.tu masz wykres pracy sondy http://kucorix.homeunix.com/~kucorix/podstawy/obrazki/ego_d.JPG na biegu jałowym i pod małym obciążeniem lambda może być lekko uboga zaś przy butowaniu i przy dużym obciążeniy musi być bogata

OSCAR
29-07-10, 09:27
sonda której będziesz używał jest przed katem więc nie powinno być żadnej różnicy.

Zgadza sie sonda jest przed katek, ale po wywaleniu katalizatora zmienia sie cisnienie w ukl.wydechowym i szybkosc odprowadzania spalin, wiec na wskazanie sondy moze to teoretycznie wpynac w jakims stopniu. Tak jak pisalem, sonda napieciowa jest tak malo dokladna, ze na woltomierzu mozesz nie zauwazyc tej roznicy. Z reszta widac na powyzszym wykresie jak pracuje, miedzy wartoscia uboga i bogata jest mikro prog :)

jasiek09
29-07-10, 11:19
właśnie dlatego takie regulacje należy traktować z przymróżeniem oka ale co nieco wysterować się da:)

dyssek
29-07-10, 12:17
Zacznij zabawe od posprawdzania i ponotowania jakie masz napiecia przy roznych obrotach i roznym obciazeniu na benzynie, pozniej przelacz na gaz i probuj dojsc z napieciem na LPG takim samym jak bylo na benie w tych samych warunkach pracy.

To juz wiem... na postoju i biegu jalowym na benzynie jest 0,17-0,19V przy obrotach ok 3000 - 0,25V; na gazie, na jalowym 0,45V, przy obrotach ok 3000 - 0,38-0,40V

od razu dodam ze zrobilem wlasnie trzeci zbiornik gazu na trzeciej sondzie i na kazdej jest to samo


Nie wiem jaka masz instalke, ale najlepiej jakby sonda byla podpieta pod kompa gazowego i na lapku odczytywac wskazania.

Instalacja I gen w d13b2. Niestety nie mam mozliwosci podpiac pod kompa - dzialam na zwyklym woltomierzu - staram sie zalatwic ok kolegi oscyloskop - wtedy bedzie wiarygodnie :)



Pobawic sie mozna, przynajmniej bedziesz wiedzial czy silnik dostaje w dupe, czy instalka daje rade, czy moze lepiej nie jezdzic powyzej 5000rpm, czy krecic bez obaw do konca - jak to chlopaki w japoncach :cool:


właśnie dlatego takie regulacje należy traktować z przymróżeniem oka ale co nieco wysterować się da:)

i o to chodzi - chcialbym wiedziec co i jak i gdzie silnik sie zachowyje i czy nie ma za ubogo


sonda której będziesz używał jest przed katem więc nie powinno być żadnej różnicy

wskazania na woltomierzu (jesli wogole to) zmienily sie o ~1-2mV

OSCAR
29-07-10, 12:49
faktycznie masz bardzo dziwne te napiecia .... mierzyles w ruchu, pod obciazeniem czy na postoju tylko sobie gazowales ??
poza tym na wolnych sonda powinna oscylowac kolo 0-0.8V (wykres to sinusoida), na benie jak i na lpg. przy spokojnej rownej jezdzie rowniez powina bys synusoida tylko ma mniejszy okres, taka bardziej "gestsza" ;) szybciej sie zmienia napiecie ale tez kolo 0-0.6V - 0-0.8V. dopiero po przekroczeniu kolo 4k rpm i stalym wciskaniu gazu powinna trzymac stala wartosc kolo 0.6-0.8V.

dyssek
29-07-10, 13:07
mierzyles w ruchu, pod obciazeniem czy na postoju tylko sobie gazowales ??

na postoju, bez obciazenia


dopiero po przekroczeniu kolo 4k rpm i stalym wciskaniu gazu powinna trzymac stala wartosc kolo 0.6-0.8V.

no wlasnie dlatego dziwia mnie wartosci (bo ubogo) jesli chodzi o stale wartosci to podejrzewam ze miernik nie jest w stanie pokazac czestotliwosci tej sinusoidy i pokazuje wartosc srednia - lecz moge sie mylic :(
dlatego najlepiej zalatwic i podpiac oscyloskop - tylko z tym trudno w dzisiajszych czasach

jasiek09
29-07-10, 16:43
OSCAR ale dla Igen będzie to chyba trochę inaczej wyglądać niż przy sekwencji? Jeżdzę z takim wskaźnikiem z I gen jak podałem w filmiku już dłuższy czas i na pb faktycznie sonda zmienia się sinusoidalnie ale na LPG przy stałym obciążeniu trzyma tą samą wartość-a jaką?a to w zależności ile mu puszczę gazu na blosie

OSCAR
30-07-10, 08:32
OSCAR ale dla Igen będzie to chyba trochę inaczej wyglądać niż przy sekwencji? Jeżdzę z takim wskaźnikiem z I gen jak podałem w filmiku już dłuższy czas i na pb faktycznie sonda zmienia się sinusoidalnie ale na LPG przy stałym obciążeniu trzyma tą samą wartość-a jaką?a to w zależności ile mu puszczę gazu na blosie

To wlasnie powiedzialem ..... sonda powinna pracowac w sinusoidzie na wolnych obrotach i z mniejszym okresem (szybciej) przy rownej jezdzie do kolo 3500-4000rpm, powyzej jak przyspieszasz ma stala wartosc, powinna wynosic kolo 0.6-0.8V, jak puszczasz gaz i hamujesz silnikiem na sondzie 0V.
Chyba nie ma znaczenia ktorej generacji instalka, mieszanka ma byc dobra i juz i sonda ma pracowac na lpg tak jak na Pb.

jasiek09
30-07-10, 16:01
chodzi mi o to że wykres na blosie czy mixerze nie będzie sinusoidalny a tylko nie znacznie będzie oscylował wokół optymalnej wartości, nie będzie to taka sinusoida jak w przypadku pracy na benzynie czy na LPG IIgen i wyżej... przynajmniej ja tak to rozumiem

MarcinC2
07-03-11, 15:31
Zabrałem się ostatnio za ustawianie map bo mi się rozjechały po resecie sterownika Stag - zaświecił się check i błąd 45 - autokalibracja ok, mnożnik początkowy 1.2, ciśnienie na reduktorze 1,15 bar (muszę jeszcze obczaić spadki przy max bucie), mapki prawie już dostroiłem na drodze ale mam 2 pyt:

1. to związane z tym tematem - odczyty sondy nie są sinusoidalne (nie ma falowania), na zimnym silniku zaczynają sie od ok 1V i spadaja tak do ok. 0.5V jak sie rozgrzeje ale bez wahań na oscyloskopie. Co jest?? Sonda do wymiany?? Czy może to przez to że odczyt jest tylko z 1 cylindra (kolektor 4-2-1)??

2. pytanie to nie związane z tym tematem - w niektórych miejscach mnożnik mam dużo poniżej 1, tak ok 0.8?? Czy jest to prawidłowe??

Graty: Stag 300+, reduktor EG150, Hana 2000 czerwone