Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : problem z chłodzeniem silnika i/lub klimatyzacją ?



cisiu
24-07-10, 20:49
Witam (z góry przepraszam za dużą ilość tekstu!),

Jestem nowym użytkownikiem tego forum. Jeżdżę Hondą 5D z 2000 roku.
Od jakiegoś czasu mam pewien problem z (prawdopodobnie) układem chłodzenia i/lub klimatyzacją. W tej chwili wydaje mi się, że muszę oddać auto do mechanika, ale chciałbym uzyskać Waszą pomoc, rady, wiedzę w tym zakresie. Wszystkie elementy tego problemu opisałem poniżej.

Całość sprowadza się do tego, że w momencie postoju samochodu - oczywiście przy włączonym silniku - i włączonej klimatyzacji, wskazówka temperatury silnika idzie mocno w górę. Nie dochodzi do czerwonego pola, ale zatrzymuje się ok. 1 cm (gdy jest upał na dworze) i powiedzmy 1,5 cm od czerwonego pola. Gdy samochód rusza temperatura spada.

1. Wszystko zaczęło się wraz z nastaniem upalnych dni kilka tygodni temu. W pewnym momencie stwierdziłem, że klimatyzacja zamiast chłodzić tak jak powinna, to po pewnym czasie zaczynała wydmuchiwać takie tylko troszke letnie powietrze, które dodatkowo wydawało mi się wilgotne. Szybko w kabinie robiło się nieprzyjemnie, więc musiałem otwierać okno lub wyłączać klimę.

2. Po kilkunastu takich dniach wkurzyłem się i dałem samochód do napełnienia klimy środkiem chłodzącym, przy okazji panowie w serwisie zrobili mi odgrzybianie i wymienili filtr przeciwpyłkowy.

3. Moje wrażenie po tym nabiciu klimy było w miarę OK, choć spodziewałem się lepszego efektu. Wydawało mi się, że jeszcze rok czy 2 lata temu klima chłodziła bardzo mocno, a w tej chwili gdy są upały gdy jedzie na ostatnim biegu i dmucha do kabiny (ustawienie strzałka na twarz) to można powiedzieć że jest w miarę przyjemnie. Ale i tak jest lepiej niż w punkcie 1.

4. Mniej więcej w tym samym czasie co odebrałem samochód od zrobienia tej klimatyzacji zauważyłem, że gdy jeżdżę po mieście i dojeżdżam do skrzyżowań rośnie mi dość szybko wskazówka temperatury silnika. Zaznaczam że to był ten okres co były upały ponad 30 stopni. Ja nie wiem czy to jest normalne zjawisko, nie jestem mechanikiem. Początkowo zwalałem winę na upały, ale stwierdziłem, że przecież w poprzednich latach też zdarzały się dni upalne i takiego zachowania tej wskazówki nie zauważyłem. Nie wiem jak u Was, ale u mnie 'standardowo' wskazówka temperatury silnika jest trochę poniżej połowy pola. A gdy mi tak rosła na skrzyżowaniach bądź gdy samochód był zaparkowany z włączonym silnikiem to potrafiła rosnąć do ok. 1 cm przed czerwonym polem (za 5 dwunasta, tyle że odwrotnie).

5. Pewnego wieczoru, gdy temperatura opadła do ok. 20 stopni (była północ) zszedłem do samochodu by zrobić mały teścik. Bo byłem ciekaw czy temperatura zewnętrzna ma wpływa na zachowanie wskazówki. Odpaliłem zaparkowany samochód i czekałem aż wskazówka podskoczy. Nie skakała. Włączyłem klimatyzację na maxa, by sprawdzić przy włączonej klimie. Kilka, może kilkanaście minut po włączeniu klimy wskazówka zaczęła rosnąć. Znów była tak wysoko. Wyłączyłem klimę - wskazówka zaczęła opadać, wróciła do normalnego położenia.

6. Poczytałem trochę książki serwisowej, stwierdziłem że na wszelki wypadek sprawdzę poziom płynu w układzie chłodzenia (na podstawie zbiorniczka wyrównawczego). Wiem wiem, mogłem to sprawdzić o wiele wcześniej, ale niestety nie przyszło mi to do głowy. W każdym razie poziom płynu był poniżej MIN, pojechałem szybko na stację benzynową i kupiłem płyn, taki w żółtym plastikowym opakowaniu zdaje się firmy Prestone (nie koncentrat tylko płyn). Dolałem do poziomu MAX. Było to przedwczoraj wieczorem.

7. Niczego to nie zmieniło. Dzisiaj, przy wietrznej, chłodnej pogodzie znów zrobiłem teścik. Odpalony samochód zaparkowałem (po jeździe ok. 25 km) i włączyłem na maxa klimę. Wskazówka poszła do góry.

Poradźcie mi proszę - na co jeszcze mogę zwrócić uwagę zanim oddam samochód do mechanika ? Co to może być ?
Ile może kosztować naprawa ?
Zdaję sobie sprawe z tego, że samochód jest dość skomplikowanym dziełem i nie da się łatwo odpowiedzieć na pytanie 'co to może być'. Dlatego też sprawdziłem na tyle na ile mogłem sam kilka rzeczy:

a) klimatyzacja:
- jedna rurka jest chłodna i wilgotna, druga jest ciepła/gorąca
- dziś przy teście, gdy wskazówka była do góry przy włączonej klimatyzacji i włączonym obiegu wewnętrznym wentylator klimatyzacji chodził ok. 15 sekund i się wyłączał aby po 6 sekundach się włączyć, było też słychać pstryki włączenia/wyłączenia sprężarki klimatyzacji - i tak w kółko (CZY TO JEST NORMALNE ?)
- przy tym dzisiejszym teście wentyl klimy i sprężarka chodziła bez przerwy gdy był wyłączony obieg wewnętrzny

b) układ chłodzący:
- radiator/chłodnica wydaje się OK, jest cała ciepła, choć wydawało mi się że góra była cieplejsza niż dół gdy sprawdzałem
- sprawa która mnie jeszcze zastanawia to to, że gdy wskazówka temperatury jest u góry (w tej 'nienormalnej' zdaje się pozycji) to wentylator chłodnicy nie chodzi bez przerwy, ale co jakiś czas się wyłącza i włącza po chwili (wydawało mi się, że skoro temperatura silnika jest cały czas zbyt wysoka to wentylator powinien chodić tak długo, aż ona nie spadnie)

To by było na tyle... nic więcej w tej chwili nie przychodzi mi do głowy.
Przepraszam za tak długą wiadomość, ale chciałem w miarę dobrze wszystko opisać.

Proszę pomóżcie w miare możliwości.

szastal
24-07-10, 21:00
Obstawiam na walnięty termostat skoro ci się grzeje na postoju, możesz jeszcze zrobić tak, na postoju jak ci rośnie temp włączasz grzanie tzn przełącznik w aucie na grzanie i dajesz na maksa wentylator w aucie, jeśli ci temp trochę spada tzn walnięty termostat, a i tak możliwe że warto go wymienić, bo bardzo często jest z nimi problem, koszt jakieś 80 do 130zł w aso bo musi być oryginał, zamiennik znów będzie ci tak robić. Wymiana nie jest trudna.Ogólnie poszukaj jeszcze na forum bo było trochę na ten temat już.

MikeFoto
24-07-10, 21:18
Jedno magiczne słowo..... Termostat.

cisiu
24-07-10, 21:30
Dziękuję szastal za wskazówkę z tym testem, na pewno go zrobię.

Heh, po przeczytaniu rozdziału w książce serwisowej nt. układu chłodzenia też pierwszym moim celem w tej sprawie jest termostat, ale myślałem że może są jeszcze jakieś rzeczy które mogę sprawdzić samemu przed oddaniem do mechaniora.

A czy jest możliwe takie coś, że klimatyzacja działa gorzej (chłodzi gorzej/mniej) z powodu zwiększonej temperatury pod maską?

cisiu
26-07-10, 08:22
Czy jest możliwe, aby winna takiemu zachowaniu była pompa wody ?

(o takiej możliwości powiedział mi mechanik przez telefon).

szastal
26-07-10, 10:02
Też jest możliwe ale najpierw zobacz z tym termostatem bo to możesz sobie sam wymienić pod chmurką i nie wydasz tyle siana, a wymiana pompy u mechanika już trochę wyniesie , bo i przy okazji rozrząd przydało by się zrobić, a ile masz przejechane od ostatniej wymiany ?

cisiu
26-07-10, 10:24
Wstyd się przyznać, ale nie wiem kiedy rozrząd był wymieniany. Samochód dostałem 'w spadku', ale zawsze mogę podpytać poprzedniego właściciela.

Co ciekawe, zauważyłem dziś rano, że ta temperatura która rośnie na postoju spada nie tylko gdy samochód jedzie, ale nawet gdy na tym postoju wduszę gaz i wzrosną obroty.

Czy przy wymontowaniu termostatu powinno się najpierw spuścić płyn z układu ?

szastal
26-07-10, 10:39
Płyn i tak ci trochę wyleci jak wyjmiesz termostat, specjalnie nie trzeba go do tego spuszczać (dolej później nowego lub przy okazji wymień cały na nowy), a jak nie wiesz kiedy był rozrząd robiony to lepiej kup odpowiednie części i wymienień to razem z pompą, bo jak ci pasek strzeli to po silniku, jak pompa stanie będzie tak samo.

cisiu
26-07-10, 16:42
Raczej nie będę się w to bawił, po prostu jutro odstawiam rano auto do mechanika.
Rozrząd z tego co wiem to był wymieniany w okolicy 120 tys. km (teraz jest ok. 160 tys.) i jak mi powiedziano rozrząd w Hondzie wymienia się mniej więcej co 60 tys. km.

Co do próby włączenia ciepłego nawiewu w samochodzie przy podwyższonej temperaturze silnika - temperatura zaczęła spadać.

szastal
26-07-10, 20:00
Termostat , czasem coś innego(ale to tylko jeden przypadek taki znam) ale zacznij od termostatu.

cisiu
29-07-10, 19:00
OK...

Oddałem wczoraj rano samochód do mechaniora. Opowiedziałem mu co się dzieje, na co kilka razy zrobił taką minę i sprawiał wrażenie jakby nie miał pomysłu na rozwiązanie, ale oczywiście na wszelki wypadek wszystko miał sprawdzić.
Dzwoniłem koło 15ej z pytaniem jak tam samochód - powiedział, że wg niego wszystko jest w porządku: termostat OK, wentylator chodzi, jedyne co zrobił to dolał trochę płynu do chłodnicy (chociaż kilka dni wcześniej sam dolewałem do zbiorniczka wyrównawczego).
Powiedział że co prawda wskazówka rośnie do ok. połowy skali, ale on uważa że wszystko jest OK i że dalej tym się nie będzie zajmował (!). Nie kazał sobie nic zapłacić. Z tego też powodu w sumie nie wiem czy wierzyć że cokolwiek zrobił (czy rzeczywiście sprawdził termostat).
Co myślicie na ten temat ?

Czy to jest normalne, że gdy wskazówka na postoju wzrośnie do tej połowy lub ciut za połową, to zaczyna spadać w momencie nie tylko gdy ruszę samochodem, ale gdy po prostu wduszę ga? Może to jakiś problem elektryczny lub po prostu jakiś czujniczek temperatury jest walnięty i nie powinienem się przejmować ?
Jedno pytanie - czy włączona klimatyzacja powinna chodzić bez przerwy ? (wentylator i sprężarka). Pytam, bo kilka dni temu zauważyłem że czasami , szczególnie podczas jazdy, czuję co kilkanaście / kilkadziesiąt sekund wzrost/spadek mocy silnika , przy okazji delikatne szarpnięcie - jak przy włączaniu i wyłączaniu klimy (lub czegoś innego)
No i któregoś dnia na postoju zauważyłem takie zachowanie - włączona klima, co kilkanaście sekund wentyl i sprężarka się włączają i wyłączają... - czy to normalne zachowanie klimatyzacji ?

MikeFoto
30-07-10, 10:41
No i któregoś dnia na postoju zauważyłem takie zachowanie - włączona klima, co kilkanaście sekund wentyl i sprężarka się włączają i wyłączają... - czy to normalne zachowanie klimatyzacji ?

Ja już niemam siły.....ile jeszcze razy będziemy to wałkować. W każdym temacie o klimie to samo.....wystarczy przejrzeć byle jaki temat o klimatyzacji przed pytaniem.....

Co do głównego problemu, to ciekawe jak sprawdził termostat, bez jego wyjmowania? Aby sprawdzic termostat, wymontowuje sie do, wklada do szklanki goracej wody o okresolnej temperaturze (z termometrem w szklance) i sprawdza przy jakiej temperaturze się w pełni otwiera i przy jakiej zamyka.

Jeśli tego nie zrobił, a idę o głowę że nie (roboty z tym trochę i za darmoszkę by tego nie robił) - zmień mechanika. Ten się nie nadaje do niczego.

Pewnie rozgrzał auto aż się wiatrak włączył i pomacał węże wychodzące z termostatu - ciepłe - stwierdził, że jest ok.



Czy to jest normalne, że gdy wskazówka na postoju wzrośnie do tej połowy lub ciut za połową, to zaczyna spadać w momencie nie tylko gdy ruszę samochodem, ale gdy po prostu wduszę ga? Może to jakiś problem elektryczny lub po prostu jakiś czujniczek temperatury jest walnięty i nie powinienem się przejmować ?

Czujnik temperatury to termorezystor, czyli jego oporność zmienia się wraz ze wzrostem temperatury. Sprawdzenie? Wymontować, do szklanki z wodą, termometr + multimetr oraz manual by sprawdzić jakie powinny być wartości. Po raz kolejny twierdzę że tego nie zrobił.

STZaba
31-07-10, 13:36
Witam! Nie zaczynam nowego tematu bo mam zbliżony. Ostatnio pojechałem do poznania na Roberta. Podczas jazdy autostrada w pewnym momencie temp silnika wzrosła ponad 3/4 skali, klima przestała chłodzić. Po chwili zatrzymałem się na 2-3 min i wszystko powróciło do normy ale jak ruszyłem to po kilku kilometrach problem powrócił. Rozumiem ze w upał temp silnika możne wzrosnąć ale klima żeby przestała działać!!??. Klima była nabijana w czerwcu tego roku, a termostat w lutym.

pablo_020
28-09-10, 17:16
Napisze w tym temacie, żeby nie zakładać nowego.
Czytałem wątki i wszędzie jest napisane o wzroście temperatury.

A u mnie po włączeniu klimy wskazówka pokazuje niższą temperaturę tj. 1/3 skali. Jak klima jest wyłączona to wszystko jest dobrze, pokazuje 1/2 skali.
Jakiś czujnik walnięty czy raczej normalne.

Edit: Właśnie zauważyłem, że to nie ten dział techniczny.