Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Pytanie o czujnik abs.



Borys1
15-07-10, 12:02
Witam,

mam problem z prawym tylnym czujnikiem abs (kody DTC: 15 i 16).

Objawy są takie, że w trakcie jazdy kontrolka abs gaśnie i zapala się. Po samodiagnostyce wyszły błędy jak wyżej.

Jak wyjdę z pracy dopiero będę mógł miernikiem zmierzyć paramatry czujnika.

Moje pytanie jest, co można zrobić, żeby taki czujnik zadziałał. Na wymiane nie mam czasu, bo w sobotę wcześnie rano jadę do Zakopanego a używanego czujnika nie dałem rady narazie znaleźć w okolicach Zielonej Góry a nowy to koszt 700 - 800 PLN(tak mi powiedzieli w ASO).

Czy pomoże jakieś czyszczenie go(jeżeli tak, to jak to zrobić i czy jest on łatwo dostępny oraz jakie mniej więcej narzędzia sa do tego potrzebne, bo w aucie mam raczej tylko podstawowe).

Wszelkie sugestie mile widziane.

Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam.

zeeuss
15-07-10, 14:22
Witaj. Na początek weź zwykła druciankę i przeczyść koło zębate ABS-u (przy tylnym kole). Tam zbiera się mnóstwo brudu, że czasami zanikają przerwy między zębami. Drugie sprawdź czy ci się czujnik nie podwiesił- u mnie w zimie coś tam wpadło i zabrudziło czujnik. Czyszczenie pomogło. I na koniec sprawdź przewody idące od czujnika, może gdzieś się przetarł lub zwiera do masy. Czujnik na ogół nie padają, chyba że uszkodzą się mechanicznie. To na razie tyle. Powodzenia.:)

MikeFoto
15-07-10, 17:10
Witam,

mam problem z prawym tylnym czujnikiem abs (kody DTC: 15 i 16).

Objawy są takie, że w trakcie jazdy kontrolka abs gaśnie i zapala się. Po samodiagnostyce wyszły błędy jak wyżej.

Jak wyjdę z pracy dopiero będę mógł miernikiem zmierzyć paramatry czujnika.

Kod 15 i 16 dotyczą czujnika prawego tylnego patrz RRS. Jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś to powiem Ci, że są 2 metody jego sprawdzenia:
- pierwsza - rozpinasz złączkę modulatora - czyli szeroką wtyczkę która jest wpięta przy pompie ABS. Aby ją wyciągnąć - przesuwasz zatrzask w prawo a wtyczka sama wyskoczy. Następnie sprawdzasz rezystancję między pinami 1 i 3, powinna wynosić między 700-1100 Ohm - u mnie to ok 930 Ohm, które to piny - pomoże ci obrazek:

http://img824.imageshack.us/img824/3764/30425225.jpg

Teraz, jeśli rezystancja nie jest ok - jest ognomna, niemierzalna - jest albo przerwa w obwodzie, albo zwarcie do masy. Jeśli jest zwarcie do masy, ustawiasz miernik na wykrywanie zwarcia - czyli tzw brzęczyk, wkładasz jedną końcówkę do pinu 1 a drugą dotykasz masy - najlepiej jakiejś śrubki służacej do masy na silniku. Podobnie robisz z pinem 3. Jeśli niema zwarcia - a nie wykrywasz rezystancji - czujnik jest do wymiany.

- metoda druga - jeśli dysponujesz kanałem - wchodzisz pod auto, odpinasz wtyczkę od czujnika - jest to okrągła pomarańczowa wtyczka wpięta między bakiem a wzmocnieniem tylnym. Sprawdzasz w podobny sposób.

Jeśli jest zwarcie do masy, to jest możliwe że czujnik się przesunął i dotyka pierścienia ABS na piaście. Ewentualnie jakiś paproch metalowy dostał się między czujnik a pierścień powodując zwarcie. Warto sprawdzić także czy odległość czujnika od koła nie jest za duża. Powinna wynosić od 0,7 do 1 mm



używanego czujnika nie dałem rady narazie znaleźć w okolicach Zielonej Góry a nowy to koszt 700 - 800 PLN(tak mi powiedzieli w ASO).

Cena w ASO - chora. Ja wymieniałem ostatnio czujnik - pasują od każdego 5D (95-01) , anglików teraz na pęczki jest przez co czujnik kosztował mnie 40zł.



Czy pomoże jakieś czyszczenie go(jeżeli tak, to jak to zrobić i czy jest on łatwo dostępny oraz jakie mniej więcej narzędzia sa do tego potrzebne, bo w aucie mam raczej tylko podstawowe).

Sprawdź to co napisałem, jeśli czujnik jest walnięty to do wymiany potrzebny będzie ci kanał.

Borys1
15-07-10, 20:24
Dzięki Panowie za szybką odpowiedź i cenne rady.

Wracając z pracy kontrolka abs'u się nie świeciła.

Pomimo tego zmierzyłem multimetrem oporność czujnika i wyszło 1006, więc wynika z tego że czujnik jest ok. W momencie pomiaru też nie było żadnego zwarcia, więc nie wiem co mam o tym myśleć.

Oporność mierzyłem na wtyczce i niestety po założeniu jej i przekręceniu zapłonu, kontrolka abs'u świeci się cały czas. Zrobiłem diagnostykę i wyszedł błąd 54.

Zgodnie z manualem sprawdziłęm bezpiecznik abs(jest ok) oraz zmierzyłem, czy jest napięcie akumulatora i jest tam gdzie powinno.
Albo padł modulator abs albo coś popsułem we wtyczce przy wyciąganiu zabezpieczenia(delikatnie musiałem wspomóc się śrubokrętem przy wyjmowaniu zabezpieczenia wtyczki, może wtedy coś się stało). Wtyczka wchodzi bez jakiegokolwiek oporu w gniazdo, wiec mam nadzieję, że coś nie styka tylko.

Podjadę jutro z tym chyba do elektryka.

Jeszcze dodatkowe pytanie. Czy można tak jeździć ze świecącą się kontrolką abs'u, czy lepiej rozłączyć go bezpiecznikeim?

Dzięki za pomoc i pozdrawiam.

zeeuss
15-07-10, 21:52
Jeździć możesz, najwyżej nie będzie działać ABS. A propos, po odpięciu wtyczki od modulatora musisz przejechać parę kilometrów aby wszystko wróciło do normy. Moim zdaniem czujnik jest ok- rezystancja w normie. Gdy wracałeś z pracy było w porządku- tzn. że coś wpływa na pracę czujnika. Stawiam na zabrudzoną zebatkę ABS-u przy kole lub jej uszkodzenie. Sprawdź to, u mnie tak było i czyszczenie pomogło. Miałem przypadek okresowego załączania się kontrolki ABS-u. Pozdrawiam :)

Borys1
15-07-10, 22:09
Jeździć możesz, najwyżej nie będzie działać ABS.

Dzięki za informacje, w takim razie nie będę wyłączał bezpiecznikiem, przynajmniej będe miał przypomnienie, że coś nie działa, inaczej mogę zapomnieć. Mam dobrą pamięć, ale krótką:).


A propos, po odpięciu wtyczki od modulatora musisz przejechać parę kilometrów aby wszystko wróciło do normy.
Tego nie wiedziałem, w takim razie, jutro powinno sie okazać czy zepsułem coś, czy nie.


Stawiam na zabrudzoną zebatkę ABS-u przy kole lub jej uszkodzenie.

Jutro mam zamiar podjechać do mechanika na podnośnik, więc sprawdzę to co mówisz i to co mówił MikeFoto.

Dzięki za pomoc.
Pozdrawiam.