Zobacz pełną wersję : jak jeździć
witam wszystkich Forumowiczów
od wczoraj jestem właścicielem Hondy Civic 2004 r. 1,7 CDTI
jest to mój 1 samochód wcześniej jeździłem tylko tyle co na kursie...:confused:
mam taką prośbę do bardziej doświadczonych kierowców ode mnie, czyli do każdego na tym Forum ;) o udzielenie mi rady, jak się jeździ tym dieslem, tzn. przy jakich obrotach zmieniać biegi, na co zwraać dzczególną uwagę itp., poza tym co mam wymienić w samochodzie w 1 kolejności, żeby nie być niemile zaskoczonym tzn. wiem, że rozrząd, olej, filtry i takie tam, ale może na coś mam zwrócić szczególną uwagę...
wiem, że dla wielu jest to oczywiste i mogą się dziwić, że ma takie dylematy, ale nigdy wcześniej nie jeździłem dieslem i po prostu chciałbym wiedzieć, co zrobić, żeby było miło i przyjemnie:p
dziękuję wszystkim za wskazówki
pozdrawiam
to jak ty zdałeś,że nie wiesz kiedy biegi zmieniać :confused:
jeździłem benzyną, a to diesel i po prostu chciałem się dowiedzieć, przy jakich obrotach zmieniać biegi, żeby było ok
a egzamin zdałem celująco
Krzysztof1969
03-07-10, 21:38
Przecież to się robi na wyczucie. A przy jakich obrotach poszczególny bieg się zminia przeczytaj w instrukcji obsługi.
Jombo nikt Ci nie powie jak i kiedy masz zmieniać biegi bo tego nie da rady wytłumaczyć. Tak jak by Ci ktoś tłumaczył jak marszczyć :D Robisz to i koniec...pojeździsz trochę nowym autkiem i prawa ręka i lewa noga same będą się poruszały a Ty nawet nie będziesz na to zwracał uwagi. Wyrwij się w nocy na miasto i pojeździj trochę od świateł do świateł a wyczujesz silnik i w czasie przyśpieszania popatrz na obrotomierz a zaobserwujesz w jakim zakresie twój silnik najefektywniej pracuje.
Zmień olej,filtry , rozrząd sprawdź zawias, hamulce,oświetlenie i lej dobrą ropę.
ps. Silnik Cr nie lubią zamulonej jazdy więc od czasu do czasu musisz go przegonić :D
Przyjemnego użytkowania
no cóż, może nie o to mi chodziło, ale i tak dziękuję za rade
pozdrawiam
Budzianiak dzięki
Jako iż muszę ogarniać temat Leona TDI mojej żony to polecam zapoznać się "kilkoma" wskazówkami z forum Leon klubu, które tam dość ładnie sformułowali. Co prawda to CDTI, ale ogólnie chodzzi o turbo diesla. Od siebie dodam, że na codzień ważny jest punkt 18. Sprawdź przy jakich obrotach silnik osiąga max moment i max moc, i trzymaj silnik w tym zakresie. Miłej lektury.
Jak jeździć TDi i o czym należy pamiętać i co należy wiedzieć
1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę aż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowanie i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ****owatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie
to ja tylko dodam cos od kolegów z VAG group;)
1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.
Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnowac będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.
5) zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmiarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże.
Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m
7) dbać o szczelnosć przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.
filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świezy był zawsze w klekocie.
9) pilnować bedziesz wymian paska rozrządu niczym minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.
Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej wiele ...
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, które klekoczą, pan Rudolf miał wszakże myśl złota, ze wyprodukował mostrum, które zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglądaj
Powiesz wtedy że diesla nigdy nie zdradzisz, prędzej się od panny swojej wyprowadzisz.
Silnik ma pracować ładnie :) tzn. bez szarpania, drżenia itp. Niektórzy mówią że jazda na 1500 obr wykańcza silnik. I mają rację jak na tych obrotach jezdzie się na 5 pod górę albo depcze do deski. Jeśli natomiast na tych 1500 obr jedziesz sobie np na 3 lub 4 ( a nawet 5) no płaskim lub z górki to nie ma żadnego problemu. Ławo to zaobserwowac w automacie. To po prostu słychać kiedy silnik pracuje leciutko a kiedy lepiej mu zmienić bieg. No i w dieslu to lepiej raz na jakiś czas nieco go przegonić aby wypalic sadzę z łopatek turbiny.
zwlaszcza ww tym silniku;)
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.