PDA

Zobacz pełną wersję : Panewkowe pytanie



NOLAN
28-03-10, 11:39
Mam dylemat w zwiazku z remontem mojego silnika i w skrocie szukam nowego walu bo zakladam ze moj po stukajacej panewce nada sie jedynie na szlif/smietnik.


Kumpel zaproponowal mi kupno jego walu od d16z2 z rozebranego silnika w ktorym nic nie stukalo,ogladalem na oko wal wyglada ok panewki nie poprzycierane ani nieporysowane,jednak i tu pojawia sie moj dylemat.Oznaczenia zpisane z panewek od tego walu to

Glowne:
1c14e
1c15f
1b16d
1c14e
1b16e
Korbowe:
1c11t
0k12t

Na panewkach widnialy takie oznaczenia i mam zagadke czy rozne oznaczenie oznacza ze kazda z panewek jest z innej parafii,czy poprostu producent jakos miesza z tymi oznaczeniami a panewki sa nominalne.

W skrocie czy szansa jest ze wal trzyma nominalne wymiary czy jest to straszny ulep z wymiarem w kazdym miejscu innym?





PS. a i kolejne pytanie mi sie nasunelo odnosnie 145 str w manualu do civica,mianowicie moze mi ktos lopatologicznie wytlumaczyc o co kaman z tymi tabelkami i kolorami ?
Mianowicie:

http://img718.imageshack.us/img718/1985/kody.jpg (http://img718.imageshack.us/i/kody.jpg/)

Misiekemeryt160
28-03-10, 12:35
nie możesz oceniac wału tylko na podstawie samych jego oględzin. Warunkiem sparwdzenia to mikrometr w łape i pomiar średnic, owalizacji czopów. potem czujnik zegarowy i musisz sprawdzidź bicie jego oraz roznice miedzy poszczególnymi czopami. bo samo to e w silnikiu nic nie pukało to nie jest wyznacznikiem czy wał jest ok itp.

NOLAN
28-03-10, 15:58
Ok rozumiem ,a jakie sa wymiary nowego wału?Bo jakie odchyłki od normy jest napisane w serwisowce ale ile wynosi ta norma juz nie,jest ktos w stanie udzielicz takich informacji?




I jak to jest z tymi kolorami?Mozliwe zeby fabrycznie panewki sie miedzy soba roznily wymiarami?

Misiekemeryt160
28-03-10, 18:12
tabelki oznaczaja dobór panewek do wału. w jednej masz dobór panewki do wału a w drugiej dobór panewki do bloku.
im cyfra w lewj kolumnie wieksza tym panewka- czytaj srednica wewnetzrna jest mniejsza. litery ozznaczaja tolerowanie miedzy panewka a wałem im wyzsza litera to pasowanie to jest większe. po rozszyfrowaniu kodów otrzymujesz kolory panewek jakie sa ci potrzebne. sam wał jak zmierzysz to sam sobie odpwiesz na pytanie jaki jest wymiar nominalny na postawie uzyskanych wymiarów bo napewno nie bedeą to odchylenia o wartościach 0,3 jesli na wale nie wodac drastycznych sladów zuzycia. wazne tylko bys zmierzył to mikrometrem dobrze skalibrowanym, lub ewentualnie sondą pomiarowa z maszyny cnc. odchylenie nie może być wieksze nic te 0,01 ważne tez byś dokonał pomiaru bicia. lepiej żeby nie był wiecej niż 0,02. wiecej ci nie podpiwem bo genderalnie zawsze panweki pasował mi koles co robił szlif wału itp i to on dobierał jakie maja byc... moge tylko przypuszczac że róznice wynikają poprostu z obróbki np bloku bo jak wiadomo każda obróbka zawiera sie w jakiś tam tolerancjach. typu ze w jednym miejscu blok był bardziej roztyczony w innym mniej i by wszytsko było ok to włąsnie te panewki miedzy soba mogę sie włąsnie tym róznić- konkretnym przypasiowaniem pod blok/ podpore wąłu...ale nie cche wprowadzadx kogoś w bład bo pewny nie jestem i nigdy sie pasowaniem nie zajmowałem. Ale zmierzyć sobie oczywiście to możesz... możesz skrecić korbowód bez panewek i pomierzyć średnice w środku- oczywiście tylko i wyłacznie kluczem dynamometrycznym- dobzre skalibrowanym. wtedy odpowiesz sobie na pytanie... to samo możesz zrobić skrecając podpore wału do bloku i pomierzyc średnice, pomiar srednicówką z czujnikiem zegarowym- dobrae z kalibrowaną na dobrae z kalibrowanym mikrometrze i oczywiście uzywac tego jak byc powinoo bo to nie problem mierzyć cos i wachac wymiar o 0,04 +/ -

PeJot
28-03-10, 23:18
W fabryce pięknie spasowali panewki na 7 rozmiarów i dlatego to później śmigało kilkanaście lat bez problemów ;)

I widzisz żeby mieć pewność trzeba podjechać z wałem do kogoś kto zajmuje się szlifem i wszystko pomierzy.

NOLAN
29-03-10, 01:02
Czyli mam sie nie obawiac dobierania panewek i szlifniecia walu w jakiejs dobrej firmie np auto szlif http://www.autoszlif.net.pl/index.php i do tego zapodac szlifowanie tulei i nadwymiarowe tloki oraz pierscienie i bedzie to latac czy jest to raczej druciarstwo i wysypie sie po 1000 km?

qureku.
29-03-10, 02:57
Czyli mam sie nie obawiac dobierania panewek i szlifniecia walu w jakiejs dobrej firmie np auto szlif http://www.autoszlif.net.pl/index.php i do tego zapodac szlifowanie tulei i nadwymiarowe tloki oraz pierscienie i bedzie to latac czy jest to raczej druciarstwo i wysypie sie po 1000 km?

Miałem ostatnio podobny dylemat. Poszła panewka i zastanawiałem się czy remontować, czy też zmienić sam słupek. Zdecydowałem się na wymianę silnika, gdyż uważam, że pewne elementy w silniku po szlifie, nie będą miały takie samej wytrzymałości jak seryjne.

Jeśli się mylę to proszę o wypowiedz kogoś ogarniętego w temacie.

Szperając po necie natrafiłem na taki artykuł http://forum.scigacz.pl/about7280-0-asc-15.html

Misiekemeryt160
29-03-10, 07:54
Zdecydowałem się na wymianę silnika, gdyż uważam, że pewne elementy w silniku po szlifie, nie będą miały takie samej wytrzymałości jak seryjne.

taki silnik po szlifie wału nowych panewkach oraz szlifie cylindrów to silnik nowy i jak dla mnie o niebo lepszy od uzywki która juz przelatała 200 000

PeJot
29-03-10, 09:57
Nolan, po szlifach w profesjonalnym zakładzie (z wyważeniem wału itd.itp) i założeniem nowych gratów pod nadwymiar, silnik jest jak nowy ...

Ale szlif tulei mocno podnosi koszt remontu, niech ktoś pomierzy średnice/owal i się wypowie czy są w dobrym stanie i nie wystarczy ich tylko honować i założyć nominalnych pierścieni.

Niestety mało komu chce się robić remont i jak rozmawiam z ludźmi to mają już 3. silnik, przy okazji każdy był mocniejszy od poprzedniego :)

Misiekemeryt160
29-03-10, 11:26
Niestety mało komu chce się robić remont i jak rozmawiam z ludźmi to mają już 3. silnik, przy okazji każdy był mocniejszy od poprzedniego

Skąd ja to znam:)

szlif u nas na warmi i mazurach nie jest drogi. chca za 1 cylinder 50zł czyli 200zł za rzedową czwórkę.

NOLAN
29-03-10, 18:55
Dobra reasumujac temat na moim miejscu zrobili byscie tak:

-szlif tulei na tloki 75.050mm
-nowe tloki i pierscienie
-oddac do firmy wal do sprawdzenia i dobrania panewek/szlifowania


I czy silnik z takimi patentami ma szanse przejezdzic jeszcze sporo czy to krotkoterminowa reanimacja?

Misiekemeryt160
30-03-10, 06:36
I czy silnik z takimi patentami ma szanse przejezdzic jeszcze sporo czy to krotkoterminowa reanimacja?zalez to od tego jak to bedzie wszystko wykonane i kto to bedzie skałdał.

NOLAN
30-03-10, 10:38
Skladac bede to ze znajomym ktory pracuje coprawda jako mechanik,ale hond raczej nie skladal.Czy gosciu ogarniajacy no jakies tam daewoo i inne fordy z manualem w lapie ma szanse nic nie skonocic przy skladaniu mojego silnika?Czy jednak honda to jeszcze wiekszy wynalazek niz inne samochody?

NOLAN
31-03-10, 12:50
UPDATE:

Czy moge zalozyc wstepnie ze wal z podpora ktory smigal na panewkach majacych po bokach te kolorowe oznaczenia bedzie trzymal nominalne wymiary?Wal wizualnie wyglada ok bez przytarc itd

PeJot
31-03-10, 19:42
Nolan, na oko to chłop umarł w szpitalu ... :p

Misiekemeryt160
01-04-10, 06:38
UPDATE:

Czy moge zalozyc wstepnie ze wal z podpora ktory smigal na panewkach majacych po bokach te kolorowe oznaczenia bedzie trzymal nominalne wymiary?Wal wizualnie wyglada ok bez przytarc itd

mikrometr i średnicówka Twoim zwierciadłem....Jestes taki kozak ze oczyma wypatrzysz +/+0,02?

meltoner
01-04-10, 07:15
Miałem ostatnio podobny dylemat. Poszła panewka i zastanawiałem się czy remontować, czy też zmienić sam słupek.

cześć, tak przy okazji mam pytanie: skąd wiadomo że ,,poszła panewka''? Czy są tego jakieś konkretne objawy? Czy silnik staje się słabszy, czy w ogóle nie działa?