PDA

Zobacz pełną wersję : foto story z hapi endem (mam nadzieję)



norbas
11-08-06, 23:07
8 miesięcy temu zacząłem czytac o turbo w Hondach, wymyśliłem sobie, że zamontuje do mojego D14Z5, ale objechano mnie na forum (jak się okazało całkiem słusznie). Postanowiłem jednak, że trubo będzie jak nie w tym samochodzie to w innym. Czytałem fora, artykuły, opisy podobnych projektów i zacząłem kompletować graty:
Turbo od saaba, bow od saaba, kolektor od D15z1, szerokopasmowa lamba LC-1, uszczelka Cometic, śruby ARP, EGT, różne wskaźniki, a wszystko zmyslą, żeby zamontowac w jakimś civie i objeżdzać niemieckie ciągniki z silnikami VR6 :twisted:
Tydzień temu znalazłem 15-letniego civa od 60-letniej kobiety, samochód z przebiegiem 120Kkm, czerwony sedan 4gen (w dalszej części wystepuje jako "czerwona strzała" :D ) z silnikiem D16A7 i się zaczęło.
Na razie to co udało mi się zrobić to zmodyfikować ECU - 3 godziny lutowania i oto efekt
http://images4.fotosik.pl/87/1ff10fea425d6094.jpg
Nie wygląda to rewelacyjnie, ale jak się to zamknie to jest git i najważniejsze - działa.
Kostka w ZIFie to Flasz rom, w którym będzie mapa zrobiona w TurboEdit (i doszlifowana w BRE), na focie widać (górna część ECU) 4 kabelki (żółty, czerwony, pomarańczowy, brązowy) to przewód od datalogowania - podłączając tam laptopa można odczytać parametry pracy silnika i odpowiednio zmienić mapy. Ma focie nie ma jeszcze do dodatkowej płytki przylutowanego jumpera, którym przełącza się pomiędzy mapą z MCU a mapą z flasza, na stockowej mapie jeżdzi więc jest git. Jutro załaduję mapę od d16A6 i zobaczę czy odpali, wywali mi błąd 1 (lambda) bo nie ma jej u mnie, ale powinien się uruchomić. Jeśli się uda uruchomić jutro wymieniam uszczelkę pod głowicą na 1,8mm stalową Cometic - oczywiście będą foty. CDN

Furious
12-08-06, 06:08
Hehe.. prosciej bylo kupic komputer po 90r, jedna podstawka i po wszystkim :D A nie sie tak je..ć :)

norbas
12-08-06, 06:29
ten ECU jest z kwietnia 91. roku, moze wniose troche know how - wszystkie ECU z IMA mają mapy w MCU bez względu jaki rok. Niestety to nie hameryka :D poza tym nigdy nie ide na łatwizne ;)

Pati
12-08-06, 09:12
D16A7? masz chyba na mysli D16A6? komputer PM6? 1,6, jeden wałek i 110 koni.

norbas
12-08-06, 09:25
D16A7 - jeden wałek, PM6 (często PM7) 115KM - podobno dół silnika jest mocniejszy niż D16A6 i inna głowica, ale nie wiem czy to prawda, silnik jest bez kata i lambdy ale z IMA (Intake Manifold Adjustment), który jeszcze do końca nie wiem co robi i jak działa, ale sie dowiem :grin: idę myć silnik i klucze w dłoń 8)

[ Dodano: Nie 20 Sie, 2006 ]
CD:
Głowica zdjęta i planowana o 0,015mm, właściwie dla świętego spokoju, bo tam gdzie ją zawiozłem (Auto Szlif) stwierdzili poniżej 0,01 odchyłki od płaskości, a że chciałem wymienić wszystkie uszczelniacze więc zrobione właściwie przy okazji - głowica gotowa do montażu, obok głowicy uszczelka 4 warstwowa Cometic 1,8 mm grubości. fabryczna ma 0,9mm plus planowanie da to głowicę podniesioną o ok 0,8mm więc kompresja spadnie z 9,2:1 do ok 8,8:1 (wg kalkulatora kompresji http://www.knology.net/~jediklc/dcalc.htm)
Foto głowicy
Obok leży chłodniczka, ale zastąpi ją inna - grubsza o prawie 2cm, która jest już w drodze :)

http://images1.fotosik.pl/142/dac3fbd494ac4869.jpg

W tej chwili czekam na kilka drobiazgów i jak tylko je dostanę zakładam głowicę.
Nie marnując czasu zabrałem się za ogarnianie elektryki.
Poprowadziłem dodatkowe przewody z masą i zasilaniem do kontrolera LC-1. czasami masa nie jest idealnie rozprowadzona po samochodzie i zdarza się, że ECU nie ma dokładnie takiego samego napięcia jak sterownik lambdy i pojawiaja się rozjazdy przy logowaniu AFR co oczywiście nie jest wskazane - kilka dodatkowych przewodów powinno to załatwić (na foto sam wspomniany sterownik i dodatkowe przewody z masą)

http://images3.fotosik.pl/133/4b39d3a13307b392.jpg

wczesniej przygotowałem ECU - tzn przylutowałem dodatkowa kostę, w której będzie nowy soft z mapami. Okazało sie, że muszę dolutować jeszcze jeden przewodzik. Moje ECU nie miało lambdy - teraz już ma :) - bezpośrednio do 2 pina układu IC12 na ECU można podać napięcie z czujnika, z ROMem NG55 lub NG60 (soft, który steruje ECU i jednocześnie zawiera mapy trysku i zapłonu) mozna logować to napięcie w zakresie od 0 do 5V czyli bardzo dokładny AFR a co za tym idzie dokładne strojenie paliwa. Nowy Turboedit ma funkcję autotrace czyli na podstawie ciśnienia w kolektorze dolotowym i obrotów ustala z jakiej komórki pobierana jest wartości paliwa - wcześniej ustala się jaki AFR na być w każdej komórce i autotrace tworzy nową tablice, gdzie każda komórka wypełniona jest sugerowaną wartościa paliwa. Oczywiście należy ostrożnie do tego podejść i powiedzmy do warości sugerowanej dodać 5%, bo po co łamac korbowody albo topić tłoki :lol:
na foto ECU w trakcie montażu - bałagan niemiłosierny, al tak ma być - jak wszystko będzie bangało się uporządkuje :grin: ( żółty przewodzik to wałśnie ten nowy do lambdy)

http://images2.fotosik.pl/133/d23b93afdf2f34f7.jpg

podłączonę są też wskaźniki: doładowania, ciśnienie i temperatura oleju.
same wskaźniki, bo dołu silnika nie ruszałem jeszcze, a będę musiał zdjąć miskę olejową, żewy wspawać króciec, któym będzie spływał olej ze sprężarki i wtedy zamontuję czujnik temperatury oleju - chcę go umieścić w misce olejowej - może jest lepsze miejsce dla niego?
To samo z przewodem do smarowania turbo - okazało się, że końcówka, którą się wkręca w miejsce czujnika ciśnienia oleju jest trochę za krótka i nie zmieści się czujnik do wskaźnika, ani nawet ten od kontrolki na desce rozdzielczej, ale mam nadzieje, w tym tygodniu dorobić odpowiedni 3-nik.
Chłodzenie sprężarki chyba będzie z obiegu wody z silnika do kolektora dolotowego - raczej kolektor nie ucierpi jak zmniejszy mi się przepływ ciepłej cieczy, a może nawet to pomoże...

Oczywiście nie obyło się bez strat :lol:
Zrobili mi woltomierz, który będzie mierzył napięcie na jednej z końcówe wyjść analogowych sterownika lambdy, są tam 2 - jeden jest podłączony do ECU w celu robienia logów, drugi właśnie do woltomierza - taki bajer, ale jednocześnie dobrze jest wiedzieć, że nie jedzie sie na AFR 14.7:1 :) tylko cos w okolicach 12:1
Więc ów woltomierz miał być przystosowany do samochodu - źle oznaczyli mi masę i regulator napięcia zrobil BUM - nie poinformowałem, że w samochodzie masa to "+" nie "-"

Przygotowałem też wyświetlacz do EGT i poprowadziłem kabelki, ale foty jakoś nie zrobiłem, a wyszło mi to całkiem zgrabnie.

Przygotowane są tez wtryskiwacze - właściwie to nowe uszczelnienia, bo 450-ki z Eclipse turbo są odrobinke grubsze niż te standardowe.

Foto z komory silnika - wszystkie rurki będą wymienione na nowe w geyowskim kolorze "blue" tak jak wszystkie silikony. Silnik był 2 razy myty przed grzebaniem - lata zwoje robią :sad:

http://images1.fotosik.pl/142/bf3b413d5301f5bf.jpg

Moje Hanki :D

http://images2.fotosik.pl/133/55811abecbd1065f.jpg

Graty z bagażnika, systematycznie ich tam ubywa i wędrują na drugą stronę - pod maskę :D

http://images4.fotosik.pl/96/1834dc8dc8b321d6.jpg

W tej chwili to wszystko, okazuje się, że z braku czasu tylko weekendy mam do dyspozycji, poza tym żona powiedziała, że jak zobaczy jeszcze raz "ten czerwony samochód" to odejdzie :shock: , mam nadzieje, że zmieni zdanie jak już to stanie o własnych kołach :D , więc auto dłubię w jakże pięknym Milanówku i moich rodziców na podwórku co jest dodatkowym utrudnieniem - brak zadaszenia

[ Dodano: Pon 28 Sie, 2006 ]
czas na apdejt
Nestety czas tylko w łikendy więc co tydzień coś dopiszę.
W ten udało mi się załozyć głowicę, czekałem tydzień na tuleje ustajające z ASO.
Skręcona jest naśruby (właściwie szpilki) ARP z uszczelką Cometic.
Wg mojego pomocnika "Naprawa i eksploatacja" momenty dokręcania to 65Nm ja dałem jej 75Nm (może się myle) ale moment jest ustalany po to, żeby nie zpiepsuć gwintu w głowicy, a że tu wkręca się nakrętkę na szpilę troche pofolgowałem, poza tym do śrub dali jakiś specjalny smar co ponoć powoduje, że każda śruba zostanie dokręcona z takim samym momentem.
W każdym razie głowica założona.
Przygoda jaką miałem z wkecaniem szpilek w blok:
Wkręcałem od strony rozrządu - 1, 2, 3... i doszedłem do ostatniej. jak wkręciłem ją stanąłem uradowany, że skończone (2 godziny się bawiłem, bo syfu sporo było w dziurach) i spojrzałem na tę ostatnią - ups, wystaje 2 cm. probowałem wkręcić - nic, wykręciłem pogrzebałem w dziurze za brudem, i wkręciłem - to samo, wykręciłem porównałem ze strą śrubą - idealnie taka sama FTW sobie myślę i myślę - tak upłynęło 10 minut na mysleniu i paleniu papierosa aż wpadłem na genialny pomysł obejrzenia głowicy w której ostatnia szpilka jes po prostu wyżej

http://images3.fotosik.pl/141/d11e3d7bf0c406e2.jpg

podjąłem walkę z przewodami do smarowania turbinki i do chłodzenia.
Przewody dorabiałem tu: www.dprs.pl - polecam chłopaków - robią szybko i dobrze, a co bardzo istotne taaaanio.
na foto jest zamocowany czyjnik ciśnienia do wskaźnika, czyjnik do lampki na desce (właściwie to go nie widać) rozdzielczej i przewód do turbo. Przewód chwilowo wkręcony na aby, jak już turbinka będzie założona to go dokręce - od strony turbiny na przewodzie jest kolanko więc może się okazać, że nie da się przekręcić przewodu tak żeby pasował. Przewody wodne są z teflonu w oplocie stalowym a na końcach dołaczone są 20cm kawałki przewodu gumowego, żeby mozna było założyć na króćce w kolektorze. Nie wiele widać na tym foto, ale cóż

http://images2.fotosik.pl/141/a76dabcad180ce4e.jpg

Może ktoś mi podpowie - potrzebuję jakiegoś zmaru czy czegoś takiego, ale nie przewodzącego prąd - muszę czymś zabezpieczyć przewód na czujniku, a nie mogłem jakoś znależć kapturka gumowego (słabo szukałem, to wiem )

Jak zrobiłem to co mogłem pod maską przeniosłem się do środka, żeby elektryke dalej ogarniać i w 95% ogarniete - wisi 6 kableków.
Kilka fotek ze środka:

wskaźnik EGT i "panel kontrolny LC-1 (lambda szerokopasmowa).
EGT (w miejscu popielniczki, którą razem z metalową szyną oddam za browara , właściciel nie palący - niestety poprzedni) to zwykły czujnik temperatury (-100+1200*C) robiony dla przemysłu (jakiegoś tam) - producent (www.czaki.pl - polecam) był na tyle uprzejmy, że zmodyfikował miernik, tak aby działał na 12 V.
Panel kontrolny jak to nazwałem to przycisk do kalibracji i dioda pokazująca stan LC-1 (dioda działa tak samo jak dioda w ECU 4G - nr błędu = ilość mrygnięć diody).

http://images1.fotosik.pl/150/5c54742074830d6b.jpg

Dodtakowe wskaźniki:
Ciśnienie oleju, temperatura oleju, doładowanie AFR
na focie jeszcze nie przytwierdzone więc każde w inną stronę.
Wskaźnik AFR jeszcze nie podłączony - to te 6 kabelków, które brakuje do 100% ogarnięcia elektryki - niestety przewody nie wyglądają najlepiej

http://images2.fotosik.pl/141/7da217d8a73eaf7f.jpg

A tak wygląda prawie gotowa elektryka pod deską po stronie ECU:

http://images1.fotosik.pl/150/0cc207437bda6324.jpg

Z ostatnich nabytków: musiałem zmienić IC, bo ten, który miałem niestety ma wejście/wyjście w taki sposób, że za dużo by odstawał i musiałbym mocno kroić zderzak, a z tym wystarczy lekko podciąć i będzie OK.

http://images1.fotosik.pl/150/fa232593f77f817e.jpg

Póki co jakoś sobie radze bez diaksa, ale ponoć to podstawowe narzędzie przy uturbianiu <- pozdo Marcel

W następny weekend zakładam kolektory i robię rozrząd, mam nadzieję, że uda się też zdjąć miskę olejową, żeby wspawali kruciec do odplywu oleju z turbiny i miejsce na czyjnik temperatury. Jeśli się uda to za 2 tygodnie przekręcę kluczyk w stacyjce , a jak strojenie będzie szło sprawnie to pojawie się na Bemowie, tzn. pojawie sie tak czy tak, ale niewystrojonym autem nie wystartuję

[ Dodano: Nie 03 Wrz, 2006 ]
góra silnika agranięta, rozrząd zmieniony. luzy wyregulowane i zamkniete pokrywą. turbinka założona z nowym kolektorem, zamocowany wspornik pod turbine. Miska olejowa zdjęta - jedzie do wspawania króćców (odpływ oleju z turbiny, czujnik temp. oleju). Czekam na poprawienie trójnika do przewodu olejowego - jak będzie gotowy to zakładam przewód i kolektor dolotowy, listwe z wtryskiwaczami i reszte elektryki pod maską.
jak pod maska wszystko ogarnę zaprowadzam samochód do robienia wydechu (2"- 1. przetotówka, 2. dwukomorowy). jak wydech będzie gotowy zakładam chłodnicę, odpowitrzenie skrzyni korbowej, orurowanie i IC, zalewam płynami i strojenie.
oto kilka fotek (turbinka jest troszku nisko, ale odpływ powinien być OK, jest 4 cm różnicy wysokości)

http://images3.fotosik.pl/150/0b6fd307a4d0b701.jpg

http://images4.fotosik.pl/113/deb85f5d048b0b77.jpg

http://images4.fotosik.pl/113/027880cb55981687.jpg

[ Dodano: Wto 12 Wrz, 2006 ]
mały update

http://images1.fotosik.pl/168/6593777aa05c8dc3.jpg

http://images2.fotosik.pl/159/71388e957755d690.jpg

http://images2.fotosik.pl/159/1effad30ba156bf0.jpg

http://images4.fotosik.pl/123/1f109dad9fec571f.jpg

http://images4.fotosik.pl/123/06073b46ea92daf4.jpg

[ Dodano: Nie 17 Wrz, 2006 ]
prace zostały ukończone. Teraz drobna kosmetyka i strojenie map (na bazowej AFRy 9-10,5 :lol: ) ET z przyczyn zjaranego :( wyświetlacza nie znane, ale sie pozna.
Oto foty jak całość wyglada pod maską, jeduna zmiana jaka jeszcze nastąpi to chłodnica bedzie zawieszona na płaskowniku połaczonym z gumą i filtr będzie odseparowany od gorącego powietrza z kolektora jak również DP bedzie owinięty taśmą. Pierwsze PSSSSSSSST już było, ale na kile jeszcze przyjdzie poczekać :D
foty, foty, foty (ale i tak pewnie nik nie ogląda :lol: )

http://images1.fotosik.pl/175/58dbe4467cebc724.jpg

http://images4.fotosik.pl/130/a2708f26069e3901.jpg

http://images2.fotosik.pl/166/0913ed00a3849818.jpg

[ Dodano: Wto 19 Wrz, 2006 ]
wczoraj odbyła sie próbna zazda na 0,3bara - wciska w fotel, BOV okazał się bardzo głośny. Ogarniam datalogera i EGT - jak się uda podkręcam śrubke na 0,6Bara, i zaspawam ją żeby nie korciło :lol: . mapy mam od człowieka, który ma identyczny setup - AFRy wyglądaja bardzo dobrze - na wolnych obrotach 14,4-15,5, przy 0,3bara 4,5K RPM 11,5-12, EGT nie znane, ale mapy zapłonu są bardzo konserwatywne (ok. 18,5* przy 10PSI/6300RPM) więc z działającym EGT jeszcze się je podkręci. Nieustannie cos ogarniam :D

[ Dodano: Wto 26 Wrz, 2006 ]
i oto koniec foto story, wczoraj śrubka podkręcona do 0,4 bara (z pikien na 0,5) pomiędzy 2,5-2,8K RPM mam już full boost i trzyma o dziwo do 7K RPM czego sie po tak małej turbince nie spodziewałem. Sprzegło już się poddało a docelowo ma byc 0,6 bara. Zrobiłem mały myk, dzieku którem bardzo fajnie się wkręca jak jeszcze trubinka nie pompuje - przyspieszyłem zapłon rozdzielaczem o ok. 1* a opóźniłem go w mapie gdzie jest już doładowanie - śmiga pieknie. AFRy nie wychodzą poza 12 jak jest boost, EGT przy pałowaniu ok 680-700*C. niestety jak kończyłem jazdy czujnik EGT też sie poddał i zaczął wskazywać dziwne temperatury.
tak więc projekt HMT ukończony sukcesem i na drogach polskich jeździ nastepna honda civic turbo :) jeszcze tylko zestroić na docelowe 0,6bara i hamowanko

smoku
24-01-07, 21:53
temat zakończony powodzeniem widze , gratuluje
ps. dziwne ze nikt nic nie napisal stary temat ale jak nikt si enie interesuje to ja cie chociaz pochwale :hinczyk:

pozdro

BurnOuT
24-01-07, 22:39
How many $$$? za wszystko ? Ciekaw jestem...

Gratulacje tak w ogóle...

nitro20
27-01-07, 03:12
Nie no kurde gratulejszyn sam wsio zrobiłeś jestem pod wrazeniem.

dymek
27-01-07, 10:49
Bardzo fajny projekt. Już chyba ukończony, wystrojony?

franek4321
27-01-07, 16:50
nono jak sam zeczywiscie to gratulacje . Jak to smiga? ile na hamowni?

dark
29-01-07, 19:47
swietnie musi to latac, gratulacje za wlozona prace

Prezesiak
29-01-07, 20:18
Gratuluje projektu i podziwiam za chec podzielenia sie wiedza z innymi, co niestety rzadko sie zdarza :hinczyk:

zed
30-01-07, 16:42
Gratuluje udanego w koncu projektu :hinczyk: .Oby jedzila jak najszybciej ;) ciekawe ile na hamowni wyjdzie...

sadam
30-01-07, 18:38
ale ta honda byla juz chyba do sprzedazy

mighty
30-01-07, 20:01
byla na allegro już dawno, z tego co pamietam licytacja bardzo dobrze szła.

sadam
30-01-07, 23:32
licytacja bardzo dobrze szła.
w sumie sie nie dziwie.
autko bylo(i mam nadzieje ze jest) profi

rem36
31-01-07, 10:42
temat i opis bardzo fajny faktycznie ale posty piszcza zwiazane z tematen a nie typu "gratuluje" "brawo" itd to nei nasze hondy.

:czerwona kartka:

Tomek_HC3D
07-02-07, 19:59
Miałem przyjemność przejechać się tym cicho ciemnym wymiataczem w zeszły weekend :hinczyk: i powiem że baaaaaaaaaaaaaaaaardzo ładnie to lata, i ten dźwięk ehhh.
Gratuluje za ogarnięcie tego HMT :hinczyk:

Furious
08-02-07, 09:02
To nie dzial Nasze Hondy! :klutnia: