Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : SONDA 4 żyłowa - schemat podłaczenia



Bogdan19
17-02-10, 23:41
witam
robie przesiadke z b2 na b7. zakupiłem uniwersalną sonde, bede miał do niej orginalną kostke. teraz jak ktoś by mógł mi powiedzieć które kable od kostki do czego są.
4 kable :

-czarny od grzałki ( x2 )
-zielony
-biały

Muzyk-Grzes
18-02-10, 02:16
Takie same kolory jak w sondzie Hondowskiej, czyli 2 x czarny - grzałka
zielony - masa
biały - sygnał
W kostce w wiązce silnikowej powinny być wyprowadzone kable tego samego koloru co w twojej sondzie uniwersalnej.
Nie wiem jednak czy taka sonda zda egzamin, ja miałem uniwersalną i musiałem wymienić na hondowską bo za duzo paliło auto.

jogal
18-02-10, 08:24
Jeśli chodzi o kable to dwa czarne to grzałka, biały to sygnał a zielony to masa. W sondzie uniwersalnej jest odwrotnie, 2 białe to grzałka, czarny to sygnał a szary to masa. Nie ma znaczenia czy jest to sonda uniwersalna czy oryginalna, zasada działania jest dokładnie taka sama, ja polecam sondę NTK/NGK oza624-e4 na stronie e-ngk.pl kosztuje ok 140 zł. Miałem sondę uniwersalną Ashika i padła po 2 tygodniach użytkowania...

kamix666
18-02-10, 08:32
Jeśli chodzi o kable to dwa czarne to grzałka, biały to sygnał a zielony to masa. W sondzie uniwersalnej jest odwrotnie, 2 białe to grzałka, czarny to sygnał a szary to masa. Nie ma znaczenia czy jest to sonda uniwersalna czy oryginalna, zasada działania jest dokładnie taka sama, ja polecam sondę NTK/NGK oza624-e4 na stronie e-ngk.pl kosztuje ok 140 zł. Miałem sondę uniwersalną Ashika i padła po 2 tygodniach użytkowania...

to już coś jaśniej wiadomo na temat sondy
teraz kwestia krokowca

Muzyk-Grzes
18-02-10, 11:33
....Nie ma znaczenia czy jest to sonda uniwersalna czy oryginalna, zasada działania jest dokładnie taka sama....
Zasada działania tak, ale napięcia i częstoliwość już nie, ja miałem nową sondę Denso montowaną w Toyotach Aygo na pierwszy raz i ta sonda pokazywała zupełnie inne wartości niż te, które pokazuje sonda z D15B7. Zauważ że nawet w ofercie NGK-NTK są różne sondy do silników D14Ax a D16Z6 jak i D15, mimo że są obudowami identyczne. Różne też są sondy do innych modeli Hondy.

jogal
18-02-10, 11:49
Zasada działania tak, ale napięcia i częstoliwość już nie, ja miałem nową sondę Denso montowaną w Toyotach Aygo na pierwszy raz i ta sonda pokazywała zupełnie inne wartości niż te, które pokazuje sonda z D15B7. Zauważ że nawet w ofercie NGK-NTK są różne sondy do silników D14Ax a D16Z6 jak i D15, mimo że są obudowami identyczne. Różne też są sondy do innych modeli Hondy.

To wszystko jest ściema i nie wiem po co oni to robią, a właściwie to wiem chodzi oczywiście o kasę :P. Każda sonda cyrkonowa pokazuje napięcia od 0-1V i dla każdej sondy stosunek stechiometryczny występuje przy napięciach z zakresu 0.2-0.8V, poniżej 0.2V mieszanka jest uboższa niż 14.7:1 a powyżej 0.8V mieszanka jest bogatsza. I to wszystko. Sonda pokazuje tylko komputerowi czy znajduje się po stronie bogatszej czy uboższej mieszanki, a komputer tak ma sterować mieszanką, aby znajdować się jak najbliżej mieszanki stechiometrycznej. A próbkowanie każdej nowej sondy cyrkonowej też jest takie samo i wynosi ok 3 odczyty na sekundę.

Bogdan19
18-02-10, 12:37
Jeśli chodzi o kable to dwa czarne to grzałka, biały to sygnał a zielony to masa. W sondzie uniwersalnej jest odwrotnie, 2 białe to grzałka, czarny to sygnał a szary to masa. Nie ma znaczenia czy jest to sonda uniwersalna czy oryginalna, zasada działania jest dokładnie taka sama, ja polecam sondę NTK/NGK oza624-e4 na stronie e-ngk.pl kosztuje ok 140 zł. Miałem sondę uniwersalną Ashika i padła po 2 tygodniach użytkowania...

dzieki za wyczerpującą odpowiedz;) juz mam wszystko jasne;)
mam dokładnie tą o której napisaleś NTK/NGK oza624-e4 ;)

Muzyk-Grzes
18-02-10, 12:58
No OK ,ale idąc tym tropem powinniśmy nawet na uszkodzonej sondzie uzyskać spalanie zbliżone do średniego spalania jakie komputer ma zaprogramowane dla danej pojemności, ale ono jest uśredniane tylko kiedy check się zapali a komputer wchodzi w tryb awaryjny. Jeśli jednak sonda nie działa i nie podaje napięcia to jak wiadomo komputer podaje więcej paliwa czyli jak pisałes bogatsza mieszankę co daje nawet wzrost spalania nieraz z 9l-14l czyli około 5l a wię c nawet 50% więcej. Przyjmijmy ze każda sonda podaje takie same sygnały, to jak wytłumaczyć to że spalanie w moim aucie (testowane od korka do korka na dystansie zazwyczaj 200 km) na sondzie nowej Denso było wyższe niż obecnie na sondzie z D15B7?. Dla jasności sonda była podłączona prawidłowo czyli 2x biały - grzałka, czarny - sygnał a szary - masa, była to sonda nowa . Ale jesli się zgodzisz na eksperyment to prześle ową sondę do ciebie i sam sprawdzisz jakie ci wyjdzie spalanie.

Silent
18-02-10, 14:57
ja również mam problem ze sondą.. a mianowicie silnik D14Z2 oryginalna sonda padłą i palił mi ok 11-12 litrów (palił się check) to wymieniałem na ngk. Przez tydzień spokój przejechałem coś koło 400km i jak przekroczę 6tyś obrotów to zapala się check komputer pokazuje sondę i za wysokie napięcie czyli tak jak przy starej lecz spalanie jest w normie. Zamiast 2 sondy jest emulator ponieważ katalizator się skończył i w jego miejsce wleciał rezonator a 2 sonda od razu nie chciała z nim współpracować więc przez to ten emulator. Na starej sondzie nic się nie paliło a jezdziłem tak 4 miesiące aż padła ta 1. Wczoraj odpiołem emulator i czekam czy się zapali check czy nie. Zapalanie checka na nowej sondzie może być spowodowane złym doborem jej czy też uszkodzeniem?

jogal
18-02-10, 20:41
No OK ,ale idąc tym tropem powinniśmy nawet na uszkodzonej sondzie uzyskać spalanie zbliżone do średniego spalania jakie komputer ma zaprogramowane dla danej pojemności, ale ono jest uśredniane tylko kiedy check się zapali a komputer wchodzi w tryb awaryjny. Jeśli jednak sonda nie działa i nie podaje napięcia to jak wiadomo komputer podaje więcej paliwa czyli jak pisałes bogatsza mieszankę co daje nawet wzrost spalania nieraz z 9l-14l czyli około 5l a wię c nawet 50% więcej. Przyjmijmy ze każda sonda podaje takie same sygnały, to jak wytłumaczyć to że spalanie w moim aucie (testowane od korka do korka na dystansie zazwyczaj 200 km) na sondzie nowej Denso było wyższe niż obecnie na sondzie z D15B7?. Dla jasności sonda była podłączona prawidłowo czyli 2x biały - grzałka, czarny - sygnał a szary - masa, była to sonda nowa . Ale jesli się zgodzisz na eksperyment to prześle ową sondę do ciebie i sam sprawdzisz jakie ci wyjdzie spalanie.

Widocznie ta nowa sonda jest jakaś wadliwa, albo zbyt wolno reaguje, albo ma jakieś przebicie z grzałki(moja ashika nówka tak miała, po 2 tygodniach napięcie na sondzie pokazywało nawet do ok 5V). Musisz ją sobie wsadzić do autka i pomierzyć jakie daje napięcia i jak szybko następuję zmiana napięcia.

Skoti
18-02-10, 20:51
Nie wykluczone że uszkodzona sonda wskazująca złe parametry dla kompa nadal nie będzie dla niego traktowana jako sprawna. Wydaje mi się że dopóki sonda jest sprawna i daje sygnał to kompa odbiera ją jako sprawną, bez znaczenia jaką mieszankę będzie regulował

piotrstrojek
18-02-10, 22:44
Słuchajcie - po przeróbce na D15B7 również kupiłem nową NGK/NTK - podłączyłem prawidłowo kable - po jej zamontowaniu komputer sporadczynie zgłaszał błąd sondy, spalanie wyniosło ok 10l przy normalnej jeździe - o dziwo przy pałowaniu wzrastało bardzo niewiele. Po wymianie na oryginalną - używaną, komp przestał zgłaszać błąd, spalanie spadło do poziomu ok. 8l. Wyjasnicie ten fenomen...? Wcześniej posiadałem D13B2 - były problemy ze spalaniem, wymieniłem również na NGK/NTK - spalanie wróciło do normy. Tak samo miałem z tym D15B2, po kupieniu furki paliła 12l, wymieniłem na NGK/NTK, spalanie wrociło do normy ok 8-9l.

Matek-skc
19-02-10, 12:07
mam pytanie odnosnie sondy NTK/NGK oza624-e4 , montowal ja ktos do d16y7 ?? jest to sonda uniwersalna a nieraz jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego hehe

falek84
19-02-10, 19:32
ja do swojego d16y7 zalozylem ngk dedykowana pod silnik i nie narzekam spalanie w normie, a z tymi uniwersalnymi roznie bywa.

jogal
19-02-10, 21:58
Ale ta uniwersalna różni się tylko tym, ze nie posiada kostek pod dane auto, tylko ma 4 kable, które trzeba połączyć z kablami od starej kostki i taka jest tylko różnica :P

Matek-skc
19-02-10, 22:00
Ale ta uniwersalna różni się tylko tym, ze nie posiada kostek pod dane auto, tylko ma 4 kable, które trzeba połączyć z kablami od starej kostki i taka jest tylko różnica w takim razie ja mam jeszcze jedna roznice... dedykowana z kostka 550zl, uniwersalna 140-150zl :D

falek84
19-02-10, 22:19
dedykowana z kostka kupilem za 300. jutro poszukam to podam Ci nr katalogowy, a jak bys poszukal na forum to znajdziesz jej nr na forum bo komus podawalem.

Silent
19-02-10, 23:05
ja właśnie też mam uniwersalną NGK i po podłączeniu i szybszej jeździe wywala mi błędy 1 sondy komputer pokazuje że za wysokie napięcie... Sonda ma 3 tygodnie co to może być? Źle jest dobrana?

jogal
19-02-10, 23:33
ja właśnie też mam uniwersalną NGK i po podłączeniu i szybszej jeździe wywala mi błędy 1 sondy komputer pokazuje że za wysokie napięcie... Sonda ma 3 tygodnie co to może być? Źle jest dobrana?

Gdzie kupowana sonda?? Pojawiają się też podróbki. Jeśli dobrze podłączona to odesłać ją jak najszybciej na gwarancje. Tak jak napisałem ja miałem wcześniej kupowaną w japancarsie ashikę za 180 zł i po 2 tygodniach pojawiło się przebicie z grzałki i oddałem ją na gwarancję, na szczęście uwzględnili to :)

Silent
20-02-10, 08:42
ja kupiłem w inter cars, może ma to jakieś znaczenie bo mam gaz choć nie sądzę żę po tak krótkim czasie mogła by się uszkodzić..

jogal
20-02-10, 10:21
Oddaj ja na gwarancję do intercarsu i w powodzie reklamacji napisz przebicie z grzałki, znajdź sobie jeszcze adres jakiegoś zakładu mechanicznego, który Ci "montował tą sondę" bo prawdopodobnie będzie to potrzebne...

Silent
20-02-10, 12:56
Ale te błędy to raczej przez to przebicie z grzałki czy może też być ze nie dobrana pod model silnika czy to nie ma znaczenia? Tak sie zastanawiam bo po wymianie na tą sonde spalanie wróciło do normy tylko ten check mnie drażni jak wyskoczy a jak oddam sondę na reklamacje to będę bez niej przez 2 tygodnie..

Muzyk-Grzes
20-02-10, 17:28
Tu Jogal ma rację check wyskakuje kiedy jest uszkodzenie grzałki, bo jeśli sonda jest uszkodzona (część robocza) to po prostu nie wysyła impulsów i komputer odbiera to jak jeszcze nie nagrzaną sondę a więc nie pokazuje jej błędu.

jogal
20-02-10, 19:02
Wyskakuje jeszcze czasami błąd 43, wtedy gdy sonda przez dłuższy czas pokazuje napięcia wyższe od 1V lub poniżej 0V. U mnie po wystąpieniu właśnie przebicia z grzałki do sondy wyświetlało mi błąd 43 podczas spokojnej jazdy z prędkościami ok 90 km/h. Jak jest uszkodzona grzałka to wyświetla błąd 41. A kiedy wyświetla się błąd 1 to nie mam pojęcia bo nigdy mi jeszcze taki nie wyskoczył nawet podczas jazdy bez wypiętej sondy.

Silent
20-02-10, 21:54
U mnie sonda działa bo skacze napięcie jak podłączyłem się pod komputer przez OBD2 a check zapala się gdy przekrocze 5 tys obrotów i przytrzymam go chwile to chwile po tym zapala się check.. Więc nie wiem czy grzałka ma coś do tego

jogal
20-02-10, 22:40
to jaki błąd Ci wywala?? bo błąd grzałki wyskakuje zaraz po odpaleniu. No i jakie napięcia Ci sonda pokazuje?? Sondę masz oczywiście 4 żyłową tak??

Silent
20-02-10, 23:01
samodiagnostyka pokazuje błąd 1, a komputer że sonda 1 i żę wysokie napięcie. Tak sonde mam 4 przewodową, napięcia skacze od 0,3V do 0,8-0,9V

jogal
20-02-10, 23:10
Podłącz sobie miernik pod kompa i zacznij jeździć, obserwuj jakie napięcia wskazuje sonda. Zobaczysz też jakie napięcie daje sonda powyżej tych 5000 rpm wtedy gdy wyskakuje check. Ja stawiam na uszkodzoną sondę, która ma przebicie z grzałki. Oddaj ją na gwarancję i domagaj się wymiany lub zwrotu pieniędzy.