Zobacz pełną wersję : Zmiana wskazówek zegarów
UWAGA!!! Testowane tylko na licznikach V Generacji!!!
Model Testowy:
http://www.freephotoserver.com/f08/u9209384.jpg
Model Testowy II:
http://www.freephotoserver.com/f04/u5388838.jpg
Witam,
Jako iż większość z użytkowników posiada białe wskazówki zegarów które z chęcią by wymienili, lub zdjeli dla wygody przy zmianie tarcz, rozkręciłem swój licznik dla zabawy i potestowałem :)
Więc w brew temu co niektórzy mówią przynajmniej mój egzemplarz nie posiadał wklejonych wsazówek na słupki.
Krótka instrukcja zdejmowania wskazówek:
1. Zdemontować licznik
2. Zdjąć pokrywę przednią licznika
3. użyć dwóch płaskich śrubokrętów (muszą być cienkie i w miare szerokie)
- śrubokręty wsówamy pod kapturek wskazówki po przeciwległych stronach (powiedzmy jeden na godzinie 12 a drugi na 6), następnie delikatnie przekręcamy śrubokręty w prawo (względem kierunku podłożenia czyli patrząc z boku można myśleć, że w dwie różne strony) naprawdę delikatnie i powoli bez zbędnej siły. Powtarzamy to tyle razy aż wskazówka zejdzie. Miejcie na uwadze, że wskazówki nie zdejmowane x lat są po prostu "ala zgrzane", "zastygnięte" na słupkach. :)
Wskazówki są osadzone na słupkach na długości około 0,5 cm. Trzeba to robić naprawdę z wyczuciem by nie uszkodzić części osadzonej w uzwojeniu pod tarczą bo w efekcie wskazówki mogą już nie działać.
Pamiętajcie, że jest duże prawdopodobieństwo uszkodzenia zegarów! Robicie to na własną odpowiedzialność!
Jak naprawię cyfrówkę to porobię fotki :)
Większy problem chyba zawsze był z założeniem ich tak, żeby poprawnie wskazywały. Udało Ci się to?
I tu się mylisz :)
Zanim ze swoich zegarów zdjęłem je, najpierw testowałem na jakichkolwiek (obiecnie są w śmietniku, rozkręciłem wszysciutko:P) Jeśli uda Ci się zdjąć to 80% sukcesu, wszystkie usterki powstają podczas zdejmowania (połamane wskazówki, sporadycznie wyrwany słupek na którym się trzymały, rozwalone gniazdo pod uzwojeniem itp :) )
Co do Twojego stwierdzenia:
Spójrz na proces produkcji, najpierw "silniczek" z uzwojeniem, później montaż, założenie tarcz a na końcu założenie wskazówek, nic nie jest w stanie określić ustawienia słupka w uzwojeniu także montują je a póżniej skalują jeśli już, nie zauważyłem u siebie problemów ale sprawdzę jeszcze raz.
Mam jeszcze jeden licznik, jak będę miał aparat to porobię fotki, może nakręcę filmik i będzie wszystko pokazane i wiadome :)
Miłego dłubania :)
Ja u siebie niestety połamałem te cieniutkie słupeczki (od paliwa i temp.), na których osadzone sa wskazówki :( udało mi się je polutować i po założeniu o dziwo wszystko działa poprawnie, także uważajcie przy ściąganiu wskazówek, bo ja nie mogłem opatentować jakiegoś delikatniejszego ich ściągniecia :(
No to czekamy na fotostory :)
Ja osobiscie tego nie robilem i nie bede robił ale slyszałem ze widelec zalatwia sprawe i nie trzeba sie bawic z srubokretami:D
Nemo, a mam takie pytanie , złożyłeś zegary tak żeby działały poprawnie ?
potwierdzam ze da sie to zrobic...
ja u siebie podwazylem wskazowki widelcem i wyszly idealnie..
potem przy zakladaniu musisz je wyregulowac tak zeby dobrze ci dzialaly ja to zrobilem na wlaczonym zaplonie :) efekt jest ;] http://images45.fotosik.pl/117/739b144a60ca0a84.jpg
Nemo, a mam takie pytanie , złożyłeś zegary tak żeby działały poprawnie ?
Tak :) Jedyny problem jaki miałem to wyskalowanie paliwa :) ale nad tym wskaźnikiem pracuje bo w sumie od temperatury różni się chyba jedynie jednym rezystorem czy opornikiem (nie wiem ktory jest ktory, srednio sie łapie)
Obrotomierz i prędkościomierz po założeniu wskazówek po prostu opadł na pozycję wyjściową.
ale slyszałem ze widelec zalatwia sprawe
Nie polecam. Peknie albo słupek albo kapturek wskazówki albo się coś skrzywi. Podważenie musi być symetrycznie jednakowe żeby nic nie uszkodzić. Tarcze użyłem jako podłoże oporowe.
Kąt podważenia wskaźnika musi być 90 stopni w porównaniu do tarczy czyli prostopadle w górę, wtedy są najmniejsze opory czepka :)
Może ktoś wie , jakie podświetlane wskazówki pasują do tych zegarów ? Chyba względnie od solki ale tam są inne rozmiary tarcz...
Takie wskazówki?
http://www.freephotoserver.com/f08/u9209384.jpg
Generalnie wszystkie będą pasowały, wszystkie są osadzane na słupku tej samej grubości :)
Jaki jest sens wyciągać wskazówki z ori jdm licznika do v gen a i wkładać je do licznika od 5 gena?
Pytanie było ogólne ,czy np. od audi podejdą ...
Jaki jest sens wyciągać wskazówki z ori jdm licznika do v gen a i wkładać je do licznika od 5 gena?
Tzn? Co masz na myśli ? Bo V to to samo co 5. Ale wiem o co Ci chodzi... o te czerwone wskazówki. W moich zegarach są oryginalnie :) Zdejmowałem je tylko i wyłącznie po to, żeby zmienić tarcze na np indiglo a nie podoba mi się wycięty środek na centymetr żeby można było je założyć bez zdejmowania wskazówek. W planach mam zakup tarcz z OEM wycięciem pod słupek wskaźnika.
Pytanie było ogólne ,czy np. od audi podejdą ...
Jak podrzucisz takie z audi to sprawdzę :)
Chodzi o swap wskazówek , niepodświetlane -> podświetlane... i które ewentualnie podchodzą najłatwiej.
Co do wskazówek to możesz cokolwiek założyć byleby mocowanie było również na milimetrowej grubości słupek i długość wskazówki nie przekraczała promienia wcięć w obudowie zegarów. Te czerwone wskazówki to już takie były fabrycznie, są podświetlane.
Jednak z podświetlanymi wskazówkami jest jeszcze taki problem, że potrzebujesz "tuneli światłoprzewodzących" pod tarczami. Takie tunele możesz dorwać albo z ASO prawdopodobnie kupując całe moduły wskaźników albo z używanych modeli zegarów. W modelu testowym z białymi wskazówkami trafił mi się taki tunel pod tarczą temperatury i paliwa (zegar był wyjęty z USDM sedana z gaźnikiem... lol tak się trafiło).
Chyba że zrobisz oddzielne podświetlenie od góry to możesz darować sobie tunele pod tarczami.
myślę ,że wystarczy zastosować 2 diody zaraz pod blatem przy wskazówce, co do długości zawsze można dociąć ;p
Najgorzej jest ze średnicą słupka na którym osadzana jest wskazówka.
Zdjęcie efektu jaki otrzymał kolega robak144 :
http://img46.imageshack.us/img46/2866/dsc00504jt.jpg
Niech uszczelni brzegi ramy zegarów i da słabszą diodę bo to w oczy kłuje ;p
Nie chce mi się rozkręcać zegarów dziś po raz N ale z tą diodą przy słupku to jest git, tylko kwestia usztywnienia kabelków co by nic nigdzie nie zblokowały a dioda nieruchomo siedziała :P
A więc postanowiłem zrobić tutorial swapu wskazówek dla V gena Civica.
Relacja będzie w częściach.
Co potrzeba :
- licznik dawca - znalazłem na allegro tanio i dość blisko mojego miejsca zamieszkania licznik od BMW e46 - anglik.
- widelec .
- diody do podświetlenia (jakie będą podane w treści poniżej).
1) Rozkładamy nasz oryginalny licznik tzn zdejmujemy pokrywkę z szybką - moduły licznika pozostają przykręcone, używając widelca (wciskamy go pod wskazówkę tak aby wyszedł z drugiej strony) podważamy i są tutaj trzy możliwości :
a) wskazówka sama wyskoczy przy minimalnej sile
b) z odrobiną perswazji i przy wygięciu widelca wyjdą
c) wskazówka wyjdzie wraz ze słupkiem
2) Wskazówki mamy na zewnątrz możemy wykręcić moduły z obudowy.
3) Zabieramy się za licznik dawcę
http://img36.imageshack.us/img36/3277/img5470nr.jpg
zdejmujemy pokrywkę ( trzeba odkręcić 4 śruby z łbem typ TORX 10)
http://img31.imageshack.us/img31/5290/img5471i.jpg
- wychodzi szybka używając widelca analogicznie jak za pierwszym razem podważamy wskazówki :http://img442.imageshack.us/img442/9028/img5473ko.jpg
i mamy ją w rękach:
http://img683.imageshack.us/img683/7355/img5474z.jpg
Dodatkowo dla porównania z lewej wskazówka od bmw z prawej civic
http://img709.imageshack.us/img709/6818/img5475.jpg
Oraz sposób podświetlenia wskazówki u bmw:
http://img683.imageshack.us/img683/8061/img5478.jpg
Sprostowanie wypowiedzi Nemereth , nie trzeba żadnych tuneli swietlnych - podświetlenie to po prostu diody umiejscowione pod tarczą przy wskazówce, a słupek nie jest 1mm a raczej jak cieniutka igła.
Chcesz powiedzieć, że zakładasz bebechy od bmw do Civica? Bo układy pod tarczami w civicu V generacji nie posiadają podświetlenia diodowego...
Dodatkowo z moich doświadczeń zdejmowanie wskazówek Civica nie jest takie hop siup... dobrze do tego mieć drugą osobę i coś ale kombinerki tylko na tyle chudziutkie żeby wcisnęły się pod tarczę i chwyciły słupek co zapobiegnie częstemu "wyrwaniu gniazda" wewnętrznego słupka.
Zdjęcie w celu pokazania jak to jest podświetlone w oryginale, tyle.
Jutro jadę po diody i będę majstrował dalej .
Widelec nic więcej nie potrzeba , nie trzymałem od spody a metoda 2 śrubokrętów jest w kibel.
Yhm, widelec przechyla czepek ze słupkiem w jedną stronę co widać na fotce. Ale każdy robi tak jak mu wygodniej.
Nprawdę uważaj żebyś nie wyrwał gniazda, nie wyjdzie Tobie żywcem ale już chodzić nie będzie.
Jaki masz pomysł na zamontowanie lampek ? Skąd będziesz brał zasilanie?
To już wiemy , poza tym na co mam uważać skoro już wszystkie wskazówki mam wyciągnięte ? :)
Podświetlenie myślę ,że 2 diody 3mm na każdą wskazówkę wystarczą , tylko przy paliwie i temp będą jaja - mniej miejsca itp
Zasilanie pociągnę z oryginalnego podświetlenia. przyklejone klejem na gorąco.
Kontynuacja relacji jutro.
Jak tam embargo? zegary sie posypaly? ;p
Nie, składający - grypa żołądkowa ale mam ukończone wrzuce fotki później
Ja dziś rozebrałem obrotomierz na czynniki pierwsze. Także wiem już co i jak np w przypadku blokowania sie obrotomierza:)
Zdjęcie wskazówek, kombinacje z nimi - to nie sa najwieksze problemy - można sobie z tym poradzic (dla mniej zdolnych zegarmistrz zdejmuje takie wsazówki za grosze)
a teraz najważniejsze pytanie: macie jakaś metode - naprawdę skuteczną - na zakładanie? tak by po założeniu wsystko wskazywało 100% prawidłowo?
Najlepszą metodą to wkładanie wskazówek dopiero gdy licznik jest podłączony w aucie na zapłonie wtedy wiemy, ze wartości obrtomierza i predkosciomierza sa na 0 tak samo temperatura
znam....
nie jest to 100% dokładne ani 100% skuteczne - -nie raz opisywane na forumach...
pytam o cos lepszego..
A ja mam pytanie: Czy po założeniu wskazówek Tobie przekłamywał?
Dziś rozebrałem na części pierwsze obrotomierz. Pod uzwojeniem w plastikowej obudowie jest tylko zalany wazeliną "dysk" kółeczko czarne w które włożony jest patyk wskazówki. Nie wiem jak prędkościomierz ale temperatura i paliwo będą miały tak samo. Co więcej w tym mechaniźmie wewnętrznym nie było żadnych "ograniczników" obrotu więc de facto możesz cały dzień obracać wskaźnik w jedną stronę i nic się nie stanie.
nie rozbierałem-oszczędziłem sobie licznik...
natomiast znam kilka osób( z których kilka ma autorytet i zna sie na rzeczy) i kazda potwierdzała, że założenie wskazówek własciwie jest loterią...
założenie tak by poprawnie działały..... sposobów juz kilka ludzie opisywali i % udanych jest chyba mniej niz 1.
Przetestuje to jeszcze raz. Chyba nawet zaraz jak ktoś rzuci 50 zł na zegary bo nie chce mi się siedzieć na mrozie w samochodzie ;p
Ale radę mam jeśli obawą są przekłamania..
Fortepian na cztery ręce... Cieniutkie twarde/sztywne szczypce tak by chwyciły słupek pod tarczą (przestrzeni jest jakies 2-3 milimetry w moim testowym egzemplarzu). Należy ustawić szczypce do chwycenia w taki sposób aby możliwość zmiany pozycji w uścisku była jak najmniejsza. Po chwyceniu słupka druga osoba zdejmuje wskazówkę która jest w pozycji powiedzmy "0" i wkłada drugą wskazówkę w tą samą pozycję.
EDIT: dobra, zdjęłem wskazówkę prędkościomierza i temperatury teraz, jak jest ktoś chętny przejechać się na dwa samochody dla pomiaru przekłamania to czekam na info. Jestem na OEM rozmiarze opon.
Kolejna część tutorialu:
A więc zakupiłem:
6 diód 3mm + rezystor na 14V
Najcieńszy przewód 2metry 2x0,3
potrzeba jeszcze lutownicy, obcinaczek, pistoletu na gorący klej oraz opaski termokurczliwej na przewody.
W taki sposób zamontowałem 2 diody na prędkościomierzu:
http://img687.imageshack.us/img687/7273/img5489c.jpg
W przypadku prędkościomierza jak i temperatury oraz paliwa jest jeden problem więcej gdyż mamy do czynienia bezpośrednio z uzwojeniem więc na nóżki diody naciągamy opaskę termokurczliwą, i wklejamy ją obficie na klej, przy czym musimy uważać aby nie zrobić zwarcia.
http://img693.imageshack.us/img693/6231/img5492j.jpg
http://img684.imageshack.us/img684/3079/img5495g.jpg
Natknąłem się na problem przy wskazówkach od temperatury oraz paliwa - oryginalne mają dłuższą nóżkę i trochę węższą wewnątrz... przez co podświetlana jest luźna. jedyną radą jest podcięcie wskazówki i wklejenie jej.
http://img21.imageshack.us/img21/7238/img5500r.jpg
Efekt końcowy:
http://img39.imageshack.us/img39/8139/img5504c.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/6465/img5503u.jpg
Z instalacją i wyskalowaniem trochę poczekam gdyż warunki atmosferyczne nie pozwalają.
edit:
Zauważyłem jedną ważną rzecz - obie wskazówki - prędkościomierza i obrotomierza po wychyleniu z położenia zerowego wraca na owe położenie.
To, że wskazówka od obrotka i prędkościomierza wraca na pozycję zerową to norma.
Jak dobrze pamiętam wskazówka od temp silnika też wraca sama - ale tu już w 100% pewny nie jestem.
Czy dało by radę zamieścić fotki przy zgaszonym świetle? Na powyższych słabo widać.
Proszę bardzo:
http://img21.imageshack.us/img21/3299/img5508w.jpg
tylko podświetlenie wskazówek.
Gratuluję.
Popełniłeś wykroczenie które może Cię kosztować nowy wskaźnik. Wskażnik temperatury powinien sam wrócić na dół czyli zero więc coś nie teges złożyłeś. Pomine mega świecenie wskaźnika temperatury. Popraw świecenie wokół czepka, zniweluj je i będzie bangla. Stawiam piwo :)
ło matko... typowo polskie byle narzekać... napisałem wcześniej ,ze skalowane i składane będą na aucie.
Teraz jest założone od tak na próbę i oczywiście opadają...
Co do podświetlenie temp. wszystko jest zależne od położenie wskazówki i tak zostanie bo nie chce mi się tego raz jeszcze dłubać.
To jest mój 2 licznik więc jak nie będzie chodził to trudno.
Embargo ja myslalem ze twoje lampy sa *****iste ale wskazowki dopiero miażdża suty.Na forum crx'a przeczytalem kiedys zeby przed zdejmowaniem wskazowek zapamietac na jakim poziomie na rozgrzanym silniku jest wskazowka temperatury i robili oni tak ze podpinali zegary odpalali , rozgrzewali silnik i wtedy nakladali wskazowke na pole od temperatury we wczesniej zapamietanym miejscu.A wskazowka od paliwa ,to robili tak ze nalewali pelen bak paliwa i wtedy wskazowke paliwa nakladali na pole "full" . Sluchaj a ze wskazowka paliwa to nie jest czasem tak ze jak ja nawet dotkniesz to ona juz jest rozwalona? W jednych zegarach wlasnie zrobilem taka akcje ze pomalowac chcialem wskazowki , dotknalem tej od paliwa i dupa zakladam zegary a ona idzie na maksa do gory..:o
Sluchaj a ze wskazowka paliwa to nie jest czasem tak ze jak ja nawet dotkniesz to ona juz jest rozwalona?
Nie jest tak. Ruszałem nią w dół i w górę... później musiałem tylko ustawić.
sodemarco, raczej tak nie jest, bo byłby nie lada problem z zakładaniem indiglo ;)
sodemarco, raczej tak nie jest, bo byłby nie lada problem z zakładaniem indiglo ;)
W większości przypadków ludzie kupują tarcze z większą średnicą wycięcia pod wskazówki żeby ich nie ściagać. Wszyscy się boją ściągnąc wskazówki ;p
to moje zegary w takim razie byly unikalne
Sluchaj a ze wskazowka paliwa to nie jest czasem tak ze jak ja nawet dotkniesz to ona juz jest rozwalona? W jednych zegarach wlasnie zrobilem taka akcje ze pomalowac chcialem wskazowki , dotknalem tej od paliwa i dupa zakladam zegary a ona idzie na maksa do gory..:o
Ja jak odpiałem ostatnio zegary to mi ta od paliwa poszla na maksa do gory, podpiałem, załaczyłem zapłon - opadła prawie tak jak byla, odpialem ponownie, podpiałem jeszcze raz, załaczyłem zapłon i opadła po pewnym czasie tak jak powinna. Chodzi prawidłowo. Też mam zamiar żeby pomalować wskazówki...Czemu tak do góry idzie po odpięciu zegarów?:)
no bo nasze zegary sa jakies poje*ane :D
Czemu tak do góry idzie po odpięciu zegarów?
Wg elektryka wskaźnik paliwa powinien pójść do dołu raczej po odłączeniu (nie wiem czy ma znaczenie odpięcie kostki pod tylną kanapą a odłączenie kostek na zegarach, chyba na jedno powinno wychodzić?)... chociaż mam 2 zestawy zegarów w których odpiecie kostek, ogólnie odcięcie jakiegokolwiek zasilania nie powoduje sensacji ze wskazówkami... (obrotomierz, prędkościomierz, temperatura są na zero a paliwo tak jak po wyłączeniu zapłonu tak wisi w powietrzu pomimo odłączenia). Zegary są sprawne napewno ale nie wiem czemu tak mają :)
no bo nasze zegary sa jakies poje*ane
indeed :)
Ja się zastanawiam nad zmianą wskazówek od Hondy Accord takich jak tu http://allegro.pl/item913831136.html tylko na razie szkoda wydać 50zł na licznik dla samych wskazówek:(
^ co ten post wnosi do tematu ?
Jakiś czas temu kupiłem grawerowane tarcze od Momana i długo zastanawiałem się nad zmianą, bo naczytałem się jak to można popsuć zegary itp. Zamieniłem parę słów z Nemereth'em i zabrałem się do roboty.
Przy odrobinie precyzji i delikatności udało się wszystko poskładać, a efekty możecie ocenić sami :)
Widok po wymianie tarcz, jeszcze przed założeniem wskazówek:
http://img692.imageshack.us/img692/1244/43529817.th.jpg (http://img692.imageshack.us/i/43529817.jpg/)
A tutaj już poskładane i wrzucone do auta (wskazówki pomalowane farbą fluorescencyjną):
http://img709.imageshack.us/img709/1507/14513352.th.jpg (http://img709.imageshack.us/i/14513352.jpg/)
Widok w nocy:
http://img188.imageshack.us/img188/8569/91009350.th.jpg (http://img188.imageshack.us/i/91009350.jpg/)
Niestety mam pomarańczowe diody po poprzednim właścicielu, ale będę wstawiał paski z białymi diodami SMD, aby skale były podświetlone bardziej równomiernie. Dodam, że same tarcze mają czerwone skale, więc wystarczy podświetlić na biało. Na zdjęciu nie widać za bardzo wskazówek, ale na żywo są widoczne tak samo jak na OEM'owych tarczach. Może kiedyś pomyślę nad jakimś podświetleniem dodatkowymi diodami. Teraz trochę od ich działaniu... Obrotek i prędkościomierz działają bez zarzutu, natomiast wskazówkę od temp. musiałem poprawić na rozgrzanym silniku, ponieważ za pierwszym razem wskazywała 3/4 skali. Wskazówka od paliwa wydaje się wskazywać poprawnie, ale tego będę pewien dopiero po wyjeżdżeniu jakichś 400km.
Super, że mogłem Tobie pomóc :)
Brawo :)
odkopie temat sprzed 3 lat ale lepsze to niż zakładanie nowego ;)
a mam pytanie za 100 punktów, jak ułamałem wskazówkę paliwa to pozostaje mi jedynie kupno nowego licznika?
ale ułamałeś czy złamałeś? myśle że kupno samego od paliwa by dało rade. :)
Kup cały licznik, gdzie znajdziesz sama wskazówke? a jesli znajdziesz to i tak nie masz pewnosci ze bedzie działała poprawnie.
Cały licznik kupisz na forum za okolo 70zl :) takie moje zdanie.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.