PDA

Zobacz pełną wersję : Praca zaworów



Leszek85
09-01-10, 12:47
Witam!
Ostatnio grzebałem w silniku i zauważyłem dziwną rzecz a mianowicie nie podobała mi się praca zaworów ponieważ pracowało 14 ( 2 na 1-szym tłoku 1 na 2-gim 2 na 3-cim i 1 na 4-tym [mowa o wlocie - wydechowe pracowały wszystkie 8])) a z tego co wiem to powinno albo 12 albo 16 jednak dziś zdjąłem pokrywę zaworów jeszcze raz i ku memu zdziwieniu pracowało 13 ;/
Mój problem ukazuje poniższy filmik

http://www.youtube.com/watch?v=i_gBj1-Oy90

silnik to d15z6

czy taka praca zaworów jest normalna?? jeśli nie co może powodować taką prace i jak ewentualnie temu zaradzić z góry dziękuje za pomoc

skolopendra
11-01-10, 16:19
a po co rozebrałeś, żeby sobie pooglądać ?:rolleyes:

rafnexster
11-01-10, 20:36
może kręciłeś wałem zgodnie z obrotem wskazówek zegara ??? ;)

Leszek85
13-01-10, 10:24
Rozebrałem po to by zobaczyć jak wygląda pasek rozrządu (ale to już inna bajka) a co do kręcenia to kręciłem przeciwnie względem obrotu wału a dokładniej rzecz biorąc kołem w przeciwna strona na 5 biegu
Przypuszczam iż mógł się "tłoczek" załączający VTEC zaciąć.
Zastanawiam się czy nie wlać syntetyk aby przeczyścić ... jeżdżę na półsyntetyku

Duff-1964
13-01-10, 10:57
Jak to D15Z6, to raczej jest to normalny objaw. One mają ten 'trój-fazowy' VTEC. Do 3 tys obr na 12 zaworach pomyka, potem na 16, a od 5 tys rpm jest VTEC.

zakit
13-01-10, 11:02
z tym tylko ze to d15z7 ma 3 fazowego vteca a nie d15z6. tym bardziej ze wczesniej mu dzialalo 14 zaworow, a teraz 13, a 1-sza faza vteca-e idzie na 12 zaworow.

gruszkin
13-01-10, 17:06
Jak to D15Z6, to raczej jest to normalny objaw. One mają ten 'trój-fazowy' VTEC. Do 3 tys obr na 12 zaworach pomyka, potem na 16, a od 5 tys rpm jest VTEC.

ludzie ja was prosze :rolleyes::rolleyes: ile można

81saren
13-01-10, 18:19
ile można

Do upadlego :):):)

teg
13-01-10, 20:04
Jak to D15Z6, to raczej jest to normalny objaw. One mają ten 'trój-fazowy' VTEC. Do 3 tys obr na 12 zaworach pomyka, potem na 16, a od 5 tys rpm jest VTEC

O dżizas. To się nigdy nie skończy. Wypowiedź potrójnie głupia ("trój-fazowo"): 1. D15Z6 ma VTEC dwustopniowy. 2. Nieprawdą jest, że do 3kRPM "pomyka" "na 12 zaworach" (też nie do końca, bo pozostałe muszę się uchylać żeby się grzać zbytnio), bo to zależy od obciążenia i tego, jak pedał gazu wciskamy, przełączenie zwykle między 2,5 a trochę ponad 3kRPM (tak zauważyłem, mądre strony podają 2,7-3,1kRPM). Potem mamy "16 zaworów" i tyle. 2 STOPNIOWY, nic się specjalnego już potem nie dzieje oprócz wycia na wysokich obrotach... Co to znaczy "od xxx obrotow jest VTEC", znaczy ze ponizej go nie ma? Że silnik jak przekracza 3kRPM to robi sobie w locie szybki swapik głowicy? ...... 3. "Trój-fazowy" to sobie możesz silnik z betoniarki do swojego EK3 założyć, będzie dopiero CZAD.

Leszek, a na wolnych obrotach normalnie Ci ten silnik pracuje? Nie ma efektu a'la wypadanie zapłonów?

skolopendra
14-01-10, 14:35
Zastanawiam się czy nie wlać syntetyk aby przeczyścić .

nie robi się tego ,wlej coś takiego :

http://www.allegro.pl/item872230828_valvoline_engine_flush_do_plukania_s ilnika.html

i

Leszek

nie rozbieraj już nic więcej przy silniku ;)

Lcfr
14-01-10, 14:40
jak juz jesteśmy w temacie to wiem, ze na stronę główną trzeba opisac działanie VTEC i VTEC-E z uwzględnieniem własnie zasady działanie (rysunki opisy - jakos tak by dało sioe zrozumiec)

może ktos chetny?

skolopendra
14-01-10, 14:42
http://www.civic4g.pl/page.php?action=vtec

Lcfr
14-01-10, 14:44
to, ze to mozna znaleźć w sieci to ja wiem...
pytam kto chciałby to opracowac - te VTECe wszystkie do nas na strone

skolopendra
14-01-10, 15:08
ja proponuje kandydaturę kolegi

Nemereth

Lcfr
14-01-10, 15:24
no i temat umarł ;/

teg
14-01-10, 17:15
Ja bym coś mógł naskrobrać o VTEC-E, o ile to nie jest pilne na jutro czy pojutrze :) Tylko jeszcze żeby ktoś to potem zweryfikował czy bzdur nie naplotłem, bo 100% specjalistą w dziedzinie VTEC-E nie jestem, wiem tyle ile zaobserwowałem u siebie i wyczytałem. Aha, no bez rysunków, grafikiem też nie jestem ale potrafię jak dziecku tłumaczyć ;)

EDIT: postaram się jutro coś na ten temat napisać.

Nemereth
17-01-10, 06:31
ja proponuje kandydaturę kolegi

Nemereth

Why not.


P.S. Co do sarkazmu... forum jest od dyskusji, szkoda, że żaden z was nie ma honoru żeby poprawiać i tłumaczyć. Nie każdy jest mechanikiem i ma możliwość grzebania i sprawdzania wszystkiego. Wiem wolicie swoje smiechy :) Szkoda, że nie jest jak na spotach... chociaż tam rozmawiacie i tłumaczycie co i jak i to nawet z wielką przyjemnością.

Budziniak
17-01-10, 08:01
Znalazłem i przeniosłem tutaj czytałem te słowa i wydaje mi się że dobitniej nie można mi wczoraj jeden Ziom to wytłumaczył i za to mu dziekuje :)


VTEC-E

Zupełnie nową implementacją VTECa w silnikach SOHC jest VTEC-E (E jak ekonomia). W silnikach VTEC-E zastosowano zawirowanie mieszanki co pozwala na wydajniejsze wymieszanie powietrza z paliwem w komorze silnika. VTEC-E działa poprzez wyłączenie jednego zaworu dolotowego. Proszę przeanalizować poniższy diagram.



W silniku SOHC VTEC-E na wałku znajduje się tylko jedna krzywka dolotowa. W rzeczywistości jest to płaski pierścień. W działaniu objawia się to w ten sposób, że odpowiadająca jej dźwignia nie jest aktywna, przez co silnik pracuje jakby miał 12 zaworów. Powoduje to zawirowanie mieszanki podczas cyklu ssania. VTEC uruchamia nieaktywne zawory przy wyższych obrotach powodując przejście do cyklu 16-zaworowego. Hondzie udało się uzyskać w VTEC-E stosunek powietrza do paliwa większy niż 20:1 podczas pracy silnika w trybie 12-zaworowym. Civic ETi serii EG z silnikiem SOHC VTEC spala nawet poniżej 5l/100km!

SOHC VTEC, którego głównym zadaniem jest zwiększenie mocy jest często mylnie kojarzony z SOHC VTEC-E, który zapewnia przede wszystkim niskie spalanie. Warto zauważyć, że silnik 1,5l SOHC VTEC stosowany w japońskiej wersji Civica ETi osiąga moc 92KM. Jest to rzeczywiście mniej niż osiąga standardowy silnik SOHC, który uzyskuje 100KM. Silnik SOHC VTEC D15B osiąga 130KM i jest to o 30% więcej niż zwykły silnik SOHC!

Leszek85
17-01-10, 13:30
Leszek, a na wolnych obrotach normalnie Ci ten silnik pracuje? Nie ma efektu a'la wypadanie zapłonów?[/QUOTE]

Nie wszystko jest ok na wolnych obrotach nie kicha nie prycha równe obroty trzyma, jedynie moc nie jest do końca zadowalająca ponieważ mam wstawiona "krótka galop kastę" tzn krótszą niż była seryjnie bo mam 9A
a z przyspieszeniem to szału ni ma - podobne (troszkę gorsze) jak civic d16y7 105 konny civic. Dodam ze ja mam sedana o on coupe i moment to on(d16y7) ma o wiele lepszy, mimo że teoretycznie tylko o 6 [Nm] więcej ma. Tak samo z d15b2 HB ma lepszy moment a przyspieszenie podobne troszkę lepsze

A tak w woli ścisłości to sprawdzałem tez kody usterek narazi wszystko jest ok

Ktoś napisał żebym więcej nie grzebał ;] Ale w nim się nie da, trafiłem na jego (autka) chyba trudny moment bo ciągle coś wymieniam to czujnik ABS (nie działał), to gumy i tuleje w zawieszeniu,tarcze hamulcowe i klocki (ok to jest norma akurat),to półośka (ukręciła się ), uszczelka pod pokrywa zaworów (bo ciekła), to przewody hamulcowe (bo pękły), poduszki pod skrzynia biegów (wyrwane),i inne takie dziwactwa teraz kolektor będę musiał bo pękł ale i tak lubię te autko heh

BTW...
tutaj macie o VTEC ładnie opisane poszczególne rodzaje wraz z schematami
http://hondateam.phorum.pl/viewtopic.php?t=203

teg
17-01-10, 15:05
Zabrałem się za opis VTEC-E ale w połowie dostałem kilku wątpliwości :/ Np nie do końca rozumiem zależność między momentem zmiany fazy a trybem ECONO, muszę jeszcze informacji poszukać.