Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : zbieznosc - dziwna sprawa



polo86
10-12-09, 00:10
Witam!
Ostatnio zauważyłem, że przednie opony ścierają się zdecydowanie szybciej od strony wewnętrznej (obie mniej więcej podobnie). Postanowiłem pojechać na geometrie kół, jednak okazało się ze zbieżność i katy są ok. Kiedy wróciłem do domu zwróciłem uwagę że na wydruku z komputera mechanik zaznaczył zły model Civica. Posiadam V 1,3 z 95 roku, a zaznaczona jest VI. Czy w takim wypadku jakieś normy jeżeli chodzi o kąty się zmieniają? Czy cala geometria w każdym aucie jest taka sama? Macie jakieś sugestie odnośnie tego stanu rzeczy? gdzie może tkwić przyczyna ścierania się opon znacznie od wewnątrz? Dodam, że są to opony zimowe, na których przejeździłem kawałek lata, ale to chyba nie powinno mieć na to większego wpływu? Z góry dzięki za pomoc :)

amon
10-12-09, 06:11
Parametry geometri powinny być takie same w obu generacjach - zbierznaść o ile pamiętam powinna być ustawiona na 0.0 mm na każdę koło. Jeżeli sciera ci opony od środka to masz rozbierzność. Katy nie są regulowane i nie maja wpływu na ścieranie są opon - jeżeli zbierzność jest ustawiona dobrze ale na złych kątach to nic nie przeszkoadza (oczywiście kąty nie moga jakoś znacznie odbiegać od normy). Tkże sprawdz jakie sa u ciebie na wydruku parametry zbierzności.
Aha z doświadczenia wiem że w większości hond zbierzność ustawia się pod obciążeniem - tzn stawia się specjalne ciężary do środka podczas ustawiania, bo jak ustawisz zbierzność bez obciążenia np na 0.0 mm, a jak usiądziesz to od razu zmieni się na np -0.5 mm.
Pewnie u ciebie tak jest i temu zbierzność wychodzi na pomiarze dobra , a jak usiedziesz to od razu sie zmienia i temu sciera ci opony.

Skoti
10-12-09, 21:18
hmnnn. pojedź na większą stacje diagnostyczną i dogadaj się żeby ci sprawdzili zbieżność za 10zł zazwyczaj normalne przeglądy bez w bicia w dowód robią za 30zł. Jeśli wyjdzie źle zmień mechanika a starego opieprz i niech ci zwróci kasę

polo86
11-12-09, 01:04
Dzięki za odp. Generalnie to byłem z wydrukiem u mechanika, który siedzi w Hondach. Stwierdził podobnie, ze zbieżność trzeba ustawiać w wielu modelach albo na '+' albo po prostu z ciężarem jeżeli tnie opony z obu stron mimo ustawienia na 0.0mm. Okazało się, że w HTL -u u Nas w Szczecinie po prostu mechanik nie miał zielonego pojęcia o ustawianiu zbieżności, a dodatkowo zostałem skasowany za samo sprawdzenie 80zl! (koszt regulacji + sprawdzenia ustalany był na 100zl). Dodatkowo wciskał mi kit, ze to zdzieranie się opon może być spowodowane złym ciśnieniem w ogumieniu i takimi tam *******ami. Reklamacje już sobie chyba daruje, będzie się tłumaczył pewnie ze sprawdzał wg wytycznych na 0,0mm. Po prostu będę juz ten serwis omijał szerokim łukiem i odradzał go, komu popadnie ;) Skoti 10zl? Dzwoniłem po wielu warsztatach i sprawdzenie + regulacja zbieżności w granicach 100zl chcą. Spróbuję podjechać jeszcze na typową stacje diagnostyczna, zobaczymy ile sobie zażyczą.

Skoti
11-12-09, 09:26
ja mowie o samym sprawdzeniu skoro wychodzi źle. regulacja zbieżności to koszt 70-100zł ( w moich rejonach)

muzammil
11-12-09, 09:55
podstawowe pytanie ktorego nikt nie zadal: czym masz seryjne zawieszenie czy obnizane??? Jesli jest glebiona to masz odpowiedz czemu zdziera od srodka; w hondach brak jest regulacji pochylen wiec im nizej siedzi tym krzywiej stoi kolo.
Druga kwestia to geometria calej budy. Jesli masz walone auto(a tak jest na 95%) to moze byc ono zwichrowane i pomimo ze da rade ustawic zbieznosc i wychodzi idealnie, zawieszenie moze miec jakies przesuniecia wzgledem calego auta i toru jazdy. Jesli problem bedzie dalej wystepowal po ustawieniu zbieznosci sprawdz geometrie budy(niektore serwisy autoryzowane cos takiego robia).

p.s. sprawdzal CI wogole ktos zawieszenie???? jesli masz w nim luzy to nie mozna ustawic zbieznosci i wtedy jak najbardziej bedzie zjadac gumy.

bolas
11-12-09, 11:20
A orientuje się ktoś jaki jest koszt sprawdzenia geometrii całej ramy (budy auta) ?

KiM
11-12-09, 11:27
Ja mam taką dziwną sprawę w firmowym dostawczaku T5 , już raz szef wymieniał mi opony i ochrzanił za to, że ścieram je za mocno (paliłem laczka, to myśle ok mogło tak być) ale teraz po wymianie opon od ktorej mineły 3-4 mieś, już są prawie zajechane a laczka już nie pale i z piskiem nie ruszam, gdy po dłuższej drodze zjechałem na mokrą trawę to powierzchnia opony zaczęła parować, zawsze hamulce mi się kopciły ale nie opona. Jakaś diagnoza? zbiezność ?

Domanoid
13-12-09, 19:55
Opony zawsze się nagrzewają podczas jazdy, czy masz ustawioną zbieżność czy nie, więc to nie ma nic do rzeczy ;P