Zobacz pełną wersję : Spalanie stukowe
Powiezcie mi czy w silniku d15b2 1.5 16V auto jest cos takiego jak czujnik spalania stukowego? a jeśli jest to gdzie go znajdę ?
Pytam bo np. przy ostrym depnieciu w pedal gazu na na 3 biegu przy jakis 3 tys.obr/min. slysze jak cos mi wlasnie tak stuka.
Czy to moze byc kwestia zle ustawionego rozrzadu?
Czy czego to jest kwestia z tak robi?
jakbys slyszal spalanie stukowe to by jyz bylo za pozno...
knock sensor byl chyba dopiero w OBD2
Mialem tak przez jakis czas, az ostatnio dostalem w rece lampe stroboskopowa, okazalo sie ze mialem przyspieczony kat wyprzedzenia o jakies ~ 3 a 5 stopni. Mialem identycznie jak Ty, przy jakis 3 tys pojawailo sie takie stukanie, nie bylo glosne bardzo, lekko stlumione, ale napewno to bylo wlasnie to. Po ustawieniu jak reka odjal.
Pozdrawiam
Bayer
P.S
Tylko u mnie to bylo bez znaczenia czy przyspieszam gwaltownie czy delikatnie, to i tak okolo 3 tys to bylo slychac
Pati !
Na co było by już za późno?
na wszystko po sliniku praktycznie
co wy gadacie!!!
Spalanie stukowe nie oznacza zawsze zniszczenia silnika. Przy strojeniu czesto zdarza sie ze auto stuka gdy szuka sie optymalnego AFR, poza tym przy malych obciazeniah nie ma strachu
no w sumie racja nie ma co straszyc za wczasu ale zdarza sie ze silnik odmawia posluszenstwa.
knock sensor byl chyba dopiero w OBD2
w obd 1 też się trafiał
Jeśli twierdzicie ze to nie spalanie stkowe to co to moze byc
a jesli to kwesti zle ustawionego zaplonu to jak go najlepiej ustawic i czy opoznienie zaplonu jest wtedy gdy krecimy apararem do siebie ( stojac z przodu auta i patrzac na przednia szybe) to opozniamy zaplon czy przyspieszamy? :wink:
Zapłon ustawia sie przy pomocy lampy i najlepiej jest go ustawic tak aby sie wszystko ze wskaznikami zgadzalo ( co chyba jest oczywiste) przyspieszasz zapłon krecąc aparatem w przeciwna strone do ruchu wskazowek zegara, co do spalania stukowego to prowadzi ono do szybszego zuzycia silnika ( podobnie jak w przypadku za ubogiej mieszanki), spalanie stukowe to dosc zlozony temat i wbrew pozora nie jest to to samo co spalanie detonacyjen czyli samozaplon, prowadzi ono do znacznie szybszego spalenia mieszanki i tym samym przegrzewania sie komory spalania, (jesli ktos jest chetny to moge opisac jak to sie dzieje bo niechce mi sie wysilac jak i tak nikomu sie nie bedzie chcialo tego czytac). Zły kąt wyprzedzenia zaplonu ( przyspieszenie) jak najbardziej moze powodowac spalanie stukowe!!
To ze w silniku pojawilo sie spalanie stukowe znaczy ze jest on do regulacji a nie wymiany!!!!
Najprościej wygląda to w ten sposób że wyprzedzenie jest po to aby mieszanka dostała zapłon przed osiągnięciem GMP. Zapłon mieszanki ileś tam trwa i właśnie ten czas wyprzedzenia pozwala uzyskać "moc".
Zawczesny zapłon oznacza poprostu zapłon mieszanki i jej praca "sporo" przed osiągniecięm tłoka GMP (górne martwe położenie) co znaczacza że przez ułamek sekundy tłok idąc dopiero w górne położenie już zostaje napierany przez wybuch mieszanki która go pcha w dól. Prawdopodobnie może sie nawet okazać że jeszcze zarów ssacy nie jest całkowicie zamknięty, ale to chyba skrajny przypadek. To chyba najprostsze wyjaśnienie, aczkolwiek to rzeczywiście jest dośc bardziej skomplikowane.
spalanie stukowe to dosc zlozony temat i wbrew pozora nie jest to to samo co spalanie detonacyjen czyli samozaplon
Samozapłon zawsze mi się kojarzy z brudem w komorze spalania, otóż ten brud potrafi się sam zapalić przed wywołaniem iskry.
Pozdrawiam
P.S
Pati !
Na co było by już za późno?
Serio to nie wydaje mi się że już po wszystkim ;), aczkolwiek nie jest to dobre dla silnika, układ korbowy pewnie troche dostaje ;(
rem: chetnie poczytamy
dla mnie mowiac w skrocie spalanie stukowe jest zwiazane z:
wiecej mocy w gornym zakresie obrotow, szybsze zuzycie silnika, potrzeba lania bardziej kalorycznego paliwka bo inaczej puka i stuka (mam tak od ponad roku i silnik nadal robi)
W przypadku gdy spalnie miesznaki ma przebieg normalny, front płomienia zapoczatkowany iskrą ze swiecy porusza przez komore spalania powodujac spalnie calej mieszanki, , w przypadku spalania stukowego proces spalania rowniez zapoczatkowany jest przez iskre, jednak nim obejmie on cala komore spalania, w skutek podgrzania nie spalonej jeszcze mieszanki przez przejmowanie ciepla od scian komory oraz sprezanie w skutek rozprezania goracych spalin( bo proces spalani juz sie rozpoczol i czesc mieszanki zostala spalona powodujac znaczny wzrost cisnienia i temperatury) nastepuje samozaplon jeszcze nie spalonej mieszanki w skutek czego powstaje nowy front poruszajacy sie w przeciwna strone do glownego frontu, fale uderzeniowe odbijaja sie wielokrotnie od scian komory spalania czynac caly proces bardzo nie przewidywalnym. W skutek powstania wielu ognisk zaplonu szybkosc spalania znacznie wzrasta, przezco w komoze szybciej wzrasta temperatura powodujac czesto przegrzewanie sie elementow komory spalania, przy intensywnych stukach powstaje czarny dym (taki jak w dieslach), dodatkowo spalanie stukowe bardzo nie kozystnie wplywa na panewki wału korbowego i łozyska głowne( nagly zaplon miesznaki i wzrost cisnienia w nie przewidzianym momencie wywołuje drgania glowicy i cylindra powodujac dodatkowe, udarnosciowe obciazenia walu)
Całemu procesowi towazysza metaliczne stuki
Czynnikami wplywajacymi na spalnie stukowe sa:
stopien spreżania: wysoki stopien sprezania sprzyja spalaniu stukowemu
ksztalt komory spalania:musi byc rownomoiernie chlodzona, swieca powinna sie znajdowac jak najblizej najgoretszych miejsc ( zawor wylotowy)
kąt wyprzedzenia zapłonu : wiekszy, sprzyja spalaniu stukowemu, bo mieszanka jest sprezana w trakcie procesu spalania,
skład mieszanki: Odpowiadajacy najwiekszej predkosci spalani wspolczynnik lambda=0,8;0,9 powoduje najwieksze prawdopodobienstwo wystapienia spalania stukowego, aby je zmniejszyc najkozystniej jest wzbogacic nieco miesznake, ktora intensywniej paruje obnizajac w ten sposob swoja temperature
wymiary cylindra: im wiekszy cylinder tym wieksze prawdopodobienstwo stuku
predkosc obrotowa: im wieksza tym wieksze zawirowania, wieksza szybkosc spalania , szybsze oddawanie ciepla, wzrost zawartosci spalin w cylidrze, co przewaznie zmniejsza prawdopodobienstwo spalania stukowego
obciązenie silnika: zwiekszenie obciazenia silnika sprzyja spalaniu stukowemu
opory wylotu: im wieksze opory wylotu tym mniejsza sklonnosc do spalania stukowego
nagrzanie silnika: nadmierne nagrzenie elementow komory spalani sprzyja spalaniu stukowemu
sposob zasilania:najlepszy jest pod tym wzgledem wtrysk bezposredni
recylkulacja spalin: wzrost zawartosci resztek spalin w komorze spalania obniza prawdopodobienstwo wystapienia stuku
8)
dzieki za wszystkie podpowiedzi
teraz juz cos niecos wiem
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.