Zobacz pełną wersję : Turbodziura - jak zwalczyć tę chorobę, pomysły
Siemacie ludziska,
chciałbym się dowiedzieć od was jakie macie pomysły na zwalczenie turbodziury.
Jakie są już gotowe i może jakieś nowe w końcu dużo tu specjalistów i majstrów.
Jak w dolnym zakresie obrotów uzyskać efekt podobny do kompresora, żwawy od początku, a jednocześnie żeby min 400KM osiągnąć.
Pogawędźmy trochę.... :D
Grzesiek2290
27-05-09, 22:25
Zwiększyć pojemność silnika. Innej opcji nie widzę...najlepiej +2litry ;]
Zresztą wszelakie kompy typu SL mają chyba podtrzymanie turbo co w jakimś stopniu zmniejszy laga ale nie jestem za dobrze w tym obcykany.
Ew. biturbo/twin turbo lub kompressor + turbo ale takie coś nie ma sensu w silniku 1.6-2.0, R4...
btw.mam głupie przeczucie że temat zamkną :P
Jest kilka sposobów na nieznaczne zmniejszenie laga:
1. Skrócić maksymalnie dolot
2. Lepszy kolektor wydechowy
3. Inna turbina z bardziej korzystną mapą, najlepiej na ball-bearingu..
@Grzesiek:
1. Kompy to SA (stand alone), a nie SL...
2. ALS (podtrzymanie) ma sens w 2.0 R4, czego najlepszym przykładem są Lancery do sportu ;), ale od ALSa szybko padają turbiny...
Grzesiek czemu jestes takim pesymistą?
Jeśli ci się temat nie podoba nie musisz się udzielać.
Polączenie kompresora z turbo to chyba nie takie łatwe. bo nie ma miejsca za kompresorem, a troche glupio dmuchac turbina w kompresor. chyba ze kompresor taki ( nie wiem jak go opisac i jaki to tym czy coś) jak turbo wyglada ale napedzany paskiem. mamy wtedy odleglosc od od niego do kolektora i tam mozna wpiac turbo. tylko jak rownolegle? to co sie stanie gdy jedno mocnej pompuje od drugiego? trzeba jakies zawory zwrotne zrobic zeby cisnienie nie wracalo do tego co mniej pompuje "pod prąd"
to moje wyobrazenie nie wiem czy prawidlowe
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=51254&st=0&start=0
Nie lepiej wrócić do NA? :rolleyes:
wsadz kompresor :D + turbawka :D kompresor bedzie ci dmuchał od dołu a turbawka wyrzej :p jak w VW Golf 5 TSI
Grzesiek2290
28-05-09, 10:30
1. Kompy to SA (stand alone), a nie SL...
Wiem...pisane po % to można sie pomylić :P
-turbina na BB
-wysterowanie doładowania jakimś EBC
-zwiększyć pojemność
-odpowiedni kolektor wydechowy
-jak najkrótszy układ turbina-przepustnica
Nigdy nie będziesz miał reakcji na gaz jak w N/A
Nigdy nie będziesz miał mocy z dołu jeżeli chcesz mieć dużą moc maksymalną
Większość Hond turbo jeździe od 4000rpm tak więc wystarcza i na prostą i na tor
chcesz mocne doły.... kup diesla :D
na mocne doły to terenówka jest dobra :D
reszta tak ja pisze BurnOut
Wydaje mi się, że to co ja napisałem i powtórzył Burnout to jedyne rozwiązania.
Oczywiście możesz sobie też zainstalować ALS, ale wydaje mi się, że nie polubisz tego rozwiązania ze wgl. na koszty ;)
na zawodach laga niwelują strzałem N2O :) chyba na ulice ta opcja odpada ;)
chyba na ulice ta opcja odpada
oj tam, kwestia dystrybutora z N2O :D
o dzieki chłopaki.
n2o raczej nie, az taki hard core to raczej odpada na ulicy
a coz to takiego als?
wpisz w gugle...
anti lag system
eeee... ale to ALS zabija motor ostro - odpada,
ale znalazlem cos lzejszego a tez pomaga: SAVS (Secondary Air Valve System) w evo montowany jest.
[cytat z jakiegos forum]
"polega na tym, ze na zamknietej przepustnicy otwiera sie zawor, taki jak BOV, tylko ze kieruje powietrze pod cisnieniem nie do dolotu, tylko do kolektora wydechowego. Energia tego powietrza (dodatkowo rozgrzewajacego sie od goracego kolektora) sluzy za "opozniacz" zatrzymania turbiny. Seryjne ECU jest tak oprogramowane, ze system dziala jedynie jezeli jest ponad 4000obr i przez ostatnie 3 sekundy przepustnica byla otwarta na 100%. "
Jeszcze jedna przyszła mi do głowy, która by pomogła: Twin Scroll.
Jak wcześniej - polecam google w celu uzyskania konkrentych informacji o tym rozwiązaniu.
w takim razie najbezpieczniejsze jest:
-Twin Scroll turbina na BB
-wysterowanie doładowania jakimś EBC
-zwiększyć pojemność
-odpowiedni kolektor wydechowy
-jak najkrótszy układ turbina-przepustnica
-eventualnie cos jak ten SAVS,
-kombinacja turbo-kompresor
i rwiemy laka od 1000rpm :D
a czy poziom kompresji, ciśnienie doładowania i jakość BOV'a ma wpływ?
może przekombinowuje,
ale czy ktos slyszal o systemach bezposredniego wtrysku czytego tlenu pod cisnieniem do kolektora ssacego. tak aby zwiekszyc ilosc tlenu (poprawic spalanie), ochłodzić to powietrze i dodatkowo zwiekszyc cisnienie nieznacznie. butla czytego tlenu skroplonego jest tansza niz N2O. podczas rozprezenia chlodzi bardzo objetosc do ktorej sie rozpreza, to dobrze. to taki dodatkowy power, dawką tlenu można by sterować elektronicznie np. w momentach glębokiego laga i otwartej przepustnicy. taki wspomagacz aby mimo niskiego cisnienia mozna było dostarczycwiecej paliwo bo jest sporo wiecej tlenu w powietrzu dolotowym,a gdy turbo on zawor O2 closed.
Rozumiecie mnie?
Wiesz czemu wtryskuje się N2O, a nie czysty tlen? Przecież azot spalania nie poprawia ;) Otóż azot utwardza powierzchnie metalowe... Czysty tlen pod ćisnieniem w połączeniu z turbo to zabójstwo dla silnika - gazy miałyby taką temperaturę, że tłoki lałyby się przez wydech...
aha, dzieki sane. krotko mowiac jest za dobry i wszystko płynie.
abstrahując
a jak by tak minimalna dawke podac aby w warunkach niekozystnych (gorąco, słabe stezenie tlenu w powietrzu) taka aby tworzyc warunki troche lepsze niż atmosferyczne, i kilka procen zwiekszajc ztezenie tlenu i obnizajac temperature.
o n2o to czytalem ze nie dziala w rekacji spalania poki sie nie podgrzeje. w kolektorze dalej jest zwiazek n2o, a dopierow w kanalach, komoze spalania gdzie jest ciepełko nastepuje rozdzielenie tlenu i azotu. tlen poprawia spalanie, a azot jak napisal sane pomaga trzymac wszystko w kupie i pewnie troche tez ogranicza tez dziką rzeź jaka ma miejsce w tym czasie.
dzieki na info sane, nurtowało mnie to dość długo dlaczego nie czysty tlen.
Wiesz czemu wtryskuje się N2O, a nie czysty tlen? Przecież azot spalania nie poprawia ;) Otóż azot utwardza powierzchnie metalowe... Czysty tlen pod ćisnieniem w połączeniu z turbo to zabójstwo dla silnika - gazy miałyby taką temperaturę, że tłoki lałyby się przez wydech...
ciekawe rzeczy kolego opowiadasz:D Przeciez azot jest w powietrzu (prawie 80%) i co on tak utwardza jak to jest gaz prawie nie reaktywny w normalnych warunkach.
Otóż sprawa jest bardziej skomplikowana niż by sie wydawalo
Troche chemi:)
Podtlenek azotu rozpda sie pod wpływem temeratury w myśl reakcji:
2 N20 ---> 2 N2 + O2
Obliczając stosunki molowe powstałych gazów i zawartość % tlenu w tej mieszaninie wychodzi nam 33,3 % czyli o ponad 50 % wiecej niż w zwykłym powietrzu atmosferycznym ---> wiecej tlenu + wiecej paliwa = wiecej koników.
Jest jeszcze jedna spraw której nie mozna ominać. Tlen podczas powstawania jest tlenem sigletowym O który jest bardzo reaktywny i agresywnie raguje z roznymi zwiazkami (w naszym wypadku z paliwem).
Oczywiscie przychyle sie do wypowiedzi kolegi ze czysty tlen to zabójstwo dla silnika poniewaz czysty tlen ma przeciez 100% a to jest 5 razy wieksza zawartość niż w powietrzu i raczej zadne materiały nie wytrzymają takiego agresynego spalania.
Czysty tlen to tak jak byśmy sobie podniesli moc x5 nie zmieniając pojemności
Ale azotu bym do tego nie mieszał, przynajmniej nie w sensie "że cos pomaga" bo tak naprawdę przeszkadza ale to na następny wywód :)
rośnie drugi Wombat, good for you :)
nie no kolego ja Wombatowi do piet nie dorastam:) znam troszke chemi i czesto lubie sobie pomyslec nad takimi ciekawymi sprawami
pozdrawiam
Buba - pokombinuj jeszcze troche to bedzie turbo ładowało nawet na zgaszonym silniku ;)
zastanow sie jeszcze - po co te kombinacje...
Buba - pokombinuj jeszcze troche to bedzie turbo ładowało nawet na zgaszonym silniku
Po ma kombinować? To o elektrycznym turbo nie słyszałeś? :D
ciekawe rzeczy kolego opowiadasz:D Przeciez azot jest w powietrzu (prawie 80%) i co on tak utwardza jak to jest gaz prawie nie reaktywny w normalnych warunkach.
przecież jest taki proces jak azotowanie i zaochodzi on właśnie pod wpływem ciepła, a azotowanie działa dobrze zwłaszcza na aluminium, przez co metal staje się odporniejszy na ścieranie, rozciąganie i twardszy...
bobibagno rozwinąłes moją mysl. nie jestem chemikiem, ale tak gdzies wyczytalem i dokladnie mi o to chodziło.
Pati kombinacje to tylko teoretyczne, nikt nie mowi, ze zaczne to jutro budowac. probuje sie rozwijac. a czesc z tego (te bardziej sensowna i potrzebna) moze wykozystam w moim przyszlym projekcie. wszystko tak z ciekawosci.
o elektrycznym turbo slyszalem ale ono nie pojdzie szybciej gdy silnik sie wkreci :D
żeby nie być gołosłownym:
"Nitriding is a surface-hardening heat treatment that introduces nitrogen into the surface of steel at a temperature range (500 to 550°C, or 930 to 1020°F), while it is in the ferrite condition. Thus, nitriding is similar to carburizing in that surface composition is altered, but different in that nitrogen is added into ferrite instead of austenite. Because nitriding does not involve heating into the austenite phase field and a subsequent quench to form martensite, nitriding can be accomplished with a minimum of distortion and with excellent dimensional control.
The mechanism of nitriding is generally known, but the specific reactions that occur in different steels and with different nitriding media are not always known. Nitrogen has partial solubility in iron. It can form a solid solution with ferrite at nitrogen contents up to about 6%. At about 6% N, a compound called gamma prime (γ’), with a composition of Fe4N is formed.
At nitrogen contents greater than 8%, the equilibrium reaction product is ε compound, Fe3N. Nitrided cases are stratified. The outermost surface can be all γ’ and if this is the case, it is referred to as the white layer. Such a surface layer is undesirable: it is very hard profiles but is so brittle that it may spall in use. Usually it is removed; special nitriding processes are used to reduce this layer or make it less brittle. The ε zone of the case is hardened by the formation of the Fe3N compound, and below this layer there is some solid solution strengthening from the nitrogen in solid solution.
Principal reasons for nitriding are:
* To obtain high surface hardness
* To increase wear resistance
* To improve fatigue life
* To improve corrosion resistance (except for stainless steels)
* To obtain a surface that is resistant to the softening effect of heat at temperatures up to the nitriding temperature"
sane, ale azotowanie to absolutnie co innego niż wtryśnięcie azotu podczas procesu spalania. Poczytaj sobie co to jest azotowanie :) We wtrysku N20, tak jak kolega ładnie wytłumaczył, chodzi tylko i wyłącznie o dostarczenie większej ilości czystego tlenu. Nic więcej.
tam dokładnie pisze ze stosuje sie rózne media przenoszące azot (mające azot) . Z tego co pamietam do azotowania stosuje sie amoniak NH3 który ogrzany rozpada sie na jednoatomowyy azot (bardzo reaktywny) ktory reaguje z żelazem tworząc tam jakies azotki (pochodn amoniaku)
Azotki tworzą sie w takze w bardzo wysokich temp. Nie tworza sie niestety podczas spalania benzyny a co gorsza tworza sie tlenki azotu z których z woda powstaja kwasy azotowe i nadzeraja nam tłoki, pierscienie i tuleje:(
aha no w takim razie sorry za zamieszanie, bo byłem święcie przekonany, że azot pełni też rolę ochronną...
bobibagno aleś Ty mądry :D podziel się jeszcze jakąś ciekawą wiedzą ;)
dzieki wielkie
heheehehe....
czasem zdarza mi sie cos madrego powiedziec:) ostatnio coraz rzadziej:D
wracając do tematu to krążył link po forum ze Honda pracuje nad elektrycznie doładowanym silnikiem i że ma byc w nastepnym gen CTR.
Doładowanie elektryczne to chyba jedno z lepszych rozwiazan, brak dziury, styku ze spalinami, niezalezne od obrotów cisnienie doładowania czyli sam miód:D
Miejmy nadzieje ze sobie poradza z problemami natury technicznej i bedziemy mieli E-Civica :)
o żesz k.. a, elektryczne turbo, it's a live!!!:eek:
ale wydajność tego ustrojstwa bedzie spoto mniejsza niz tradycyjne turbo, ja nie widzialem jeszcze ele. silnika krecącego się więcej niż 50 000 obr/min, a przy przełożeniu bedzie trzeba czekac az sie rozkreci. to bedzie nie zle, "start engine" i 30 sec postoju czekajac i sluchajac jak sie rozkreca turbina, prawie jak turbina odrzutowca :D to cos na styl soft turbo.
no ja tez kolego nie widzialem:(
jedyna nadzieja w inzynierach z Honda Team, miejmy nadzieje że wymysla coś SUPER HIPER az nam szczeki poopadaja jakies hiperobrotowe silniki elektryczne i turbiny o prawie zerowej bezwładności:)
a przy przełożeniu bedzie trzeba czekac az sie rozkreci.
what? Przełożenie mechaniczne to przełożenie stałe. Tam sie nic nie rozkręca ani nie rozpędza.
Oj Fawor, Fawor. Fizyka się kłania :D [żarcik]
mówimy o silnku elektrycznym napędzającym turbine. wszystkie silniki elektryczne mają jakiś czas rozbiegu ze względu na moment bezwładności. Tymbardziej wysokoobrotowei te które mają jeszcze przełożenie aby np. podwoić prędkość obrotową elementu napędzanego (wirnik turbiny)
rozumiem, ze się pierdyknąłeś i nie doczytałes, ze chodzi o silnik elektryczny.
jesli chodzi o autko w spoczynku lub delikatnym ruchu to ja ustawilem sobie anty laga do predkosci 15km/h i td05 nabija mi 0,7 bara .... przy r888 195 lans a nie uzytek ... pu-buu-buu-buu, zero trakcji, pisk i qpa dymu z rury. Musze z tym pojechac na jakas dobra nawierzchnie i moze bedzie oki .... ??
Ale tak czy siak do 1,6 to silnie trzeba turbine z dobrym lozyskowaniem ........ OOOOOO ostatnio slyszalem, ze jest wytwornia turbin (chyba kolo Rzeszowa) lozyskowanych.... "magnetyzerami" czyli neodymowymi magnesikami. Dla mnie *****isty pomysl - mowil to jeden profesorek wiec chyba nie klamie ... tylko nie wiem czy chodzi o turbinki, turbiny czy TURBINY
...chyba chodzi o BorgWarner
als można założyc chociaż nie wiem jak się sprawdzi taki system w samochodzie jeżdżącym codziennie,ew. turbina na twin scrollu która teoretycznie minimalizuje laga, tak czy siak full boost od minimalnych obrotów byłby to spory wysiłek dla silnika
Amorr, o czym Ty mówisz tu?
jesli chodzi o autko w spoczynku lub delikatnym ruchu to ja ustawilem sobie anty laga do predkosci 15km/h i td05 nabija mi 0,7 bara ....
nie kminie tego, jestem zmęczony chyba.
nie wiem na jakim patencie Amorr ma anty laga ale als to system który utrzymuje wysokie obroty turbiny
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=mXfUbFR-x7g&feature=related
to lepsze:
http://www.youtube.com/watch?v=-obPUf1jAoQ
:D
to lepsze:
http://www.youtube.com/watch?v=-obPUf1jAoQ
:D
masakra :D mazda wali jak karabin maszynowy :D
a to evo ? :
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=NzPXj6i824g&feature=related
Amorr, o czym Ty mówisz tu?
nie kminie tego, jestem zmęczony chyba.
chodzi o podtrzymanie turbo.
aaaa to juz kminie, jakos nie zaskoczyle, z tym ustawianiem w zaleznosci od predkosci. to mnie zdziwilo, ze tak mozna.
dzieki
panowie dołączam się do pytania Buby na które niestety nikt nie dał odpowiedzi. Czy jakość BLOWa może mieć wpływ na laga? Upuszcza zbyt dużo ciśnienia czy coś takiego ???
Musisz mieć po prostu sprężynę odpowiednią do doładowania, tzn tłoczek nie może się uczylać pod wpływem nadciśnienia. Ogólnie do softów każdy BOV jest dobry. Byle sprawny.
wg mnie bardzo dobrze działają bovy na membranie (HKS) - nie wymagają regulacji sprężyną.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.