Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Turbodziura - jak zwalczyć tę chorobę, pomysły



BUBA
27-05-09, 21:37
Siemacie ludziska,
chciałbym się dowiedzieć od was jakie macie pomysły na zwalczenie turbodziury.
Jakie są już gotowe i może jakieś nowe w końcu dużo tu specjalistów i majstrów.
Jak w dolnym zakresie obrotów uzyskać efekt podobny do kompresora, żwawy od początku, a jednocześnie żeby min 400KM osiągnąć.

Pogawędźmy trochę.... :D

Grzesiek2290
27-05-09, 22:25
Zwiększyć pojemność silnika. Innej opcji nie widzę...najlepiej +2litry ;]


Zresztą wszelakie kompy typu SL mają chyba podtrzymanie turbo co w jakimś stopniu zmniejszy laga ale nie jestem za dobrze w tym obcykany.
Ew. biturbo/twin turbo lub kompressor + turbo ale takie coś nie ma sensu w silniku 1.6-2.0, R4...


btw.mam głupie przeczucie że temat zamkną :P

sane
27-05-09, 22:37
Jest kilka sposobów na nieznaczne zmniejszenie laga:
1. Skrócić maksymalnie dolot
2. Lepszy kolektor wydechowy
3. Inna turbina z bardziej korzystną mapą, najlepiej na ball-bearingu..

@Grzesiek:
1. Kompy to SA (stand alone), a nie SL...
2. ALS (podtrzymanie) ma sens w 2.0 R4, czego najlepszym przykładem są Lancery do sportu ;), ale od ALSa szybko padają turbiny...

BUBA
27-05-09, 22:55
Grzesiek czemu jestes takim pesymistą?
Jeśli ci się temat nie podoba nie musisz się udzielać.
Polączenie kompresora z turbo to chyba nie takie łatwe. bo nie ma miejsca za kompresorem, a troche glupio dmuchac turbina w kompresor. chyba ze kompresor taki ( nie wiem jak go opisac i jaki to tym czy coś) jak turbo wyglada ale napedzany paskiem. mamy wtedy odleglosc od od niego do kolektora i tam mozna wpiac turbo. tylko jak rownolegle? to co sie stanie gdy jedno mocnej pompuje od drugiego? trzeba jakies zawory zwrotne zrobic zeby cisnienie nie wracalo do tego co mniej pompuje "pod prąd"

to moje wyobrazenie nie wiem czy prawidlowe

sane
28-05-09, 00:35
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=51254&st=0&start=0

kenny
28-05-09, 09:03
Nie lepiej wrócić do NA? :rolleyes:

whoytas
28-05-09, 10:21
wsadz kompresor :D + turbawka :D kompresor bedzie ci dmuchał od dołu a turbawka wyrzej :p jak w VW Golf 5 TSI

Grzesiek2290
28-05-09, 10:30
1. Kompy to SA (stand alone), a nie SL...

Wiem...pisane po % to można sie pomylić :P

BurnOuT
28-05-09, 18:42
-turbina na BB
-wysterowanie doładowania jakimś EBC
-zwiększyć pojemność
-odpowiedni kolektor wydechowy
-jak najkrótszy układ turbina-przepustnica

Nigdy nie będziesz miał reakcji na gaz jak w N/A
Nigdy nie będziesz miał mocy z dołu jeżeli chcesz mieć dużą moc maksymalną
Większość Hond turbo jeździe od 4000rpm tak więc wystarcza i na prostą i na tor

whoytas
28-05-09, 19:08
chcesz mocne doły.... kup diesla :D

Pati
29-05-09, 08:57
na mocne doły to terenówka jest dobra :D

reszta tak ja pisze BurnOut

whoytas
29-05-09, 10:05
:D

sane
29-05-09, 10:14
Wydaje mi się, że to co ja napisałem i powtórzył Burnout to jedyne rozwiązania.

Oczywiście możesz sobie też zainstalować ALS, ale wydaje mi się, że nie polubisz tego rozwiązania ze wgl. na koszty ;)

hcc
29-05-09, 21:43
na zawodach laga niwelują strzałem N2O :) chyba na ulice ta opcja odpada ;)

kenny
01-06-09, 10:52
chyba na ulice ta opcja odpada
oj tam, kwestia dystrybutora z N2O :D

BUBA
01-06-09, 15:50
o dzieki chłopaki.
n2o raczej nie, az taki hard core to raczej odpada na ulicy
a coz to takiego als?

Pati
01-06-09, 17:58
wpisz w gugle...


anti lag system

BUBA
02-06-09, 00:18
eeee... ale to ALS zabija motor ostro - odpada,
ale znalazlem cos lzejszego a tez pomaga: SAVS (Secondary Air Valve System) w evo montowany jest.
[cytat z jakiegos forum]
"polega na tym, ze na zamknietej przepustnicy otwiera sie zawor, taki jak BOV, tylko ze kieruje powietrze pod cisnieniem nie do dolotu, tylko do kolektora wydechowego. Energia tego powietrza (dodatkowo rozgrzewajacego sie od goracego kolektora) sluzy za "opozniacz" zatrzymania turbiny. Seryjne ECU jest tak oprogramowane, ze system dziala jedynie jezeli jest ponad 4000obr i przez ostatnie 3 sekundy przepustnica byla otwarta na 100%. "

sane
02-06-09, 00:41
Jeszcze jedna przyszła mi do głowy, która by pomogła: Twin Scroll.
Jak wcześniej - polecam google w celu uzyskania konkrentych informacji o tym rozwiązaniu.

BUBA
02-06-09, 01:01
w takim razie najbezpieczniejsze jest:

-Twin Scroll turbina na BB
-wysterowanie doładowania jakimś EBC
-zwiększyć pojemność
-odpowiedni kolektor wydechowy
-jak najkrótszy układ turbina-przepustnica
-eventualnie cos jak ten SAVS,
-kombinacja turbo-kompresor

i rwiemy laka od 1000rpm :D


a czy poziom kompresji, ciśnienie doładowania i jakość BOV'a ma wpływ?

może przekombinowuje,
ale czy ktos slyszal o systemach bezposredniego wtrysku czytego tlenu pod cisnieniem do kolektora ssacego. tak aby zwiekszyc ilosc tlenu (poprawic spalanie), ochłodzić to powietrze i dodatkowo zwiekszyc cisnienie nieznacznie. butla czytego tlenu skroplonego jest tansza niz N2O. podczas rozprezenia chlodzi bardzo objetosc do ktorej sie rozpreza, to dobrze. to taki dodatkowy power, dawką tlenu można by sterować elektronicznie np. w momentach glębokiego laga i otwartej przepustnicy. taki wspomagacz aby mimo niskiego cisnienia mozna było dostarczycwiecej paliwo bo jest sporo wiecej tlenu w powietrzu dolotowym,a gdy turbo on zawor O2 closed.
Rozumiecie mnie?

sane
02-06-09, 01:27
Wiesz czemu wtryskuje się N2O, a nie czysty tlen? Przecież azot spalania nie poprawia ;) Otóż azot utwardza powierzchnie metalowe... Czysty tlen pod ćisnieniem w połączeniu z turbo to zabójstwo dla silnika - gazy miałyby taką temperaturę, że tłoki lałyby się przez wydech...

BUBA
02-06-09, 08:57
aha, dzieki sane. krotko mowiac jest za dobry i wszystko płynie.
abstrahując
a jak by tak minimalna dawke podac aby w warunkach niekozystnych (gorąco, słabe stezenie tlenu w powietrzu) taka aby tworzyc warunki troche lepsze niż atmosferyczne, i kilka procen zwiekszajc ztezenie tlenu i obnizajac temperature.

o n2o to czytalem ze nie dziala w rekacji spalania poki sie nie podgrzeje. w kolektorze dalej jest zwiazek n2o, a dopierow w kanalach, komoze spalania gdzie jest ciepełko nastepuje rozdzielenie tlenu i azotu. tlen poprawia spalanie, a azot jak napisal sane pomaga trzymac wszystko w kupie i pewnie troche tez ogranicza tez dziką rzeź jaka ma miejsce w tym czasie.

dzieki na info sane, nurtowało mnie to dość długo dlaczego nie czysty tlen.

bobibagno
02-06-09, 10:33
Wiesz czemu wtryskuje się N2O, a nie czysty tlen? Przecież azot spalania nie poprawia ;) Otóż azot utwardza powierzchnie metalowe... Czysty tlen pod ćisnieniem w połączeniu z turbo to zabójstwo dla silnika - gazy miałyby taką temperaturę, że tłoki lałyby się przez wydech...


ciekawe rzeczy kolego opowiadasz:D Przeciez azot jest w powietrzu (prawie 80%) i co on tak utwardza jak to jest gaz prawie nie reaktywny w normalnych warunkach.

Otóż sprawa jest bardziej skomplikowana niż by sie wydawalo
Troche chemi:)

Podtlenek azotu rozpda sie pod wpływem temeratury w myśl reakcji:

2 N20 ---> 2 N2 + O2

Obliczając stosunki molowe powstałych gazów i zawartość % tlenu w tej mieszaninie wychodzi nam 33,3 % czyli o ponad 50 % wiecej niż w zwykłym powietrzu atmosferycznym ---> wiecej tlenu + wiecej paliwa = wiecej koników.

Jest jeszcze jedna spraw której nie mozna ominać. Tlen podczas powstawania jest tlenem sigletowym O który jest bardzo reaktywny i agresywnie raguje z roznymi zwiazkami (w naszym wypadku z paliwem).

Oczywiscie przychyle sie do wypowiedzi kolegi ze czysty tlen to zabójstwo dla silnika poniewaz czysty tlen ma przeciez 100% a to jest 5 razy wieksza zawartość niż w powietrzu i raczej zadne materiały nie wytrzymają takiego agresynego spalania.
Czysty tlen to tak jak byśmy sobie podniesli moc x5 nie zmieniając pojemności

Ale azotu bym do tego nie mieszał, przynajmniej nie w sensie "że cos pomaga" bo tak naprawdę przeszkadza ale to na następny wywód :)

kenny
02-06-09, 12:32
rośnie drugi Wombat, good for you :)

bobibagno
02-06-09, 12:43
nie no kolego ja Wombatowi do piet nie dorastam:) znam troszke chemi i czesto lubie sobie pomyslec nad takimi ciekawymi sprawami

pozdrawiam

Pati
02-06-09, 14:53
Buba - pokombinuj jeszcze troche to bedzie turbo ładowało nawet na zgaszonym silniku ;)

zastanow sie jeszcze - po co te kombinacje...

kenny
02-06-09, 14:56
Buba - pokombinuj jeszcze troche to bedzie turbo ładowało nawet na zgaszonym silniku

Po ma kombinować? To o elektrycznym turbo nie słyszałeś? :D

sane
02-06-09, 15:52
ciekawe rzeczy kolego opowiadasz:D Przeciez azot jest w powietrzu (prawie 80%) i co on tak utwardza jak to jest gaz prawie nie reaktywny w normalnych warunkach.

przecież jest taki proces jak azotowanie i zaochodzi on właśnie pod wpływem ciepła, a azotowanie działa dobrze zwłaszcza na aluminium, przez co metal staje się odporniejszy na ścieranie, rozciąganie i twardszy...

BUBA
02-06-09, 16:12
bobibagno rozwinąłes moją mysl. nie jestem chemikiem, ale tak gdzies wyczytalem i dokladnie mi o to chodziło.

Pati kombinacje to tylko teoretyczne, nikt nie mowi, ze zaczne to jutro budowac. probuje sie rozwijac. a czesc z tego (te bardziej sensowna i potrzebna) moze wykozystam w moim przyszlym projekcie. wszystko tak z ciekawosci.

o elektrycznym turbo slyszalem ale ono nie pojdzie szybciej gdy silnik sie wkreci :D

sane
02-06-09, 16:19
żeby nie być gołosłownym:

"Nitriding is a surface-hardening heat treatment that introduces nitrogen into the surface of steel at a temperature range (500 to 550°C, or 930 to 1020°F), while it is in the ferrite condition. Thus, nitriding is similar to carburizing in that surface composition is altered, but different in that nitrogen is added into ferrite instead of austenite. Because nitriding does not involve heating into the austenite phase field and a subsequent quench to form martensite, nitriding can be accomplished with a minimum of distortion and with excellent dimensional control.

The mechanism of nitriding is generally known, but the specific reactions that occur in different steels and with different nitriding media are not always known. Nitrogen has partial solubility in iron. It can form a solid solution with ferrite at nitrogen contents up to about 6%. At about 6% N, a compound called gamma prime (γ’), with a composition of Fe4N is formed.

At nitrogen contents greater than 8%, the equilibrium reaction product is ε compound, Fe3N. Nitrided cases are stratified. The outermost surface can be all γ’ and if this is the case, it is referred to as the white layer. Such a surface layer is undesirable: it is very hard profiles but is so brittle that it may spall in use. Usually it is removed; special nitriding processes are used to reduce this layer or make it less brittle. The ε zone of the case is hardened by the formation of the Fe3N compound, and below this layer there is some solid solution strengthening from the nitrogen in solid solution.

Principal reasons for nitriding are:

* To obtain high surface hardness
* To increase wear resistance
* To improve fatigue life
* To improve corrosion resistance (except for stainless steels)
* To obtain a surface that is resistant to the softening effect of heat at temperatures up to the nitriding temperature"

Fawor
02-06-09, 19:01
sane, ale azotowanie to absolutnie co innego niż wtryśnięcie azotu podczas procesu spalania. Poczytaj sobie co to jest azotowanie :) We wtrysku N20, tak jak kolega ładnie wytłumaczył, chodzi tylko i wyłącznie o dostarczenie większej ilości czystego tlenu. Nic więcej.

bobibagno
02-06-09, 19:12
tam dokładnie pisze ze stosuje sie rózne media przenoszące azot (mające azot) . Z tego co pamietam do azotowania stosuje sie amoniak NH3 który ogrzany rozpada sie na jednoatomowyy azot (bardzo reaktywny) ktory reaguje z żelazem tworząc tam jakies azotki (pochodn amoniaku)
Azotki tworzą sie w takze w bardzo wysokich temp. Nie tworza sie niestety podczas spalania benzyny a co gorsza tworza sie tlenki azotu z których z woda powstaja kwasy azotowe i nadzeraja nam tłoki, pierscienie i tuleje:(

sane
02-06-09, 20:57
aha no w takim razie sorry za zamieszanie, bo byłem święcie przekonany, że azot pełni też rolę ochronną...

BUBA
03-06-09, 09:54
bobibagno aleś Ty mądry :D podziel się jeszcze jakąś ciekawą wiedzą ;)

dzieki wielkie

bobibagno
03-06-09, 11:50
heheehehe....
czasem zdarza mi sie cos madrego powiedziec:) ostatnio coraz rzadziej:D

wracając do tematu to krążył link po forum ze Honda pracuje nad elektrycznie doładowanym silnikiem i że ma byc w nastepnym gen CTR.
Doładowanie elektryczne to chyba jedno z lepszych rozwiazan, brak dziury, styku ze spalinami, niezalezne od obrotów cisnienie doładowania czyli sam miód:D

Miejmy nadzieje ze sobie poradza z problemami natury technicznej i bedziemy mieli E-Civica :)

kenny
03-06-09, 12:56
o żesz k.. a, elektryczne turbo, it's a live!!!:eek:

BUBA
03-06-09, 13:36
ale wydajność tego ustrojstwa bedzie spoto mniejsza niz tradycyjne turbo, ja nie widzialem jeszcze ele. silnika krecącego się więcej niż 50 000 obr/min, a przy przełożeniu bedzie trzeba czekac az sie rozkreci. to bedzie nie zle, "start engine" i 30 sec postoju czekajac i sluchajac jak sie rozkreca turbina, prawie jak turbina odrzutowca :D to cos na styl soft turbo.

bobibagno
03-06-09, 14:04
no ja tez kolego nie widzialem:(

jedyna nadzieja w inzynierach z Honda Team, miejmy nadzieje że wymysla coś SUPER HIPER az nam szczeki poopadaja jakies hiperobrotowe silniki elektryczne i turbiny o prawie zerowej bezwładności:)

BUBA
03-06-09, 16:04
:)

Fawor
03-06-09, 23:00
a przy przełożeniu bedzie trzeba czekac az sie rozkreci.
what? Przełożenie mechaniczne to przełożenie stałe. Tam sie nic nie rozkręca ani nie rozpędza.

BUBA
04-06-09, 15:36
Oj Fawor, Fawor. Fizyka się kłania :D [żarcik]
mówimy o silnku elektrycznym napędzającym turbine. wszystkie silniki elektryczne mają jakiś czas rozbiegu ze względu na moment bezwładności. Tymbardziej wysokoobrotowei te które mają jeszcze przełożenie aby np. podwoić prędkość obrotową elementu napędzanego (wirnik turbiny)

rozumiem, ze się pierdyknąłeś i nie doczytałes, ze chodzi o silnik elektryczny.

Amorr
04-06-09, 21:55
jesli chodzi o autko w spoczynku lub delikatnym ruchu to ja ustawilem sobie anty laga do predkosci 15km/h i td05 nabija mi 0,7 bara .... przy r888 195 lans a nie uzytek ... pu-buu-buu-buu, zero trakcji, pisk i qpa dymu z rury. Musze z tym pojechac na jakas dobra nawierzchnie i moze bedzie oki .... ??

Ale tak czy siak do 1,6 to silnie trzeba turbine z dobrym lozyskowaniem ........ OOOOOO ostatnio slyszalem, ze jest wytwornia turbin (chyba kolo Rzeszowa) lozyskowanych.... "magnetyzerami" czyli neodymowymi magnesikami. Dla mnie *****isty pomysl - mowil to jeden profesorek wiec chyba nie klamie ... tylko nie wiem czy chodzi o turbinki, turbiny czy TURBINY

...chyba chodzi o BorgWarner

Macias_OS
04-06-09, 22:46
als można założyc chociaż nie wiem jak się sprawdzi taki system w samochodzie jeżdżącym codziennie,ew. turbina na twin scrollu która teoretycznie minimalizuje laga, tak czy siak full boost od minimalnych obrotów byłby to spory wysiłek dla silnika

BUBA
04-06-09, 23:37
Amorr, o czym Ty mówisz tu?


jesli chodzi o autko w spoczynku lub delikatnym ruchu to ja ustawilem sobie anty laga do predkosci 15km/h i td05 nabija mi 0,7 bara ....

nie kminie tego, jestem zmęczony chyba.

Macias_OS
05-06-09, 07:53
nie wiem na jakim patencie Amorr ma anty laga ale als to system który utrzymuje wysokie obroty turbiny
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=mXfUbFR-x7g&feature=related

sane
05-06-09, 09:03
to lepsze:
http://www.youtube.com/watch?v=-obPUf1jAoQ

:D

Macias_OS
05-06-09, 09:13
to lepsze:
http://www.youtube.com/watch?v=-obPUf1jAoQ

:D

masakra :D mazda wali jak karabin maszynowy :D
a to evo ? :
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=NzPXj6i824g&feature=related

chedder
06-06-09, 00:03
Amorr, o czym Ty mówisz tu?


nie kminie tego, jestem zmęczony chyba.

chodzi o podtrzymanie turbo.

BUBA
06-06-09, 20:28
aaaa to juz kminie, jakos nie zaskoczyle, z tym ustawianiem w zaleznosci od predkosci. to mnie zdziwilo, ze tak mozna.
dzieki

kocel
11-06-09, 12:33
panowie dołączam się do pytania Buby na które niestety nikt nie dał odpowiedzi. Czy jakość BLOWa może mieć wpływ na laga? Upuszcza zbyt dużo ciśnienia czy coś takiego ???

Fawor
11-06-09, 14:15
Musisz mieć po prostu sprężynę odpowiednią do doładowania, tzn tłoczek nie może się uczylać pod wpływem nadciśnienia. Ogólnie do softów każdy BOV jest dobry. Byle sprawny.

Pati
13-06-09, 09:30
wg mnie bardzo dobrze działają bovy na membranie (HKS) - nie wymagają regulacji sprężyną.