Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Gotująca się woda w chłodnicy



rynqu
08-05-09, 09:34
Hey,
Mój problem jest raczej standardowy, został poruszony w kilku wątkach (m.in. tutaj: http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?t=8425, ale opis z tamtego wątku nie do końca odpowiada mojej sytuacji, dlatego proszę, powiedzcie co jest grane:

Wyjechałem na majówkę w góry. Trasa około 400km w jedną stronę. Po kilkuset kilometrach, kiedy stanąłem w sporym korku, okazało się, że temperatura silnika znacznie wzrosła (3/4 skali), a moja luba zauważyła, że woda w chłodnicy zaczyna bulgotać. Tak więc co jakiś czas wyłączałem silnik w tym korku, coby jakoś dojechać. Wiadomo, jak to w górach - czasem trzeba pod górkę nieco zmęczyć silnik, a czasem z góry, można jechać na 'luzie'. Podczas podjazdów temperatura skakała znowu do 3/4 skali, a podczas zjazdu 'na biegu' spadała poniżej połowy. Kiepsko zaczęło się dziać dopiero kiedy ze zbiorniczka wyrównawczego zaczęła wydobywać się para. Postanowiłem odwiedzić jakiegoś lokalnego szamana, o którego dosyć ciężko w okolicach, które odwiedziłem (Ustrzyki Górne). Gościu stwierdził, że nie załącza się wentylator chłodnicy, co jest spowodowane przez zablokowany czujnik temperatury przy termostacie. Żebym jakoś dojechał do domu, spiął mi końcówkę tego czujnika "na krótko", przez co wentylator pracował cały czas. Częściowo rozwiązało to problem, ale zauważałem, że czasami, mimo działającego wentyla, temperatura momentami przekraczała połowę skali (choć już nie dochodziła do 3/4). Po powrocie do domu znajomy stwierdził, że czujnik się zablokował i wystarczy go opukać młotkiem, co też zrobił. Niby zaczął działać, ale niestety wydaje mi się, że włącza wentylator zbyt późno - kiedy temperatura osiąga 3/4 skali a woda już dawno wrze i paruje. Natomiast wyłącza go, kiedy wskazówka spada trochę poniżej połowy skali.
Teraz zastanawiam się - jakie są standardowe temperatury włączania/wyłączania wentylatora u Was? Czy sądzicie, że wymiana czujnika na nowy rozwiąże mój problem, czy też trzeba na coś jeszcze wyłożyć kase?

Dodam, że woda w zbiorniczku wyrównawczym jest uzupełniona do poziomu między min i max oraz oba węże chłodnicy są gorące. Termostat wymieniałem na nowy około 16 miesięcy temu. W strukturze chłodnicy widać nieznaczne ubytki. Silnik D15B2.

skolopendra
08-05-09, 09:38
blok i chłodnica może być zakamieniała

więc blok odkamienić a chłodnicę najlepiej nową kupić

rynqu
08-05-09, 09:47
Jeżeli masz na myśli kamień pochodzący z wody/płyny chłodniczego, to nie jest tak źle. Widać lekki, niebieskawy nalot z płynu wewnątrz chłodnicy i to wszystko. Sądzę, że nie jest on na tyle gruby, żeby utrudniać oddawanie temperatury. Szczególnie, że mój problem pojawił się nagle.

skolopendra
08-05-09, 09:58
Widać lekki, niebieskawy nalot z płynu wewnątrz chłodnicy

a do bloku zaglądałeś ?

zapewne wiesz że za temperaturę odpowiada termostat ,i przy objawach które opisujesz ,pierwsza rzeczą jest zakup nowego,a nie pranie starego młotkiem :mad:

a resztę odpowiedzi masz na forum wystarczy umieć czytać nawet kilka postów niżej !!

http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?t=42404

ehh:cool:

rynqu
08-05-09, 10:00
masz na myśli zakup nowego termostatu czy czujnika temperatury?



wystarczy umieć czytać
Umiem czytać. Pisać również, dlatego w pierwszym zdaniu mojego wątku napisałem, że czytałem inne wątki o tej tematyce. Dlatego proszę bez wycieczek osobistych.

Dodam, że wydaje mi się, że nagrzanie obu węży chłodnicy świadczy o prawidłowym działaniu termostatu (otwiera duży obieg). Jeżeli się mylę, poprawcie mnie. :)

Xray
08-05-09, 17:31
...Teraz zastanawiam się - jakie są standardowe temperatury włączania/wyłączania wentylatora u Was?...

U mnie wentylator włącza się tylko kiedy stoję w korku....pochodzi chwilę (mniej niż minuta) i się wyłącza. Jeszcze nie miałem sytuacji żeby wskazówka od temperatury przekroczyła połowę skali....właściwie to przy nagrzanym silniku (niezależnie czy wentylator chodzi czy nie) cały czas jest w tym samy miejscu - trochę poniżej połowy skali. Z tego co wiem tak powinno być.

JarekEJ2
09-05-09, 20:20
Rozpocznij od wymiany termostatu, być może się otwiera ale nie tyle ile powinien.

Czujnik od wentylatora może być sprawny ale znajduj się w chłodnicy, która w przypadku przytkanego termostatu jest chłodniejsza od samego silnika i głowicy na której jest czujnik od wskaźnika, dlatego wentylator załącza się za późno - co w tym przypadku będzie skutkiem a nie przyczyną.

Nawet jeśli się mylę to termostat jest elementem tanim i łatwym w wymianie a być może uratuje twój silnik (o ile już nie jest za późno).

Gdy widzisz że wskazówka wychyla się ponad normę włącz na maksa ogrzewanie i nawiew, to pomoże oddać kilka stopni.

orzel210277
25-08-10, 14:43
witam!miałem taki sam problem jak ty i wymieniłem czujnik włączania wentylatora na nowy i jest spoko.pozdrawiam

skolopendra
25-08-10, 17:40
myślę że koledze też się rozwiązał problem, po 15miesiącach :rolleyes: