PDA

Zobacz pełną wersję : rezonator a moc test



Blade-87
21-04-09, 20:37
Witam ponieważ będę wymieniał dolot fabryczny na stożek postanowiłem dziasij zrobić taki may test. A mianowicie wymyśliłem sobie że skoro rura dolotu powietrza ma wyjścia do rezonatora to powstają zawirowania powietrza które mogą zwalniać dopływ powietrza do silnika. Po tym wniosku zdemontowałem rezonator odtwory w rurze dolotowej zaizolowałem przed tym aby sasysane nimi było gorące powietrze ponieważ są blizej silnika. Po demontażu i zamocowaniu rury aby nie latała przejechałem się samochodem oczywiście dźwięk silnika zmienił się od razu i odczułem przyrost mocy ale nie wiem czy jest to placebo związane z moim tokiem rozumowania. Moje pytanie czy dobrze myśle i czy faktycznie mógł nastąpić jakiś mały przyrost??

skolopendra
21-04-09, 20:53
ale nie wiem czy jest to placebo związane z moim tokiem rozumowania.

rezonator nie tylko zmniejsza szumy ,ale zwiększa pojemność układu .co pomaga przy niskich obrotach, a szkodzi przy wysokich

Blade-87
21-04-09, 21:06
Czyli mógł nastąpić przyrost mocy w wysokim zakresie obortów?? Bo właśnie w czasie jazdy to przy wysokich obrotach czułem różnice natomiast nie zauważłem zmian przy niskich.

Misiekemeryt160
21-04-09, 21:08
jedź na rolki bo na dupochamowenie to ma duzy wpływ to co kto sobie wkręci i tymczasowe podniecenie nowym modem...

muzammil
22-04-09, 09:33
rezonator nie tylko zmniejsza szumy ,ale zwiększa pojemność układu .co pomaga przy niskich obrotach, a szkodzi przy wysokich

dosc ciekawe stwierdzenie. na jakiej podstawie tak twierdzisz?? jakies wyliczenia, przyklady poparte liczbami??chodzi mi o te wyskoie obroty, troche to nie ma sensu jak dla mnie.

skolopendra
22-04-09, 18:59
troche to nie ma sensu jak dla mnie.

poczytaj więcej w temacie a się dowiesz .to nie boli


Czyli mógł nastąpić przyrost mocy w wysokim zakresie obortów?

mało to prawdopodobne ,a odczucia związane z zwiększeniem mocy ,zapewne w tym przypadku idą w parze ze zmianą dźwięku ,po pozbyciu rezonatora

teg
23-04-09, 17:09
Ja tam twierdzę, że nie po to japońscy inżynierowie nad tym siedzieli, żeby to teraz bez wyliczeń i przerabiania innych elementów demontować.

maciek070188
23-04-09, 17:19
a ja nie posiadam tego rezonatora czyli tych puszek w moim ej9 mam tylko goła rure a te 2 mniejsze co wchodza w ta wieksza mam troche przedluzone i puszczone nizej zeby zaciagaly zumne powietrze;] czy bez tego rezonastoru mozna jezdzic i czy spalanie bedzie wieksze?

skolopendra
23-04-09, 19:07
czy bez tego rezonastoru mozna jezdzic i czy spalanie bedzie wieksze?

możn, bez wpływu na spalanie

maciek070188
23-04-09, 19:53
no to dobrze;] nie bylo to trodno

muzammil
23-04-09, 22:11
poczytaj więcej w temacie a się dowiesz .to nie boli

czytalem, i nie spotkalem sie jeszcze z taka opinia. moze przytoczysz jakis cytat, link??
po cos jednak sie daje szerszy dolot. zgadam sie ze szerszy dolot ze stozkiem psuje dol(co jest logiczne bo szerszy dolot=mniejsze cisnienie w ukladize dolotowym) natomiast przy WOT silnik potrzebuje juz naprawde duzo powietrza i na wszystkich wykresach z jakimi sie spotkalem to jest poprawa wlasnie w gornych zakresach obrotow po zmianie dolotu na szerszy oraz stozka(oczywiscie z sensownym chwytem powietrza).
Zebysmy sie zrozumieli; nie twierdze ze kazde nieprzmeyslane zrobienie dolotu poprawi nam moc; przeciwnie-swego czasu troche kombinowalem z dolotami i wg mnie najoptymalniejsza srednica do d15b7 jest 58 mm a wszystkie te rury z ebaya sa wg mnie zbyt szerokie(caly czas mowa o tym silniku, do B serii moze i jest ok). Sorry gosciu ale jakos nie kupuje tego co piszesz, nie po to rozne auta wyczynowe maja zmienione doloty na szersze i filtry stozkowe zeby psuc sobie osiagi????
Tak sie sklada ze zajmuje sie modyfikacjami ECU i wszystkie zmiany w silniku(min zmiana dolotu) maja duzy wplyw na charakterystyke mapy paliwowej. Uwierz mi ze na zmodyfikowanym dolocie jest w kolektorze dolotowym duzo wiecej powietrza(co potwierdzaja dane komputerowe podczas logowania danej mapy). Caly problem lezy w tym, ze gdy zmieniamy dolot wpuszczamy wiecej powietrza i tym samym mieszanka staje nam sie ubozsza-stad moze byc wrazenie ze auto gorzej jedzie. wystarczy podlac troche mape aby uzyskac optymalne AFR i moc zdecydowanie wzrosnie. Nie jest to oczywiscie az tak proste i jasne ale(w duzym uproszczeniu) mniej wiecej tak to wyglada.

skolopendra
23-04-09, 22:38
rezonator ma na celu, jak sama nazwa wskazuje, wywołanie efektu rezonansu (napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska) przy pewnych obrotach, tj. wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie. dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika 'dołek' w wykresie momentu obrotowego.a strojenie silników do rożnych długości czy średnicy
co i tak przekłada się na zakres falowy
ma się nijak
do samego rezonatora
i tłumaczenie że więcej powietrza ,przy zaaplikowaniu większej ilości paliwa
jest w prost proporcjonalne do uzyskanej mocy
to wszyscy wiedza
:rolleyes:


najoptymalniejsza srednica do d15b7 jest 58 mm a wszystkie te rury z ebaya sa wg mnie zbyt szerokie

no a z tym to już lekko przesadziłeś

muzammil
24-04-09, 07:18
no a z tym to już lekko przesadziłeś
niby dloaczego??wlasnie na 58 mm silnik jezdzil najlepiej.


a strojenie silników do rożnych długości czy średnicy
co i tak przekłada się na zakres falowy
ma się nijak
do samego rezonatora
i tłumaczenie że więcej powietrza ,przy zaaplikowaniu większej ilości paliwa
jest w prost proporcjonalne do uzyskanej mocy
to wszyscy wiedza

a jednak jakosw sie ma bo seryjna mapa jest ukladana pod seryjny silnik, wydech i dolot. Jesli zmienimy dolot na inny to zmieni nam sie sklad mieszanki i w efekcie silnik moze stracic(w niekoptrych przypadkach) na mocy. Dlatego tez bez sensu jest jakiekolwiek "tuningowanie" auta w kierunku poprawy osiagow jesli finalnie nie mamy zamiaru wszystkiego wystroic.
Poza tym rezonator nie zostal zamontowany seryjnie dla poprawy mocy i zwiekszenia pojemnosci ukladu tylko dla poprawy komfortu(wycisza) i ekonomiki.

skolopendra
24-04-09, 08:50
i zwiekszenia pojemnosci ukladu tylko dla poprawy komfortu(wycisza) i ekonomiki.

widzę że nadal nie rozumiesz

pojemność układu ,działanie falow0-rezonansowe , to również poprawa
komfortu(wycisza)
poza tym co to za tuning mający na celu wywalenie na początek puszki rezonansowej .bo o tym mowa w temacie


Jesli zmienimy dolot na inny to zmieni nam sie sklad mieszanki i w efekcie silnik moze stracic

dobrze napisałeś (może ) najczęściej przy drobnych modach zyskuje (a rezonator ,czy stożek to przyznasz że to jest drobny mod)s
poza tym powinieneś wiedzieć że seryjne mapy mają niewielki "zapas"
nie inaczej
ale

moze przytoczysz jakis cytat, link??

obawiam się w twoim przypadku było by to zdecydowanie za mało
niektórzy uczą się na temat blisko pięć lat
a Ty chciałbyś cytacik w temacie
:D
mysle ze dostarczyłem dostatecznej wiedzy ,łaknącym zgłębić tajemniczą naturę rezonatora w dolocie

muzammil
24-04-09, 09:05
mysle ze dostarczyłem dostatecznej wiedzy ,łaknącym zgłębić tajemniczą naturę rezonatora w dolocie
no wlasnie nie. nie poparles swojej tezy zadnym konkretnym przykladem, cytatem czy liczbami. zgadzam sie ze rezonator ma rozne komory i to tworzy jakas tam "zapasowa" ilosc powietrza w ukladzie dolotowym ALE:
jest to powietrze raczej cieple(rezonator zaciaga pow. z komory silnika) co wplywa glownie na zwiekszona ekonomike silnika i mniejsza moc
stosujac szerszy dolot, filtr z wiekszym przeplywem(np stozek) i doprowadzenie zimnego powietrza znacznie zwieksza potencjalna ilosc zasysanego powietrza-czyt. pojemnosc ukladu dolotowego

Jak juz mowilem, podczas strojenia i logowania komputer podaje wiele roznych parametrow nt pracy silnika, min MAF. ilosc przeplywajacego powietrza na zmodyfikowanym dolocie jest wieksza niz na seryjnym ukladzie dolotowym; co wiecej po wywaleniu TYLKO rezonatora i pociagnieciu zwyklej rury ze zderzaka do puszki z filtrem ilosc wciaganego powietrza rowniez jest wieksza. Nie sa to suche spekulacje tylko dane odczytane z ECU. tyle z mojej strony. Dla niedowiarkow jestem skory udowodnic to w sposob opisany powyzej.

skolopendra
24-04-09, 18:44
no wlasnie nie. nie poparles swojej tezy zadnym konkretnym przykladem, cytatem czy liczbami.
jak nie zrozumiałeś to już chyba nie zrozumiesz :rolleyes:

Dla niedowiarkow jestem skory udowodnic to w sposob opisany powyzej.

a to jest oczywiste ,ale już nie na temat :)
odrobina teorii

V=K*13351,77*(D/2)^2*C/n*^r/vr/^n cm3
gdzie
V = całkowita pojemność układu w cm3
C = ilość cylindrów
K = kąt między osiami krzywek
D = obliczona średnica rury w cm !!!
n = obroty początku działania falowego wydechu
r = pojemność własna układu rezonansowego
vr = krzywa przebiegu mocy ,w rezonansie własnym

udanego liczenia

muzammil
24-04-09, 20:09
nie obchodzi mnie matematyka i wzory ktore nijak sie maja do rzeczywistosci. powtarzam Ci raz jeszcze ze komputer czyta takie informacje jak ilosc zasysanego powietrza i ta ilosc jest wieksza na ukladzie bez rezonatora z doprowadzonym zimnym powietrzem niz seria(z rezonatorem). Tyle!!! widze ze to Ty masz problemy ze zrozumieniem niektorych faktow.

skolopendra
24-04-09, 21:55
to nie są wzory matematyczne :D
lecz się nie pomyliłem pisząc


jak nie zrozumiałeś to już chyba nie zrozumiesz

a dalszy wątek odnośnie tematu rezonatora proponuje kontynuować po uprzednim zalogowaniu na forum

skuterów śnieżnych ;)

muzammil
25-04-09, 01:10
gadasz niemadre rzeczy. nie masz na to zadnego dowodu a i tak sie upierasz przy swoim. daj choc najmniejszy przyklad tego ze rzeczywiscie rezonator wplywa pozytywnie na gorne zakresy obrotow, w przeciwnym wypadku szkoda twojej klawiatury...

fazer1985
25-04-09, 19:35
Widzę że skolo popisuje sie cytatami z ksiazek i to pewnie interentowej publikacji
Janusza Mysłowskiego i to pewnie II części, nie wiem bo czytalem tylko pierwszą. I jest tam wzor na pojemnosc wydaje mi sie ze jest inny ale mniejsza o to... ten rezonator jest przedewszystkim po to zeby bylo ciszej po 2 zapewnia pewna objetosc ktora jest wazna i w niskim i wysokim zakresie obrotow. Tak naprawde na elastycznosc ma wplyw srednica i dlugosc kanalu dolotowego , dluzszy kanał o mniejszej strednicy poprawia elestycznosc psujac gore oraz krotki a precyzyjnie wyliczony dolotl o wiekszej srednicy zapewnia power end. Tak naprawde moc wzrosla po wywaleniu rezonatora nie przez zmniejszenie pojemnosci ale przez to ze strumieni powietrza poruszal sie bez niego z mniejszymi oporami. Przez zmiane dlugosci kanalu i jego srednicy zmieniamy moment wystapienia doladowania dynamicznego o ktorym cos tam cos tam wspominal skolopendra przyanjmniej tak mi sie wydawalo ;] dlatego prelude type s jdm miala cos zwanego dynamic chamber - zapraszam do zapoznania sie z tematem :) polecam ksiażki Janusza Mysłowskiegoc z seri Doładownie silnikow.

plakon83
25-04-09, 21:54
Ta..
Najlepiej jeszcze od razu zamontować turbinkę kowalskiego, spalanie -10, moc +20. lol.

Fakty są takie, że porządnie zrobiony dolot może dodać max kilka % mocy, zdjęcie rezonatora to mniej więcej jak założenie magnetyzerów:)

maciek070188
25-04-09, 22:20
nie wiem ja nie mam i nie czuje zeby bylo glosno czy cos.. a mocy nie wiem czy przyszlo czy nie z tego co mysle to pewnie nie lub 0,2 konie haha

Mati_1979
25-04-09, 22:33
http://www.godula.cc.pl/laboratorium/strony/ssanie.htm
Zobacz jak przesuwa się moment obrotowy ku niskim obrotom przy L=0 , L=15 i L=40 gdzie L to długość dolotu
Do wyścigów wersja L=0 a do ekonomicznej jazdy wersja L=40

Wykres może być różny przy różnych silnikach a zwłaszcza przy wysokoobrotowych silnikach Hondy

fazer1985
26-04-09, 11:19
Dłuzszy kanal dolotowy zawsze da moment obrotowy nizej razem z moca ,a krotszy zapewni wieksza moc na wyzszych obrotach koniec i kropak takie sa prawa fizyki... jesli sa tam roznicy to wynikaja z tego prawdopodobnie iz dluzszy dolot pozwala zassac powietrze z okolicy lampy czyli zimniejsze a krotszy cieplejsze czyli ubozsze. Sądzę ze dobrze odizolowany filtr pokazal by realna roznice miedzy krotkim a dlugim, podkreslam ze nie pisze tego co mysle tylko to co jest w ksiazkach;]a z tym rezonatorem i magnetyzerem to popieram :)