Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : felgi i opony za duże???



gtagrzes
20-04-09, 16:13
Witam,

trafiły mi sie za free:) bardzo ładne oponki dunlop na lato w rozmarze 195/65/15.
teraz mam standardy zimowe Fuldy czyli 175/65/14 na niemieckich felgach.
Chciałem normalnie przełożyc tylko oponki na letnie 185/65/14, no ale wpadł od razu pomysł o powiększeniu felgi do 15" np. http://moto.allegro.pl/item610555057_felgi_komplet_tanio.html i założeniu większych oponek - tych gratisowych.

No ale wtedy koło znacznie wieksze, moze obcierać nie będzie ale licznik, spalanie, może ABS zwariować, jeden cal na samej feldze plus opona 195, razem ze 4 cm:confused:

Dlatego nie za bardzo wiem co zrobić.

Dzięki za rady.

suchy2004
20-04-09, 17:15
Bez przesady ;p...3/4 ludzi z tego forum jeździ na 15'' Sam mialem 195/55/15 i nie zauważylem żadnych zmian, w przyspieszeniu i spalaniu, także spoczko

gtagrzes
20-04-09, 17:35
Bez przesady ;p...3/4 ludzi z tego forum jeździ na 15'' Sam mialem 195/55/15 i nie zauważylem żadnych zmian, w przyspieszeniu i spalaniu, także spoczko


no właśnie 55 było by ok w miarę ale tu jest 65

Vex
20-04-09, 17:42
no właśnie 55 było by ok w miarę ale tu jest 65

Ja przez chwile mialem 195/60/15 na feldze 7cali i jak na ten s amochod to za wielkie kolo moim zdaniem. Wspomaganie sie meczylo.

gtagrzes
20-04-09, 18:22
Ja przez chwile mialem 195/60/15 na feldze 7cali i jak na ten s amochod to za wielkie kolo moim zdaniem. Wspomaganie sie meczylo.

przypominam sobie chyba Twoje ogłoszenie z alusami, nad którymi sie zastanawiałem gdzie właśnie miałeś tam chyba taki rozmiar

Vex
20-04-09, 18:30
przypominam sobie chyba Twoje ogłoszenie z alusami, nad którymi sie zastanawiałem gdzie właśnie miałeś tam chyba taki rozmiar

Zawsze mozna zalozyc zamiennik oryginalu 195/50/15 :)

gtagrzes
20-04-09, 18:46
Zawsze mozna zalozyc zamiennik oryginalu 195/50/15 :)

no jasne że mozna, ale już nie za friko:D

Zostanę przy 14" na razie bo za dużo może byc kombinowania później a mechanik ze mnie żaden:o

alen333
20-04-09, 20:12
ja z fabrycznych ''14'' przesiadłem się na ''16'' 195/45
przy pełnym składzie 5 osób na pokładzie nie ma mowy o obcieraniu, stukach itp.

taif1991
20-04-09, 22:48
ja z fabrycznych ''14'' przesiadłem się na ''16'' 195/45
przy pełnym składzie 5 osób na pokładzie nie ma mowy o obcieraniu, stukach itp.

przeciez to juz wogole nie jedzie na takich kolach, ledwo co sie toczy...

crash
20-04-09, 23:13
ja na feldze 7J i laczku 195/50/15 zauwazylem tylko ze sie zmulila od 140 w gore... albo mi sie wydaje bo to 3 osoby itp. a najczesciej butowalem sam .... wczesniej mialem 175/65/14 ... myslalem ze zmuli fure na maxa ale nie jest zle ... nie sprawdzalem vmax jeszcze

suchy2004
20-04-09, 23:16
przeciez to juz wogole nie jedzie na takich kolach, ledwo co sie toczy...
Bez jaj ;p

taif1991
20-04-09, 23:47
z jajami :D

przeciez na takim silniku ktory dysponuje taka moca, czuc juz zalozenie felg 15' a gdzie tam 16' jakos nie moge sobie tego wyobrazic...

alen333
21-04-09, 07:56
z jajami :D

przeciez na takim silniku ktory dysponuje taka moca, czuc juz zalozenie felg 15' a gdzie tam 16' jakos nie moge sobie tego wyobrazic...

no co Ty? ja różnicy nie widzę
a co do mocy silnika to może i jest słaby ale radzi sobie doskonale, w planach jest SWAP na VTI ale to jeszcze nie teraz :)

zed
23-04-09, 12:00
Jak zmieniasz o jeden rozmiar w gore lub dol nic sie nie stanie tzn. nic nie bedzie obcieralo na pewno ale roznica w osiagach bedzie. W moim mb1 miedzy 14'' zimowkami a 16'' letnimi byla przepasc w przyspieszaniu.To nie 3.0 l wiec roznica zawsze bedzie odczuwalna.Polecam 15'' - prowadzenie lepsze niz 14'' a tyle nie zabieraja co 16'' i wiekszy komfort :D

czara
23-04-09, 13:43
15 cali zdecydowanie nie dość ze plusy jak wyżej to jeszcze na pewno licznik nie będzie przekłamywał :D bo opona 185/60/14 ma średnice prawie identyko co 195/50/15

crash
23-04-09, 20:54
dokladnie

beribazoo
24-04-09, 11:48
Jak sie przesiadłem z zimowek o standardowych rozmiarach na 195/50 na 15' to szczerze mówiać odczułem różnice w dynamice...oczywiscie na nie korzyść

Vex
24-04-09, 14:33
Jak sie przesiadłem z zimowek o standardowych rozmiarach na 195/50 na 15' to szczerze mówiać odczułem różnice w dynamice...oczywiscie na nie korzyść

Szerokosc i ciezar kola najlepiej odczuc przy powolnym ruszaniu od 0-15km/h wtedy czuc :)

darp4
26-04-09, 03:59
Panowie czuć i niema gadania.Przekłamanie będzie ok.6-7%. wiem Bo sprawdziłem na własnej skórze195/60r15. Słabiej przyspiesza, słabiej hamuje i jeśli chcesz sprawnie się poruszać w mieście to spalanie wzrośnie.idealnie do 15" to 185/55(drogo) lub 195/50(tanio).Bliżej ideału 185.

taif1991
26-04-09, 08:14
Czyli podsumowując najlepiej wsadzic 185x55x15- lepszy komfort, przyspieszenie. a dla wygladu 195x50x15 o 16 juz nie wspomne bo to hardcore :D

suchy2004
26-04-09, 10:38
Hehe jeżdże na 16' z oponami 205/45 od dwóch dni i przyspiesza tak jak powinien, spalanie wcale nie wzrosło. Jedyna zauważalna różnica to to że wspomaganie ma ciężej, gdy kręcę kołami na postoju.

jjurgiel
26-04-09, 11:31
określenie spalania po dwóch dniach to nieporozumienie, podaj wyniki po trzech miesiącach

beribazoo
26-04-09, 11:51
No wlasnie suchy cos przegiales, napewno ci wzrosnie, nie ma bata, zobacz ze masz teraz na kazdej oponie 3 cm gumy wiecej :) To tak jakbys zamiast jednego durexa zalozyl 3...sprobuj, poczujesz roznice i sie nameczysz :D
Co do wspomagania to tez czasem sie meczy i czuc wibracje na kierownicy, ale to raz czy dwa sie zdarzylo i do tego jak krecilem w miejscu :/

Vex
26-04-09, 13:32
Dochodzi ciezar kola. Szersa felga. Kolo stawia wieksze opory itd itd.

camel
26-04-09, 17:50
Przy 205 faktycznie nie musi byc roznicy, ja sie przesiadlem ze 175/65/14 na 195/50/15 i ani spalanie ani przyspieszenie sie nie zmienilo, wspomaganie tez daje rade.
Jedyne co oczywiscie wyszlo to inne zachowanie w koleinach... ale to standard ;)

Malik
26-04-09, 18:17
http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

tu jest kalkulator, można porownac obwody (Circumference) rożnych konfiguracji opon.

suchy2004
26-04-09, 20:08
Przy 205 faktycznie nie musi byc roznicy, ja sie przesiadlem ze 175/65/14 na 195/50/15 i ani spalanie ani przyspieszenie sie nie zmienilo, wspomaganie tez daje rade.
Jedyne co oczywiscie wyszlo to inne zachowanie w koleinach... ale to standard ;)


Dokładnie tak jak mówisz. Przejechałem 150 km i spaliło 1/4 baku, więc tak jak przedtem...

M-kwadrat
28-04-09, 15:44
Mam prośbę - mógłby ktoś usystematyzować to co czytam i wyjaśnić? Bo się zastanawiałem nad zmianą seryjnych 14" felg na aluminiowe 15" ale chciałbym sobie wszystko przekalkulować:
- wiadomo, 15" będą droższe (a od stalowych to już w ogóle)
- może nie będą wyglądały aż tak dobrze jak większe średnice ale na naszych dziurach 15" to w Aerodecku dla mnie maks jeśli chodzi o kompromis z komfortem itp.
A teraz wątpliwość - dlaczego auto na 15" felgach ma mieć gorszą dynamikę niż na 14"? Czy to wynika tylko z tego, że często zwiększając średnicę felg wybiera się też przy okazji szersze i do nich tak samo szersze opony? I to szerokość opony ma tu znaczenie? Może ktoś to rozsądnie wytłumaczyć?

qba1983
28-04-09, 17:01
1. waga wiekszej felgi(po za tym, felgi alu sprzedawane w przystepnych cenach nie sa lzejsze od stalowych, a czasem ciezsze) a z fizyki wiemy ze trudniej jest obrocic kolo ciezsze.
2. jesli zalozymy wieksza srednice(czyli np 195/55 lub /60) to zmienia sie srednica kola, a co za tym idzie przelozenie skrzynia-kola (przy wiekszych kolach skrzynka mniej robi obr, ale musi sie bardziej napracowac)
3.szerokosc to wiekszy opor toczenia, to tez ma znaczenie...

beribazoo
28-04-09, 20:40
a z fizyki wiemy ze trodniej jest obrucic kolo ciezsze.
a z polskiego wiemy... ;)

qba1983 wyjasnil chyba wszystko:)

qba1983
28-04-09, 21:39
a z polskiego wiemy... ;)


oj najmocniej przepraszam... szybko pisalem i jakos nie zdarzylem poprawic bledow:o(a popelniam bo to podobno choroba jest:(, bog zaplac za firefox - ale jak ktos leniwy..:rolleyes:) ... przepraszam i sory za OT

M-kwadrat
28-04-09, 23:39
1. waga wiekszej felgi(po za tym, felgi alu sprzedawane w przystepnych cenach nie sa lzejsze od stalowych, a czasem ciezsze) a z fizyki wiemy ze trudniej jest obrocic kolo ciezsze.
2. jesli zalozymy wieksza srednice(czyli np 195/55 lub /60) to zmienia sie srednica kola, a co za tym idzie przelozenie skrzynia-kola (przy wiekszych kolach skrzynka mniej robi obr, ale musi sie bardziej napracowac)
OK - to już wiem. Dzięki!
Ad 1 - zakładałem, że felgi z tzw. "stopów lekkich" są lżejsze od stalowych - jak widać mylnie. Chociaż przy dzisiejszym pędzie do obniżania kosztów nie dało się tego wykluczyć przecież...
Ad 2 - tu zakładałem, że manipulując profilem opony uzyskamy taką samą średnicę zestawu na większej feldze (lub pomijalną różnicę) dlatego ten aspekt pominąłem.

beribazoo
29-04-09, 09:44
Ad 1 - zakładałem, że felgi z tzw. "stopów lekkich" są lżejsze od stalowych - jak widać mylnie. Chociaż przy dzisiejszym pędzie do obniżania kosztów nie dało się tego wykluczyć przecież...
No teoretycznie powinny być lżejszcze, wkońcu to felgi ze stopów lekkich, ale w praktyce różnie to bywa

Ad 2 - tu zakładałem, że manipulując profilem opony uzyskamy taką samą średnicę zestawu na większej feldze (lub pomijalną różnicę) dlatego ten aspekt pominąłem.
Wystarczy ze skorzystasz z jakiegos kalkulatora do zamienników opon i wtedy zobaczysz ze ta średnica nigdy nie jest taka sama, zawsze jest jakis odchył, jako max. dopuszczalne uznaj sie chyba odchył średnicy od standardu na poziomie 3-4% ale lepiej zeby nie bylo to wiecej niz 1-2%

pawel2062
06-08-09, 12:32
Witam, mam koło 17" 8" szerokie 225/45/17 i jedzie tak jak jechała dodam ze to 2.0 i TD 86KM bardzo fajnie sie prowadzi w zakrętach a o wyglądzie nie wspomnę:) pozdrawiam

MikeFoto
06-08-09, 12:47
Witam, mam koło 17" 8" szerokie 225/45/17 i jedzie tak jak jechała dodam ze to 2.0 i TD 86KM bardzo fajnie sie prowadzi w zakrętach a o wyglądzie nie wspomnę:) pozdrawiam

Jedną rzecz jednak trzeba mieć na uwadze. Felgi z takimi oponami dają różnicę w odczycie prędkościomierza ok 10% na minus.

pawel2062
06-08-09, 13:09
licznika nie mam zamiaru zamykać ani w rajdach jeździć więc w czym problem....:)

MikeFoto
06-08-09, 14:13
licznika nie mam zamiaru zamykać ani w rajdach jeździć więc w czym problem....:)

W tym ze jak jedziesz 100km/h (realnie) licznik pokazuje 90km/h. Około, bo np zużycie opon/ciśnienie opon ma wpływ - niewielki (1-2 km/h + - ) co prawda ale ma. Tak wychodzi z obliczeń. Najlepiej przetestuj na GPSie jak posiadasz :), i daj znać - sam jestem ciekaw.

Na moich oponkach - teoretycznie zamienniki standartów - czyli 195/50 15 cali - jak jadę licznikowo 100km/h na GPSie ok 95km/h (to realne)

darp4
06-08-09, 20:10
Dokładnie tak jest. Ja mam u siebie 195/60R15 i licznik pokazuje dokładnie tyle samo co na GPS.W porównaniu do zalecanego rozmiaru195/50R15, koło jest ok 3cm wyższe i przy 1.4cm3 odczuwam różnicę w rozpędzaniu i hamowaniu.:( nawet mam wrażenie ,że skrzynia głośniej szumi:( więc z pewnością dostaje swoje. Dodam, że jeżdżę normalnie nie wariuję,a jeszcze jak włączę klimę... tragedia.

czara
07-08-09, 09:56
niestety im większe kolo tym szybciej zużyją sie elementy kola :(

darp4
07-08-09, 14:24
No dokładnie. Dlatego na następną wiosnę zmieniam na195/50R15 lub przejdę na 14" 185/60 lub 175/65.

MikeFoto
07-08-09, 23:49
niestety im większe kolo tym szybciej zużyją sie elementy kola :(

Tak, i coś w tym jest. 3 tygodnie po założeniu do auta aulmków 15 cali - padł mi przegub :(.

darp4
08-08-09, 16:42
w takim razie...vivat 14";)

suchy2004
09-08-09, 14:12
A ja już kilka miesięcy na 16'' i nie narzekam, nic nie stuka nie puka :D

czara
09-08-09, 17:32
no ja tez właśnie sie przesiadam z 15 na 16 cali zobaczymy kiedy zaczną padać pierwsze elementy zawiechy heh

teg
16-08-09, 02:16
Ja zostanę przy 14" :) Za często jeżdżę po bezdrożach a Honda i tak wystarczająco sztywna jest.