Zobacz pełną wersję : auto samo przyspiesza
posiadam honde 1,5 vtec z 2000r i mam problem podczas równej jazdy auto mi gwałtownie samo przyskiesza dzieje sie tak jak swieci mi sie lampka econ i po chwili przymula Prosze o pomoc i pozdrawiam
a szukac nie mogles? juz temat byl przerabiany.
i w sumie nie wiadomo o co chodzi.
wedlug mnie jest to zwiazane ze sterowaniem alternatora.
lub ze zmiana mieszanki spalania
Moim zdaniem to właśnie zmiana składu mieszanki (AFR), w tym silniku ma dość szeroki zakres i w pewnych warunkach silnik pracuje z dużym nadmiarem powietrza o czym pobieżnie informuje lampka econo. Nie wiem czy zmiany AFR w zależności od warunków pracy mogą powodować "gwałtowne przyspieszanie" ale to by było najbardziej prawdopodobne.
dla mnie mimo wszytsko, bardziej prawdopodobne jest sterowanie alternatora(rozny pobor mocy itd. wez my pod uwage co sie dziej jak wlaczymy klimatyzacje, co sie dzieje z przyspieszaniem jak sie jedzie na klimie? alternator moze naprawde zabrac sporo mocy spokojnie moze dac wiekszy opor niz klima )
po za tym zauwazylem ze takie przyspieszenia nie wystepuja zaraz po uruchomieniu auta, tylko gdzies po 10km co by potwierdzalo teorie o sterowaniu alternatora.
Panowie byłem dzis w aso na regulacji luzu zaworowego zgłosiłem im tą usterke i mianowicie komputer nic nie wykazał żadnych błedów podczas jazd próbnych wszystko oki O dziwo na powrocie do domu raz auto samo przyspieszyło.Dziekuje za sugestie i pozdrawiam
w ASO powiedzieli ze moze być to zwiazane z załaczaniem sie vtec
na bank nie jest to zwiazane z VTECiem, po zamontowaniu VTEClight widac ze to nie to. a tak po za tym to panowie z ASO zazwyczaj lubia sobie pozgadywac...
Zauważyłem tą samą przypadłość w mojej Hance, choć nie odnotowałem zależności z lampką econo. W pewnym momencie przy stałej prędkości czuć wyraźne wyrwanie do przodu. Nie zwiększając nacisku na pedał prędkość obrotowa zaczyna wyraźnie się podnosić i fizycznie odczuwalne jest gwałtowne przyspieszenie. Może ktoś jeszcze spotkał się z takim problemem?
Ludzie, to nie jest problem. Te silniki tak mają. Po prostu jest taki moment gdzie komp jeszcze vtec'a nie załącza, ale już musi wzbogacić mieszankę żeby nie była zbyt uboga. Więcej paliwa=więcej mocy i auto zaczyna samo przyspieszać :) Najczęściej w tym momencie gaśnie też lampka econo, ale nie zawsze.
Dokładnie tak jak pisze vtec :) ja tez tak miałem , po zmianie kolektora ssącego od D16Y8 przestałem to odczuwać :)
podłączam się do tematu też tak mam ,ale tak jak użytkownik vtec uważam że ma to związek z załączaniem sie vteca :) na początku troche mnie to martwiło ale chyba po prostu musimy przywyknąć :)
ma to związek z załączaniem sie vteca
Ale vtec załącza się koło 5,5 tys. natomiast wymienione zjawisko występuje w okolicach 2 tys. w dodatku bardzo rzadko. Ale skoro to normalne, to kamień z serca ;)
Ale vtec załącza się koło 5,5 tys.
Nie w tym silniku.ZTCP w zależności od obciążenia jest to przedział bodajże od 2800, do 3200, a przynajmniej gdzieś w okolicy tych wartości. Można sprawdzić-na piątym biegu przy lekkim obciążeniu zgaśnie lampka econo przy 110-120km/h i będzie czuć jak auto zacznie przyspieszać. I to będzie dołączenie 4 zaworów czyli nasz vtec.
Mati, oczywiscie masz racje z tymi obrotami,ale co do vteca i econo to nie do konca, akurat na 5 biegu przy 3tys VTEClight zapala sie, a econo gasnie troche pozniej, co oznacza ze lampka econo nie jest powiazana z tym czy VTEC jest zalaczony.
Mati, oczywiscie masz racje z tymi obrotami,ale co do vteca i econo to nie do konca, akurat na 5 biegu przy 3tys VTEClight zapala sie, a econo gasnie troche pozniej, co oznacza ze lampka econo nie jest powiazana z tym czy VTEC jest zalaczony.
O, a więc jest jednak jeszcze inaczej, chyba też sobie vtec light'a zamontuje :D Btw- ty masz krótką skrzynie w tej chwili? Swoje obserwacje przeprowadzałeś na niej czy na serii?
I to będzie dołączenie 4 zaworów czyli nasz vtec.
Dołączenie 4 zaworów, to przejście z trybu econo w standardowy, ale vtec raczej z tym raczej związku nie ma.
Dołączenie 4 zaworów, to przejście z trybu econo w standardowy, ale vtec raczej z tym raczej związku nie ma.
W econo nie masz trzeciej krzywki. VTEC w tym aucie to dołączenie tych czterech zaworów. I tyle.
Dołączenie 4 zaworów, to przejście z trybu econo w standardowy, ale vtec raczej z tym raczej związku nie ma.
kolega to chyba powiela bledy z innych for zaslyszane od ludzi ktorzy chcieli by by ich autko mialo 3-step VTEC, kolego nie chce sie klucic ale nie masz po prostu racji,poczytaj o tym silniku i dopiero pisz.
O, a więc jest jednak jeszcze inaczej, chyba też sobie vtec light'a zamontuje Btw- ty masz krótką skrzynie w tej chwili? Swoje obserwacje przeprowadzałeś na niej czy na serii?
nie to co opisuje bylo na serii dotyczy to normalnego silnika i normalnej skrzynki.teraz niestetyu nie wiem jak jest bo vtec light odlaczylem akurat od kiedy mam nowa skrzynke.
Aha, szkoda, ciekawe jakby to na krótkiej skrzynce wyglądało :D
kolega to chyba powiela bledy z innych for zaslyszane od ludzi ktorzy chcieli by by ich autko mialo 3-step VTEC, kolego nie chce sie klucic ale nie masz po prostu racji,poczytaj o tym silniku i dopiero pisz.
Błądzić jest rzeczą ludzką ;)/ Z informacji, które uzyskałem jeszcze przed rejestracją na tym forum wynikało, że w trybie econo silnik pracuje na 12 zamiast 16 zaworach, natomiast vtec polega na wydłużeniu czasu otwarcia i powiększeniu skoku zaworów dolotowych przez odpowiednią krzywkę. Znalazłem kilka informacji na ten temat, ale żadna nie jest wyczerpująca. Proszę więc o wyprowadzenie mnie z ewentualnego błędu i sprostowanie posiadanych informacji :) Z góry dziękuję.
Tak pokrótce, VTEC (czyli zmienne fazy rozrzadu) i tryb Econo są niezależne, choć w większości pokrywają sie w zakresie działania ale nie zawsze tak jak opisał to Kuba. Lampka Econo informuje o pracy silnika na ubogiej mieszance, i tylko o tym :)
Tak pokrótce, VTEC (czyli zmienne fazy rozrzadu) i tryb Econo są niezależne, choć w większości pokrywają sie w zakresie działania ale nie zawsze tak jak opisał to Kuba. Lampka Econo informuje o pracy silnika na ubogiej mieszance, i tylko o tym
1. A co z systemem vtec? Mam rozumieć, że zanim włączy się vtec silnik chodzi na 12 zaworach, a dodatkowe cztery dochodzą dopiero po jego włączeniu? I rozumiem, że wspomniany większy zakres skoku i dłuższy czas otwarcia nie mija się z prawdą?
2. Masz na myśli pokrywanie się w większości modeli silników, czy w większości zakresu obrotowego?
3. W takim razie system econo jest jedynie informacją na temat spalania, a nie systemem jego ograniczenia?
1.Tak silnik chodzi na 12 zaworach, i dołączają się cztery zawory w momencie włączenia systemu vtec oraz nie, w tym konkretnym silniku dłuższy czas otwarcia zaworów i większy ich skok nie występuje (D15Z8 po za tym nie występuje też w D15Z6/Z3/Z1).
2. W większości zakresu obrotowego.
3. Konkretnie-system nazywa się VTEC ECONO (nie VTEC), ma on na celu ograniczenie spalania. To "econo" o którym mówimy to tylko kontrolka informująca nas, że w tej danej chwili jedziemy ekonomicznie. Dywagujemy na temat momentu jej wyłączenia (czyli informacji, że nie jedziemy już tak ekonomicznie jak do tej pory), czy zgaśnięcie tej kontrolki następuje w momencie załączenia dodatkowych czterech zaworów czy też nie. I jak się okazuje nie zawsze zgaśnięcie tej kontrolki oznacza włączenie vtec'a. To w zasadzie wszystko.
3. W takim razie system econo jest jedynie informacją na temat spalania, a nie systemem jego ograniczenia?
Econo to właśnie część tego systemu :) chodzi tu o krótszy czas otwarcia wtryskiwaczy czyli dużo uboższą mieszankę niż w normalnym silniku, same zaworki nie ograniczą zużycia paliwa ;)
Jeden zawór ssący cały czas pracuje na normalnej krzywce, drugi na o wiele niższej, niemal okrągłej. Przy zmianie fazy dźwigienki obu zaworów spinają sie i wtedy oba pracują na tej normalnej krzywce - także poniekąd można napisać że zwiększył sie skok i czas otwarcia jednego zaworu ssącego ;) ale to nie to samo co ostre krzywki o profilu pod wysokie prędkości obrotowe w innych wersjach VTEC
Dzięki za sprostowanie. Jeśli można, to pozwolę sobie na jeszcze dwa pytanka: :)
Tak pokrótce, VTEC (czyli zmienne fazy rozrzadu) i tryb Econo są niezależne, choć w większości pokrywają sie w zakresie działania ale nie zawsze
2. W większości zakresu obrotowego.
Zastanawiam się w jaki sposób mogą pokrywać się w większości zakresu. Powiedzmy, że econo gaśnie przy 2500 obr. natomiast vtec załącza się przy 2000. Wtenczas wspólny zakres obrotowy mieści się między 2000 a 2500. Chyba, że źle Was zrozumiałem...
A dalej: D15Z8 posiada 114 KM. Do tej pory sądziłem, że jest to wynikiem wspomnianego skoku zaworowego, większej średnicy zaworów, oraz większej kompresji. Wiem już, że pierwsza opcja była chybiona. A co z resztą?
Jeszcze raz dzięki ;)
tzn. VTEC sie nie załącza tylko zmienia fazy, pierwsza pokrywa sie w większości z econo ;)
114KM to wynik modyfikacji 90 konnego Z1/Z3 poprzez wspomniane większe zawory, wyższą kompresje i zakres obrotów, itp.
ps. poczytaj o 3-stage VTEC, np. silnik D15B, w serii 130KM z 1.5, ma i econo i ostre krzywki :)
tzn. VTEC sie nie załącza tylko zmienia fazy, pierwsza pokrywa sie w większości z econo
Czy mógłbyś przybliżyć charakterystykę poszczególnych faz? Z dotychczasowych informacji wywnioskowałem, że vtec polega na dołączeniu czterech zaworów i wzbogaceniu mieszanki, co ma miejsce w różnym zakresie obrotowym, zależnie od potrzeb. Można by więc uznać wspomniane działanie za "załączenie" vtec'a?
W uproszczeniu jest tak jak piszesz, mniejsze obciążenia to econo i tzw. 12V oczywiście do pewnych obrotów, depniesz to mieszanka sie wzbogaca i przerzuca na 16V, choć jak już pisano w pewnych warunkach może być różnie bo jedno nie jest bezpośrednio zależne od drugiego.
Econo to właśnie część tego systemu :) chodzi tu o krótszy czas otwarcia wtryskiwaczy czyli dużo uboższą mieszankę niż w normalnym silniku, same zaworki nie ograniczą zużycia paliwa ;)
Jeden zawór ssący cały czas pracuje na normalnej krzywce, drugi na o wiele niższej, niemal okrągłej. Przy zmianie fazy dźwigienki obu zaworów spinają sie i wtedy oba pracują na tej normalnej krzywce - także poniekąd można napisać że zwiększył sie skok i czas otwarcia jednego zaworu ssącego ;) ale to nie to samo co ostre krzywki o profilu pod wysokie prędkości obrotowe w innych wersjach VTEC
Ziomek, z tym, że są różne krzywki do tych zaworów to się zgodze, ale pierwsze słysze, żeby tam sie zawory spinały i pracowały na jednej, ostrzejszej :p Są różne krzywki, to fakt, ale różnie wzniosy mają zapewnić lepsze rozprowadzenie mieszanki i zawirowanie powietrza w cylindrze. Jak sie w tym silniku coś zepnie to tylko dołączy się krzywka z dodatkowym zaworem i tyle :p Jakby działało tak jak ty mówisz, to silnik non stop by chodził na 16V, tylko, że jeden zawór by się otwierał bardzo delikatnie, a potem przy załączeniu vtec'a by się spinał z tym który ma ostrzejszą krzywkę, a tak nie jest. Nawet jak się ściągnie pokrywe zaworów i pokręci silnikiem widać, że ten jeden zawór w ogóle nie pracuje. Nawet o 1mm się nie porusza ;) Nie wprowadzaj ludzi w błąd, w tym silniku żadnych kosmicznych technologii nie ma :p
Zastanawiam się w jaki sposób mogą pokrywać się w większości zakresu. Powiedzmy, że econo gaśnie przy 2500 obr. natomiast vtec załącza się przy 2000. Wtenczas wspólny zakres obrotowy mieści się między 2000 a 2500. Chyba, że źle Was zrozumiałem...
Pokrywać się w sensie-lampka econo się pali, vtec jest wyłączony. Lampka econo gaśnie, vtec jest włączony. Czasem są odstępstwa od tej reguły.
Ziomek, z tym, że są różne krzywki do tych zaworów to się zgodze, ale pierwsze słysze, żeby tam sie zawory spinały i pracowały na jednej, ostrzejszej :p
To Ty napisałeś "ostrzejszej" :p ja napisałem co innego, praktycznie to samo co Ty, przeczytaj jeszcze raz ;)
Jeden zawór ssący cały czas pracuje na normalnej krzywce, drugi na o wiele niższej, niemal okrągłej. Przy zmianie fazy dźwigienki obu zaworów spinają sie i wtedy oba pracują na tej normalnej krzywce
Jakby zawór wogóle nie pracował to zapiekł by sie w gnieździe. Musi sie choćby minimalnie poruszać. Obejrzyj wałek rozrządu i zobacz po czym jeżdżą dźwigienki tych dopinanych zaworów i nie wprowadzaj ludzi w błąd ;)
Zagiąłeś mnie :D Masz racje :D Tak to jest jak człowiek z rana nie ogarnia :p
Wiadomo, święta, długi weekend... :D
dołożę coś ze swoich obserwacji.Econo się pali a VTEC raz działa a innym razem niezależnie od econo oczywiście przy delikatnej jeździe....ten dziwny kop silnik dostaje przy palącej się lampce econo u mnie najczęściej przy 2000rpm.Mam sekwencję IV gen i podpinam się lapkiem pod kompa od gazu,patrząc na mapę czasów wtrysku i na ciśnienie w kolektorze to w momencie gdy kop jest odczuwalny widać jak wzrasta nagle ciśnienie,wykres przeskakuje mocno w górę.Zatem ten kop to nic innego jak zmiana faz rozrządu i zapewne większa dawka paliwa-widać po czasach wtrysku-,inna kwestia to dlaczego to się robi nagle,bezwiednie,bez nagłego naciśnięcia na pedał gazu,co dziwniejsze na prostej drodze.Uznaję,że tak ma być i się z tym pogodziłem choć miło poczuć ten przyrost mocy tak nagle.....pozdro
To nie jest żadna zmiana fazy rozrządu...
.Uznaję,że tak ma być i się z tym pogodziłem choć miło poczuć ten przyrost mocy tak nagle.....pozdro
miło by było mieć coś takiego w stu procentach pod kontrolą, ja wolałbym czegoś takiego nie mieć... Chcę kopa, naciskam gaz... proste :)
Ja też tak mam (D15Z8) i wydaje mi się, że one tak mają po prostu :) Zastanawiałem się kiedyś czy to katalizator nie jest zapchany, ale to nie powodowałoby "dodatkowego kopa" zawsze przy tej samej prędkości - u mnie jest to ok. 85-88km/h i co ciekawe, zazwyczaj na IV biegu, ale też zdarza się na V! Zależy to od tego, czy przyspieszam powoli (występuje) czy wciskam do dechy (nie występuje). Nie wydaje mi się, żeby to miało związek ze zmianą faz rozrządu bo nie pokrywa się to z 2,5K RPM - a w D15Z8 to w okolicach tych obrotów zmiana nastepuje, wbrew temu co tu piszecie :)
a w D15Z8 to w okolicach tych obrotów zmiana nastepuje, wbrew temu co tu piszecie :)
Gdzie ty to wyczytałeś?
Dokładniej to zwykle jakies 2700obr przy wciskaniu pedalu w deche. Gdzie? Widzialem jak to dziala. Co wiecej, zalezy to od wrzuconego biegu. Na V zalacza sie powyzej 3k, zwykle przy jakichs 3,1k RMP. To jest VTEC-E, to dziala zupelnie inaczej niz VTEC, ale to pewnie wszyscy wiedza i tym Ameryki nie odkrylem nikomu ;) VTEC-E jest do optymalizacji efektywności na niskich obrotach
Potwierdzenia znalazlem tylko takie:
http://wiki.answers.com/Q/Is_honda_d15z8_3_stage
Stary tekst z hondapl.org:
VTEC-E SOHC
Silnik
posiada po dwa zawory ssące i dwa wydechowe w każdym z 4 cylindrów. System VTEC w tej wersji steruje tylko pracą zaworów ssących, zawory wydechowe działają tak, jak w innych silnikach 16 zaworowych.
Każdy z 8 zaworów silnika VTEC posiada oddzielną krzywkę i dźwignię do pracy przy małych i średnich prędkościach obrotowych. Jeden z dwóch zaworów dolotowych każdego z cylindrów otwiera się tylko na tyle, by uniknąć przegrzewania się gniazd zaworowych. Drugi z zaworów ma również skrócony skok, co powoduje nadanie dużej prędkości zasysanej mieszance. Zawirowanie jest tak duże, że umożliwia spalanie mieszanki o zubożonym składzie.
Jeśli warunki pracy wskazują, że potrzebna jest większa moc wyjściowa, to komputer sterujący pracą silnika otwiera zawór elektromagnetyczny, doprowadzając do dźwigni zaworowych olej pod ciśnieniem. Dźwignie zaworów dolotowych każdego z cylindrów zostają dzięki temu spięte w jeden mechanizm, a do pracy wchodzi trzecia środkowa dźwignia zaworowa. Oba zawory dolotowe zaczynają wtedy pracować, w typowy dla wysoko wysilonych silników szybkoobrotowych. Jednocześnie mieszanka paliwowo - powietrzna zostaje wzbogacona do składu stechiometrycznego.
Moment zmiany trybu pracy zależy od obciążenia silnika: następuje on przy 2700 obr/min przy pełnym otwarciu przepustnicy, a przy spokojnej, delikatnej jeździe spalanie ubogiej mieszanki jest kontynuowane aż do 3300 obr/min.
Inne źrodlo - http://asia.vtec.net/spfeature/vtecimpl/vtec1.html:
"Below 2500rpm and with gentle accelerator pressure, neither pin gets actuated. The engine operates in 12V mode with very good fuel combustion efficiency. When the right foot gets more urgent and/or above 2500rpm, the upper pin gets actuated. This is the VTEC-E mechanism at work and the engine effectively enters into the '2nd stage'."
(dla nie rozumiejacych dokładnie tekstu: tekst jest z opisu VTECa 3-stopniowego, ALE najpierw jest objaśnione jak działa 2-stopniowy VTEC-E zeby moc potem wytlumaczyc, jak dziala 3-stopniowy - zeby nie bylo, ze wkleilem opis 3-stopniowego....).
VTEC masz rację co zmiennych faz,tego nie wiem,zagalopowałem się w opisie natomiast w momencie odczuwania tego fajnego kopa rośnie ciśnienie w kolektorze i zwiększa się czas wtrysku na 100%-to widze na kompie przy ustawianiu map.Lampka econo pali się niezmiennie,gazu nie dodaję czyli jazda constans.Miłe wrażenie choć tak pozostali tez marzy mi się taki stan na stałe.....czy ktoś wie co by się stało gdyby zawór VTECa sterować z przełacznika lub na stałe podawać na niego napięcie wymuszając pracę non stop na zblokowanych zaworach????????
po pierwsze nie wiem czy cisnienia starczy, a po drugie to co chesz zyskac?? silnik bedzie pracowal jak normalny 16zaworowy silnik. ale po co to.. przy 2 tys obr?? wiele to nie da, w hondzie do przyspieszania przydaja sie obroty.
mimo wszystko nadal twierdze ze to nagfle przyspieszanie przy okolo 2 tys obr nie jest zwiazane z otwieraniem sie drugiego zaworu(czyli zalaczeniem VTECa)
Problemy sie same tworzą :D Mata linka i czając trochę po angielsku dowiecie się wszystkiego.
http://www.gassavers.org/showthread.php?t=7282 szczególnie obrazek dwóch zaworów.
no ale to co pokazujesz dotyczy zalaczenia sie VTECa, a to ze autko samo dostaje spida... nie jest zwiazane z zalaczeniem sie zaworu VTECa, wiec o co chodzi... no chyba ze zle rozumiem
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.