PDA

Zobacz pełną wersję : Błędne wskazania temperatury silnika



KUBI2410
31-03-09, 15:50
wskaźnik na zegarach od temperatury staje mi przed połową i nie idzie dalej nawet jak się zagrzeje silnik termostat puści potem załączą się wentylatory czyli jakieś 97 stopni a wskazówka stoi przed połowa na zegarach.
I teraz tak na pewno to nie wina zegarów zmienione na białe od sporta dziś wymieniony czujnik temperatury od wskaźnika 100zł i nic wskazówka staje jak zawsze więc gdzie leży przyczyna ?
Dodam że sprawdzane było też z podłączonym kompem do silnika i na laptopie wyświetla się wszystko prawidłowo temperatura rośnie wszystko się załącza błędów nie ma

gniesia
31-03-09, 17:29
mam identycznie od 2 lat ;p Do polowy nigdy mi nie doszła. Wentylator tez sie zalancza to czasami delikatnie drgnie ... Wydaje mi sie ,ze wszystko jest okej.;)

urlejn
31-03-09, 17:44
tez to zauwazyłem u siebie że nigdy nawet do połowy nie dochodzi ta wskazuweczka :)

cvc d15
31-03-09, 19:06
Tak ma być! W tej tak mam i poprzedniej Hondzie też tak miałem, nigdy nie przekroczy połowy jeśli wszystko jest ok.

KUBI2410
31-03-09, 21:05
Tak ma być!
ale jak tak może być a jeśli będę stał na światłach wentylator padnie i silnik zacznie się gotować i wskazówka nadal ma być przed połową ?
Wcześniej miałem mazdę i na przykład na światłach w upały jak stałem w korku wskazówka dochodziła prawie na maksa skali włączył się wentylator i spadała do połowy tak powinno chyba być.
A tak jak jest w hondzie to na zdrowy rozsądek po co ten wskaźnik

kolosezw
31-03-09, 21:07
bo jak ci padnie uszczelka pod glowica albo termostat zacznie wariowac i nie bedzie ci dogrzewal samochodu w trasie abys wiedzial ze cos jest nie tak

KUBI2410
31-03-09, 21:11
kolosezw
a jak będzie się przegrzewał i na postoju kręcę silnik do załączenia wentylatorów to wskazówka nie powinna pójść wyżej niż przed połowę ?
żebym wiedział tak jak piszesz że silnik się przegrzewa a nie stać przed połową
A jeśli ma pójść w górę to jaka musi aż temperaturę osiągnąć bo chyba nie większa niż 97 stopni i moment załączenia wentylatora

kolosezw
31-03-09, 21:14
jak bedzie sie przegrzewal to na pewno pojdzie do gory
ale nawet w goracy dzien, chlodzenie powinno byc wystarczajace zeby temperature silnika utrzymac na stalym poziomie, inaczej to by byl blad konstrukcyjny gdyby ci sie grzal od stania w korku

wez w goracy dzien zjedz na pobocze w bezpieczne miejsce i zalacz odcinke na 5 minut, mysle ze temperatura moze skoczyc jesli o to ci chodzi :D

edit: w hondach wskaznik temperatury zatrzymuje sie przed polowa i zostaje w takiej pozycji poki wszystkie podzespoly pracuja prawidlowo. jak zaczynaja sie wahania temperatury to znak ze cos dziala nie tak jak powinno

civicmax
31-03-09, 21:24
Powtierdzam tak jest prawidlowo. W drugim civiku mam tak samo..i tak ma być. Jeśli jakis mechanik bedzie wam opowiadal ze cos jest nie tak i zacznie wam wymieniac termostat to niech dalej idzie naprawiac VW:)

KUBI2410
31-03-09, 21:34
edit: w hondach wskaznik temperatury zatrzymuje sie przed polowa i zostaje w takiej pozycji poki wszystkie podzespoly pracuja prawidlowo. jak zaczynaja sie wahania temperatury to znak ze cos dziala nie tak jak powinno
czyli jak jeśli jeżdżę normalnie to wskazówka jest przed połową a jeśli stoję w miejscu i wciskam ostro gaz do momentu załączenia wentylatorów to też ma być przed połową tak mam to rozumieć?
a jeśli by się wentylator nie załączył i silnik zaczął się gotować to dopiero wtedy pójdzie w górę z drugiej strony płyn chłodzący gotuje się chyba przy 100 stopniach

cvc d15
nigdy nie przekroczy połowy jeśli wszystko jest ok.
nawet w tedy kiedy włączały ci się wentylatory na chłodnicy?

_reggie_
01-04-09, 00:09
Witam,

temat już przerabiany (nawet z fotkami), więc warto tam zajrzeć...
http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?t=35014
Różni się wypowiadali i różnie to bywa z tą wskazówką.
U mnie dochodzi idealnie wręcz do środka i się zatrzymuje, nigdy nie było inaczej.

pozdro :cool:

KUBI2410
01-04-09, 07:06
U mnie dochodzi idealnie wręcz do środka i się zatrzymuje, nigdy nie było inaczej.
i nawet jak zagrzejesz go na postoju do włączenia wentylatorów też nic nie drgnie w górę?

_reggie_
01-04-09, 07:46
i nawet jak zagrzejesz go na postoju do włączenia wentylatorów też nic nie drgnie w górę?

napiszę tak - w jaki bym nie wpadł korek w W-wie nigdy wskazówka nie poszła wyżej, to na bank bo nawet z ciekawości patrzyłem, czy się nie grzeje. Ale jak znajdę chwilę to pogrzeję go parę minut na postoju i zdam relację...:D

micc20
01-04-09, 11:35
mam tak samo po wymianie termostatu ,mechanik pare minut trzymał na obrotach zanim włączył się wentylator a wskazówka nic nie poszła w góre

KUBI2410
01-04-09, 16:05
oki dziś dzwoniłem do ASO Hondy w Lublinie i tam powiedzieli mi że tak ma być przed połową odrobinkę w czasie jazdy i na postoju kiedy się zagrzeje i włącza się wentylatory czyli chyba jest oki.
z drugiej strony wydaje mi się to trochę głupie rozwiązanie przecieracz jak płyn chłodzący zacznie się gotować to temperatura będzie 100 stopni a to raptem o 3 stopnie więcej od załączenia wentylatorów.
Więc nie wiem jaka temperaturę musi osiągnąć ten czujnik żeby pójść na maksa 200 stopni

cvc d15
01-04-09, 16:52
Owszem, jakbyś miał wodę zamiast płynu. Temperatura wrzenia nowoczesnych płynów chłodniczych to ok 120st, a w układzie zamkniętym - ciśnieniowym ta temp dodatkowo wzrasta. Pamiętaj że silnik musi być dogrzany. Jak ci wskaźnik pójdzie na maksa to zazwyczaj możesz się pożegnać z uszczelką pod głowicą, miałem tak 2 razy w innych autach

Jesse999
02-04-09, 18:55
cvc d15 pisze całą prawdę o układzie chłodzenia !!!wkońcu fachowa wypowiedż ,pozdro

szeggy
04-04-09, 19:57
Mialem dotychczas 5 Hanek i w kazdym wskazoweczka nie drgnela z polowe, raz mi sie zdazylo ze sie ruszyla, efekt natychmiastowy, dym z pod maski, ale to bylo w górach i niezle krecilem go na wzniesieniach ;> Dolalem wody, zjadlem obiad w zajezdzie i gra gitara, jezdzi do dzisiaj u kolegi ;]

tomek
07-04-09, 20:25
Potwierdzam, że z tą wskazówką poprostu tak jest i to nie jest usterka.
Zarówno w obecnym D16V1 jak i w poprzednim d13B2 jest identycznie - wskazówka nigdy nie dochodzi do połowy wskaźnika.
Jak pamięcią sięgam to nie widziałem jeszcze Hani której wskazówka dochodzi do połowy.

Kras
08-04-09, 14:59
Dokladnie. W kazdej Hondzie (a w rodzinie mielismy ich ponad 10) nigdy wskazowka nie dochodzila do polowy. Jesli tak sie dzieje to znaczy, ze cos jest nie tak...

Fietko
08-04-09, 19:46
Jak pamięcią sięgam to nie widziałem jeszcze Hani której wskazówka dochodzi do połowy.

No to zapraszam do mnie :) a zobaczysz.
W mojej H wskazówka temp. jest powyżej połowy i tak to wygląda od chwili zakupu(2007 r grudzień).
Być może że jest coś nie tak, na początku sprawdzałem termostat, wentylator , nie wiem dlaczego tak się dzeje:confused:

_reggie_
08-04-09, 22:45
Jak pamięcią sięgam to nie widziałem jeszcze Hani której wskazówka dochodzi do połowy.

No kawałek drogi masz ale jak chcesz zobaczyć to ja zapraszam ...:D


Dokladnie. W kazdej Hondzie (a w rodzinie mielismy ich ponad 10) nigdy wskazowka nie dochodzila do polowy. Jesli tak sie dzieje to znaczy, ze cos jest nie tak...

To jakoś u mnie dochodzi idealnie do połowy i nigdy nie zdarzyło się żeby poszła wyżej i nigdy też nie było żadnych problemów, zatem wszystko jest jak trzeba.
Dla mnie dziwne jest, że tak wielu użytkowników ma tak, że wskazówka nie dochodzi do połowy skali, bo dla mnie to jest bez sensu jeśli niby tak ma być - po prostu brak logiki konstrukcyjno-technologiczno-logistycznej...:D

pozdro :cool:

Kras
09-04-09, 07:35
Dlaczego brak logiki?? Po prostu tak ustawiany jest wskaznik, ze temperatura robocza wypada w tym miejscu skali. Nie widze tutaj nic nielogicznego. Mozesz byc pewien, ze jesli jakims cudem zacznie sie grzac to wskaznik pojdzie wyzej...

_reggie_
09-04-09, 14:57
Dlaczego brak logiki?? Po prostu tak ustawiany jest wskaznik, ze temperatura robocza wypada w tym miejscu skali. Nie widze tutaj nic nielogicznego. Mozesz byc pewien, ze jesli jakims cudem zacznie sie grzac to wskaznik pojdzie wyzej...

Wg mnie brak logiki, bo takie wyskalowanie jest dla kierowcy mylące, jeżeli nie wie, że niby "tak powinno być" i wszystko jest w porządku... Ja bym przynajmniej doszukiwał się jakiegoś problemu technicznego uważając że mam cały czas niedogrzany silnik... Moim zdaniem po to jest skala żeby właściwa temperatura była przez producenta ustawiana idealnie na jej śrosku, a jeżeli jest inaczej to po co ta skala?!?! skoro wskazówka ustawia się jak chce u jednych na środku u innych prawie na środku u jeszcze innych poniżej środka... Jest to drobny szczegół, ale patrząc z innej strony skoro robimy skalę na tablicy wskaźników to chociaż ustawmy jej działanie w odpowiedni sposób, bo analogicznie można by rzec, że jedziesz 60 km/h a licznik pokazuje 40 km/h i co wtedy też powiemy że jest wszystko w porządku bo tak jest ustawiony czujnik ...

pozdro :cool:

Kras
09-04-09, 15:28
Dlatego do aut dolacza sie cos takiego jak "Instrukcja Obsługi" :cool:
Jest tam dokladnie napisane jakie wskazania przyrzadow sa prawidlowe...

Co do wyskalowania to zauwaz, ze wskazniki temparatury w Hondach nie maja skali w stopniach (jak np. wiekszosc europejskich producentow). Dlatego nie moze byc tak, ze pokazuje 100st a ma 40 :)

ankaa
09-04-09, 19:48
U mnie wskazówka raz tylko poszła wyzej i było to w momencie jak padła mi chłodnica - woda sie zagotowała, lało się na wszystkie strony i kopciło juz spod maski. Teraz od kilku m-cy obserwuję wskazówkę i myślałam ze wszystko jest OK - wskazówka cały czas utrzymuje sie przed połową, ale zauważyłam ze w cieplejsze dni auto traci moc. Cisnę gaz a ono ledwo sie porusza do przodu. Całą zimę mialam z tym spokój a teraz ledwo zrobilo sie ciepło i znowu to samo. Ostatnio nie mogłam juz nawet ruszyc na skrzyżowaniu, chocaiż silnik wył jak wściekły. Myślalam ze pada sprzęgło, albo świece, kable... a sie okazało ze silnik jest maksymalnie przegrzany bo nie dziala mi czujnik temperatury cieczy i przez to nie włącza się wentylator przy chłodnicy. A wskazówka cały czas jest przed połową...

_reggie_
09-04-09, 22:09
Dlatego do aut dolacza sie cos takiego jak "Instrukcja Obsługi"
Jest tam dokladnie napisane jakie wskazania przyrzadow sa prawidlowe...

Wiesz co trochę się już zirytowałem i postanowiłem poszperać, kto rzeczywiście ma w tej w sumie mało istotnej kwestii rację...:D i oto co znalazłem i niniejszym cytuję z posiadanej przeze mnie oryginalnej Instrukcji Obsługi dla Honda Civic 3 D (VII gen.):
- str. 89: "...Wskaźnik ten podaje temperaturę cieczy w układzie chłodzenia. W trakcie normalnej eksploatacji wskazówka nie powinna przekraczać połowy skali...";
i co ważniejsze w temacie:
- str. 360: "...Podczas normalnej eksploatacji, wskaźnik temperatury płynu chłodzącego powinien zwykle znajdować się w połowie skali...."
Na podstawie powyższego uważam, że połowicznie każdy z nas ma rację, z tym że twierdzenie, iż normalne jest że wskazówka nie powinna dochodzić do połowy (jakiej by nie było to jednak) skali, jest nie do końca chyba trafne, bo jak widać nie u wszystkich tak właśnie jest i nie oznacza to, że coś jest w tych samochodach nie tak.
Ja natomiast nie twierdzę, że położenie wskazówki poniżej połowy skali jest niedobre tylko jeśli wtedy jest w porządku to sposób wyskalowania jest MOIM zdaniem nielogiczny...:D

pozdro :cool:

kolosezw
10-04-09, 07:52
Ja bym przynajmniej doszukiwał się jakiegoś problemu technicznego uważając że mam cały czas niedogrzany silnik...
czy jest mozliwe aby silnik byl niedogrzany w ten sposob, ze np jest stale chlodniejszy o 20'C od nominalnej temperatury?
oczywiscie ze nie wiec skad taki pomysl?

- str. 360: "...Podczas normalnej eksploatacji, wskaźnik temperatury płynu chłodzącego powinien zwykle znajdować się w połowie skali...."
a pewnie paliwo sie konczy na dolnej kresce wskaznika poziomu paliwa? a do pelna jest na gornej kresce poziomu paliwa, super

_reggie_
10-04-09, 16:52
czy jest mozliwe aby silnik byl niedogrzany w ten sposob, ze np jest stale chlodniejszy o 20'C od nominalnej temperatury?
oczywiscie ze nie wiec skad taki pomysl?
ot taki przykład

a pewnie paliwo sie konczy na dolnej kresce wskaznika poziomu paliwa? a do pelna jest na gornej kresce poziomu paliwa, super
przeczytaj cały wątek a nie fragmenty, ja tylko cytowałem książkę obsługi do czego zachęcił kolega Kras

pozdro :cool:

Hrabia Von Lesser
14-04-09, 10:02
"...na co wasze spory głupie? Wnet i tak zginiecie w zupie..."

radekkaras
20-04-09, 20:41
jak w temacie nie macie sie czego obawiac bo wskazowka ma stac przed polowa i to jest ok jak bedzie cos sie dzialo czyli termostat albo uszczelka bedzie nawalac to wtedy wskaznik skoczy bo w hondzie jest tak ze wskazniki nie pokazuja danej temperatury tylko jak cos sie dzieje to wtedy wiadomo ze mamy sobie randke umawiac w aso.Mialem kiedys mondeo to tam dopiero skacze wskazowka niemal drugi obrotomierz.

_reggie_
20-04-09, 20:57
tylko jak cos sie dzieje to wtedy wiadomo ze mamy sobie randke umawiac w aso

tak w sumie poza tematem trochę - ja chyba nigdy nie zrozumiem ludzi, którzy po gwarancji serwisują swoje samochody w ASO...oczywiście nie neguję bo to nie moja kasa, ale zrozumieć jakoś nie potrafię, to tak jak bym robił zakupy spożywcze na stacjach benzynowych zamiast iść do normalnego sklepu i zapłacić mniej...no są oczywiście wyjątki typu jakaś pierdoła, której poza ASO nie dostaniemy ale jest ich naprawdę niewiele, a co do jakości to wystarczy poczytać różne fora różnych marek i już wiemy co nieco o fachowości niektórych ASO...ale jak pisałem nie moja kasa...:D

pozdro :cool:

Hrabia Von Lesser
21-04-09, 00:11
tak w sumie poza tematem trochę - ja chyba nigdy nie zrozumiem ludzi, którzy po gwarancji serwisują swoje samochody w ASO...

Przykład:

Mój ojciec zna się na motoryzacji jak my chłopaki na kosmetykach damskich.

Odpowiedzialność prawna z tytułu nie wykonania obowiązku zalecanego przy należytej konserwcji danego elementu pojazdu jest znacznie wyższa w przypadku autoryzowanego serwisu, aniżeli zakładu Pana Mietka (kwestia dowodowa). Swoją drogą, ojciec nie dostrzega ogromnego postępu technologicznego konstrukcji pojazdu i nie uczestniczy w żadnych forach tematycznych doyczących jego auta... jego mniemanie opiera się na logicznym, lecz niekoniecznie racjonalnym układzie: MA SIE NIE PSUĆ i basta -> by sie nie psuł trzeba dbać -> najlepiej zadbają ci co zrobili -> zapłace dużo, zrobią lepiej.

ps. też oceniam to krytycznie, ale ze zrozumieniem. Jeżeli Cie stać, to wolisz by ci dywan rozkładali niżbyś miał się głowić gdzie tu najtaniej...

ps2. racja - wywód poza tematem...

grzesiuh
21-04-09, 14:09
Tak nawet jak sie włączył nadal jest poniżej.:)

pozdros
24-11-09, 13:03
hmmm, samochód zakupiłem parę dni temu i zauważyłem jedno, wskazówka ciągle jest trochę ponad połowę, powiedziałem w aso podczas przeglądu przed kupnem auta a oni ze wszystko jest ok. I co w tej sytuacji zrobić?

Leeo
24-11-09, 14:38
ponad polowe? Powinna być trochę przed połową. A w ASO, to zawsze odpowiedzą - ten typ tak ma - chociaż często właśnie nie ma :/

EFKA5
24-11-09, 14:41
Powinna być trochę przed połową i u mnie dokładnie tak jest :D

pozdros
24-11-09, 17:47
ja doskonale rozumiem ze to nie jest normalne, ale czy ktos ma jakis pomysl co moze powodowac takie zachowanie? dodam jeszcze ze np rezerwa zapala mi sie w 1/4 i nie gasnie. dziwnie szybko. moze jakos zle skalibrowane sa te wskazniki. jak gasze silnik to tez nie opadaja lekko ponirzej tylko idealnie na zero, sprawia to wrazenie tak jakby zawsze wskazywaly wiecej, zatankowany do pelna tez jest jakies 3-4mm ponad skale wychodzi. tez tak macie? pacjent to ep2 sport 2003

z gory dzieki za jakakolwiek pomoc

kasik
24-11-09, 21:12
no u mnie jest tak samo ze wskazówka temperatury.. lekko doslownie podan polowe.. a jak zatankuje do pełna to mi pelnego nie pokazuje tylko tak ciut wiecej niz 3/4 :)

pozdros
24-11-09, 21:58
je jeszcze zauważyłem ze jak wyłączę silnik to wskazówka temperatury nie opada na sam dół tylko jest tak w 1/7 skali ponad zerem, może dlatego wędruje nad polowe, po prostu przesuwa się o dana wartość nie patrząc na skale :)

kasik może tak maja sporty 30th :D

Leeo
24-11-09, 22:14
kolega ma tak w focusie, ale ma tak dlatego, ze rozbierał licznik i źle potem zostały ustawione wartości paliwa i temperatury, np rezerwa mu się zapala jak ma jeszcze 1/4baku. A prędkość Ci dobrą pokazuje? Może ktoś się do licznika dobierał?

pozdros
24-11-09, 22:28
wiesz, nigdy niczego nie można być pewnym, w aso na komputerze wychodził przebieg identyczny jak na zegarach wiec powinien być prawidłowy, błędy żadne też nie wyskakiwały wiec chyba nikt nie wyciągał zegarów żeby wyjąc kontrolkę check engine. Po stanie wnętrza itd można stwierdzić to samo, czy prędkość mi dobra pokazuje hmmm ciężko to sprawdzić :) muszę chyba z kimś obok się przejechać bo jak inaczej nie mam pojęcia.

dokładnie tak, rezerwa w 1/4 się zapaliła i wskazówka obrotów tez jest na 1tys zamiast 700-800 a po wibracjach czy dźwięku tego nie czuć, jak u matki w sedanie tez z d16v1 dam obroty na 1tys to są zupełnie inne wibracje, ale tutaj może tez grac role różnica budy i wiele innych czynników.

edit.
A orientuje się ktoś czy jak np. chwilowo bym przełożył zegary z innego sporta do siebie o innym przebiegu, większym to komputer by to zaczytał i jak bym włożył stare to miał bym z powrotem swój przebieg czy ten większy z wkładanych na chwile zegarów. kolega kiedyś robił tak w 206 i przebieg mu podniosło o jakieś 40tys :)

KUBI2410
25-11-09, 08:25
mam do sprzedania czujnik temperatury do zegarów oddam za połowę ceny sklepowej.
Co do zegarów wsadziłem od sporta i przebieg się rożni nic się nie zmienia przebieg jest w pamięci zegarów

Leeo
25-11-09, 09:58
Dobrze Kubi prawi, przebieg masz na zegarach, żadne przekładanie tego nie zmieni, bo każde zegary mają swój. Dobry pomysł ze zmianą - będziesz wiedział w czym tkwi problem.

genior
25-11-09, 13:04
a predkosc z kolei mozesz sprawdzic gps'em
tylko pamietaj ze jesli masz oryginalne wielkosci kół to zawsze gps bedzie pokazywal ciut mniej
np przy 50km/godz ok 5 km mniej czyli gps powinien pokazac 45, bo liczniki generalnie zawyzaja predkosc

pozdros
25-11-09, 20:14
bylem dzisiaj u mechanika, podłączyliśmy komputer i pojeździliśmy. wyszło ze obroty zegary zawyżają, jest prawidłowe 750 a pokazują 1000. prędkość zawyża o 10km przy większych prędkościach o około 14. temperatura tez ok. wychodzi na to ze wszystkie zegary sa zle wyskalowane.

nie rozumiem waszych wypowiedzi do końca. mam 89tys, wsadzajac inne zegary co maja 120tys bede mial 89 czy 120? stary właściwy przebieg czy nowy oryginalny?

myślałem tez nad wyjęciem zegarów i przełożeniem wszystkich wskazówek w dol, jest to możliwe? bo np. wskazówka od temperatury na wyłączonym silniku nie opada do zera, jest tak na 1/8 tak jakby coś ja blokowało. jeśli wskazówki są na jakiejś zębatce czy coś to możne da rade je wszystkie obniżyć i będą wskazywać prawidłowo, teraz tak jakby pozycje wyjściowa mają za wysoko.

pozdo i dzieki za odp.

Leeo
25-11-09, 21:02
Jak przełożysz zegary z innego civica z przebiegiem 120tyś no to tyle będziesz miał u siebie, chyba, że pojedziesz do elektryka to Ci cofnie licznik do wartości, którą masz teraz. Możliwe, że ktoś i tak grzebał w Twoich, bo to trochę dziwne jest co się teraz dzieje. Wygląda właśnie jakby ktoś wskazówki pozdejmował, a potem źle założył.

Nemereth
25-11-09, 21:44
ojej. To chyba dobrze, że stabilizuje prawidłowo temperature.

Ja bym się martwił jakby wogóle nie wskazywał lub jeśliby pokazywał full...

Nie ma większych zmartwień niż prawidłowe działanie?


nawet w tedy kiedy włączały ci się wentylatory na chłodnicy?
Nawet wtedy.

booltazar
26-11-09, 12:50
.. a czy ktos wie jak zmieniloby sie polozenie wskazowki gdyby zalozyc termoastat z Temperatura otwarcia [°c] wieksza niz zalecana/wymagana
Czy wtedy wskazowka bylaby wyzej?

Pytanie nasuwa mi sie dlatego, iz w V g. wymienialem termostat i mechanizator pytal jaki mi zalozyc 78 czy 88 ([°c] okolo, dobrze nie pamietam) i wybralem ten z nizsza temp otwarcia.

Nemereth
26-11-09, 13:07
Nie ma znaczenia. Różnica w temperaturze otwarcia to chyba 4 stopnie... więc nawet nie zauważysz. I jeszcze jedna rzecz. Bawiłem się zegarami i powiem, że nie da się zruszyć czujnika temperatury chyba, że pourywacie uzwojenie od spodu :) Zważcie na to iż wskaźnik nie pamięta ustawienia więc jak chcecie go zruszyć ?