PDA

Zobacz pełną wersję : Wskaźnik Econo



berserker1
31-12-08, 17:01
Ile kosztuje założenie wskaźnika jak w temacie?
Czy można to założyć w dowolnym serwisie czy tylko w ASO Hondy?
Może ktoś zna z doświadczenia kiedy on się świeci i jakie jest wtedy spalanie tzn. ile litrów na 100 km?
Posiadam Hondę 1.4 IS 90 KM Hatchback.

michalk
31-12-08, 17:06
Econo dotyczy tylko vtec-a econo 1,5 i aby coś takiego założyć musiał byś zrobić swapa.

Cairo
31-12-08, 18:00
Tak jak napisał michalk. Kontrolka ta była montowana tylko w silnikach 1.5 VTEC-E. Ciężko by Ci było założyć ją do silnika 1.4. Mógłbyś kombinować podłączyć jakąś diodę pod obrotomierz, tak, aby zaswiecała się w żadanym zakresie obrotów, ale to nie to samo i raczej mijało by się to z celem. Swap na D15z3 lub z8 byłby bardziej zasadniejszy :P
Mogę ogarnąć jakbyś chciał :D

zoy
31-12-08, 19:13
robic SWAP by miec kontrolke ? dobre :)

crash
01-01-09, 21:06
moge oddac swoje wyremontowane d15z3 na swap za jakies b16 albo b18 :D kontrolke oddam gratis

tytus
01-01-09, 21:15
haha bo padne ???
to tak jakby kombinować jak założyć kontrolke rozgrzewania świec żarowych w benzyniaku

crash
01-01-09, 22:43
no jajca sobie robimy :D

hariusz
02-01-09, 00:27
Panowie upewnijcie mnie w tym że ECONO nie jest tylko taką głupią małpą co patrzy tylko na obroty silnika ? Żyję w błogim przekonaniu, że jest to skorelowane z jakimś czujnikiem zużycia paliwa albo obciążenia silnika... Ogólnie że komp tym steruje. prawda ?

michalk
02-01-09, 00:35
Zależy od obrotów, obciążenia silnika, kąta otwarcia przepustnicy i może jeszcze czegoś.

wunat
02-01-09, 00:52
smiejecie sie a mozna sobie zalozyc zegarek podcisnienia za jakies ja wiem, 200PLN?

Barry
03-01-09, 21:16
Zależy od obrotów, obciążenia silnika, kąta otwarcia przepustnicy i może jeszcze czegoś.

Jak sama nazwa wskazuje kontrolka ta świeci się jeżeli silnik przejdzie w tryb Econo.
Komputer podaje zubożałą mieszankę i dlatego nasze auta mniej palą. Oczywiście jest jeszcze długa skrzynia i tryb pracy 12-zaworowy.

crash
04-01-09, 17:07
no skrzynia jest meeega dluga :D trza bedzie zmienic na jakas od 1,3 albo 1,4

zoy
04-01-09, 17:29
no skrzynia jest meeega dluga :D trza bedzie zmienic na jakas od 1,3 albo 1,4

to juz lepie SWAP zrobic np. na D16Z, nie widze sensnu modzenia D15Z3.

crash
04-01-09, 19:03
eetam gadasz :D zrobi sie ze 110 km i starczy... wiecej wiem ze nie ma sensu robic... dla frajdy i spalania warto troszku wzmocnic i sprawic zeby wydawala z siebie lepszy dzwiek :) ja zrobie przelot i kolektorek od d16 z jakims sensownym dolotem i starczy :) ciekawe ile wyjdzie

zoy
04-01-09, 19:40
dla fanu warto dlubac :) co do 110 koni... wydaje mi sie ze wystarczy zmienic mapy w kompie i do 110 dojdzie. co do przelotu pozbycie sie kata duzo daje ( w sensie subiektywnym) tak sie zastanawiam nad zhamowaniem swojej Hani ciekawe ile ma koni silnik z przebiegiem 293 tys. km :) z dedykowanym wydechem Super Sprinta

crash
05-01-09, 08:26
a podobno te nasze kompy sa niemodyfikowalne ??

zoy
05-01-09, 13:55
podobno :) ale kto wie moze jakis Polski magik temu zaradzi ?

fakir
03-12-10, 17:06
witajcie, ja mam takie pytanie bo wiekszosc jazdy na miescie robie na 3 biegu, z tego co wiem to na nim wlacza sie tryb "econo" zauwazylem ze czesto moge dosc gleboko wciskac pedal gazu, i moge osiagac dosc wysokie obroty i jeszcze jest tryb "econo"

innym razem musze bardzo spokojnie jezdzic aby byc w tym trybie "econo" rowniez jadac na tym 3 biegu

silniczek to d15z3 a temperatura silnika byla w obu przypadkach na 1/3 skali czyli taka jak powinna byc

pozdr ;)

Łukasz001
03-12-10, 17:28
Jak by sie ktoś chciał bardziej zagłebić w lampke econo :)
"Silnik 1,5 VTEC-E
W jednostce tej zastosowano mechanizm sterujący praca zaworów w zależności od warunków pracy silnika. Zmniejsza on znacznie skok jednego z dwóch zaworów dolotowych w każdym z cylindrów podczas jazdy z umiarkowanym obciążeniem (zawór uchyla się nieznacznie, aby uniknąć niebezpieczeństwa zakleszczenia się zaworu lub przegrzania gniazda). Prawie cała ilość zasysanego powietrza przechodzi więc przez drugi z zaworów dolotowych. Zwiększa to prędkość strumienia powietrza na wlocie do komory spalania i poprawia jego zawirowanie. W ten sposób powstają warunki umożliwiające równą i pewną pracę silnika na ubogiej mieszance (z nadmiarem powietrza). Możliwość zasilania jednostki napędowej uboga mieszanką znacznie zmniejsza zużycie paliwa i ogranicza emisję większości substancji toksycznych.
Kiedy warunki pracy silnika VTEC-E wskazują, są zapotrzebowanie na moc jest duże, mechanizm rozrządu otwiera maksymalnie wszystkie zawory dolotowe, powodując przyrost mocy. Jednocześnie silnik zaczyna pracować przy stechiometrycznym stosunku paliwa do powietrza (wynikającym z chemii procesu spalania). Prędkość obrotowa silnika, przy której następuje zmiana trybu pracy, zależy od obciążenia jednostki napędowej i waha się w granicach od 2500 obr/min przy pełnym otwarciu przepustnicy do 3200 obr/min przy częściowym otwarciu przepustnicy.
Aby ułatwić kierowcy pełne i świadome korzystanie z możliwości oferowanych przez silnik VTEC-E, Civic 5D otrzymał na tablicy przyrządów zieloną lampkę sygnalizacyjną. Jest ona umieszczona pomiędzy obrotomierzem i prędkościomierzem i pali się podczas jazdy, gdy silnik pracuje w trybie spalania ubogiej mieszanki. Przejście z trybu "oszczędnego" na "dynamiczny" zachodzi bowiem tak płynnie, że kierowca ma małe szanse na zauważenie tego w inny sposób. Lampka nie zapali się jednakie, jeżeli:
- temperatura cieczy chłodzącej jest niższa niż 65 stopni (zimny silnik),
- samochód porusza się na I lub II biegu,
- prędkość jazdy jest nisza niż 20 km/h lub wyższa niż 120 km/h.
Civic 1.5i
VTEC-E 5D jest o wiele oszczędniejszy od innych aut w swojej klasie, zużycie paliwa wynosi:
- w cyklu miejskim 7,0 dm3/100 km
- przy 90 km/h 4,8 dm3/100 km
- przy 120 km/h 6,4 dm3/100 km
Średnie zużycie,
określone przy 50% przebiegu w mieście i odpowiednio po 25% przebiegu z prędkością jazdy 90 i 120 km/h
wynosi 6,2 l/100 km. To wynik o ponad 25% korzystniejszy, niż osiągnęły inne auta z silnikiem o mocy 90 KM.
Civic 5D VTEC-E to wielki krok naprzód w klasie samochodów rodzinnych, jeśli chodzi o ekonomie
eksploatacji."

comatose
03-12-10, 19:02
Łukasz001 niezły wywód, skąd go wziąłeś? Może jest tam więcej ciekawostek ;D

U mnie kontrolka gaśnie przy mocniejszym depnięciu gazu, zawsze też gaśnie po przekroczeniu 2,5k obrotów.

kluniek85
03-12-10, 21:22
U mnie książkowo pali się do 3200 obrotów i to jest ok 120km/h, więc kolega Łukasz prawdę pisze :D

Łukasz001
03-12-10, 22:37
Łukasz001 niezły wywód, skąd go wziąłeś? Może jest tam więcej ciekawostek ;D

U mnie kontrolka gaśnie przy mocniejszym depnięciu gazu, zawsze też gaśnie po przekroczeniu 2,5k obrotów.

Gdzieś to znalazłem w necie, ale było to ze 3 lata temu, zaraz po kupnie Hondy, więc nie wskaże źródła. W moim civicu econo działa dokładnie wg pow. opisu, biegi 3,4 do 2500obr, na 5 biegu do 3200. Nigdy nie zdarzyła się odchyłka od tego.

comatose
05-12-10, 17:42
Nie wiem jak jest książkowo bo nie posiadam książki :P Pytanie na dziś - czym może być powodowane wyłączanie się wskaźnika "econo" powyżej 2,5k rpm na piątym biegu?

mirasek
05-12-10, 22:12
Pewnie większym obciążeniem silnika lub ogólnie braku jakiegoś z warunków do zubożenia mieszanki w danym momencie. Lampka może ale nie musi palić się do pewnych obrotów.

ForestG
05-12-10, 22:21
gwałtowne depnięcie jeśli delikatnie będziesz dodawał gazu to nie zgaśnie

kuster
06-12-10, 13:19
Nie wiem jak jest książkowo bo nie posiadam książki :P Pytanie na dziś - czym może być powodowane wyłączanie się wskaźnika "econo" powyżej 2,5k rpm na piątym biegu?

Dokładnie tak jak pisze ForestG
kontrolka z Eco jest podłączona zarówno do czujnika ze skrzyni jak i przepustnicy im większe otwarcie przepustnicy tym większa mieszanka im większa mieszanka tym większe spalanie itp. itd...

Ktoś się orientuje czy taką kontrolkę Econo mozna podłączyć pod silnik np. D14A7/8? czy to jest uzależnione od kompa?

comatose
06-12-10, 13:35
No nic, poprawią się warunki to sprawdzę to na trasie.

mirasek
06-12-10, 16:43
Dokładnie tak jak pisze ForestG
kontrolka z Eco jest podłączona zarówno do czujnika ze skrzyni jak i przepustnicy im większe otwarcie przepustnicy tym większa mieszanka im większa mieszanka tym większe spalanie itp. itd...

Ktoś się orientuje czy taką kontrolkę Econo mozna podłączyć pod silnik np. D14A7/8? czy to jest uzależnione od kompa?
Kontrolka podłączona jest tylko do ECU i nie jest to taki tępy system jak myślisz :)

Do dowolnego silnika można sobie założyć czujnik podciśnienia w dolocie z kontrolką i będzie to działało dość podobnie, np. starsze Toyoty miały coś takiego.

W Hondzie to zupełnie inna bajka. Głowica jest tak skonstruowana że w trybie 12V odpowiednio zawirowuje mieszankę w cylindrze co pozwala na jej znaczne zubożenie w pewnych warunkach, z tego co gdzieś czytałem nawet do 22:1 AFR, a to dla zwykłego silnika było by zabójcze na dłuższą metę.

O tym zubożeniu mieszanki informuje kontrolka i nie jest to zależne tylko od położenia przepustnicy czy obrotów ale też od kilku innych rzeczy :)

teg
07-12-10, 11:35
Z mojego śledzenia Internetu wynika jednoznacznie, że średnia żywotność silników VTEC-E jest krótsza.

Zastanawiał się ktoś kiedyś, dlaczego ten system nie stał się popularny?

comatose
07-12-10, 11:38
teg czy mógłbyś trochę rozwinąć swoją wypowiedź? Jakieś dane, porównania, przykłady?

pablo_020
07-12-10, 12:22
Kontrolka podłączona jest tylko do ECU i nie jest to taki tępy system jak myślisz :)

Do dowolnego silnika można sobie założyć czujnik podciśnienia w dolocie z kontrolką i będzie to działało dość podobnie, np. starsze Toyoty miały coś takiego.

W Hondzie to zupełnie inna bajka. Głowica jest tak skonstruowana że w trybie 12V odpowiednio zawirowuje mieszankę w cylindrze co pozwala na jej znaczne zubożenie w pewnych warunkach, z tego co gdzieś czytałem nawet do 22:1 AFR, a to dla zwykłego silnika było by zabójcze na dłuższą metę.

O tym zubożeniu mieszanki informuje kontrolka i nie jest to zależne tylko od położenia przepustnicy czy obrotów ale też od kilku innych rzeczy :)

Zgadza się robiłęm pomiar AFR i pokazywało nawet do 24:1 :D ale co najciekawsze pokazywało tak nawet jak kontrola ECO sie nie paliła. Przy delikatnym wciskaniu gazu i przy 3,5 tyś. obrotów AFR jest na poziomie 22:1 :)

oklahoma
08-12-10, 09:59
Z mojego śledzenia Internetu wynika jednoznacznie, że średnia żywotność silników VTEC-E jest krótsza.

Zastanawiał się ktoś kiedyś, dlaczego ten system nie stał się popularny?

System jest dość popularny. Honda nadal stosuje zmienne fazy rozrządu ale pod inną nazwą i nieco zmienioną technologią bo zdaje się, że starsze D15Z3 i Z8 nie spełniały z czasem ciągle śrubowanych norm emisji spalin. Ostatnio fiat stosuje zmienne fazy rozrządu w silnikach Multi Air, Toyota, BMW w motorach vanos, wcześniej też bodajże Alfa Romeo.

kuster
08-12-10, 10:29
a ktoś mi podpowie jak mógłbym u siebie podłączyć taką prowizoryczną lampkę ECOno?
mam silnik D14A7
tylko żeby to z sensem świeciło a nie cały czas :d

mirasek
08-12-10, 17:23
kuster, nie czytasz tego co piszę ;)

Do dowolnego silnika można sobie założyć czujnik podciśnienia w dolocie z kontrolką i będzie to działało dość podobnie, np. starsze Toyoty miały coś takiego.
...albo coś takiego http://www.youtube.com/watch?v=d5K5tos6sFY ;)


Honda nadal stosuje zmienne fazy rozrządu ale pod inną nazwą i nieco zmienioną technologią bo zdaje się, że starsze D15Z3 i Z8 nie spełniały z czasem ciągle śrubowanych norm emisji spalin.
Dokładnie, zbyt duża emisja NOx względem nadchodzących norm.


Z mojego śledzenia Internetu wynika jednoznacznie, że średnia żywotność silników VTEC-E jest krótsza.
Skąd wiesz jak i ile kilometrów przejechały silniki na podstawie których wyciągasz te wnioski? :)
Nie znam przyczyny dlaczego VTEC-E miało by być mniej żywotne niż inne silniki Hondy, nie są to jednostki jakoś wysilone czy istotnie odmienne konstrukcyjnie od innych.

kuster
08-12-10, 19:21
mirasek nie czytasz o wiele lepiej ode mnie...
ja się pytaj JAK (co gdzie jak) a nie CZY można zamontować taki czujnik...

mirasek
08-12-10, 19:40
co? - czujnik podciśnienia
gdzie? - w dolocie
jak? - patrz stare Toyoty ;)

yacq
09-12-10, 12:42
Nie potwierdzam mniejszej żywotności silników VTEC-E. Używam między innymi MA9 z D15Z3. 273tys. przebiegu, od 2007 roku na LPG (założył poprzedni właściciel) zużycie oleju - na 10tys. km ubywa mniej niż milimetr na bagnecie.

Westfield
09-12-10, 18:10
Z mojego śledzenia Internetu wynika jednoznacznie, że średnia żywotność silników VTEC-E jest krótsza.

Ośmielę się zaapelować o ujawnienie akt śledztwa :).

Djadi
09-12-10, 20:27
Jestem zadowolony z kontroli Econo bardzo się teraz przydaje gdy cena benzyny jest u mnie po 4,86zł za litr powaliło ich już całkiem :mad: jednak powiem wam że jak miałem skrzynkę seryjną od Z8 to np za 100zł to wychodziło 22l robiłem 360km a teraz na skrzynce od 1,4 robię 270km jednak jest różnica ale coś za coś. Większa frajda z jazdy jest :D

fakir
12-12-10, 15:00
Panowie ale skoro w trybie "econo" mieszanka jest zubożona to nie jest to szkodliwe dla silnika?

wiem z mechaniki motocyklowej, że gdy silnik jest zasilany gaźnikiem i ustawimy ubogą mieszankę to jest to szkodliwe dla silnika ponieważ istnieje możliwość wypalenia gniazd zaworowych oraz temperatura spalania wzrasta co właśnie powoduje wypalanie gniazd zaworowych oraz wzrost temperatury silnika.

czy taka możliwość w naszych haniach tez jest?

pozdr

mirasek
12-12-10, 19:02
@fakir


W Hondzie to zupełnie inna bajka. Głowica jest tak skonstruowana że w trybie 12V odpowiednio zawirowuje mieszankę w cylindrze co pozwala na jej znaczne zubożenie w pewnych warunkach, z tego co gdzieś czytałem nawet do 22:1 AFR, a to dla zwykłego silnika było by zabójcze na dłuższą metę.
:)

yacq
13-12-10, 15:29
Tak się zastanawiam, czy możliwość bezpiecznego spalania ubogiej mieszanki, nie czyni z silników VTEC-E dobrych kandydatów do LPG.

fakir
13-12-10, 15:53
ale skoro spala ubogą mieszanke to czy temperatura spalania nie jest zbyt wysoka aby gniazda zaworowe mogły sprawnie pelnic swoja funkcje?

mirasek
16-12-10, 22:56
Widocznie nie skoro silniki robią setki tys.km i nic się z nimi nie dzieje :)

Obniżenie maksymalnej temperatury spalania można uzyskać np. przez zmianę momentu wtrysku lub zmniejszenie napełnienia cylindra, co przy sekwencyjnym wtrysku wielopunktowym oraz zmiennych fazach rozrządu nie jest problemem.

SPUTNIK1957
17-12-10, 16:47
Obniżenie maksymalnej temperatury spalania można uzyskać np. przez zmianę momentu wtrysku lub zmniejszenie napełnienia cylindra, co przy sekwencyjnym wtrysku wielopunktowym oraz zmiennych fazach rozrządu nie jest problemem.
Wyczytałeś to gdzieś czy to własne przemyslenia ?
Moim skromnym zdaniem to czy wtrysk nastapi tuż zaraz po otawarciu zaworu czy dopiero na któtki czas przed jego zamknieciem nie ma chyba zabardzo znaczenia, bo ogólny bilans nagrzania zaworów bedzie taki sam,
nie wiem co rozumiesz pod pojeciem zmniejszenie napełnienia cylindra, bo takie coś to chyba następuje w silnikach z turbiną i o regulowanych łopatkach,
Zmienne fazy rozrzadu w silnikach d15z3 i pochodnych to takie raczej bardziej marketingowe niż prawdziwe, bowiem chyba a raczej napewno charakterystyka czasowa otwarcia zaworów w trybie 12v jest taka sama jak w trybie 16v , widz polega tylko na tym ze w tym trybie 12v jeden z zaworów jest uchylany z krzywki o małym wzniosie i tyle.
Myslę że do obnizenia temperatury spalania przyczyniło by się przestawienie zapłonu z mniejszym wyprzedzeniem, poza tym, na mój łeb to na gazie zawór trybu 16v powinien byc zasilany cały czas, bo gaz z powietrzem miesza się o wiele bardziej łatwiej niż benzyna z powietrzem.

mirasek
17-12-10, 17:38
Wyczytałeś to gdzieś czy to własne przemyslenia ?

http://bc.biblos.pk.edu.pl/bc/resources/PD/MareczekM/SprawnoscToksycznosc/pdf/MareczekM_SprawnoscToksycznosc.pdf


Obniżenie maksymalnej temperatury spalania można uzyskać przez zabiegi regulacyjne silnika np. zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu oraz wtrysku lub zmniejszenie napełnienia cylindra.



Zmienne fazy rozrzadu w silnikach d15z3 i pochodnych to takie raczej bardziej marketingowe niż prawdziwe, bowiem chyba a raczej napewno charakterystyka czasowa otwarcia zaworów w trybie 12v jest taka sama jak w trybie 16v , widz polega tylko na tym ze w tym trybie 12v jeden z zaworów jest uchylany z krzywki o małym wzniosie i tyle.

Skąd wiesz że w trybie 12v czas otwarcia zaworu ssącego o mniejszym skoku jest taki sam jak drugiego zaworu o większym skoku? Jeśli system nazywa się "Variable valve Timing and lift Electronic Control - Econo" to nie trzeba wiele dumać by wiedzieć że zmienny jest czas i wznios :)

SPUTNIK1957
17-12-10, 21:04
Interesujaca praca, ponad 100 stron, troche tego jest...

Skąd wiesz że w trybie 12v czas otwarcia zaworu ssącego o mniejszym skoku jest taki sam jak drugiego zaworu o większym skoku? Jeśli system nazywa się "Variable valve Timing and lift Electronic Control - Econo" to nie trzeba wiele dumać by wiedzieć że zmienny jest czas i wznios
Charakterystyka czasowa otwarcia zaworów na tej głównej krzywce jest taka sama w całym zakresie obrotów, gdy by tam było 2 krzywki o pewnym przesunieciu fazowym konta otwarcia + ta jedna o nieznacznym wzniosie która miała by zapobiegać zakleszczeniu się zaworu to był by to moim zadniem silnik z prawdziwymi zmiennymi fazami rozrzadu, a tak to ja go traktuje jako zwykły 16V z tym ze w dolnym zakresie obrotów pracujacym na 12V i tyle.
A nazywa się to tak bo idea vtec-e narodziła się z vtec, zresztą producenci zazwyczaj chcą aby jakis projekt lepiej wygladał niz jezeli jest w rzeczywistości http://blogsilnika.blogspot.com/2009/02/toyota-optimal-drive-kant-na-stronach.html

EDIT:
Troche zle odpowiedziałem, Krzywka o którą pytasz się nie liczy, tak jak by jej w ogóle nie było, ona ma i wyłacznie za zadanie nie doprowadzenia do zakleszczenia zaworu w gniezdzie, Krzywka ta nie ma udziału w produkcji mocy i momentu przez silnik. Silnik pracuje wyłącznie na jednej krzywce. To by było na tyle :)

mirasek
17-12-10, 23:08
To zależy od interpretacji, moim zdaniem na tej krzywce której prawie "nie ma" następuje zmiana czasu i kąta z prawie "żadnego" na profil normalnej krzywki drugiego zaworu ssącego.

Co do tego że "płaska" krzywka nie ma udziału w produkcji mocy/momentu to się nie zgodzę, bo ma. Odłącz zawór VTEC na kostce i przejedź się autem. Potem podepnij mu zasilanie na stałe i znowu się przejedź. Chyba nie trzeba tłumaczyć w którym przypadku pogorszy się wyższy a w którym niższy zakres obrotów.

Zmiana fazy na jednym z zaworów ssących na cylindrze w celu niemal go wyłączenia, ma za zadanie oprócz zawirowania mieszanki także ograniczyć napełnianie cylindra, celem poprawy charakterystyki mocy/momentu w niskim zakresie obrotów, taki anty-VTEC :) tak samo jak silniki ośmiozaworowe które z dołu są elastyczne ale nie przepadają za wysokimi obrotami, a tu masz takie 2w1 :)

Toyoty może w to nie mieszajmy :)

fakir
18-12-10, 06:58
a jak załączyć vtec'a na stałe lub go kompletnie wyłączyć?

mirasek
18-12-10, 10:13
Tak jak pisałem post wyżej, odłącz zawór VTEC na kostce i masz zawsze 12v lub podepnij mu zasilanie na stałe i masz zawsze 16v ale od razu mówię że nic pozytywnego to nie da i nie polecam robić takich rzeczy, najwyżej na moment w celach doświadczalnych.

SPUTNIK1957
18-12-10, 11:05
No ok, ale coś mi się zdaje że to poprawienie momentu w dolnym zakresie obrotów vtec-e z zwykłym 16V chyba nie jest duże. Nie mam charakterystyk a szukać mi się nie chcę aczkolwiek ciekaw jestem jak ta charakterystyka wyglada w silnikach 1,5 z concerto a 1,5 vtec-e. Idea małej krzywki słuzy wyłacznie do obniżenia spalania, i to udało się konstruktorom zrealizować, a poprawienie momentu ? moze cos się porawiło ale to skutek uboczny zresztą bardzo i pozytywny.

mirasek
18-12-10, 13:22
1.5 z Concerto ma wtrysk dwupunktowy, inne tłoki, inny kształt komór spalania, itp. dlatego to słaby odnośnik, a jeśli już go porównywać to ma wyraźnie niższy moment obrotowy w zakresie niskich i średnich obrotów. Dlatego pisałem o chwilowym zapięciu 16v na stałe w silniku Econo i przejechaniu się, to by dało obiektywne porównanie.

Sama faza 12v nie zmniejszy zużycia paliwa, służy temu żeby zawirować mieszankę co dopiero w pewnych warunkach pozwoli na jej znaczne zubożenie i oszczędną jazdę. Przy okazji polepsza charakterystykę mocy/momentu na niskich obrotach. Chyba się zaczynam powtarzać :p

y4r3k
19-12-10, 19:57
Tak się zastanawiam, czy możliwość bezpiecznego spalania ubogiej mieszanki, nie czyni z silników VTEC-E dobrych kandydatów do LPG.

Chciałbym zauważyć, że komputer LPG (począwszy od 2-giej generacji) sam steruje AFR i gdy widzi na lambdzie uboga mieszankę podaje więcej paliwa. Nie pozwoli na ubogą mieszankę, stąd myślę, że instalka lpg w d15z6/z8 po prostu nie pozwala w pełni korzystać z mechanizmu oszczędności i to wszystko.

fakir
20-12-10, 18:31
a gdzie jest zawor sterujacy vtec'iem? i jego przewod...

pablo_020
20-12-10, 18:40
To jest zawór VTEC
http://img97.imageshack.us/i/dsc00431jn.jpg/

yacq
20-01-12, 10:54
Chciałbym zauważyć, że komputer LPG (począwszy od 2-giej generacji) sam steruje AFR i gdy widzi na lambdzie uboga mieszankę podaje więcej paliwa. Nie pozwoli na ubogą mieszankę, stąd myślę, że instalka lpg w d15z6/z8 po prostu nie pozwala w pełni korzystać z mechanizmu oszczędności i to wszystko.

Masz 100% racje. Nie zauważyłem aby VTEC-E na LPG był oszczędniejszy niż inne silniki o podobnej pojemności.

comatose
20-01-12, 20:21
Mam zagazowanego D15Z8. Tankując lekko ponad 35l LPG robię 500km w trasie. Przyjmując, że spalanie lpg powinno być około 20 do 30% większe od spalania benzyny wydaje mi się, że wszystko tutaj gra. Bo analogicznie spalanie benzyny w trasie (przed zagazowaniem) wynosiło u mnie właśnie jakieś 5,5l pb95.