PDA

Zobacz pełną wersję : Problem z akumulatorem



EltorroOK
13-11-08, 08:38
Witam

Mam pewien problem z akumulatorem i chciałem się poradzić czy ratować czy zdecydować się na zakup nowego.

Przedwczoraj samochód był odpalany i nic mu nie dolegało - wystartował normalnie. Wczoraj rano po 3 probach odpuściłem bo słychać było, że męczy się coraz bardziej. Wieczorem poszedłem do autka. Odpiąłem klemy (przeczyściłem dokładnie klemy i styki akumulatora). Miernikiem sprawdziłem napięcie spoczynkowe - wyszło 12,69 V. Założyłem klemy i spróbowałem odpalić raz jeszcze. Niestety po dwóch próbach odpuściłem bo było coraz gorzej. Wyciągnąłem akumulator i wziąłem do domu. Znowu sprawdziłem napięcie - spadło do 12,63 V. Pożyczyłem prostownik i chciałem się zabrać za ładowanie ale zobaczyłem poziom elektrolitu w środku i trochę się przeraziłem.

http://img254.imagevenue.com/loc55/th_61389_Aku_122_55lo.jpg (http://img254.imagevenue.com/img.php?image=61389_Aku_122_55lo.jpg)

Tak to się przedstawia mniej więcej. W jednej z cel jest troche ponad połowę tego co wynosi Min.

Kiedy dziś rano sprawdziłem napięcie, wzrosło do 12,71V. Niestety nie mam aerometru żeby sprawdzić gęstość ale chyba jest niska.

Mam teraz do wyboru:
1. Kupno elektrolitu, dolewka, podładowanie i próba zastartowania
2. Zakupienie nowego aku.

Zastanawiam się czy dolewanie elektrolitu ma w ogóle sens. Korków jeszcze nie odkręcałem ale chyba widok w środku będzie straszny.

Jedyne czego się obawiam to to, że kupię nowy akumulator, podepnę i okaże się, że to nie akumulator.

Proszę o jakieś porady. Dziękuję z góry.

piroman
13-11-08, 12:37
Zastanawiam się czy dolewanie elektrolitu ma w ogóle sens. Korków jeszcze nie odkręcałem ale chyba widok w środku będzie straszny.
Jeśli tak jak piszesz jest to akumulator obsługowy (czyt. z korkami) to odkręć korki, zobacz jak wygladają cele i dolej wody destylowanej. Nie jest to jakiś wielki przeciez koszt a może jeszcze chwile na tym aku pojeździsz - po co od razu kupować nowy nie podejmując żadnych prób reanimacji starego.
Potem naładuj prostownikiem i próba w samochodzie.
Ja jednak nie wróżę tej bateryjce zbyt długiego życia.

EltorroOK
13-11-08, 14:18
No ja jej też nie wróże. Dzięki za poradę.

Pytanie dodatkowe: Ładować normalnie 10h czy może krócej?

Trochę się obawiam, żeby aku w takim stanie nie zaszalał i się nie wybrzuszył albo wylał.

Z czystej ciekawości: napisałeś żeby dolać wody destylowanej, a co z elektrolitem? nie dolewa się? a może nie powinno?

karpik85
14-11-08, 11:34
Jeśli woda Ci z niego odparowała to elektrolit prawdopodobnie się zagęścił. Kup litrowe opakowanie wody destylowanej, nawet w jakimś markecie i dolej do pozimu chociaż minimum. Ładuj go prądem 1/10 pojemności aku, czyli ok. 4-5 A przez kilka godzin. Tylko zostaw korki "popuszczone" żeby gazy go nie rozsadziły jakby normalne odpowietrzenia były przytkane. Jeszcze go powinieneś uratować i śmigać. Ja do swojego co ok 3 miechy dolewam troche wody bo mi ubywa.

EltorroOK
14-11-08, 13:37
Witam

Dziękuję raz jeszcze za porady.

Dolałem wody destylowanej - trochę to czasu zabrało bo ciężko zobaczyć jaki jest stan. Po wewnętrznej stronie każdego wlewu są takie plastiki - myślę że wskazują one stan max. Dolewałem więc do stanu kiedy woda dotykała lekko ten plastik. Podłączyłem do ładowania prądem 4.5A. Po 2.5 godz. było słychać wyraźne bulgotanie. Odpiąłem. Po 15 minutach zakręciłem korki i sprawdziłem napięcie. Wzrosło z 12.52 przed ładowaniem do 13.15V. Rano wsadziłem do samochodu, podpiąłem i...zapalił od razu. :) - Był uruchomiony przez 15 minut do osiągnięcia normalnej temperatury, następnie kolejne 15 minut zeszło na pomiary w różnych konfiguracjach:

włączony silnik - 14.45V
silnik + światła mijania 14.40V
silnik + światła mijania + długie 14.35V
silnik + światła mijania + ogrzewanie 14.30V

Przejechałem się (ok 10 km). Przed wyłączeniem silnika pomiar - 14.30V. Wyłączyłem silnik.

Po 20 minutach powrót do samochodu, kolejne bezproblemowe zapalenie.

Może więc jeszcze trochę wytrzyma...

Wie ktoś może jakie mniej więcej wartości napięcia powinny być przy obciążeniach?

karpik85
14-11-08, 13:56
Musi być minimum 14 V pod dużym obciążeniem. Prawidłowo ok. 14,2 - 14,3 [V]. Jeśli blachy w śroku nie zasiarczyły się od braku wody to jeszcze dłuuuugo na tym akumulatorze pojeździsz.

johnyfive
16-11-08, 18:16
Witam, mam problem z akumulatorem... jest juz padniety i musze kupić nowy, ale nie wiem jaki.. Według ksiazki serwisowej ma parametry ( 12V36AH/5HR ) Napiszcie mi Jaki macie u siebie w MB6 bo jutro musze kupic a nie wiem jaki najlepiej. Pozdrawiam.