PDA

Zobacz pełną wersję : Problem z wylatującą wodą z układu chłodzenia - termostat?



sethtaca
26-11-19, 23:10
Problem z wylatującą wodą z układu chłodzenia

Honda z b18c4 + LPG, objawy:
- co kilka jazd z zbiorniczka wyrównaczego wylatuje nadmiar wody (prawdopodobnie z otworów w gwincie do zakręcania zbiorniczka)
- gdy auto jest zimne wody w zbiorniczku nie ma wogóle (jak doleje do min to wyleci na pewno), w chłodnicy woda jest (nie pod korek ale ponad żebra chłodnicy)
- gdy silnik rozgrzany to wąż górny od chłodnicy jest bardzo ciepły - dolny jest letni
- temperatura na wskazówce po rozgrzaniu silnika jest na ok 1/3 wysokości i wyżej nie podchodzi
- ogrzewanie w aucie działa

Przykład z weekendu - w piątek przejechałem ok 80km i woda w zbiorniczku podeszła do ok max i nic nie wyleciało, nic nie dolewałem, w niedzielę zrobiłem ponownie 80 km i na mecie woda z zbiorniczka wyleciała (nic przez weekend nie dolewałem) - czyli ta sama trasa ta sama ilość wody a raz wylatuje raz nie.

Czy takie dziwne objawy mogą sugerować problem z termostatem? Czasami gdy się otworzy poprawnie to woda krąży w większym układzie a gdy się nie otworzy to jej nadmiar wylatuje? czy tak może być?

Płyn chłodniczy był wymieniany ok 2 miesiące temu, jest raczej czysty (nie widać w nim oleju), na korkach oleju i chłodniczym brak mazi, uszczelka sprawdzana testerem cO2 (2x) i niby też OK.
Przed wymianą płynu płyn nie wylatywał.

kazik2_h9w3
27-11-19, 05:54
A wskazówka od temp jest ciagle w tym samym polozeniu czy potrafi skakac

sethtaca
27-11-19, 14:13
Wskazówka temperatury po rozgrzaniu ustawia się mniej więcej w 1/3 wysokości i ostatni raz gdy podeszła wyżej to ponad 2 miesiące temu gdy u mechanika sprawdzaliśmy czy się wentylator włączy (podeszła wtedy na chwilę nieco wyżej). Czy można jakoś sprawdzić czy sama wskazówka jest sprawna ? Jak rozgrzać (w obecnych chłodnych warunkach) auto do tego stopnia aby włączył*się wentylator lub wskazówka podeszła wyżej ?

Kubamikus
27-11-19, 18:35
Nabija się ciśnienie , jeżeli wąż na górze jest ciepły a na dole zimny to znaczy że termstat się nie otwiera , silnik się gotuje i wyrzuca płyn. Ewentualnie gdzieś upg jest nieszczelna i delikatnie nabija ciśnienie , ale skoro mówisz ze był test to mało prawdopodobne.
Wentylator powinien bez problemu sam sie załącżyć na postoju.

sethtaca
28-11-19, 10:59
Wczoraj wieczorem pojeździłem chwile, silnik się rozgrzał, oba węże zrobiły się*ciepłe - czyli termostat musiał zadziałać tak? Nie uchwyciłem momentu czy wentylator się*włączył (czekałem na postoju z 10 minut i co chwila zaglądałem pod maskę)

JarkoCivic
28-11-19, 18:21
UPG Kolego :-/
Na zimnym silniku przelej wszystko ze zbiorniczka do chłodnicy. Płyny ma być pod korek, zbiorniczek możesz nawet zostawić pusty. Pojeździj trochę szczególnie w dłuższej i ze stałą prędkością w trasie. Jak auto ostygnie sprawdź poziomy. Jeśli płyn przy zimnym silniku jest w zbiorniku a w chłodnicy brak (musi być pod korek) to w 90% UPG. Te 10% to korek chłodnicy, termostat ewentualnie zatkana chłodnica. Przerabiałem temat w wielu silnikach. Niestety w 100% w każdym było UPG. Po wymianie jak ręką odjął.

sethtaca
02-12-19, 09:16
Wczoraj zrobiłem jeszcze takie testy:
- sprawdziłem ponownie testerem szczelności i pomimo 2 prób płyn reakcyjny nie zmienił*koloru
- tak jak kolega wyżej proponował*- na zimnym silniku nie miałem nic w zbiorniczku wyrównawczym, w chłodnicy prawie pod korek. Zrobiłem przejażdżkę autem ok 10km, spokojna jazda (w między czasie ten test szczelności zrobiłem), płyn w zbiorniczku się*pojawił*i dobił tak do oznaczenia max (nic nie wyciekło), wróciłem do garażu, auto ostygło i dziś*sprawdziłem - w zbiorniczku wody jest tak nieco poniżej MIN w zbiorniczku a w chłodnicy jest nie pod sam korek (trochę wyleciało przy teście szczelności) ale na pewno powyżej żeber w chłodnicy. W czasie testu sprawdzałem, oba węże górny i dolny były równo gorące.

Czy wcześniejszy wyciek (tydzien temu) mógł być efektem nie otwarcia się termostatu? Czy on może raz działać a raz nie i przez to czasami ten płyn wycieka gdy cisnienie się*na tyle podniesie że nie ma gdzie płynąć? Dziwne tylko przy tym, że temp silnika na wskaźniku nie podniosła się*ponad normę.

JarkoCivic
02-12-19, 12:51
Wczoraj zrobiłem jeszcze takie testy:
- sprawdziłem ponownie testerem szczelności i pomimo 2 prób płyn reakcyjny nie zmienił*koloru
- tak jak kolega wyżej proponował*- na zimnym silniku nie miałem nic w zbiorniczku wyrównawczym, w chłodnicy prawie pod korek. Zrobiłem przejażdżkę autem ok 10km, spokojna jazda (w między czasie ten test szczelności zrobiłem), płyn w zbiorniczku się*pojawił*i dobił tak do oznaczenia max (nic nie wyciekło), wróciłem do garażu, auto ostygło i dziś*sprawdziłem - w zbiorniczku wody jest tak nieco poniżej MIN w zbiorniczku a w chłodnicy jest nie pod sam korek (trochę wyleciało przy teście szczelności) ale na pewno powyżej żeber w chłodnicy. W czasie testu sprawdzałem, oba węże górny i dolny były równo gorące.

Czy wcześniejszy wyciek (tydzien temu) mógł być efektem nie otwarcia się termostatu? Czy on może raz działać a raz nie i przez to czasami ten płyn wycieka gdy cisnienie się*na tyle podniesie że nie ma gdzie płynąć? Dziwne tylko przy tym, że temp silnika na wskaźniku nie podniosła się*ponad normę.

Masz początek UPG na 99%
Nie podniesie się szczególnie przy obecnych temperaturach. Test na UPG nie daje 100% pewności że nie jest to bo się nie zmienił kolor. Jeśli masz "prawie" pod korek płynu w chłodnicy to ile musisz dolać aby było równo z króćcem chłodnicy?. Przy prawidłowo działającym układzie wystarczy ok 50ml (kieliszek) płynu i jest równo ;-)