Zobacz pełną wersję : Sygnalizator włączonych/wyłączonych świateł
Zdzisio.pl
30-09-08, 17:20
Witam!
Kombinował ktoś coś w tym kierunku? Chciałbym sobie zrobić jakąś lampeczke czy coś, która by mi przypominała o włączeniu świateł. Może z zegarka jakieś napięcie pociągnąć bo jak wiadomo przy wyłączonych światłach zegarek świeci mocniej. Co o tym myślicie? :)
Co o tym myślicie? :)
zrób sobie
[H] Dylu [H]
30-09-08, 18:03
zrób sobie
tak, ja też jestem za...
Zdzisio.pl
30-09-08, 18:13
ee odrazu ironia...:( myślałem, że ktoś może kiedyś się bawił przy czymś takim i powie mi czy jest możliwe pociągnięcie prądu z zegarka i ewentualnie który to kabelek....
[H] Dylu [H]
30-09-08, 18:32
dobra już dobra...tylko nie płacz ;)
z zegarkiem motyw średni, kombinujesz jakoś, ale nie do końca dobrze...
ja bym to zrobił w ten sposób...
kup diodę na 3V, rezystor ok 1kOhma i przekaźnik pracujący w zakresie niskich napięć, czyli taki od 3 do 24V. Znajdź sobie pod dechą kabelki na których pojawia się napięcie 12V po włączeniu świateł i podaj to na COM przekaźnika, natomiast styki NC, przekaźnika, które rozewrą się po podaniu 12V wykorzystaj jako wyłącznik zasilania twojej diody sygnalizacyjnej, tylko nie zapomnij po drodze dać rezystor, bo w aucie mamy 12V a diody pracują na 3V
i będzie śliczna drażniąca lampka przypominająca o światłach ;)
a może ma ktoś prostszy pomysł...bo to tak na szybko :D
tak na szybko to dodać jedną żarówkę w obwód podświetlenia zegarów(1 żarówka, bądź dioda nic tu nie zepsuje)
najkrótsza droga i na dodatek jedna z właściwszych bo jak ma to sensownie wyglądać to bym wykorzystał jedno z wolnych miejsc w kontrolkach zegarów, zmieniając tylko szybkę na jakaś małodrażniącą - podobna rzecz robiłem dodając kontrolkę VTEC
i tyle tak na szybko :)
[H] Dylu [H]
30-09-08, 18:45
tak na szybko to dodać jedną żarówkę w obwód podświetlenia zegarów(1 żarówka, bądź dioda nic tu nie zepsuje)
najkrótsza droga i na dodatek jedna z właściwszych bo jak ma to sensownie wyglądać to bym wykorzystał jedno z wolnych miejsc w kontrolkach zegarów, zmieniając tylko szybkę na jakaś małodrażniącą - podobna rzecz robiłem dodając kontrolkę VTEC
i tyle tak na szybko :)
ziom, tylko to ma gasnąć jak się światła zapala, a podświetlenie dechy działa odwrotnie...tu nie chodzi o sygnalizację zapalonych świateł tylko o przypominacz...
co do estetyki i umiejscowienia lampki to już kwestia gustu...
Dylu [H];497900']ziom, tylko to ma gasnąć jak się światła zapala, a podświetlenie dechy działa odwrotnie...tu nie chodzi o sygnalizację zapalonych świateł tylko o przypominacz...
co do estetyki i umiejscowienia lampki to już kwestia gustu...
czyli co?
wchodze do auta, przekrecam kluczyk i zapala mi sie lampka "!!!!zapal swiatła!!!!"???
a jak je zapale to gaśnie???
bez sensu jak dla mnie (bo jak zgasnie to taki "pamietliwy" kierownik zaraz zapomni że zapalał cokolwiek
nie bardzo kumam po co komu coś takiego :confused:
jak juz, to widze sens w tradycyjnej kontrolce (kltóra jest prosta do zrobienia) bo niektórzy po przesiadce z innych aut czują własnie "niedosyt" kontrolki właczonych swiateł...(mnie natomias wcale to nie przeszkadza bo swiatła zawsze właczam z automatu-stacyjka i swiatła=jeden nawyk)
[H] Dylu [H]
30-09-08, 18:57
czyli co?
wchodze do auta, przekrecam kluczyk i zapala mi sie lampka "!!!!zapal swiatła!!!!"???
a jak je zapale to gaśnie???
o to właśnie chyba chodzi autorowi...
bo niektórzy po przesiadce z innych aut czują własnie "niedosyt" kontrolki właczonych swiateł...(mnie natomias wcale to nie przeszkadza bo swiatła zawsze właczam z automatu-stacyjka i swiatła=jeden nawyk)
miałem ów niedosyt przy pierwszej Hani, ale już mi przeszło...a automat, jak to nazywasz, stacyjki i świateł to również u mnie norma, do tego jeszcze pasy w jednym ciągu zdarzeń...i dopiero można jechać ;)
Zdzisio.pl
30-09-08, 19:23
no tak ale czasem (przynajmniej dla mnie i jak patrze na drogi to nie tylko) zdarza się, że o tych światłach się zapomni... Chodziło mi właśnie o przypominacz, ale myśle, że lepszym, bo przede wszystkim prostszym rozwiązaniem będzie lampka włączonych świateł. Gdy przesiadłem się z merca właśnie takiej lampeczki mi brakowało... Całe szczęście, że o pasach nigdy nie zapominam... ;) hyh dzieki za pomoc. :) pozdro
[H] Dylu [H] ale autor dobrze kombinowal, wystarczy podpiac sie pod zegarek, i nie bedzie potrzebny zaden przekaznik.
przeciez zegarek dziala inaczej niz podswietlenie deski, po odpaleniu auta swieci sie mocno, a po zapaleniu swiatel przygasa.
wiec wystarczy podpiac sie i wlozyc jakas diode czy zarowke w wolne miejsce na desce rozdzielczej tak jak mowi LCFR.
[H] Dylu [H]
30-09-08, 20:31
[H] Dylu [H] ale autor dobrze kombinowal, wystarczy podpiac sie pod zegarek, i nie bedzie potrzebny zaden przekaznik.
przeciez zegarek dziala inaczej niz podswietlenie deski, po odpaleniu auta swieci sie mocno, a po zapaleniu swiatel przygasa.
wiec wystarczy podpiac sie i wlozyc jakas diode czy zarowke w wolne miejsce na desce rozdzielczej tak jak mowi LCFR.
można, ale domyślam się, bo zegarka nie rozbierałem, że jego podświetlenie działa na zasadzie podawania mniejszego napięcia dla świateł włączonych i większego dla świateł wyłączonych, tym samym kablem...ciężko może być z dobraniem odpowiedniej diody/żarówki podłączonej w szereg, tak aby świeciła wystarczająco mocno przy podawaniu wyższego napięcia na zegarek i NIE świeciła przy niższym napięciu, i przy tym wszystkim nie obciążała obwodu powodując zmianę podświetlenia samego zegarka w trybie świateł zgaszonych...
ale jak wspomniałem to tylko domysł...
Dylu [H];497980']można, ale domyślam się, bo zegarka nie rozbierałem, że jego podświetlenie działa na zasadzie podawania mniejszego napięcia dla świateł włączonych i większego dla świateł wyłączonych, tym samym kablem...ciężko może być z dobraniem odpowiedniej diody/żarówki podłączonej w szereg, tak aby świeciła wystarczająco mocno przy podawaniu wyższego napięcia na zegarek i NIE świeciła przy niższym napięciu, i przy tym wszystkim nie obciążała obwodu powodując zmianę podświetlenia samego zegarka w trybie świateł zgaszonych...
ale jak wspomniałem to tylko domysł...
kiepsko Ci ida te domysly;) a w manualu jest schemacik:D:
prosze bardzo:
http://img519.imageshack.us/img519/3504/aadfsfgm2.th.jpg (http://img519.imageshack.us/my.php?image=aadfsfgm2.jpg)http://img519.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)
idzie w dwoch kabelkach, mysle ze mozna cos pokombinowac z tym i zrobic tak jak chce autor.
[H] Dylu [H]
30-09-08, 21:26
no to faktycznie można korzystać z instalacji zegarka...
Zdzisio.pl
30-09-08, 21:37
czyli jak rozumiem gdy przetne w zegarku kabelek czerwono czarny to zegarek będzie wciąż świecił mocniej (tak jak przy wyłączonych światłach) a gdy podłącze do niego diode to przy wyłączonych światłach powinna ona świecić, bo ten kabelek dostarcza chyba tą dodatkową moc przy wyłączonych światłach, że zegarek świeci mocniej... tak to rozumiem. Poprawcie jak się mylę.
Pozatym myśle, że zegarek pobiera prąd o napięciu porównywalnym do diody więc żaden rezystor nie będzie potrzebny...
w sumie to juz sam zglupialem, bo moze byc tak ze zegarek ma uklad wykrywania napiecia i jak jest napiecie na czer/czar to sam podaje wiecej pradu... wsumie teraz to zgadujemy...
nalezy sprawdzic co jest na czer/czar przewodzie przy wl i wyl swiatlach.
(jesli jest 12V przy wyl swiatlach to jestes w domu :-D, jesli 12V jest po wlaczeniu to musisz zastosowac przekaznik, albo szukac zasilania w samym zegarku)
[H] Dylu [H]
01-10-08, 07:26
a ja bym jednak zegarka nie ruszał...
bo po pierwsze rozbierać trzeba całą konsolę, po drugie nie założysz diody tylko musisz założyć taką samą żarówkę (parametrowo) jaka podświetla zegar, bo dioda jest na 3V a zegar na 99% na 12V, także podłączona dioda w szereg pójdzie z dymem a puszczona przez rezystor ograniczy zasilanie oryginalnego podświetlenia.
niżej załączam schemat, tego jak to widzę, na przekaźniku...to na prawdę nie takie trudne ;)
http://img239.imageshack.us/img239/7839/zapalwiatawg3.png
Panowie, nie tędy droga. Ten sygnał sterujący zegarkiem to jest po prostu sygnał podświetlenia. Jak jest masa przez żarówki to zegarek świeci mocno, jak jest +12V to słabiej. Czyli można zrobić tak. Dać przekaźnik sterowany tym sygnałem podświetlenia (do jednej nogi mase na stałe i do drugiej nogi przewód czerwnony z czarnym paskiem). Ja bym dał diode z jednej strony do masy a z drugiej do wyjścia przekaźnika. Na wejście przekaźnika (które jest zwarte przy wyłączonym przekaźniku) dałbym +12V po zapłonie, żeby żarówka nie paliła się cały czas. I teraz tak przy wyłączonym przekaźniku i zapłonie na diode nie idzie nic. Przy włączonym zapłonie na diode idzie +12V. Po włączeniu świateł przekaźnik się przełącza i na diode nie idzie nic. Czyli jest to o co autorowi chodziło.
[H] Dylu [H]
01-10-08, 09:09
Tompro, mimochodem naprowadziłeś mnie na jeden błąd na schemacie, który dałem wcześniej (już poprawione) ;)
Generalnie mój zamysł jest podobny, aczkolwiek unika się rozbierania konsoli z zegarkiem...znacznie łatwiej znaleźć pod kierownicą zasilanie diody (12V po zapłonie) i zasilanie sterujące przekaźnikiem (12V po włączeniu świateł)
No można. Ja mam 5gen a tam nie ma tyle rozbierania. Ogólnie nie bardzo widze sensu dla takiego układu, już lepiej byłoby dać włączanie automatyczene świateł np. po włączeniu zapłonu i zgaszeniu kontrolki ładowania akumulatora. No ale jak ktoś lubi światełka to może sobie tak zrobić.
Zdzisio.pl
01-10-08, 10:15
Tompro mógłbyć naszkicować mi jakiś schemacik tego jak to widzisz? Bo troszeczke się gubie... :p i czy te kabelki będe mógł pociągnąć od zegarka przez przekaźnik czy w ten sposób jednak nie da rady? Bo sądze, że znalezienie kabelków pod deską będzie dla mnie jednak problemem... :( i może powiecie, że zbyt kombinuje ale chce zrobić to na diodzie rgb i dać czerwoną kontrolke przy zgaszonych i zieloną przy zapalonych światłach :D taki bajerek... ;) hihi a automatyczne włączanie świateł uważam za pomysł skopany, bo gdy się przesiądziesz do innego samochodu (a w moim przypadku ma to czasem miejsce) to już nie myślisz o tych światłach... ;)
Wieczorkiem narysuje ci z tymi dwoma kolorami diody bo teraz w pracy siedze.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.