lucasSNC
18-09-08, 14:51
Jako że niedawno zakładałem alarm do swojej hani chciałam podzielić się i zebrać do kupy wskazówki dotyczące montażu.
Wszystkie połączenia z instalacją da się wykonać pod deską rozdzielczą przy skrzynce bezpieczników, dlatego też samą centralkę alarmową też najlepiej zamontować w jej okolicy (rys. 1)
Rysunek 1 (lokalizacja centralki alarmowej) (http://lucas.4web.pl/alarm/centralka.jpg)
Zasilanie
Zasilanie centralki (jak również syreny alarmowej z akumulatorem) najlepiej wyprowadzić z dodatkowego złącza zasilania +B doprowadzonego do skrzynki bezpieczników. W tym celu należy dopiąć się do grubego biało-czerwonego przewodu (rys.2). Masę zasilania natomiast najlepiej wyprowadzić przykręcając kabel z metalową końcówką pod jakiś metalowy element np. jakiś przekaźnik (rys.3).
Rysunek 2 (zasilanie) (http://lucas.4web.pl/alarm/zasilanie.jpg)
Rysunek 3 (masa zasilania) (http://lucas.4web.pl/alarm/masa.jpg)
Odcięcie zapłonu
Aby alarm mógł unieruchomić silnik można odcinać zasilanie aparatu zapłonowego. Wyjście zasilania znajdziemy w tej samej kostce co zasilanie alarmu (rys.4). Należy przeciąć czerwony kabelek i podłączyć pod przekaźnik sterujący odcięciem zapłonu. Z tego samego kabelka można wyprowadzić sygnał +12V sygnalizujący włączenie zapłonu.
Rysunek 4 (odcięcie zapłonu) (http://lucas.4web.pl/alarm/zaplon.jpg)
Kierunkowskazy
Sterowanie kierunkowskazami znajdziemy w zielonej złączce z przodu skrzynki bezpieczników (rys.5). Kabel zielono-czerwony steruje lewą stroną kierunkowskazów, natomiast zielono-żółty prawą. Jeżeli nasz alarm nie posiada oddzielnego wyjścia na sterowanie prawą i lewą stroną, a posiada tylko jedno wyjście, wtedy należy zastosować dwie diody prostownicze (ok. 4A np. 1N5402) i podłączyć je tak jak na schemacie.
Rysunek 5 (sterowanie kierunkowskazami) (http://lucas.4web.pl/alarm/kierunkowskazy.jpg)
Czujnik otwarcia drzwi
Masę pojawiającą się po otwarciu drzwi samochodu znajdziemy w jasnozielono-czerwonym kabelku w złączce podłączonej do zespolonego modułu sterującego znajdującego się na spodniej stronie skrzynki bezpieczników (rys.6)
Rysunek 6 (czujnik otwarcia drzwi) (http://lucas.4web.pl/alarm/drzwi.jpg)
Czujnik otwarcia bagażnika
Na lewym boku skrzynki bezpieczników przypięta jest niebieska kostka. W niej znajduje się niebiesko-czarny kabelek na którym pojawia się masa po otwarciu klapy bagażnika (rys.7). Gdy nasz alarm nie posiada oddzielnego wyjścia na czujniki otwarcia drzwi i bagażnika to należy te czujniki połączyć zgodnie ze schematem na rys.8
Rysunek 7 (czujnik otwarcia bagażnika) (http://lucas.4web.pl/alarm/bagaznik.jpg)
Rysunek 8 (połączenie czujników otwarcia drzwi i bagażnika) (http://lucas.4web.pl/alarm/polacznie drzwi bagaznik.jpg)
Przebieg instalacji pod maską
Dodatkowo należy zamontować czujnik otwarcia przedniej maski oraz syrenę alarmową. Rysunek 8 przedstawia przykładowe rozmieszczenie tych elementów i przebieg instalacji.
Rysunek 9 (przebieg instalacji pod maską) (http://lucas.4web.pl/alarm/przebieg instalacji pod maska.jpg)
Wszystkie połączenia z instalacją da się wykonać pod deską rozdzielczą przy skrzynce bezpieczników, dlatego też samą centralkę alarmową też najlepiej zamontować w jej okolicy (rys. 1)
Rysunek 1 (lokalizacja centralki alarmowej) (http://lucas.4web.pl/alarm/centralka.jpg)
Zasilanie
Zasilanie centralki (jak również syreny alarmowej z akumulatorem) najlepiej wyprowadzić z dodatkowego złącza zasilania +B doprowadzonego do skrzynki bezpieczników. W tym celu należy dopiąć się do grubego biało-czerwonego przewodu (rys.2). Masę zasilania natomiast najlepiej wyprowadzić przykręcając kabel z metalową końcówką pod jakiś metalowy element np. jakiś przekaźnik (rys.3).
Rysunek 2 (zasilanie) (http://lucas.4web.pl/alarm/zasilanie.jpg)
Rysunek 3 (masa zasilania) (http://lucas.4web.pl/alarm/masa.jpg)
Odcięcie zapłonu
Aby alarm mógł unieruchomić silnik można odcinać zasilanie aparatu zapłonowego. Wyjście zasilania znajdziemy w tej samej kostce co zasilanie alarmu (rys.4). Należy przeciąć czerwony kabelek i podłączyć pod przekaźnik sterujący odcięciem zapłonu. Z tego samego kabelka można wyprowadzić sygnał +12V sygnalizujący włączenie zapłonu.
Rysunek 4 (odcięcie zapłonu) (http://lucas.4web.pl/alarm/zaplon.jpg)
Kierunkowskazy
Sterowanie kierunkowskazami znajdziemy w zielonej złączce z przodu skrzynki bezpieczników (rys.5). Kabel zielono-czerwony steruje lewą stroną kierunkowskazów, natomiast zielono-żółty prawą. Jeżeli nasz alarm nie posiada oddzielnego wyjścia na sterowanie prawą i lewą stroną, a posiada tylko jedno wyjście, wtedy należy zastosować dwie diody prostownicze (ok. 4A np. 1N5402) i podłączyć je tak jak na schemacie.
Rysunek 5 (sterowanie kierunkowskazami) (http://lucas.4web.pl/alarm/kierunkowskazy.jpg)
Czujnik otwarcia drzwi
Masę pojawiającą się po otwarciu drzwi samochodu znajdziemy w jasnozielono-czerwonym kabelku w złączce podłączonej do zespolonego modułu sterującego znajdującego się na spodniej stronie skrzynki bezpieczników (rys.6)
Rysunek 6 (czujnik otwarcia drzwi) (http://lucas.4web.pl/alarm/drzwi.jpg)
Czujnik otwarcia bagażnika
Na lewym boku skrzynki bezpieczników przypięta jest niebieska kostka. W niej znajduje się niebiesko-czarny kabelek na którym pojawia się masa po otwarciu klapy bagażnika (rys.7). Gdy nasz alarm nie posiada oddzielnego wyjścia na czujniki otwarcia drzwi i bagażnika to należy te czujniki połączyć zgodnie ze schematem na rys.8
Rysunek 7 (czujnik otwarcia bagażnika) (http://lucas.4web.pl/alarm/bagaznik.jpg)
Rysunek 8 (połączenie czujników otwarcia drzwi i bagażnika) (http://lucas.4web.pl/alarm/polacznie drzwi bagaznik.jpg)
Przebieg instalacji pod maską
Dodatkowo należy zamontować czujnik otwarcia przedniej maski oraz syrenę alarmową. Rysunek 8 przedstawia przykładowe rozmieszczenie tych elementów i przebieg instalacji.
Rysunek 9 (przebieg instalacji pod maską) (http://lucas.4web.pl/alarm/przebieg instalacji pod maska.jpg)