Zobacz pełną wersję : D16Y8 150KM średnica wydechu
Hej chłopaki, ostatnio moje mody są na etapie dobierania i spawania wydechu. Silnik to D16Y8 po kompletnym remoncie, doprężone, głowica po lekkim portingu. Mapa podlana itp. Dolot na przepustnicy z H22. Ogólnie planowane jest jakieś 150-155KM po skończonych modach (160 chyba nie dobiję). Teraz jak to jest z tym wydechem na wyjściu z kolektora. Wydech będzie z zejściem w lejek, na katalizatorze sportowym i dwóch tłumikach. Robić 70mm, czy to jednak za dużo i zrobić 63,5mm? Przyznam że planowałem zrobić 70mm i uzbroiłem się już w katalizator. Teraz nachodzą mnie wątpliwości i nie wiem czy dobrze zrobiłem :D
Z góry bóg zapłać za pomoc ;)
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Hej chłopaki, ostatnio moje mody są na etapie dobierania i spawania wydechu. Silnik to D16Y8 po kompletnym remoncie, doprężone, głowica po lekkim portingu. Mapa podlana itp. Dolot na przepustnicy z H22. Ogólnie planowane jest jakieś 150-155KM po skończonych modach (160 chyba nie dobiję). Teraz jak to jest z tym wydechem na wyjściu z kolektora. Wydech będzie z zejściem w lejek, na katalizatorze sportowym i dwóch tłumikach. Robić 70mm, czy to jednak za dużo i zrobić 63,5mm? Przyznam że planowałem zrobić 70mm i uzbroiłem się już w katalizator. Teraz nachodzą mnie wątpliwości i nie wiem czy dobrze zrobiłem :D
Z góry bóg zapłać za pomoc ;)
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Nie widzę zupełnie sensu wydechu powyżej 2 cale dla wolnossącego silnika o takiej pojemności.
Popieram kolegów wyżej - 2 cale to max dla wolnossacego D16.
Tak przy okazji wrzucam dosyć istotny link. Nie wiem czy widziałeś?
http://asia.vtec.net/Engines/FD2K20AR/index.html
Najważniejsze to redukcja lub wyeliminowanie ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym.
Można powiedzieć, że tzw. "komin" to coś fajnego, jednak są systemy o wiele lepsze.
Przykład z życia
1. dlaczego łatwiej rozpalić kominek zimą niż w innych porach roku?. Problem leży
w różnicy temperatur tj. komina i otoczenia. W miarę jak komin się nagrzewa coraz
bardziej, to tworzy się ciąg aż płomień trzaska, aż huczy, a różnica w temp.
jest coraz większa. Ciąg jest zależny od różnicy w temp i wysokości komina.
2. Patent https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysza_de_Lavala
Jeszcze kilka innych patentów się znajdzie.
EDIT.
W innym temacie zamieściłeś zdjęcie kolektora TODA Integra TypeR. Przypatrz się teraz uważnie
kolektorowi z linku z K20A FD2 TypeR. I już wiesz, że ten kolektor TODA to prawdopodobnie
bdb wybór jak nie najlepszy.
Tak przy okazji wrzucam dosyć istotny link. Nie wiem czy widziałeś?
http://asia.vtec.net/Engines/FD2K20AR/index.html
Najważniejsze to redukcja lub wyeliminowanie ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym.
Można powiedzieć, że tzw. "komin" to coś fajnego, jednak są systemy o wiele lepsze.
Przykład z życia
1. dlaczego łatwiej rozpalić kominek zimą niż w innych porach roku?. Problem leży
w różnicy temperatur tj. komina i otoczenia. W miarę jak komin się nagrzewa coraz
bardziej, to tworzy się ciąg aż płomień trzaska, aż huczy, a różnica w temp.
jest coraz większa. Ciąg jest zależny od różnicy w temp i wysokości komina.
2. Patent https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysza_de_Lavala
Jeszcze kilka innych patentów się znajdzie.
EDIT.
W innym temacie zamieściłeś zdjęcie kolektora TODA Integra TypeR. Przypatrz się teraz uważnie
kolektorowi z linku z K20A FD2 TypeR. I już wiesz, że ten kolektor TODA to prawdopodobnie
bdb wybór jak nie najlepszy.
Bardzo dziękuję za lekturę :D Takie posty to na wagę złota. Ha! Na pohybel tym co mówią że nie można polerować kanałów dolotowych, no chyba że ma się gaźnik... :p O tej dyszy się już zastanawiałem, bo przecież patent ten występuje u nas w przepustnicach :) Trochę poszukam jeszcze fotek tego kolektora w wersji dla B16 i pobawię się w Chińczyka rozrysowując sobie jak mam wyspawać odcinek 2-1 ^^ Jednak na wejściu do kata zrobić powinienem 63,5mm czy 57mm żeby wpasować się w rozmiarówkę średnic?
Tutaj ktoś się dobrze napocił żeby ogarnąć kopię tego wydechu
http://1320performancestore.com/toda%20style%20header%20b17%20b18%20b20%20gsr%20ty pe%20r%20ls%20rs%20b18c1%20b18c5%20b18c
Rozumiem, że katalizator na wejściu ma 63,5mm a więc wspawaj się pod tą średnicę.
Druga sprawa i to o wiele bardziej istotna to kolektor i miejsce montażu sondy
Lambda. Przykład Twojego kolektora TODA
https://images83.fotosik.pl/835/7cf995243bf7ddce.jpg
W tym przypadku jest to bardzo poprawne miejsce mocowania sondy. Wyjaśniam
i tłumaczę.
Niska prędkość obr. silnika = mało spalin = spaliny nie idą całym przekrojem poprzecznym
kolektora w miejscu gdzie rura biegnie poziomo. Inaczej, spaliny są lżejsze od powietrza.
Koncentrują się przy górnej części rury układu wydechowego.
Lambda mocowana od góry ma stale kontakt z spalinami dzięki czemu ustala bardzo
dokładnie zawartość tlenu w spalinach, ma optymalne warunki pracy i ma to przełożenie
min. na moment obrotowy, który jest ci bardzo potrzebny przy niskich prędkościach
obrotowych silnika. Wniosek jest taki, że układ wydechowy stopniowo wypełnia się
spalinami. Natomiast katalizator i wielkość kanałów w monolicie nadaje kształt spalinom.
Nie dławi spalin, jednak sprawia, że spaliny przepływają przez całą powierzchnię, są
skoncentrowane tj. nie idą falami a jednym ciągiem i wspomaga działanie sondy
optymalizując warunki w jakich pracuje.
Drugi przykład poprawnego montażu sondy lambda
http://www.racingfactory.pl/dane/full/a01fdfaace7d446b954d8a8a29585e7d.jpg
Czyli lambda mocowana w pionowej rurze i w tym miejscu rura jest wypełniona spalinami,
a ponadto lambda zbiera odczyt spalin ze wszystkich kanałów. To jest bardzo ważne.
Polerkę kanałów po to się robi, by zoptymalizować wymianę ładunku. Jeżeli silnik
ma "łatwiej oddychać" to wzrasta moment obrotowy i są też inne efekty, które
za uwarzysz.
PS.
I taka uwaga z mojej strony. Pomijając w silnikach głowicę i to, że jest podział
na B,D serie i inne, a biorąc pod uwagę tylko pojemność skokową, to czy
D16 nie mogło by mieć 160KM lub też czy nie powinno taka mocą dysponować?
Niska prędkość obr. silnika = mało spalin = spaliny nie idą całym przekrojem poprzecznym
kolektora w miejscu gdzie rura biegnie poziomo. Inaczej, spaliny są lżejsze od powietrza.
Skąd w kolektorze wydechowym bierze się powietrze ?
Starstruck
25-11-17, 14:23
Jeżeli chcesz wejść powyżej 150 KM, to musisz mieć przynajmniej 2,25".
;2865824]Skąd w kolektorze wydechowym bierze się powietrze ?
A skąd się bierze moment obrotowy w K20A, który wynosi 150~160Nm dostępny od 1000obr/min?
A są specjaliści co tak optymalizowali moc silnika, że w dole mieli mniej momentu niż stare
D13B2 na gaźniku w serii. Nie jest to odpowiedź na twoje pytanie.
Natomiast ja mam pytanie tj. zajrzyj do linku z FD2K20AR i powiedz mi coś o kolektorze
wydechowym, który tam zastosowano a dokładnie na temat elementu oznaczonego nr 6
jako "Full-Lenght, straightened dual exhaust pipe". Wszystko ładnie pokazane, ale chcę
to usłyszeć od Ciebie.
Jeżeli chcesz wejść powyżej 150 KM, to musisz mieć przynajmniej 2,25".
No jak przecież gdzie w wolnossącym d16 TAKA rynna ? :D
Tak serio to przy mocno budowanych n/a to i 2.5 będzie ok. Zresztą bony chyba w swoim projekcie takowy posiada. W mocnych Turbo do dragu jak kto ma wydech po całości puszczony to i 3jka siedzi. Ba nawet w projektach do streetu nie widziałem mniej niż 2.75... A przykładów wiele SF Racing projekt d2b 3' , nyce1s (kilka projektów z ich ręki) 3', section8 (d16) 3', skunk chyba kiedyś chyba demonstrował różne wydechy przy d16 przy czym było dość sporo wyjaśnień na ten temat. Ale oczywiście niee gdzie tam w stanach czy w japoni na tym się nie znają, specjaliści są w polsce tu ma być 1.75 albo 2' bo mugen tak zrobił i **** ! Szkoda że nie wiem gdzie mam wykresy z hamowni (jak jeszcze dostęp miałem), bo było pomierzone na 2' , 2.16, 2.36 , i 2.5 . I tak jak przy 2.5 moment już trochę spadał tak przy niższej średnicy moment był niezmienny lub delikatnie lepszy, ale już górna partia była zdecydowanie lepsza. Może kiedyś uda mi się odnaleźć te wykresy to wkleję tak w ramach "PRAKTYKI" a nie tylko teorii...
Zjawisko Michael'a Kadenacy. To tyle z mojej strony.
A skąd się bierze moment obrotowy w K20A, który wynosi 150~160Nm dostępny od 1000obr/min?
A są specjaliści co tak optymalizowali moc silnika, że w dole mieli mniej momentu niż stare
D13B2 na gaźniku w serii. Nie jest to odpowiedź na twoje pytanie.
Natomiast ja mam pytanie tj. zajrzyj do linku z FD2K20AR i powiedz mi coś o kolektorze
wydechowym, który tam zastosowano a dokładnie na temat elementu oznaczonego nr 6
jako "Full-Lenght, straightened dual exhaust pipe". Wszystko ładnie pokazane, ale chcę
to usłyszeć od Ciebie.
Panie profesorze, Albert zwykł mawiać: Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić - to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz.
Szkoda że nie wiem gdzie mam wykresy z hamowni (jak jeszcze dostęp miałem), bo było pomierzone na 2' , 2.16, 2.36 , i 2.5 . I tak jak przy 2.5 moment już trochę spadał tak przy niższej średnicy moment był niezmienny lub delikatnie lepszy, ale już górna partia była zdecydowanie lepsza. Może kiedyś uda mi się odnaleźć te wykresy to wkleję tak w ramach "PRAKTYKI" a nie tylko teorii...
To by były jakieś konkretne dane. Hamowaliście dokładnie ten sam setup jedynie wydech zmieniając ?
Może komuś się rzuciło w oczy takie porównanie i podrzuci link
Headers are designed for street or race and most street headers are far from optimized. If you look at almost any aftermarket USDM header company, their offerings for the Honda/Acura cars are non-sequential 4-2-1 headers, for most 1.6 civics and maybe even some of the 1.5s up to 2.3 Prelude engines all use 1-5/8'' primaries and 1-3/4" secondaries. Why? I'd say it's not for performance but $. They can buy more tubing of one size and get a better price for it, tooling is less costlky, coating costs are less, etc.
tutaj cytat z https://mycomputerninja.com/~jon/hondainfo/d-header/
2' bo mugen tak zrobił i ****
wiesz jako że MUGEN jest częścią HONDY i ma pewnie dostęp już na etapie projektowania to raczej oni więdzą lepiej.. to tak jakbyś stwierdził że AMG, BRABUS albo ABARTH robili coś na czym się nie znają..?
i goon jak byś był w stanie wytłumaczyć te zjawiska o których pisałeś bo ja z angielskiego noga jestem ;( rozumie ze w fd2r jest zwężka zaraz za kolektorem tak? a ten efekt KADEACY'ego tyczy się w głównej mierze silników 2 suwowych
Ale i także 4 suwy, i też, tu fragment. : "important in the design of high-performance motorcycle engines."
W dwururce jest zastosowany patent który poprawia przepływ gazów, minimalizuje straty w oddawanym
cieple. Wzrasta moc w całym zakresie.
tutaj cytat z https://mycomputerninja.com/~jon/hondainfo/d-header/
wiesz jako że MUGEN jest częścią HONDY i ma pewnie dostęp już na etapie projektowania to raczej oni więdzą lepiej.. to tak jakbyś stwierdził że AMG, BRABUS albo ABARTH robili coś na czym się nie znają..?
... Czyli jeżeli fabryczne AMG ma powiedzmy 500HP i robisz z tego 1000HP to wszystko zostawiamy seryjne tak ? Pamiętaj że wszystkie te wersje są wypuszczane jak gdyby od "fabrycznych Tunerów" i wszystko jest zakładane optymalnie pod dany setup. A to co już z tego robią zewnętrzne firmy gdzie z serii zostaje tylko buda to jest całkowicie inna bajka. To samo się tyczny nawet głupiej D serii gdzie generalnie zmieniając graty na aftermarketowe wąłki/tłoki bla bla bla zmieniasz całkowicie parametry silnika. Dlaczego liczymy doloty pod dany setup ? Dlaczego stroimy auta ? Jakakolwiek ingerencja w silnik to już nie to co dostajemy od producenta... Uwierz mi że gdyby amg robiło w serii 1k hp to nie dostał byś tego co oferują teraz, tylko dostał byś auto całkowicie przebudowane pod dany setup :) .
rtgg niepotrzebnie sie denerwujesz.. Chodzilo mi oto ze jesli np Mugen do stockowego silnika d serii 1.6 daje 2" to nie robi tego tak lo z pały tylko jest to optymalne rozwiazanie bo oem układ jest denny.. I podalem cytat gdzie pewien Pan dobrze zauwaza ze układ w większości hond od 1.5 do 2.3 l jest budowany z jednakowych przekrojów.. Zreszta nawet układ Mugena jest usredniony dla calej d serii i jak sam zauwazyles powinno sie budować układ wydechowy pod konkretny setup chociaż z tego co kojarze to najważniejszy i tak jest walek i na jego podstawie buduje sie dolot a później bierze jego pojemności i dalej buduje wydech.. Przynajmniej kiedys Pan Grabowski takie informacje udostepnial na swojej stronie a jemu raczej ciężko zrzucić brak wiedzy czy fachowosci
:D
W sumie nie potrzebnie wyrwalem ten cytat z kontekstu :p sorry :*
Ja od nerwów jestem bardzo daleki :) . A co do pana G nie wypowiem się bo go po prostu nie znam. Ale swojego czasu internet aż huczał o jego "fachowości" :)
Panowie Algali i alienek oraz reszta zainteresowanych tematem kolektora i efektu
Kadenacy.
W kolektorze wydechowym montowanym w FD2K20A zastosowano rozwiązanie,
które dla większości Tunerów będzie absurdalnym i które nie może działać
i spełniać swej roli. Nic bardziej mylnego. W części nr 6, czyli "podwójna rura",
zastosowano element który dzieli obie rury wewnątrz na dwie sekcje tj.
górną i dolną. Czyli rury te posiadają dwie komory. Widać to dokładnie na
zdjęciu w linku który podałem. Podałem wcześniej powód, dla którego to
rozwiązanie istnieje.
Efekt Kadenacy polega na wytworzeniu podciśnienia w cylindrze przez
bardzo szybki i w odpowiednim okresie wywołany wypływ spalin.
Wypływ pewnej ilości spalin powoduje napływ świeżego ładunku.
Czyli efektywne oczyszczanie komory z spalin = redukcja ciśnienia
nad tłokiem = większy moment obr i moc. Fajnie, nie? A jeszcze
fajniej w duecie z kompresorem.
Na koniec dodam, że dolny zakres obr. powinien być jak najmocniejszy,
bo przy normalnej jeździe nikt nie "szczela z sprzęgła" przy 4tys. obr.
Taka jazda jest dobra dla dzieci. A żeby dobrze wystartować, jak już
to trzeba mieć pojecie i wyczucie.
Na wydechu 2" kolega nie zrobi 150KM na standardowym dla takich mocy zestawie (tym bardziej bez wałka). Potrzebne jest prawilne 2,25 czyli 57zewn, a nawet 2,36 czyli 60zewn nie zaszkodzi jeśli będzie CC2.
i goon: widze, ze nadal przesadzasz z przekazywaniem na forum wiedzy z poziomu boga..
Co tu się stanęło!? :D
Trochę z tego wszystkiego można wniosków wyciągnąć. Będę sobie kombinował.
Jednak dalej "spór" dokładnie nie jest rozstrzygnięty. Wyjście z kolektora robić na 57mm czy 63,5 :)
60mm nie zrobię, bo katalizatora sportowego takiego nie znajdę. Mam do wyboru tylko dwie ww. opcje.
Myślałem żeby zrobić na połączeniu dwururki stożek z 50mm do 63,5 mm. Może nie będą za bardzo rozprężane te spaliny.
Ps. i goon trzeba było napisać, że stężenie spalin jest większe w górnej części przekroju to miałbyś spokój :p
Ps2. Po co jest polerowanie kanałów to ja wiem. Chodziło mi tylko o takich ludzi co się w głowę pukają jak słyszą o polerowaniu kanałów dolotowych.
Nie posłuchałem się rozsądku, tylko speców i zrezygnowałem z tego przy mojej głowicy.
Algali masz rację. Zrób stożek tak jak pisałeś, będzie dobrze. Co do polerki to nie
uderzałem w Twoją stronę. I widzę, że w silniku N/A potrafią co niektórzy tylko
zwiększać średnicę rury wydechowej. Ta opcja rozładowuje ciśnienie zwrotne
w układzie wydechowym i jest dobra pod jednostki turbo. Ja daję opcję która
przyspiesza przepływ spalin i uzyskam to szybciej na rurze o mniejszym fi.
"Mały ale wariat" co? i popularne "Proste jak d...", ale czy kobieta po akcji
jest spełniona?.
Ok! Dzięki @i goon [emoji2] Myślę, że temat na chwilę obecną wyczerpany. Pewnie w etapie wykonawczym jeszcze jakieś pytania się nasuną [emoji6]
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Kurka. Od razu pomyślałem o prawach termodynamiki. No, mimo, że pobieżnie znam te prawa, to nigdy nie myślałem o tym, że można je zastosować w samochodzie.
Znacie te prawa? Jedno mówi,w skrócie,np. silnik jest maszyną cieplną i żeby zaistniała praca to muszą być różnica temperatury między ciepłem wytworzonym a
przestrzenią do której ciepło jest oddawane. A ciepło samo przemieszcza się do chłodnego. Z tym koncentrowaniem się spalin przy górnej krawędzi tak samo.
Przecież jak się pali w domu to dym koncentruje się przy suficie i powoli wypełnia pomieszczenie. Kształt spalin śmiesznie brzmi, ale rzeczywiście powstają wiry,
zawirowania, więc, te komory, katalizator to ma sens i jest na to potwierdzenie. Przepływ jest zależny od ciśnienia i średnicy np. rury w której się przemieszcza itd.
są na to obliczenia, wzory. A najzabawniejsze jest to, że i goon pokazał zjawiska które doskonale znamy i mamy z nimi do czynienia każdego dnia, np. woda w kranie. Szok.
Na wydechu 2" kolega nie zrobi 150KM na standardowym dla takich mocy zestawie (tym bardziej bez wałka). Potrzebne jest prawilne 2,25 czyli 57zewn, a nawet 2,36 czyli 60zewn nie zaszkodzi jeśli będzie CC2.
dobrze prawi. Ja w doprężonej Z6 miałem 157 HP i 170Nm właśnie na 2,25'' (od kolektora do końca na 2 tłumikach przelotowych).
Jak ktoś napisał wyżej... wydech to sprawa indywidualna każdego auta, kondycji silnika i magii stroiciela. Miałem robiony pomiar, gdzie głupi silencer w 'pseudo mugenie' zabierał 2 konie jak był wkręcowny.
To może jak mamy takich wybitnych fizyków to któryś wyliczy "optymalny" wydech ? Skoro to takie proste i banalne ? Ciekawe czy chłopakom z Toda Racing też wystarczyły wzory obliczenia, *******neli tu rurkę tam rurkę i finito. Bo ja to myślę że na hamowni spędzili kilka tygodni zanim zrobili nie wiem np odpowiedni kolektor pod b serie.
Dziwna sprawa z tą średnicą układu wydechowego. W linku z tym TYPE R piszą 54mm = < 2.25". Jeżeli k20 wystarcza i to z katem? to te 1.6 mulić nie będzie?
Na kalkulatorach na necie dobrze to wygląda.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.