PDA

Zobacz pełną wersję : DIY - dokładka splitter z Seata Leaona Cupra w em2/es



cwiro2000
26-08-17, 14:36
No to tak po kilku przemyśleniach postanowiłem przygotować manual jak dopasować dokładkę z Cupry do naszych wozideł może się podobać lub nie ale jak dla mnie bardzo fajnie wygląda. Mnir osobiscie po prostu nudzil ten sam nie zmieniajacy sie styl we wszystkich em2 wiec postanoeilem zrobic cos nowego. Sprawdziłem ròwnież, że można dopasować splittero dokładke z Subaru Imprezy ale koszt takiej dokładki to jakieś 300 zł, a dokładka z Cupry z dostawą do domu wyniosła mnie 145 zł (nowa fabryczna dokładka bez podròb).

Stay tuned jutro przygotuje cały opis razem ze zdjęciami.

Na początek warto wiedzieć tylko jakie skomplikowane narzędzia należy naszykować:
1. Ostry nòż
2. Śròbokrety
3. Podkladki
4. Sroby
5. Nakretki samocentrujace
6. Troche blachowkretow
7. Kilka sztuk dlugich blachowkretow (wyjasni sie po co na koncu opisu)
8. Troche zdolnosci manualnych i silnej ręki
9. Miarka lub linijka
10. Pomagier do trzymania (chociaz ja zrobilem to sam)

Ps: Opis jest raczej dla przedliftòw nie wiem jak taka dokładka moze podejsc do polifta.

cwiro2000
26-08-17, 19:50
No to tak mając chwilę wolnego dodaje opis, przyznaje nie chciało mi się rozbierać wszystkiego i robić zdjęć a potem zakładać na auto ale postaram się wszystko opisać w miarę prosto. Zresztą jak taka ciemnota manualna to zrobiła za 1 podejściem to myślę, że każdy sobie poradzi.



Przygotowanie do roboty:

Przed rozpoczęciem pracy należy naszykować sobie wszystko co niezbędne, śrubokręty, wkręty, zdemontować dokładkę itp itd. Uczulam, że mocowania z miejscami na wkręcenie wkrętu czy śruby z podkładką i nakrętką centrującą nie są duże na lipie z cupry, więc przed rozpoczęciem proponuje dobrać według uznania następujące elementy (ZAZNACZAM JESZCZE RAZ, ŻE MIEJSCA NA WKRĘCENIE WSZYSTKIEGO BĘDZIE MAŁO TRZEBA MIEĆ TO NA UWADZE!!!):

1. Podkładki
2. Nakrętki centrujące
3. Wkręty do metalu
4. Długie wkręty do metalu (wziąłem 6 żeby mieć kilka podejść wyjaśnienie w późniejszej części)
5. Śróby do podkładek
6. Miarka
7. Ostry noż
8. Czas - 2 - 3 godziny z przerwami na piwo i fajke.

Wszystko przygotowane? To startujemy z robotą!

1. Przygotowanie:

Na początek proponuje ułożyć sobie lip do dokładki (w moim przypadku zamontowałem ją do dokładki HFP. Ale jestem pewien, że do samego zderzaka jest taka sama procedura). W moim przypadku najpierw zobaczyłem jak mniej więcej będzie lip wyglądał na dokładce następnie wymierzyłem miarką i zaznaczyłem po rogach gdzie wejdą pierwsza 2 wkręty, rogi dokładki odstają tak jakby w stronę koła jakieś 0,5 cm po lewej i prawej stronie, wkręty oczywiście dajemy w zaznaczone czerwonym kółkiem miejsca.
http://i.imgur.com/up7kC82.jpg
http://i.imgur.com/ElYTkfc.jpg

2. Dalszy montaż:

Ponieważ lip jest stosunkowo elastyczny musimy najlepiej z czyjąś pomocą (chociaż ja zrobiłem to sam) układać odpowiednio lip i wkręcać przemiennie wkręty (trzeba ją w ten sposób usztywnić i wstępnie zamocować do dokładki). Na zdjęciu zaznaczyłem gdzie ja przykręciłem wkręty.

http://i.imgur.com/1xwNPmE.jpg

TERAZ UWAGA!

2 wkręty z lewej i prawej z środką zostawiamy na koniec zaraz wytłumaczę dlaczego.

3. Docinanie dopasowywanie:

Tu przydaje się ostry nóż (ja robiłem to tępym bo mi się ostrzyć nie chciało,ale łatwiej będzie ostrym :))
W zaznaczonych miejscach trzeba użyć troche wyobraźni i najlepiej na przykręconej dokładce zacząć po kolei docinać lip w zaznaczonych miejscach, uprzedzałem wcześniej aby wkręty z środka zostawić na koniec, to dlatego, że właśnie w tym momencie zobaczycie, że lip od dołu bardzo odstaje a rogi w miejscach zaznaczonych na zdjęciu poniżej przeszkadzają w dalszym montażu i ułożeniu lipa, dlatego trzeba to cholerstwo wyciąć i dopasować do sposobu montażu jaki sami wybierzemy (środek może bardziej lub mniej odstawać od dokładki jak dojdziecie do tego momentu jestem pewien, że sami zwrócicie na to uwagę).

http://i.imgur.com/3iAGHVb.jpg

Teraz tu niestety nie mam żadnej recepty trzeba to zrobić kompletnie na oko, chociaż jeżeli chodzi o te 2 środkowe mocowania ja uciąłem jakiś 1 cm i zrobiłem jakieś 0,5 mm wcięcia jeszcze za tym mocowaniem, czyli wykonałem z tyłu taki lejek. W środku te mocowania są puste gdyby nie zrobiło się w tych 2 miejscach mocowania (które wyjaśnie później) lip byłby luźny na środku i obijałby nam się o dokładkę. Jeżeli chodzi o boki nie dużo niestety pomogę, ja zrobiłem to kompletnie na wyczucie... ale myślę, że jak tylko dojdziecie do momentu kiedy już będziecie sami wiedzieli ile lip ma odstawać od dokładki to tak samo jak ja na oko wytniecie potrzebne miejsce.

4. Mocowania środkowe:

Teraz tak jak widać na tym zdjęciu:
http://i.imgur.com/9ZqicMy.jpg

Te 2 mocowania trzeba dociąć według punktu 3, tu przydają się długie blachowkręty z szeroką główką, szeroka główka idealnie zakleszczy się przy wkręcaniu wkrętów w pustą przestrzeń jaka jest w tych mocowaniach dzięki czemu po zrobieniu wstępnie otworów w dokładce, można wkręty skrócić i wkręcić aż do momentu jak środek nie będzie dobrze się trzymał, to samo z 2 mocowaniem (prymitywne ale działa, może ktoś mądrzejszy ode mnie wymyśli lepszy sposób).

5. Wykończenie

Chyba o niczym nie zapomniałem teraz zostało jedynie po kolei od lewej do prawej (lub na odwrót) zamienić blachowkręty na śróby z podkładkami i nakrętkami centrującymi (lub innymi nakrętkami z podkładką), mocowania środkowe zostają z odpowiednio dobranym długim wkrętem lub skróconym długim (jak kto woli), ja u siebie dodatkowo je zagiąłem.

Po upewnieniu się, że dokładka jest odpowiednio przymocowana, zakładamy z powrotem dokładkę HFP i cieszymy się oryginalnym pomysłem :)


Zdjęcie niestety kiepskiej jakości, i szczerze to chyba na żywo wygląda o wiele lepiej niż na zdjęciach, chociaż ja nie umiem zdjęć robić więc to też robi swoje :D
http://i.imgur.com/WotnsFc.jpg

6. PODSUMOWANIE

Robota nie jest trudna, wymaga troche dłubania. Ja nigdy w życiu czegoś takiego nie robiłem, a pomysł narodził się pod wpływem impulsu. Jednym się będzie podobało drugim nie, ale być może komuś się ten pomysł spodoba. Mam nadzieje, że w miarę jasno wszystko opisałem w razie pytań można oczywiście kontynuować wątek,.

Upzedzając pytania - przy jeździe na dystansie 200 km do celu, i prędkości 160 km/h nic nie odpadło :)

POZDRAWIAM

Lysy
26-08-17, 20:43
Moim zdaniem słabo to wygląda

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka

marwol
26-08-17, 21:14
Wygląda jak dokładka z seata przykręcona do hondy :(

cwiro2000
26-08-17, 22:17
Wygląda jak dokładka z seata przykręcona do hondy :(

Ciekawe dlaczego? :D

Rzecz gustu jednym pasuje drugim nie, chocia przyznaje ze na zdjeciu wyglada marnie na zywo zupelnie innaczej.

Tak czy inaczej, jest to jakiś krok w przód mi się po prostu znudził wygląd emek, bo wszystkie w PL wyglądają IDENTYCZNIE, i w sumie nie tylko w PL.

Tu są 2 alternatywy gdzie na identycznym patencie można wpasować do przedlifta tym samym sposobem, ja brzydko mówiąc tak jak zaznaczyłem na początku poszedłem najtańszą możliwą opcją :)

Opcja SUBARU:
http://i.imgur.com/hSOVddA.jpg

http://i.imgur.com/6jNOLcH.jpg