PDA

Zobacz pełną wersję : (Car Audio) Czego unikać żeby nic nie spalić?



luther
07-11-16, 20:26
Cześć!

We wrześniu kupiłem Civica 6gen, w którym są 2 głośniki w tylnej półce Alpine SXE-6925S podpięte pod wzmacniacz Maystar QXA 250 i radio Philips CE 133 (Biedronkowe) i do niedawna cieszyłem się jakością dźwięku, ale teraz przestało mi to wystarczać (przy dodatkowym basie na Volume 4 głośniki mocno strzelają/pierdzą). Trochę poczytałem i niektóre sprawy mi się rozjaśniają, trochę podłubałem u siebie i o dziwo wszystko działa, dostałem subwoofer (noname) i spróbowałem go podpiąć razem z głośnikami do wzmacniacza, gra to jakoś, szału nie ma. I tutaj nasuwa się moje pytanie, zanim zacznę coś dalej kombinować.

Pojęcie o elektronice mam prawie zerowe i chcę się czegoś nauczyć bez strat, a lubię sobie trochę pogrzebać :)
Czego nie wolno robić jeśli nie chcę nic spalić? Są na pewno jakieś żelazne zasady że coś z czymś nie ma prawa działać, mogę liczyć na pomoc?

delek
07-11-16, 23:02
Po pierwsze primo wywal w p***u te głośniki z półki i zainwestuj w nagłośnienie drzwi. Subwoofer musi być napędzany sygnałem basowym - wzmacniacz lub radio musi mieć filtr dolno przepustowy. Podłączając sub razem z głośnikami zasilasz go całym pasmem częstotliwości - to nie będzie grać. Pomijam parametry sprzętu ale fabryczne radio i głośniki grałyby lepiej, wystarczy wygłuszyć drzwi. Jak z elektryki jesteś noga to pracuj na odłączonym akumulatorze, nie zwieraj plusa z minusem (minus masz na całym aucie), izoluj każde połączenia i sprawdzaj polaryzację (czy w miejsce gdzie ma być plus nie podłączyłeś minusa i odwrotnie). Oba głośniki muszą mieć plusy i minusy w tych samych miejscach, żeby membrany były zsynchronizowane.

luther
08-11-16, 00:39
Po pierwsze primo wywal w p***u te głośniki z półki i zainwestuj w nagłośnienie drzwi.
Chwilowo nie mam za co kupić nowych głośników, więc stare muszą zostać, jutro wyleci subwoofer.


Oba głośniki muszą mieć plusy i minusy w tych samych miejscach, żeby membrany były zsynchronizowane.
W tych samych miejscach to znaczy?
W lewym głośniku np. po lewej + i w prawym po lewej +?

Rozumiem że zakłócenia/strzelanie i różne "niepoprawne" dźwięki są spowodowane za słabymi głośnikami? Jeśli tak to przez który parametr są złe? Mają za mało mocy, niewłaściwą wartość impedancji? (rozumiem że z tego cudów nie będzie, chcę zrozumieć dlaczego)

!markos
08-11-16, 10:00
Jeśli nie masz podstaw, to nie zrozumiesz. Nie należy podłączać głośników razem z subwooferem do takiego wzmacniacza, to na pewno.
Każdy głośnik ma opisane przyłącza, pytanie "z lewej czy z prawej" nie ma większego sensu, wystarczy przeczytać oznaczenia na konektorach.
I nie "zsynchronizowane", tylko "w fazie", można się spierać, ale tak jest poprawnie.

luther
08-11-16, 10:20
Jeśli nie masz podstaw, to nie zrozumiesz.
Właśnie jeśli ktoś mi to napisze w sposób w miarę zrozumiały to o tym czego nie zrozumiem będę mógł poczytać i będę miał jakiś punkt zaczepienia.



Każdy głośnik ma opisane przyłącza, pytanie "z lewej czy z prawej" nie ma większego sensu, wystarczy przeczytać oznaczenia na konektorach.
W takim razie mógłbyś mi powiedzieć gdzie tu (https://zapodaj.net/ef47040c172cf.jpg.html) jest + a gdzie -?

delek
08-11-16, 17:56
nie "zsynchronizowane", tylko "w fazie", można się spierać, ale tak jest poprawnie.
Spoko jestem inżynierem, poprostu chciałem napisać jak najprościej.
Jeśli głośniki Ci pierdzą to najprawdopodobniej wzmacniacz jest dla nich za słaby.
Dla uproszczenia - jeśli położysz głośniki na stole w identycznej pozycji magnesami do góry i w jedym plus jest z lewej, a minus z prawej, to drugi głośnik też musi mieć plus z lewej i minus po prawej. To czy w obu głośnikach plus jest z lewej czy z prawej nie ma znaczenia byle w obu było tak samo. Dla ułatwienia producent pewnie oznaczył konektory na głośnikach albo będą dla rozróżnienia miały różną wielkość.

!markos
09-11-16, 09:25
W takim razie mógłbyś mi powiedzieć gdzie tu jest + a gdzie -?Plus tam gdzie czerwone. W akumulatorze też. I w zasadzie wszędzie tam gdzie 12V.

Przy takim połączeniu jak widać na załączonym obrazku może jednak odpuść sobie grzebanie w czymś, co jest zasilane czymś więcej niż paluszkiem AA...

luther
09-11-16, 16:49
Plus tam gdzie czerwone. W akumulatorze też. I w zasadzie wszędzie tam gdzie 12V.

Nie widzę żeby było tam gdzieś czerwone, nie licząc kabla.


Przy takim połączeniu jak widać na załączonym obrazku może jednak odpuść sobie grzebanie w czymś, co jest zasilane czymś więcej niż paluszkiem AA...

Jeżeli nie chcesz pomóc to po co się udzielasz? Skąd wiesz że ja to tak podłączyłem? Naprawdę nie obrażę się jeśli przestaniesz się udzielać w tym temacie, dziękuję :)



Dla uproszczenia - jeśli położysz głośniki na stole w identycznej pozycji magnesami do góry i w jedym plus jest z lewej, a minus z prawej, to drugi głośnik też musi mieć plus z lewej i minus po prawej.

Więc chociaż ten problem z głowy, bo są podłączone tak samo.

!markos
10-11-16, 09:43
Nie widzę żeby było tam gdzieś czerwoneJa widzę czerwoną kropkę. Może po Twojej stronie monitora jej nie ma, nie wiem, u mnie jest i widać ją dość wyraźnie.


Jeżeli nie chcesz pomóc to po co się udzielasz?Chcę pomóc uratować Twój sprzęt przed grzebaniem przez osobę nieuprawnioną.


Więc chociaż ten problem z głowy, bo są podłączone tak samo.To na razie pół problemu, bo masz jeszcze głośniki z przodu, w fazie musi być cały komplet, czyli 4 sztuki.

luther
10-11-16, 15:07
To na razie pół problemu, bo masz jeszcze głośniki z przodu, w fazie musi być cały komplet, czyli 4 sztuki.

Nie, póki co nie mam głośników z przodu.


Ja widzę czerwoną kropkę. Może po Twojej stronie monitora jej nie ma, nie wiem, u mnie jest i widać ją dość wyraźnie.

Fakt, jest, nie wiedziałem, że to "seryjne" oznaczenie.


Chcę pomóc uratować Twój sprzęt przed grzebaniem przez osobę nieuprawnioną.

Dzięki, ale po to kupiłem Civica z pierdółkami do roboty żeby trochę w nim pogrzebać i nauczyć się co nieco :)

cichykzn
15-11-16, 12:47
Słuchaj wejdź sobie na yt i kanał miłośnicy czterech kółek - zrób to sam, facet ostatnio nagrał 4 odcinki o montażu car audio i opowiadał co nie co, więc punkt zaczepienia byś miał, a takto radze w guglu poszukać tylko nie pod hasłem car audio tylko jak usłyszysz hasło filtr górnoprzepustowy albo dolnoprzepustowy to wpisuj w gogla i czytaj, tak samo np parametry głośników, parametry wzmacniaczy itp itd i staraj się zrozumieć co, jak i dlaczego, jak nie rozumiesz czytaj do bólu na różnych stronach, car audio to zbyt obszerny temat żeby ktoś w jeden dzień ci opowiedział coś o tym żebyś miał chociaż podstawy.

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka