PDA

Zobacz pełną wersję : SWAP głowicy d15z3



ERC
25-09-16, 14:56
Witam was wszystkich gorąco. Wymieniłem sobie na dobry początek kolektory od D16Z6 i przy przekładaniu ssącego uderzyło mnie to, że głowica i tak ma dużo mniejsze otwory niż kolektor, więc w głowie mojej zrodził się pomysł wymiany jej. Mój problem wygląda tak: mając D15Z3 chciałbym założyć głowicę od D15Z8 bo z tego co już wyczytałem ma ona większe kanały dolotowe, więc spełnia moje założenia, a poza tym wystarczyłoby przełożyć samą głowicę bo oba są EKO, zostawiając całą resztę i miałbym już dosyć odczuwalny przyrost mocy (zbliżam się do 115KM z D15Z8+ nieznaczna moc z kolektorów, więc przyrost w stosunku do serii całkiem duży) przy koszcie głowicy ok. 400 zł plus wymiana wszelkich uszczelek i regulacja zaworów itd. Zastanawiam się też nad przejściem na "nieekonomiczny" ale mocniejszy VTEC np. głowica D16Y8 ale czy tutaj już musiałbym zmieniać kompa, wiązki, aparat zapłonowy, wtryski i inne rzeczy? Wydaje mi się, że jest to już dużo bardziej skomplikowana i kosztowna operacja i nie wiem czy jest sens to robić gdyż wymiana głowicy to ostatnia rzecz jaką chcę zrobić żeby zwiększyć moc, więc nie potrzebuję rozwojowego zestawu.
Większość opisów swapów na necie dotyczy starszych silników (przejście z OBD0 na OBD1, kiedy ja mam OBD2) a ogólnie mało ludzi przerabia E-VTEC, więc proszę o każdą porcję informacji.
Dużymi krokami zbliża się wymiana rozrządu więc i tak niedługo będę wszystko rozbierał tylko nie wiem na co się zdecydować.

Pozdrawiam ERC

Bonless
25-09-16, 22:31
Jak już sam zauważyłeś D15Z3 ma w głowicy sporo węższe kanały niż inne D-serie i niestety nic się z tym nie zrobi bo zmiana głowicy w tym silniku mija się z celem.
Założenie do tego bloku innej głowicy niż Z3/Z1 skutkuje znacznym spadkiem CR, a co za tym idzie spadkiem mocy. Dzieje się tak ponieważ silniki D15Z3/D15Z1 mają nieco wyższe bloki silnika, wklęsłe tłoki i głowice z mniejszą komora spalania, więc założenie głowicy z większą komorą spalania zbije stopień sprężania.
Żeby taka zmiana miała sens trzeba by założyć tłoki z korbami, które podbiją CR co w tym wypadku jest bez sensu bo musiałbyś zmienić wszystko poza blokiem i wałem.
Niestety jedyne sensowne mody tego silnika to zmiana dolotu, ssaka, całego wydechu i może strojenie.
Żeby uzyskać coś więcej to najrozsądniej jest swapować na coś bardziej rozwojowego.

ERC
26-09-16, 16:02
No cóż, w takim razie być może jednak trzeba będzie modzić dalej. Dałem za auto sporo mniej niż chciałem, więc postanowiłem sobie, że ciężko zarobione pieniądze zainwestuje w tuning, a że Hondzinka strasznie mi zaimponowała możliwością modzenia w dosyć prosty i niekosztowny sposób w porównaniu z innymi autami, że kusi mnie żeby dalej iść w temat :D po zrobieniu rozrządu dalej jest w planach remont zawieszenia, a następnie swapowanie hamulców. Mam całkowicie zdrową budę i niewielki przebieg więc szkoda się jej pozbywać. SWAP właściwie nie jest wykluczony bo dużo zabawy daje takie dłubanie przy aucie (i późniejsze jeżdżenie nim), tylko jeszcze musiałbym wiedzieć na co swapować żeby ostateczny efekt mnie nie zawiódł.
Póki co dziękuję za treściwą odpowiedź i pozdrawiam.

vtec[VIG]
26-09-16, 22:14
Jeszcze jedno rozwiązanie dla tego bloku po założeniu czapki z6 możesz pomyśleć nad softem turbo silnik będzie akurat odprężony

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka

wiesko1261
02-10-16, 08:09
Założenie do tego bloku innej głowicy niż Z3/Z1 skutkuje znacznym spadkiem CR, a co za tym idzie spadkiem mocy. Dzieje się tak ponieważ silniki D15Z3/D15Z1 mają nieco wyższe bloki silnika, .

skąd :) masz dane że bloki D15Z3/D15Z1 są wyższe ? nie chcę się czepiać , ale nie prawda :)
są takie same (oprócz oznaczeń na bloku ) d14/d15 (wysokość bloku , pasuje zamiennie wał w komplecie z korbami i tłokami )

Vajrus11
19-10-16, 23:13
skąd :) masz dane że bloki D15Z3/D15Z1 są wyższe ? nie chcę się czepiać , ale nie prawda :)
są takie same (oprócz oznaczeń na bloku ) d14/d15 (wysokość bloku , pasuje zamiennie wał w komplecie z korbami i tłokami )

No ok z3 i z1 a jaka jest różnica pomiędzy z3 i z6 ? Głowica i osprzęt wiem a tłoki/wał i cały dół jest taki sam jak w d15z6 czy inny gorszy, słabszy mocniejszy ? Bo stoję przed dylematem kupna własnie z3 za mega małe pieniądze i zastanawiam się czy po podmiance dołu z3 do z6 będzie jechać to tak samo czy będzie lipa ?

wiesko1261
21-10-16, 07:22
No ok z3 i z1 a jaka jest różnica pomiędzy z3 i z6 ? Głowica i osprzęt wiem a tłoki/wał i cały dół jest taki sam jak w d15z6 czy inny gorszy, słabszy mocniejszy ? Bo stoję przed dylematem kupna własnie z3 za mega małe pieniądze i zastanawiam się czy po podmiance dołu z3 do z6 będzie jechać to tak samo czy będzie lipa ?

główną z1/3 różnica jest tłok -denko tłoka , stopień sprężania ,wał i wykorbienie takie same ,nie wiem jak z korbami (grubość ,akurat nie miałem styczności )

jeżeli auto do normalnej jazdy to nie odczujesz różnicy :)

ERC
05-11-16, 13:00
Czyli przełożenie głowicy jednak ma sens? Bo już zastanawiałem się nad przełożeniem z powrotem starego ssącego żeby zobaczyć czy nie byłoby lepiej, a tak drążyłbym dalej temat głowicy szukają dalszych przyrostów.

kamil39
05-11-16, 23:02
Nie ma sensu zmiana glowicy, bo glowica z1/z3 ma małe komory spalania, glowica d16z6 ma komory spalania wieksze od tych z z1, wiec wkladajac glowice z6 do bloku d15z sprawiasz, ze sie powieksza pojemnosc glowicy, a tym samym stopien sprezania spada, z tego co ludzie pisali to do poziomu 7.xx:1, a więc nawet do turbo nie jest to dobra wartość.
Do d15z3 warto jedynie wlozyc kolektor z z6, plus kolektor 4-2-1 - i do tego coś ugrać przelozeniami skrzyni. Auto będzie miało +/- 110 koni i będzie palić 6 litrów.
Do jazdy codziennej na krótkiej skrzyni nie jest tragicznie.

ERC
08-11-16, 17:28
Kolektory mam już wmontowane i moim zdaniem sam ssący z z6 pogorszył sprawę, dołożenie wydechowego dało dopiero jakiś przyrost ale bez szału. Może zmotywuję się do założenia ssaka z powrotem seryjnego i zobaczę co wtedy się będzie działo, albo szlifiera w rękę i sam sobie stuninguję głowicę :P
Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam

ERC
05-12-16, 18:13
A czy jakaś klawiatura z VTEC bez E będzie pasowała do mojej głowicy? Bo mam już też, krótką skrzynię i chciałbym drążyć temat poprawiania osiągów dalej :D

wiesko1261
07-12-16, 06:44
Nie ma sensu zmiana glowicy, bo glowica z1/z3 ma małe komory spalania, glowica d16z6 ma komory spalania wieksze od tych z z1, wiec wkladajac glowice z6 do bloku d15z sprawiasz, ze sie powieksza pojemnosc glowicy, a tym samym stopien sprezania spada, z tego co ludzie pisali to do poziomu 7.xx:1, a więc nawet do turbo nie jest to dobra wartość.
Do d15z3 warto jedynie wlozyc kolektor z z6, plus kolektor 4-2-1 - i do tego coś ugrać przelozeniami skrzyni. Auto będzie miało +/- 110 koni i będzie palić 6 litrów.
Do jazdy codziennej na krótkiej skrzyni nie jest tragicznie.
po 1 - komora z1 jest taka sama jak d16z6 czyli większa
po 2 :) do turbo-softu ,im niższy stopień tym lepiej (więcej wtłaczanego powietrza i paliwa =większe przyrosty)
jak zmieniać głowicę to z lat 96lat , z d15z6/8 w4 y8 to są takie same korpusy głowic z małymi komorami spalania
grzebanie w Seri głowicy ,od d15z1/3 ,to dopiero niema sensu (przez małe komory ssące )nie pomoże zaden inny kol ssący jak ogranicza głowica

takie ma ssące w głowicy :) z3
http://jserv.pl/dtb/zdjecia/9118846b.jpg

a tak w większości w rocznikach 96-99 ta jest z d16w4http://images61.fotosik.pl/165/6f589741c7d8e030.jpg

kamil39
07-12-16, 07:37
po 1 - komora z1 jest taka sama jak d16z6 czyli większa Nie prawda. To wytłumacz, czemu wsadzajac glowice z6 na blok d15z1/3 masz stopien sprezania 7,x:1, a seryjnie masz 9,3:1 przy tym samym dole?
Zerknij sobie na kalkulatorze jaką ma pojemnosc komora http://www.zealautowerks.com/dseries.html

po 2 do turbo-softu ,im niższy stopień tym lepiej (więcej wtłaczanego powietrza i paliwa =większe przyrosty) Uwazasz ze przy soft turbo musisz az tak odprezac silnik ? Ludzie do d16 wsadzajac viatary jada grubo blok, zeby wskoczyc chociaz na stopien 8,5:1...

ERC
07-12-16, 10:39
Turbo odpada.

Wiem, ze kolektor jest bez sensu przy tej glowicy dlatego draze temat zeby cos z tym zrobic (stad nawet moj temat o portingu), fajnie ze sa glowice, ktore jednak cos pomoga.
Dziekuje i zapraszam do dalszej dyskusji.

mirasek
07-12-16, 10:46
Tutaj gość coś dłubał w starej głowicy econo i położył na bloku d16

http://www.d-series.org/forums/engine-building/103715-d15z1-d16z6-combo-rebuilt.html

W mojej opinii rozdłubywanie czegokolwiek w słupku d15z3 nie ma sensu, co wielu potwierdzi. Głowica ma wąskie kanały ssące ale to nie wszystko, są też malutkie zawory, kształt komory spalania zawirowujący mieszankę podczas pracy na 12 zaworach, mocno wklęsłe tłoki - to wszystko w zasadzie uniemożliwia istotne poprawianie osiągów, chyba że zmienisz mu wszystko po za blokiem i wałem :) które są jak w każdym innym d15, a reszta zrobiona została pod ekonomię i dobre napełnianie od niskich do średnich obrotów, na wysokich rpm wszystko jest restrykcją i tego nie przeskoczysz.

Założyłeś kolektory z d16 i dobrze, to sensowny max, możesz spróbować dopasować wejścia kanałów ssących do większego kolektora, żeby zniwelować "schodek". Inna głowica to obowiązkowo inne tłoki z korbami, napisano już dlaczego.

ERC
07-12-16, 18:08
Inna głowica to obowiązkowo inne tłoki z korbami, napisano już dlaczego.

Chyba, że byłaby to głowica z małą komorą spalania jak podał Wiesko?
A jakbym do takiej założył jeszcze inne tłoki i dłuższe korby to stopień sprężania byłby już pewnie niebezpiecznie duży :D

Niedługo i tak będę w końcu to wszystko rozbierał więc właściwie czemu nie wrzucić innych tłoków. Chciałbym wyciągnąć możliwie dużo mocy z tego silnika, a na ekono mi nie zależy bo rzadko używam :P tym bardziej, że krótsza skrzynia już czeka na montaż więc wtedy już całkiem nie będzie ekonomi. Chciałbym zamontować sobie w pełni 16 zaworowego VTECa i nie zniechęcają mnie wyzwania :P

Dzięki za linki poczytam sobie to wszystko i będę myślał co poskładać.
W dalszym ciągu proszę o wnoszące coś wypowiedzi i dziękuję za te już napisane.

mirasek
07-12-16, 18:34
Chyba, że byłaby to głowica z małą komorą spalania
Niestety nie ma innej choćby porównywalnej z d15z1/z3, każda niestandardowa obniży Ci stopień sprężania w okolice 8:1 na seryjnych tłokach.

ERC
08-12-16, 18:30
Dobrze więc, chciałbym sobie przeswapować głowicę od silnika D16Y8 + tłoki i korbowody z czegoś innego niż mam ale jeszcze nie wiem jakie. Chciałbym zapytać czy pompa wody, napinacz rozrządu oraz kopułka i palec aparatu zapłonowego, które kupiłem do swojego silnika będą kompatybilne po takim zabiegu. A także chciałbym zapytać co poza komputerem będę musiał jeszcze wymienić zakładając, że zdobędę głowicę z klawiaturą i zawór vtec?

kamil39
08-12-16, 18:52
Z tego co kojarze to musialbys wsadzic wał, korby z d15b2 np. Do tego przy okazji moglbys wsadzic doprezajace tloki z d13b2 + glowica d16z6, Aparat z d15z3 pasuje do glowicy d16z6.
Na d16y8 sie nie znam, ale glowica d16z6 ladnie pod wiazku d15z3 podejdzie. Zmieniasz tylko kompa na takiego z obsluga vtec.
Tylko w takiej sytuacji z d15z3 zostaje tylko oznaczenie bloku.

ERC
08-12-16, 19:56
Podobno wału nie muszę ruszać ale różne są opinie, tłoki i korby będą inne tylko muszę ogarnąć jakie, blok wiadomo zostaje, a głowicę wolałbym D16Y8 bo jakoś od razu wpadła mi w oko, ma mniejszą komorę niż Z6 i chyba jest ciut nowsza więc możliwe, że będzie miała mniej najechane, a D16Z6 kojarzy mi się z silnikiem, który nie miał lekko i większe ryzyko zapałowanej części :P Ale decyzja jeszcze nie zapadła więc wszystko jeszcze może się zmienić.

Pierwotny plan zakładał, że do końca roku fura będzie złożona na gotowo, a teraz chciałbym do końca roku skompletować części :D