Zobacz pełną wersję : Szarpanie przy redukcji biegu - proszę o pomoc
Witam,
Niedawno kupiłem hondę civic VII 1.4 z 2004r. Zauważyłem, że podczas redukcji biegu - nawet przy niezbyt wysokich obrotach czuć dość mocne szarpnięcie. Znacznie pomaga spokojne i umiejętne odpuszczenie sprzęgła - wtedy szarpnięcie jest prawie nieodczuwalne. Kupując samochód zwracałem uwagę na stan skrzyni biegów - nie słuchać szumów na luzie i podczas przyśpieszania, a także nie ma zgrzytów w trakcie zmiany biegów.
W tej sytuacji powinienem upatrywać powodów takiego szarpnięcia w kondycji sprzęgła (125.000km przebiegu) czy może poduszkach skrzyni biegów albo silnika (silnik na luzie pracuje cicho i spokojnie)?
Proszę o Wasze rady, ponieważ na forum nie znalazłem niczego, co mogłoby rozwiązać moje problemy.
U mnie jest podobny problem, mianowicie jak mam wrzuconą jedynkę i troszkę wyższe obroty to wciśnięcie sprzęgła powoduje szarpnięcie tak jakby się sprzęgło spiekało... Chętnie się dowiem co to może być.
Obstawiałbym którąś z poduszek silnika.
W sumie nie wyglądają najlepiej, da się je jakoś regenerować? Czy od razu kupić nową?
mozna jak najbardziej regenerowac :) sam tak zrobilem z jedna z nich i nie bylo potem zadnego problemu :) Nowa poduszka (znam cene jedynie tej od skrzyni, czyli przy pasie przednim) to koszt 300 zl (Febest). Ori jesli dobrze pamietam gruuuuuubo było :) Regeneracja mnie kosztowała 80 zł po znajomosci. Normalnie to wydatek byłby rzedu 120 zł w Wawie.
Dzięki za odpowiedź, będę też badał temat ori poduszek, chyba, że się okażą droższe niż swap K20...
Sprzęgło szarpie
1. Uszkodzone łożyska silnika, skrzyni biegów - sprawdzić, jak trzeba to wymienić
2. Luźne zawieszenie skrzyni biegów - dokręcić śruby mocujące
3. Tarcza dociskowa wywiera nie równy nacisk - wymienić
4. Zamontowana niewłaściwa tarcza sprzęgłowa - wymienić
5. Wałek sprzęgłowy nie jest współosiowy z wałem korbowym - sprawdzić powierzchnie
centrujące silnika, skrzyni biegów
6. Łożysko wyciskowe działa jednostronnie - sprawdzić łożysko
Sprzęgło nie rozłącza prawidłowo
1. Zabrudzone okładziny - wymienić tarczę sprzęgła
2. Tarcza sprzęgła zatarta na wałku sprzęgłowym, wielowpust bez smaru lub zatarty
- wielowpust oczyścić, usunąć zadziory i nasmarować
3. Tarcza sprzęgła ma bicie boczne - sprawdzić tarczę, jak trzeba wymienić
4. Nie szczelna pompa sprzęgła - sprawdzić czy przy wciśniętym pedale sprzęgła
przybywa płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym. Jeżeli trzeba odpowietrzyć
układ. Jeżeli trzeba wymienić pompę.
5.Uszkodzone łożysko wyciskowe - sprawdzić, jak trzeba wymienić
6. Powietrze w układzie sterowania - odpowietrzyć układ
7. Uszkodzone łożysko wałka sprzęgłowego w wale korbowym - wymienić
8. Wygięta tarcza sprzęgłowa, pęknięta okładzina - wymienić tarczę
EDIT.
Tarcza sprzęgłowa (grubość) 8.3 - 9.0 mm Limit 5.7 mm
Smar - Super High Temp Urea Grease UM264 (P/N 41211-PY5-305)
bunkerites
18-02-16, 18:45
Jak gwałtownie puszczasz sprzęgło to rzecz normalna ze ci szarpie.
To właśnie nie jest kwestia gwałtownego puszczania. Przy normalnym puszczaniu i redukcji zawsze szarpnie. Muszę odpuszczać sprzęgło bardzo delikatnie i niestety powoli, aby zmiana biegu była płynna. Oczywiście autem przejechałem 500km, więc wierzę, że z biegiem czasu powinno być lepiej. Pytam, bo chciałbym określić skalę problemu i ewentualnie zaplanować przyszłą naprawę.
Zakładamy, że warunki pracy mechanizmów skrzyni są "idealne".
Jeżeli ogólnie mówiąc elementy sprzęgła są poprawnie złożone/zamontowane, to śmiem twierdzić,
i jestem pewny tego co mówię, zmieniając biegi nie czuć przejść po miedzy nimi
(czyli niższe na wyższe i na odwrót). Jest masa mitów na forach i ogólnie w sieci
celowo tworzona, rozprowadzana w śród ludzi którzy mają znikomą wiedzę.
A jak setka mówi to samo to większość przyjmuje, że tak jest. A jest tak, że
gdzie jeden zna prawdę tam reszta jest w błędzie.
i goon - o czym Ty piszesz? Idealna skrzynia i sprzęgło to nie jedyny element pod maską, który odpowiada za prawidłową pracę i działanie całego auta, Możesz wymienić cały napęd za 20 tysięcy PLN, a i tak może się okazać, że wystarczyło wymienić jedną poduszkę silnika za 300... :rolleyes:
Mam wrażenie, że zrobiłeś kopiuj wklej z jakiejś gazetki motoryzacyjnej czytając Twoje posty...
Temat dotyczy szarpnięć podczas zmiany biegów/operowania sprzęgłem.
Podałem od razu możliwie jak najwięcej przyczyn występowania takiego
zjawiska wraz z wspomnianą przez Ciebie poduszką silnika/skrzyni
(jest to opisane jako zawieszenie skrzyni). Zakładam, że do pozostałej
mechaniki auta nie można się doczepić tzn. wszystko jest w porządku.
Właściciel na pewno zacznie diagnozę od sprawdzenia poduszek :)
Z polowe z tej listy bym weliminowal. Od tylu jadac- 1 tarcza sprzegla chyba najczesciej sie psuje jak szwankuje sprzeglo wiec moze byc winna. Moim zdaniem nie bedzie to- 2 uszkodzone lozysko walka sprzeglowego na wale korbowym,3 powietrze w ukladzie sterowania, 4 zluzyte lozysko na docisku, ono raczej szumi przy wcisnietym sprzegle, raczej nie daje objawow o jakich mowa w temacie,5 pompa sprzegla raczej tez nic do tego niema. 6 Kolejny punkt mowi o tarczy sprzegla powtarza sie. 7 zatarta tarcza na walku czy brak smaru, w takiej sytuacji sprzeglo chodzilo by ciasno a o tym mowy niema, wiec tez raczej bym odrzucil. 8 zabrudzone okladziny czyli znow mowa o tarczy ktorej wykluczyc nie mozna, jesli byla by zabrudzona raczej juz by sie oczyscila, auto zrobilo 500km, pytanie tez dlaczego miala by sie zabrudzic a w tym celu sprobowal bym sie zorintowac czy cos bylo robione ze skrzynia, czy byla wyciagana. Kolejne punkty jadac do gory sugeruja to samo pytanie. 9 o lozysku dociskowym juz bylo. 10 nie wspol osiowy walek sprzegla z walem korbowym jest mozliwy ale jesli ktos wyciagal skrzynie i zle ja zalozyl, jesli byla wyciagana trzeba by obejrzec styk skrzyni z silnikiem. 11 zle zalozona tarcza watpie zeby przejechala az tyle km, no i objawy byly by raczej inne. 12 tarcza dociskowa czyli docisk rowniez jak i sam dysk moze byc przyczyna szarpania. 13 watpie zeby ktos nie dokrecil poduszek nawet jesli cos tam grzebal, ale zerwana poduszka jest moim zdaniem bardzo prawdopodobna przyczyna. W ostatnim punkcie (czyli pierwszym) jest mowa o lozyskach silnika, niewiem o jakich lozyskach mowa. O zuzytych lozyskach skrzyni nie bede sie wypowiadal, ale to ich zuzycie raczej nie powoduje szrpania. Mi sie tez wydaje ze u mnie jest nie wielkie szarpniecie przy zmianie biegow (do gory i w dol) sprawdzalem poduszki i wydaja sie byc ok. Patrzylem nawet z kanalu na ich zachowanie a ktos w aucie szarpal ruszajac gwaltownie w przod i w tyl, najbarrdziej miekkie wydaja sie byc przednie tuleje sanek, jak by juz wygniecione, byc moze to jest przyczyna ale rozerwan nie zauwazylem, czy tym bardziej stukow metalicznych. Pojezdze jeszcze az objaw bedzie wiekszy, chyba ze tu na forum ktos to rozwiaze, chetnie bede sie przygladal:)
Jak zauważyłeś część objawów jest powielona. Pytasz o jakim łożysku silnika piszę. A ja pytam
w co wchodzi wałek? Być może nie jasno to jest opisane i sąd pytanie. Informacje przeze mnie
podane nie są wy-googlowane.
Pompa sprzęgła ma wpływ na szarpanie. U mnie taki objaw był. Wystarczyło, że tłoczek pompy
był "uszkodzony" i już były problemy z rozprzęganiem.
Kolega zakładający temat na pewno sprawdzi w pierwszej kolejności te elementy,
które nie będą wymagały wymontowania skrzyni biegów.
Pozdrawiam
Wymieniles w ktoryms punkcie uszkodzone lozysko walka sprzeglowego na wale korbowym, wiec myslalem ze to na poczatku to masz na mysli jakies jeszcze inne lozysko silnika i zastanawialem sie jakie:) przy uszkodzonym tloczku w pompie miales problem z wysprzegleniem ale samo szarpanie nie sadze by bylo od tego, po wcisnieciu sprzegla pewnie nie pogles prawidlowo wbic biegu, lub go wyjac, autor o tym nie wspomina tylko chodzi o samo szarpniecie przy redukcji, jak wspomina jesli zrobi to delikatnie, szarpniecia niema. No reki sobie uciac nie dam:) ale moim zdaniem to nie wina pompy. Poprzednie auto "ufo" mialo tez malo elastyczne przejscia po zmianie biegow czy redukcji, moze to tak ma byc... Hanki niby sa troche usportowione:) jednak tu kolega mowi o dosc mocnym szarpnieciu. Ja bym skrzyni narazie nie wyjmowal, to wyglada na tuleje elastycznogumowe sań albo jakas poducha ale sam jestem ciekaw przyczyny
OK. Zobaczymy co było przyczyną jak właściciel upora się z problemem. Mam nadzieje, że się odezwie
i napisze co było nie tak.
Pozdrawiam
Dzięki za wszystkie opinie. Auto trafi na warsztat, ale dopiero za 2-3 tygodnie ze względu na wyjazd służbowy i planowane niewielkie przebiegi. Jeśli uda ustalić się przyczynę na pewno poinformuję na forum :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.