PDA

Zobacz pełną wersję : kolektory wydechowe w d - serii - PORÓWNANIE



hokej
12-10-15, 23:01
Witam,

w zeszłym roku pisałem pracę inżynierską , a że jestem od kilkunastu lat użytkownikiem hondy to i praca była tematyczna. Na tapetę wziąłem sobie układy wydechowe, a dokładnie porównanie kolektorów wydechowych. Porównanie dotyczy 4 kolektorów z silników: d14 (6gen), d15b7, kolektora z EBAY'a oraz kolektora który sam sobie wymyśliłem i wykonałem na potrzeby pracy inżynierskiej.

Ze względu na to ze 3 kolektory są nam dobrze znane opiszę krótko zrobiony przeze mnie: model to 4-2-1 ( z tym, że kanały 2 są bardzo krótkie - służyły tylko do przejścia z 4 w 1) więc bardziej jest 4 - 1. Średnica kanałów to 1,5 cala i po przejściu w 1 - 2 cale. Materiał to zwykła stal ( budżet nie pozwalał na wykonanie z kwasu).

Teraz hamowania i warunki: wszystkie pomiary były robione w ten sam dzień: od 14:30 do 18:00. Silnik d16z6 zamontowany w crx. Wyniki wyszły słabe ale ze względu na to że silnik trochę " chorował" w tamtym okresie. Ale porównanie kolektorów da się zauważyć.

Pomysł powstał ze względu na to, że zachwalamy i widzimy zmiany po zmianie kolektora i że " lepiej idzie". Jeżdżąc hondami też mam takie uczucie i pewnie tak jest.

Kończąc ten męczący wstęp napiszę jeszcze, że punktem wyjścia jest układ: kolektor EBAY + przelot na 2 cale na środkowym też 2 cale.

WYNIKI:

Ze względu na to, że na kolektorze mojej produkcji wyszedł największy wynik maksymalny przedstawię porównanie do mojego kolektora.


Mój kolektor ---- d14

http://images67.fotosik.pl/1253/e0b9f1a8302ccca2.gif (http://www.fotosik.pl/zdjecie/e0b9f1a8302ccca2)


Mój kolektor ---- d15b7

http://images70.fotosik.pl/1250/8d7d412e35b8c09f.jpg (http://www.fotosik.pl/zdjecie/8d7d412e35b8c09f)

Mój kolektor ---- EBAY

http://images69.fotosik.pl/1252/e5d70940b2b76425.jpg (http://www.fotosik.pl/zdjecie/e5d70940b2b76425)

Jak widać na wynikach różnice nie są duże ale są, o wnioskach możemy podyskutować razem.

Niestety nie było czasu na robienie porównań z większą ilością kolektorów bo Wojtrek i tak dostał szału gdy u niego w warsztacie ciągle odkręcałem i przykręcałem kolektory ale i tak BARDZO MU dziękuję za pomoc w realizacji mojej pracy.


Pozdro i miłego czytania :)

Fawor
13-10-15, 11:22
Fajne - kolejna praca naukowa robiona u Wojtka :)

Kolektor projektowany wg jakiś wzorów? Masz może nałożenie kolektora B7 do chinola? Bo wyglada na to, jakby nie dawał żadnych przyrostów :D

grafix
13-10-15, 15:46
A mógłbyś zrobić porównanie na zdrowym silniku?
Nie mogę patrzeć na ten dołek przy 2400 :)

Z testu wynika że kolektor z D14 jest spoko.

kamilgt
13-10-15, 18:02
Czemu niby silnik słaby jak na słabym kolektorze wydechowym generuje lepszą moc niż seria ?

Fawor
13-10-15, 18:37
pytanie tylko czy ten kolektor faktycznie jest słaby, skoro porównanie z chińczykiem pokazuje przyrost 1KM i 3Nm w peaku :) Chyba, że silnik był na tyle cherlawy (własciwie to co mu faktycznie dolegało? Bo ta dolina mega dziwna :D ), że nie byl w stanie w ogole wygenerować więcej spalin żeby zatkać teoretycznie restrykcyjny kolektor z D14...choć przedział 15X Nm raczej nei świadczy o jakims mega niedomaganiu pod względem spręzania czy spalania. Góra mogłaby ciągnąć ciut dłużej to i KM by się pojawiły.

Robiles prace na Polibudzie Poznańskiej? Jeśli tak to u kogo? :)

jerzynew
13-10-15, 22:03
z chińczykiem pokazuje przyrost 1KM i 3Nm w peaku
to dowód że w tym motorku ebay to przerost formy nad treścią

grafix
13-10-15, 22:22
Bzdura.

Wysłane z mojego GT-I9305 przy użyciu Tapatalka

hokej
13-10-15, 23:22
niestety na chwilę obecną nie da się wykonać ponownych pomiarów :(

- nie mam porównania b7 i chinola

- co dolegało silnikowi: po zrobieniu 2 rajdów od czasu hamowania coś zastukało ( nie wiadomo czy już mu coś dolegało czy umarło dopiero po rajdach ?) po rozkręceniu okazało się ze jest lekko przegrzany i co nieco się posypało ale teraz po zrobieniu remontu w tym wymianie dolu na nowy jak się poruszam reksem odczucia są inne mam wrażenie że nie ma już tej dziury na dole ale to możemy być pewni po ponownym hamowaniu, pewnie zostanie to sprawdzone wtedy będzie pewność ale na razie można tylko gdybać ... czas pokaże

- nie zmienia to jednak faktu ze pomiary były robione w tym samym czasie i w tych samych warunkach i teraz można podyskutować czy kondycja silnika bardziej miał wpływ na zaniżenie wyniku chinczyka czy podwyższeniu wyników kolektora z d14 i d15 ...

AdiWNC
13-10-15, 23:32
*****isty temat - ja właśnie jestem w trakcie pisania pracy dot. zmiennych długości układów dolotowych (biorę na warsztat replikę Skunk2 vs OEM *kolektory ssące* + CAI vs SRI *reszta układu* - miałem dowalić setupy z przepustnicami z B16A2 i B18C6 ale nie zdążyłem załatwić jej z siakiejś integry) - zobaczymy co z tego wyjdzie ;)

motoboy
14-10-15, 00:19
Super! Miło przeczytać coś takiego! Oby więcej się nam trafiało na forum tak opracowanych tematów :) Fajna konkretna praca inzynierska a nie jak to dziś potrafią odwalić: pierdu pierdu o ACC i w część badawcza "wrażenia z jazdy studenta w BMW serii 7". Konkretnie i na temat. Chętnie przeczytałbym całą pracę :) O czym dokładnie pisałeś jeszcze w pracy jeśli można wiedzieć? zapewne Mechanika "płynów"? robiłeś oblicznia? Pozdrawiam ;)

Michał102
14-10-15, 10:19
W moim silniku też chyba różnice będą małe.
Początkowo miałem kolektor po D14, a potem zamieniłem na chinola i dupa nie wyczuła absolutnie żadnej różnicy.
Jedyne co się zmieniło, to dźwięk na bardziej metaliczny (chinol tak nie tłumi jak OEM).

Fawor
14-10-15, 11:59
- nie zmienia to jednak faktu ze pomiary były robione w tym samym czasie i w tych samych warunkach i teraz można podyskutować czy kondycja silnika bardziej miał wpływ na zaniżenie wyniku chinczyka czy podwyższeniu wyników kolektora z d14 i d15 ...
nie wiem czy jest sens dyskutowac, ja rzuciłem tylko taką luźną dygresję - szukanie prawidłowej odpowiedzi to chyba wróżenie z fusów :)



*****isty temat - ja właśnie jestem w trakcie pisania pracy dot. zmiennych długości układów dolotowych (biorę na warsztat replikę Skunk2 vs OEM *kolektory ssące* + CAI vs SRI *reszta układu* - miałem dowalić setupy z przepustnicami z B16A2 i B18C6 ale nie zdążyłem załatwić jej z siakiejś integry) - zobaczymy co z tego wyjdzie
kiedy robisz ta pracę i gdzie będziesz hamował?

AdiWNC
14-10-15, 14:09
kiedy robisz ta pracę i gdzie będziesz hamował?

Hamuje na swojej uczelni dzięki uprzejmości jednego z Doktorów, jestem w połowie pracy - pierwszy pomiar na replice Skunka2 i CAIu pokazał 173 hp - wykres bd jak zrzuce dane do excela ;)