Zobacz pełną wersję : DualCarb VTEC mini-me
No i stało sie. Po kilku miesiącach śmigania na Dual carbie w silniku d13b2 nadszedł czas na jakieś małe zmiany.
Pozwolę sobie na to że odbiegnę troszkę od schematu i ta mała zmiana( jak już pewnie się domyślacie) nie będzie nawet w najmniejszym stopniu dotyczyła wtrysku.
Podjąłem już decyzję i planuję zrobić małego frankesteina , a mianowicie zamontować głowicę z silnika d16z6/y8 do silnika który będzie zasilany w/w gaźniczkami.
Jestem na etapie zbierania informacji, z początku miałem wątpliwości , czy coś takiego jest w ogóle możliwe. Po rozmowie z tuzinem mechaników przeszukania internetu od a do z pod tym kątem doszedłem do wniosku że ma to szanse fajnie działać i dawać frajdę z jazdy. Jednak w Polsce nie spotkałem się z takim przypadkiem więc musiałem się posiłkować forami z UK.
Na jednym brytyjskim forum znalazłem temat gdzie krok po kroku zostało opisane HOW TO, jednak z angielskim u mnie trochę kiepsko mimo 67% z matury :P
http://www.4guk.co.uk/viewtopic.php?t=17211
Może ktoś z was zna dobrze angielski i przekaże te informacje tutaj w tym temacie.
Ogólnie liczę również na Waszą pomoc i porady.
Może wyrobie się do zlotu:D
nom, jedna porada - daj se spokój ;) nie jesteś pierwszym z aspiracjami na carb+vtec
Nie dam :) wlaśnie taka jest mentalość najlepiej montować oklepane rzeczy bo najbezpieczniej:) Jeśli nie jestem pierwszy to podrzuć linki do takich nieudanych projektow.
Btw temat nie dotyczy czy warto czy sie oplaca itd...
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
Yotomeczek86
03-02-15, 12:27
Załóż sobie ITB
nie ma takich tematów, bo każdy odpuszcza na etapie zagłębienia się w sens i logike takiego projektu
podpowiedź: jak gaźnikiem rozwiążesz nagłą zmianę zapotrzebowania na paliwo?
krzysiek50
03-02-15, 21:07
koszty beda duzo mniejsze niz przy "tradycyjnym" minime, bo potrzebujesz tylko glowice, pompe paliwa i jakis kontroler, reszta zostaje twoja (pomijam pasek i uszczelke). jednak moim zdaniem jest to przerost formy nad trescia, bo taki dual carb, daje duzo mniejsze mozliwosci strojenia niz standardowy komp, wiec podejrzewam, ze spalanie bedzie wieksze a moc mniejsza.
jesli sie zdecydujesz ostatecznie, to moge ci z grubsza przetlumaczyc ten temat w wolnej chwili ;)
Bardzo bym prosił o przetłumaczenie tego posta z tamtego forum, bardzo mi to ułatwi sprawę.
Wiadomym jest że wtrysk będzie zawsze lepszy pod każdym względem od gaźników. Ale Vtec'a na wtrysku ma każdy, a na gaźnikach? Auto mi nie służy do upalania, nie zależy mi na kosmicznych osiągach (jednak śmiem twierdzić ze przy takim setupie wcale nie będą małe jak na 1.3), nie poruszam się również nim codziennie, od tego mam drugie auto. Sądzę że śmiało mogę sobie pozwolić na taki eksperyment i na własnej skórze się przekonać czy było warto.
P.S Niech ludzie mi nie piszą że się nie da bo gaźnik, bo nie wystroi, bo wtrysk lepszy.
Tak na szybko, bo w pracy :)
Dual Carb VTEC Mini-Me – Jak to zrobic?
Opisze tutaj jak zrobic Dual Carb VTEC Mini-me na OEM gaznikach.
Nie jest to drogi mod a moze miec potencjal na najlepsze osiagi za kase zainwestowana.
Co osiagamy tym modem w skrocie?
Skladamy do kupy glowice z VTEC na bloku bez VTEC-a z gaznikami z silnika D14A1 (glowice VTEC maja takze lepszy przeplyw powietrza z dodaniem mocy VTEC-a) dla dodatkowej prostoty!
Dlaczego? Bo gazniki sa fajne! Ale rowniez dlatego ze bedziesz mogl sie smiac ze stu osob smiejacych sie ze VTEC nie moze dzialac z gaznikami i potrzebuje innego kompa. Ale co oni wiedza? Jest rowniez modyfikacja latwa do utrzymania, a bez potrzeby sterowania komputerem nie bedziesz mial zmartwien o wydawanie dodatkowej kasy na hamownie!
…pominalem fragment wyjasniajacy jak dziala VTEC, bo to kazdy powinien wiedziec…
Wiec, do roboty!
Potrzebujesz:
Glowice z VTEC-iem
Uszelke pod glowice
Pasek rozrzadu
Regulowane kolko rozrzadu
Elektroniczna pompe paliwa
Sterownik VTEC
Wyjanienie…
1. Glowica VTEC
Szczegolnie D16Z6 jest najlatwiejsza do znalezienia i mozesz ja kupic dosc tanio!
Zalecalbym wymiane uszczelek zaworow przy popelnieniu tej modyfikacji.
2. Uszczelka pod glowice
Musi byc pod glowice jaka zakladamy na silniku, ale mozesz zalozyc ciensza OEM z silnikow takich jak D16Y7 albo D16Y8 poniewaz sa to najciensze uszczelki OEM Honda. Chyba ze planujesz kupic uszczelke Cometic lub podobne – dosc drogie.
3. Pasek rozrzadu
Glowica z systemem VTEC jest wyzsza niz ta bez niego dlatego pasek z D14A1 bedzie za krotki zeby go zastosowac. Mozna to zrobic ale pasek bedzie nadmiernie napiety skracajac jego zycie! Doasuj wiec pasek do glowicy i kup nowy!
4. Regulowane kolko rozrzadu
Kiedy zlozysz silnik do kupy, z wieksza wysokoscia glowicy okaze sie ze blok i glowica nie sa w TDC tak jak byc powinny. Glowica bedzie pare zabkow poza spodziewanym miejscem wiec tutaj bedziesz mogl wyregulowac wszystko zeby dobrze dzialalo.
5. Eletroniczna pompa paliwa.
Silniki z gaznikami jak np D14A1 maja pompe paliwa spasowana z walkami rozrzadu. Silniki VTEC maja wtryski paliwa I przez to zazwyczaj maja pompe paliwa zamontowana w baku.
W tym przypadku bedziesz potrzebowal elektroniczna pompe paliwa zeby je dostarczyc do silnika. Potrzebna bedzie pompa liniowa (IN – LINE - nie bylem pewien jak to po polsku przetlumaczyc prawidlowo), majaca cisnienie maksymalne 5PSI. Pompa Facet-Posi_flo jest do tego idealna! Musisz natomiast wziasc pod uwage ze taka pompa jest dosc halasliwa.
6. Sterownik VTEC.
Najprostszym sposobem jest przelacznik na 12V ale polecam Buddy Club V-Con! Dlaczego? Jest aktywowani obrotami, regulowany, prosty do zainstalowania i tani!
Inne graty ktore nie sa konieczne ale zalecam ich uzycie…
FPR – czyli regulator cisnienia paliwa, pompa liniowa pulsuje dawki paliwa zeby to w prosty sposob wyjasnic, co moze spodowac klopoty z wolnymi obrotami, zwlekaniem z przyspieszeniem i przelewaniem paliwa, co moze spowodowac problem ze spalaniem i osiagami. Tani regulator wystarczy!
Nowy napinacz i pompa wody – silnik I tak w czesciach wiec czemu nie? Zaoszczedzisz sobie klopotow na przyszlosc.
Naklejki VTEC – bo te naklejki dodaja 5HP!
Teraz jak to zrobic! Dosc proste jesli kiedykolwiek zmieniales uszczelke pod glowica. Zdjemij wszystkie paski i napinacze zdejmij glowice etc.
Kiedy zdejmiesz glowice zauwazysz maly kanal olejowy pomiedzy cylindrem numer 2 oraz 3 po stronie kolektora dolotowego – to trzeba USUNAC! To jest konieczne! Dlaczego? Dlatego ze glowica VTEC ma ten kanal wewnetrznie w sobie i zachowanie oby kanalow skonczyloby sie wysuszeniem glowicy z oleju. PAMIETAJ O USUNIECIU TEGO KANALU! (jak na zdjeciu numer 1)
Teraz po prostu zloz silnik do kupy. Mozliwe ze bedziesz musial usunac kilka szpilek zeby moc zamontowac gazniki. Dodatkowo zamontuj nowy napinacz i pompe wody jesli zdecydowales sie wymienic te czesci.
Pamietaj zeby zamontowac regulowane kolko rozrzadu I ustawic wszystko wedlug OEM specyfikacji (wiekszosc D serii jest taka sama). Kiedy juz skonczysz – powinienes spoznic zaplon o 4 stopnie (zdjecie numer 2).
Pora na aparat zaplonowy. Ten z D14A1 nie podejdzie do glowicy D16Z6 plug&play. Bedziesz musial poszerzyc otwory na aparacie poniewaz zmieniles ustawienie zaplonu. Sprawdz z diagramem (tutaj jako przyklad) jak to zrobic! (zdjecie 3 i 4).
Nastepnie kebelkologia VTEC-a. Ja zdecydowalem sie na Buddy Club V-con, tani i prosty do zainstalowania!
Wygalada na to, ze kabel od VTEC-a ma tylko jeden kabel 12V syngalowe, masa jest dostarczana przez zlacze masowe silnika.(zdjecie 5, 6 i 7).
Co do obwodu paliwa – wiekszosc elektronicznych, liniowych pomp paliwa ma diagram objasniajacy gdzie ja podlaczyc. (Pominiety kawalek o pompie polecanej przez oryginalnego autora tekstu). Wszelkie wskazniki cienienia paliwa I regulatory najlepiej jest zainstalowac pod maska dla prostszej regulacji (zdjecie 8).
Przy montazu linki od gazubedzie ona ocierala o pokrywe zaworow ae ja jezdzilem tak jakis czas bez zadnego problem. Ewentualnie postanowilem poprowadzic ja inna droga (zdjecie 9, 10).
Rezultat koncowy? (zdjecie 11)
http://www.youtube.com/watch?v=NtFVZN_SM38
Tylko dla twojej informacji! Silnik na zdjeciach uzyty do udokumentowania tej modyfikacji to blok D15B z glowica od D16Z6. Pozniej zmienilem silnik na kompletne D16Z6 ale ten opis moze byc uzyty jako punkt referencyjny!
Dodatkowa rzecz do dodania to to, ze ludzie wydaja sie byc niepewni co do tego jak gazniki pracuja i ze moga przytlumic przejscie na VTEC. OEM gazniki BARDZO przelewaja dawke paliwa i sa limitowane do maksimum ilosci paliwa i powietrza jakie jest w stanie przeplynac przez glowny zawor, zawor iglowy (prawdopodobnie niepoprawnie przetlumaczone) i cienienie sprezynki (udalo mi sie osiagnac martwe, plaskie 12.0 AFR przy WOT – idealnie 13.8 dla maksymalnej mocy).
Gazniki pracuja na zasadzie zapotrzebowanie na zapotrzebowanie, czyli kiedy silnik domaga sie wiecej paliwa i powietrza – gazniki to dostarcza – mozna przez to powdziec ze sa samoregulacyjne dla paliwa (pobodnie jak sonda lambda wysylajaca silnikowi informacje o zapotrzebowaniu na paliwo czy powietrze), ale jak powyzej sa limitowane co do osiagow (lub jak dla OEM setupu przelewanie paliwa).
Dziekuje bardzo naDiel. Na dniach wybieram sie do goscia który wychowal sie na gaznikach i lubi takie eksperymenty. Będzie mial pole do popisu:) Ale to temat na wiosnę. Teraz trzeba ogarnąć wszystkie części:)
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
Tutaj w Anglii był projekt b16a2 na gaźnika i zapierniczalo to jak diabli. Ale również strasznie przelewa paliwa i w pewnym momencie skończyło się pożarem.
Życzę Ci powodzenia w projekcie i żeby Ci honda nie spłonęła :)
nikt nie mówi że się nie da, tylko że to bez sensu ;) przy okazji myślisz że wyjdzie taniej niż wtrysk
na torze poznań jeździła formuła z b16 na gaźnikach (wymóg regulaminowy), ale z tego co się dowiedziałem to tam krzywki były zapięte na vtecu na stałe
nie zapomnij założyć tematu i szczegółowo opisywać postępów
A gdyby wykorzystać gaźniki z cbr'ki? Ważne jest dokładne zgranie mieszkanki. Gość pisze, że ma 12 na WOT, mnie sie wydaje ze troszke za duzo.
d14 + vtec + gaźniki cbr
krotko po poskładaniu wywaliło pół silnika, przyczyna nieznana, temat umarł
http://www.honda.gda.pl/smf/index.php?action=printpage;topic=43790.0
Soldi wklej temat z tamtego forum tutaj bo trzeba sie rejestrować
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
skrócona wersja z datami ;)
Sierpień 26, 2012, 12:37:03
SILNIK:
- kompletny remont, szlify, nowe panewki i pierścienie, uszczelniacze, uszczelki, sprzęgła, rozrządy itp itd
- głowica od d16z6 po totalnym portingu, polerowane zawory, planowana o około 0,5mm, metalowa uszczelka
- wałek GMS stage 1
- lekkie koło zamachowe od pepes'a
- chłodnica oleju
- elektryczna pompa paliwa z racji wymiany głowicy, reduktor ciśnienia paliwa, przewody w oplocie
UKLAD DOLOTOWY:
- narazie seryjne gażniki od d14a1,
plany: docelowo po dotarciu będzie ITB z cbr'ki 900 fireblade z trąbkami + power rura ze stożkiem
UKLAD WYDECHOWY:
- Kolektor d16a9
- środkowy przelotowy AWG
- końcowy przelotowy mała puszka wm
- całość zrobiona na 2"
ELEKTRONIKA:
- panel kontrolny z włącznikami
- intercom
- elektroniczyny przekaźnik pompy paliwa made in home :mrgreen:
- wskaźniki typu woltomierz, ciśnienie i temperatura oleju
plany: shift light, sterownik vteca, procedura startowa oraz odcinka. Wszystko niezależnie ustawiane w zależności od żądanego progu zadziałania
Wrzesień 22, 2012, 19:12:29
http://imagizer.imageshack.us/a/img641/9120/itbm.jpg
Zbiera się dobrze, rzekłbym że nawet bardzo, co prawda nie przejechałem dużo na tych gażnikach bo tylko rundkę po okolicy ale wrażenia pozytywne. Nie mniej jednak myślę że regulacja tegoż ustrojstwa będzie wskazana. A jak Vteca odpalę to będzie ogień
Wrzesień 24, 2012, 20:53:38
http://imageshack.us/a/img20/6334/wieca.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/2140/74653997.jpg
Czy to przypadkiem nie skutek wypukłych tłoków, cienkiej uszczelki i splanowanej głowy? :)
Za duży przyrost mocy? Może trzeba by wsadzić zakuty dół...mógł się tłok posypać albo i zawory - ciekawe to..
No niezle gosc wtopil, ale co to ma wspólnego z dualem od d14a1?. Silnik rozwalil na 4 gaznikach.
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
4 gaźniki nie dały nagle +100KM żeby silnik "rozwalić". Ja tu widzę jakiś błąd w sztuce ;)
Jak by nie patrząc w/w przypadek nie ma nic, (no może trochę) wspólnego z modyfikacją ktorą ja chce przeprowadzić. Tam gościu już grubo modził w silniku ja tylko chce głowice zmienić. Po za tym chciałbym jeszcze raz nadmienić że ja tym autem nie bede upalał na torze itp.
naDiel dlaczego ma mi niby honda spłonąć? Co takiego może być przyczyną?
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
Jak by nie patrząc w/w przypadek nie ma nic, (no może trochę) wspólnego z modyfikacją ktorą ja chce przeprowadzić. Tam gościu już grubo modził w silniku ja tylko chce głowice zmienić. Po za tym chciałbym jeszcze raz nadmienić że ja tym autem nie bede upalał na torze itp.
naDiel dlaczego ma mi niby honda spłonąć? Co takiego może być przyczyną?
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
Nie wystroisz tego, jedynie wyregulujesz gaźnik. Jak Ci któryś zakres obrotów za pogato podleje to może być za duże parowanie paliwa, pożar itd ;) proste
Przelewanie paliwa było przyczyną pożaru we wspomnianym b16 wiec szkoda by było żeby wyszło to samo. Aczkolwiek nie znam detali jak to się dokładnie stało!
No ale to b16 podejrzewam bylo ostro pomodzone, po za tym tam ciage byl zapiety vitek wiec to moglo tez,mieć jakiś wplyw na pożar..
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
Btw.. Ma ktoś głowice na sprzedaż d16z6 lub d15b?
Sent from my RM-941_eu_poland_376 using Tapatalk
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.