Zobacz pełną wersję : twardość śrub 8,8
prestoneg3
09-12-14, 22:00
czy ktoś składał zawieszenie na śrubach 8,8 ?
bo worze już miesiąc ASR w bagażniku a nigdzie nie ma "10" z takim skokiem . objeździłem z 10 sklepów
i nie wiem czy ryzykować czy szukać dalej . na razie kupiłem 8,8 . te z zestawu też niby 8,8 ale te co dokupiłem są wyraźnie cięższe .
Mozesz zakladac, to nie jest element od ktorego zalezy twoje i innych bezpieczenstwo.Gdyby chodzilo o zawieszenie to proponowal bym dac 10.9
Z braku laku w poprzedniej Hondzie mialem tylne wachacze poskrecane na 8.8 i nawet na coiloverach nic sie nie dzialo. Moze byc na spokojnie zamontowany.
ASRa możesz na tym poskręcać, wahaczy/tulejek bym się obawiał na tym skręcać...;)
Gdyby chodzilo o zawieszenie to proponowal bym dac 10.9
Nie radził bym, śruby klasy wytrzymałości 10.9, są ulepszane cieplnie, a twardość rzędu 33HRC~330HB~330HV ma skłonność do kruchości przy obciążeniu dynamicznym...
siejesz panikę stwierdzeniem "ma skłonność do kruchości przy obciążeniu dynamicznym", a jakieś konkrety? konkretnie się zaczynało a skończyło jak u naszych polityków :) jakiej wartości to musi być obciążenie? Mam od roku w zawiasie (stab+mocowania wahaczy) śruby w klasie 10.9 i jestem pewny, że są one wytrzymalsze od np. chińskich wahaczy wszelkiej maści, których jakości/wytrzymałości nikt nie sprawdza :)
PIMPEK_EJ2
10-12-14, 22:33
Ja widziałęm śrube w zawieszeniu o niższej twardości niż 10,9 i była zgięta. Zawias był seria +jakieś springi obniżające. Ciężko było ją wyjąć
prestoneg3
11-12-14, 11:00
ASRa możesz na tym poskręcać, wahaczy/tulejek bym się obawiał na tym skręcać...;)
Ale wlasnie na tej śrubie stoi amor . Ciekawe jaka mają . Bo wybite nie jest.
Twardość śruby oem
Na srubie od ASR (tej dlugiej co idzie przez wahacz) nie stoi amor. Tu jest mowa o tej srubie, ktora jest po wewnetrznej stronie i przechodzi przez tylna rame.
ASR na swojej stronie pisze, ze do fejkow dodawane sa sruby 8.8 a do ori daja 10.9
Ja osobiscie mam 8.8 upalane juz niemal 3 lata.
siejesz panikę stwierdzeniem "ma skłonność do kruchości przy obciążeniu dynamicznym", a jakieś konkrety?
A, co to ja jestem Poradnik Warsztatowca Mechanika??? Weź książkę i zobacz co to znaczy 33HRC i odpowiesz sobie sam na pytanie, dlaczego prędzej odpadnie łeb w 10.9, a 8.8 nie ruszy, bo wjechaniu w odpowiedniej wielkości ubytek jezdni.
Poza tym, może być śruba kuta, a może być obrabiana cieplnie. Obie mają 33HRC, ale w "czarnej" łeb odleci przy mniejszym obciążeniu dynamicznym względem kutej.
jak już rzucasz fachowymi terminami i normami, to rzucaj od początku do końca, a nie połowę powiesz, a połowę się domyślasz :)
odpowiesz sobie sam na pytanie, dlaczego prędzej odpadnie łeb w 10.9, a 8.8 nie ruszy, bo wjechaniu w odpowiedniej wielkości ubytek jezdni.
To ja Ci znajdę warunki, dla których prędzej odpanie łeb w 8.8 a 10,9 nie ruszy ;)
wystarczy odpowiednie przyłożenie odpowiedniej siły pod odpowiednim kątem ;)
1. Klasy wytrzymałości śrub i wkrętów
Klasy wytrzymałości są opisane dwiema cyframi.
• Pierwsza cyfra to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100 (lub jak kto woli mnożona przez 0,01).
• Druga cyfra to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10 (lub jak kto woli mnożona przez 0,1) .
Granica Rm=F/A gdzie F - siła rozciągająca a A - pole przekroju
Przykład oznaczenia klasą 5.8
Materiał ma granicę doraźnej wytrzymałości Rm = 5 x 100MPa = 500MPa
Materiał ma granicę plastyczności Re = 0,1 x 5 x 8 = 400MPa
W dynamometrii oraz zgodnie z Polską Normą PN-M-82084 wyróżnia się poniższe klasy wytrzymałości śrub:
3.6 - (Rm [MPa] – 300; Re [MPa] – 180) – stal niskowęglowa
4.6 – (Rm [MPa] – 400; Re [MPa] – 240) – stal nisko- lub średniowęglowa
4.8 – (Rm [MPa] – 400; Re [MPa] – 320) – stal nisko- lub średniowęglowa
5.6 – (Rm [MPa] – 500; Re [MPa] – 300) – stal nisko- lub średniowęglowa
5.8 – (Rm [MPa] – 500; Re [MPa] – 400) – stal nisko- lub średniowęglowa
6.8 – (Rm [MPa] – 600; Re [MPa] – 480) – stal nisko- lub średniowęglowa
8.8 – (Rm [MPa] – 800; Re [MPa] – 640) –
Stal niskowęglowa z dodatkiem stopowym (np. bor, mangan lub chrom), hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
Stal średniowęglowa hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 450 stopni C.
10.9 – (Rm [MPa] – 1000; Re [MPa] – 900) –
Stal niskowęglowa z dodatkiem stopowym (np. bor, mangan lub chrom), hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 340 stopni C.
Stal średniowęglowa hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
Stal niskowęglowa z dodatkiem stopowym (np. bor, mangan lub chrom), hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
Stal niskostopowa (powinna zawierać co najmniej jeden ze składników stopowych takich jak chrom, nikiel, molibden lub wanad). Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
12.9 – (Rm [MPa] – 1200; Re [MPa] – 1080) –
Stal niskostopowa (powinna zawierać co najmniej jeden ze składników stopowych takich jak chrom, nikiel, molibden lub wanad). Temperatura odpuszczania 380 stopni C.
Stale na wyroby klasy 10.9 i 12.9 powinny mieć hartowność zapewniająca w rdzenu części gwintowanej wyrobu przed odpuszczaniem strukturę o zawartości około 90% martenzytu.
2. Dla śrub i wkrętów stosowane są też oznaczenia 4 klas wytrzymałości, składające się z dwucyfrowej liczby i symbolu H.
Oznaczenie to odpowiada 10% wartości twardości Vickersa (HV) materiału.
Spotykane klasy wytrzymałości materiałów dla tego rodzaju oznaczeń, odpowiadające im oznaczenia z punktu wyżej oraz wartość twardości Vickersa (HV):
-------------------------------------------------------------------------------------
Klasa wytrzymałości | Twardość (HV) | Klasa wytrzymałości |
-------------------------------------------------------------------------------------
14H | 140 | 4.6, 4.8, 5.6, 5.8 |
22H | 220 | 6.6, 6.8, 6.9, 8.8 |
33H | 330 | 10.9,12.9 |
45H | 450 | 14.9 |
-------------------------------------------------------------------------------------
ogolnie w zawieszeniu lepiej zastosowac sruby klasy 8.8 sa bardziej ciagliwe niz np 10.9 ktore to sa bardziej kruche i mniej odporne na scinanie,
Wydaje mi się że oem śruby w zawieszeniu to są klasy 10.9. Może coś w Asmet będą mieli przy jerozolimskich jak na Pruszków z Warszawy lecisz po prawej stronie, byłeś tam może? Jak skręcasz tuleje gumowo-stalowe śrubą między dwie blachy nadwozia, to śruba nie przenosi sił poprzecznych, nie jest ścinana. Śruba mocno ściska tuleje tymi blachami (naprężenie wzdłużne śruby), że teracie między nimi przenosi siły poprzeczne. Śruba jest obciążona tylko wzdłużnie, ma wytrzymać rozciąganie. Śruba 10.9 dużo więcej wytrzyma na rozciąganie niż 8.8 i na pewno nie rozciągnie tak szybko, więc możesz mocno ścisnąć tuleje. Kwestia druga jest taka, ile nakrętka zamontowana w nadwoziu przeniesie? Ale w manualu powinno być napisane z jakimi momentami sił się dociąga śruby i to w zupełności wystarczy, wcale nie trzeba się "wyżywać na gwincie" ;)
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.