Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Czy można bezkarnie odłączyć akumulator?



CMC
28-08-14, 16:07
Witam

Jak wiadomo w Dieslu jest trudny dostęp do filtra paliwa, ostatnio mechanik wyciągał obudowę filtra powietrza, zbiornik płynu ham. i masę innych rzeczy żeby się dostać do niego. Teraz będę wymieniał gdzie indziej i zastanawiam się, czy może nie prościej będzie po prostu wyjąć akumulator i wtedy dostęp będzie ok. Tylko pytanie czy można bezkarnie odłączyć akumulator na ok. 30-60 minut? Nie wyskoczą jakieś błędy, coś się nie pokasuje?

zyga502
28-08-14, 16:43
Witam

Jak wiadomo w Dieslu jest trudny dostęp do filtra paliwa, ostatnio mechanik wyciągał obudowę filtra powietrza, zbiornik płynu ham. i masę innych rzeczy żeby się dostać do niego. Teraz będę wymieniał gdzie indziej i zastanawiam się, czy może nie prościej będzie po prostu wyjąć akumulator i wtedy dostęp będzie ok. Tylko pytanie czy można bezkarnie odłączyć akumulator na ok. 30-60 minut? Nie wyskoczą jakieś błędy, coś się nie pokasuje?

wyciągaj śmiało nic Ci nie wyskoczy poza ,ustawieniem zegarka

andkas
28-08-14, 16:59
Śmiało odłączaj akumulator. Po ponownym podłączeniu trzeba będzie ponownie ustawić stacje radiowe, zegarek, wyzerują się również wskazania "komputera pokładowego". Trzeba jeszcze pamiętać o nauczeniu silnika tzw. biegu jałowego tzn. po uruchomieniu silnika trzeba go pozostawić (bez naciskania pedału przyspieszenia) aby popracował sobie aż do momentu osiągnięcia temp. pracy (10-15 min.)-podobnie jak w benzynie.

CMC
28-08-14, 17:58
Ok, dzięki za info!

artax
28-08-14, 18:19
jesli radio wylączysz ręcznie przyciskiem przed wyjeciem kluczyka ,wtedy stacji radiowych nie trzeba programować .
pzdr

grypsownik
28-08-14, 18:26
Śmiało odłączaj akumulator. Po ponownym podłączeniu trzeba będzie ponownie ustawić stacje radiowe, zegarek, wyzerują się również wskazania "komputera pokładowego". Trzeba jeszcze pamiętać o nauczeniu silnika tzw. biegu jałowego tzn. po uruchomieniu silnika trzeba go pozostawić (bez naciskania pedału przyspieszenia) aby popracował sobie aż do momentu osiągnięcia temp. pracy (10-15 min.)-podobnie jak w benzynie.
Uczenie biegu jałowego po wyciągnięciu aku chyba się pomyliłeś kolego

zyga502
28-08-14, 19:18
Uczenie biegu jałowego po wyciągnięciu aku chyba się pomyliłeś kolego

już kolejny raz czytam o tej nauce biegu jałowego,ale nigdzie nie czytałem ,że trzeba to robić ?!?!

grypsownik
28-08-14, 19:49
No bo nie trzeba serwisowka tak mówi

andkas
28-08-14, 19:53
No bo nie trzeba serwisowka tak mówi

Nie wiem czy serwisówka mówi czy nie mówi, ale w momencie czytania postu byłem akurat w ASO i zadałem pytanie mechanikowi, stwierdził, że takie mają procedury i robią to zarówno w benzynie jak i sadzomiocie.

mitusm
30-08-14, 08:34
Ostanio przy montażu lpg był odpinany aku i nic się nie stało chyba poza zegarkiem.

Saawrel
30-08-14, 23:06
Ja w ramach moich planów co do montażu LED-ów środku i na zewnątrz przeglądałem schemat układu elektrycznego i tam jest napisane, że po odłączeniu aku naukę biegu jałowego robi się tylko dla 1.4 i 1.8

Jacek65
30-08-14, 23:26
Nie słyszałem aby odpięcie akumulatora powodowało złą pracę silnika na biegu jałowym.Obroty takie są zapisane w sterowniku w pamięci nieulotnej.Więc odpięcie akumulatora może skasować tylko zegar i ewentualnie ustawienie radia.Choć w radiach samochodowych zwykle też spotkałem się z pamięcią nieulotną.Co to by było za auto jak w wypadku rozładowanie lub uszkodzenia akumulatora silnik później pracowałby nieprawidłowo.

piter7766
31-08-14, 13:17
Nie słyszałem aby odpięcie akumulatora powodowało złą pracę silnika na biegu jałowym.

A to dziwne,bo ja miałem VI,VII i teraz VIII gen. civic'a i w każdym po odłączeniu akumulatora powinno się wykonać naukę biegu jałowego. Choć przyznam z doświadczenia że nie zawsze są anomalie z pracą silnika (przynajmniej niezauważalne) ,a co do nauki-można ją olać ,sam sterownik się ,,nastroi,, po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów,aczkolwiek mogą być na początku problemy ze spadającymi zbyt nisko obrotami. Innych objawów nie zauważyłem,dziękuję i pozdrawiam.

Jacek65
31-08-14, 17:29
No to widać Honda ma kiepskie sterowniki które nie mają wpisanych tzw.map pracy biegu jałowego czy pracy awaryjnej.Dziwne skoro np.taki Fiat to ma.Owszem jak wymienisz silniczek krokowy wolnych obrotów to mogą być jakieś zmiany i trzeba podregulować.A w ogóle to co to znaczy "nauka wolnych obrotów":D Więc napisz co konkretnie się działo z silnikiem.Jakie to były anomalie?Choć sam z resztą piszesz że nie zawsze występowały.Może po prostu ci się wydawało jak naczytałeś się gdzieś takich wpisów.:D

piter7766
31-08-14, 19:13
Należy przeprowadzić procedurę uczenia obrotów biegu jałowego tak, aby ECM/PCM mógł się nauczyć charakterystyki obrotów jałowych silnika.
Procedura uczenia obrotów biegu jałowego powinna być przeprowadzana za każdym razem, gdy:

Akumulator został odłączony.
Wymieniony został ECM/PCM lub rozłączona była jego złączka.
Wyzerować pamięć ECM/PCM.

UWAGA: Usunięcie kodów DTC za pomocą HDS wymaga ponownego przeprowadzenia procedury nauki biegu jałowego.
Procedurę "ECU Idle Learning" trzeba zrobić bo jak jej nie zrobisz to pierwsze kilka-kilkanaście minut obroty bendą falować, silnik może przygasać. Po wykonaniu tego "Learning" tych zjawisk nie ma.
Proces "samouczenia sie" trwa od odpalenia zimnego silnika (wyłączone wszystkie odbiorniki) aż do nagrzania silnika,włączenia się wentylatora chłodnicy i jego WYŁĄCZENIA. Komputer musi się nauczyć prawidłowo zareagować na włączenie dużego odbiornika prądu jak i na jego wyłączenie. Wiec dopiero jak się wentylator chłodnicy WYŁĄCZY można zgasić silnik.

To tak na szybko,zrozumiał Kolega,czy jeszcze coś tłumaczyć? :D

Jacek65
01-09-14, 11:42
Należy przeprowadzić procedurę uczenia obrotów biegu jałowego tak, aby ECM/PCM mógł się nauczyć charakterystyki obrotów jałowych silnika.

O'k,ale na podstawie czego mi się sterownik "nauczyć" wolnych obrotów?Załączasz silnik i co,skąd sterownik ma wiedzieć jakie mają być te obroty.Może tylko taką "wiedzę" brać ewentualnie z pamięci EPROM.Ale nie trzeba go w tym wypadku "uczyć",sam "wie" jakie mają być obroty i tak steruje silnikiem krokowym przepustnicy i wtryskami aby były one zgodne z danymi wpisanymi w pamieci.To tak w skrócie.I niby kto czego ma uczyć?Czlowiek maszynę czy odwrotnie?:D .Przy każdym załączeniu silnika sterownik kontroluje wolne obroty na podstawie sygnalów z czujników.Zwykła automatyka, nic więcej:p.Nie sądze aby sterownik w takiej marce jak Honda miał takie dane tylko w pamięci RAM jak zwykły PC.Wyłączasz zasilanie i dane niezapisane giną.Podejrzewam że slyszałeś coś, ale dokładnie nie wiesz o co chodzi.Nie będę już pisał na ten temat.Jak ktoś chce niech próbuje "uczyć" swój samochód czego chce.:D

szczepar
01-09-14, 12:24
"Nauczenie wolnych obrotów" to nic innego jak potoczne określenie Identyfikacji Obiektu Dynamicznego :P (a co pojadę wam automatyką :D )
I generalnie komputer zna wartość obrotów jakie ma mieć silnik, a to czego ma się nauczyć to jak ma sterować wtryskami/przepustnicą i co tam jeszcze mu wymyślili - tak aby nie było problemów z silnikiem.
Czyli musi dobrać sobie nastawy obiektów regulacji tak aby nie było oscylacji/przeregulowania.
A czemu musi sobie to określić sam - a bo Przepustnica się brudzi i z czasem fabryczne nastawy nie są już idealne, plus zawsze wykonanie elementów jest z pewną tolerancją.

A czemu należy wykonać tą czynność po skasowaniu błędów HDS-em - bo zwyczajnie w każdym miejscu serwisówki masz napisane , że kasowanie błędów robimy PO naprawie :)
A skoro była naprawa to trzeba uczyć.

A to włączenie i wyłączenie wentylatora chłodnicy to nic innego jak identyfikacja obiektu znanym impulsem zakłócającym (wentylator obciąża pośrednio alternator - a to przekłada się na znaną zmianę obciążenia silnika).

Odchodzę od tego czy i kiedy należy dokonywać tego typu operacji, bo tu są różne szkoły i różne opinie. :)

TRAFO
02-09-14, 19:27
Należy przeprowadzić procedurę uczenia obrotów biegu jałowego tak, aby ECM/PCM mógł się nauczyć charakterystyki obrotów jałowych silnika.
Procedura uczenia obrotów biegu jałowego powinna być przeprowadzana za każdym razem, gdy:

Akumulator został odłączony.
Wymieniony został ECM/PCM lub rozłączona była jego złączka.
Wyzerować pamięć ECM/PCM.

UWAGA: Usunięcie kodów DTC za pomocą HDS wymaga ponownego przeprowadzenia procedury nauki biegu jałowego.

Nie wiem skąd ta informacja o uczeniu jałowego po odpięciu akumulatora, bo w mojej serwisówce jest napisane zupełnie inaczej i nie ma ani słowa o akumulatorze.:

"Należy przeprowadzić procedurę uczenia biegu jałowego tak, by ECM mógł się nauczyć charakterystyki obrotów jałowych silnika.
Procedura uczenia obrotów biegu jałowego powinna być przeprowadzana za każdym razem, gdy:
•Wymienić moduł ECM.
•Wyzerować moduł ECM.
•Zaktualizować oprogramowanie modułu ECM.
•Wymienić lub wyczyścić obudowę przepustnicy.
UWAGA: Skasowanie DTC za pomocą testera HDS nie wymaga przeprowadzenia procedury uczenia obrotów biegu jałowego."

Ale że trochę mnie ten temat zainteresował to postanowiłem zgłębić zagadnienie empirycznie więc odpiąłem sobie akumulator na całą noc.
Po podpięciu akumulatora do instalacji a przed uruchomieniem silnika wpiąłem HDSa żeby zobaczyć jak wyglądają odczyty.
Widać że na zimnym silniku - temp. płynu chłodzącego i oleju w ok. 22 stopni - ikonka nauki biegu jałowego świeci na zielono.

http://trafo.strefa.pl/honda/obrazki/jaloweaaku/temperatura.jpg

http://trafo.strefa.pl/honda/obrazki/jaloweaaku/olej.jpg

http://trafo.strefa.pl/honda/obrazki/jaloweaaku/jalowe.jpg

Jak dla mnie to ewidentny sygnał że stan nauki obrotów biegu jałowego się nie zmienił i nie ma potrzeby nic robić.