Zobacz pełną wersję : wymiania tuleji pzednich
grypsownik
21-07-14, 11:57
witam
http://www.lingshondaparts.com/hpl/images_car/17SMG601/imge/B__2700.jpg
na zdjeciu powyzej widac wahacz i chce wymienic tuleje silentblock na poliuretanowe z olkusza i mam pytanie zeby sciaganc stara tuleje trzeba prase czy mozna to zrobic domowym sposobem ???? na serwisówce widzialem ze potrzeba sciagacz przegubów kulowych łatwo się sciaga ten wahacz ???? po co sluzy sciagacz przegubów kulowych który pokazuja w serwisówce ??
i w tym wahaczu mozna wymienic czesci nr. 7 i 16 ?????
i jaka twardość wybrać tuleji wahacz i drążka stabilizatora
75/85 SHA czy 75/90SHA
a tuleje drążka :
75/85/90SHA ????
Jak rozumiem chcesz wymienić element 13 :).
Warto zdjąć koła do tej operacji, będzie mniej siłowania się z masami które chcą nam rozpiąć przeguby :)
Więc kolejno - sciągacz przegubów kulowych jest potrzebny aby zdjąć wachacz z samochodu - rozpinasz nim wachacz od zwrotnicy ( element 5).
Czy da się bez rozpinania tego przegubu wymienić gumę w elemencie 13/14 - da się ;)
Odkręcamy i wyjmujemy śrubę 21 , oraz te trzymające element 13/14
Cały patent polega na znalezieniu/wykombinowaniu jak zablokować koniec wachacza aby można było spokojnie walić młotkiem w element 13 :D
Ja zrobiłem to w ten sposób , ze zostawiłem do połowy zakryty kanał , dobrałem 50 cm rurkę tak aby zaprzeć ją o deski kanału i czoło wachacza (to przy elemencie 13)
A następnie druga osoba przy pomocy młotka i kawałka przedłużki uderzała w pokrytą gumą tulejkę wkładu w elemencie 13/14.
W przypadku jednej strony wystarczyło popsikac WD-40 i 3 solidne uderzenia i zeszło , w drugiej zajeło to z 30 uderzeń (możliwe ze za mało sztywnie trzymałem rurkę i odbijała mi do góry).
Aby wyjąć stary wkład z środka elementu 13 bierzemy nóż i wycinamy tulejkę która jest w środku - przydaje się tu znowu WD-40 bo inaczej nóż się klinuje.
Jak już wytniesz tulejkę, to bierzesz porządny płaski śrubokręt - przez definicję porządnego mam na myśli taki z pręta 8 lub więcej.
I wbijasz pomiędzy plastikową tulejkę a aluminiowy blok elementu 14. Robimy to od tej strony gdzie nie ma wywiniętego kantu plastikowej tulejki.
Jak odpowiednio wygniesz do środka tą plastikową tulejkę to wyjęcie będzie formalnością. (Jak koniecznie chcesz mogę poszukać jak wygląda taka tulejka po wyjęciu ;) )
I tu zaczyna się część problematyczna.
Czyli włożenie nowej tulei do aluminiowego bloku - bez dobrego Imadła , tj takiego w którą zmieści się tuleja wraz z blokiem radzę nie podchodzić. :)
Pułapki jakie czekają na amatorów zrobienia tego samemu w domu.
Pod żadnym pozorem nie robimy tego bez podniesienia obu kół do góry. Inaczej mamy jak w banku wypięcie się wewnętrzne przegubu i bardzo poważne problemy aby to zrobić. :)
Wynika to z sił jakie na zawieszenie będzie przenosić opuszczone koło poprzez element 8 na drugie koło.
Dlatego mądrym zabezpieczeniem jest przywiązanie zwrotnicy do czegoś w samochodzie, tak aby nie było szans na rozpięcie przegubu. :) - oraz podniesienie obu kół przednich.
Elementy 7 i 16 przy poprawnej operacji rozpinania wachacza od zwrotnicy nie ulegają uszkodzeniu.
Natomiast uszkodzeniu ulega nakrętka 25(lub inna jeśli użyjesz innej do demontażu przegubu kulowego , oraz spinka 26 (spinka zwyczajnie jest skorodowana).
Założenie nowych poliuretanów na wachacz nie jest trudne, gumowy młotek , trochę smaru i pomyślunku i spokojnie da się to zrobić pod samochodem.
Grunt to odpowiednio - tj z odpowiedniej strony włożyć nowy wkład do obudowy.
grypsownik
21-07-14, 19:01
aco nie da rady walnac kilka ray mlotkiem przez szmate zeby zdjac wahacz ze zwrotnicy ??? musi byc Ściągacz przegubów kulowych, 28 mm
a tam gdzie jest sruba 21 to jest tez jakis przegu kulowy gumowy tego sie nie wymienia a ten przegub co jest przy zwrotnicy wymienia sie go ???
Ten przy zwrotnicy jest nie wymienialny (podobno magicy są co go umieją wymienić) i nie , nie da się w niego lekko przez szmatę walnąć aby wyszedł z zwrotnicy (czy jak zwać to ;) )
Zapewniam cię trzeba tam naprawdę dużo siły , i moment rozdzielenia jest naprawdę efektowny - huk jest bardzo duży. (wiem bo walczyłem z nim przy wymianie sprzęgła skrzyni)
Jak mi j... to nie wiedziałęm w którą stronę mam uciekać ;) , to takiego huku się nie spodziewałem.
Kup sobie YT-0612 - firmy YATO ;) i bedzie prawie dobry - tzn trzeba trochę rozszlifować go bo nie wchodzi , ale ja takim po drobnych jego modyfikacjach spokojnie zdejmowałem te przeguby nim.
Możesz kupić i inny, ale ten u mnie wchodził :) - bo o ile mi się wydaje zawias w 2.2 i 1.8 jest taki sam jeśli chodzi o te części zawieszenia.
Natomiast o ile mnie pamięć nie myli to tam gdzie jest śruba 21 , to jest jakiś element gumowo- metalowy - ale nie jestem tego pewien
Musisz wejść pod samochód i zrobić zdjęcia :)
Jak zdecydujesz się kupić ściągacz i zdejmować wachacz, to pamiętaj żeby wykręcić nakrętkę aby lekko wystawała nad gwint, tak aby ściągacz nie rozpłaszczył ci sworznia a jedynie nakrętkę.
Bo jak zaczniesz ściągaczem wyciskać to nakrętka potrafi się ładnie sprasować , tak 2-3 mm (dlatego pisałem o tym że ulega zniszczeniu przy wyciąganiu)
grypsownik
21-07-14, 20:40
jest bo wchodziłem i widzialem ten element gumowy tam gdzie jest sruba 21
ok wiec jak juz sciagne i mam silentblock i wyciagne ta tuleje gumowa i jak zamówie z poliuretanu z olkusza to one sa rozpolowione na pół tak ??? i najpierw wkladam te czerwony z lewej i prawej potem ta zółta tulejke i na koncu wciskam wahacz tak latwo sie wciska wahacz ???
no i potem jak sie montuje wahacz to tam gdzie jest sruba 21 trzeba mocno dokrecic ???
a potem wahacz wchodzi latwo do zwrotnicy ???
Po pierwsze - poliuretan nie przychodzi rozpołowiony a w 2 kawałkach - to jest różnica znacząca ;) , najpierw wciskasz jeden element w miejsce tulei (imadło) , później drugi wciskasz w pierwszy (ręcznie + młotek gumowy ) tak nie do końca (zostawiasz około 1 cm niewciśniętego).
Wtedy wkładasz drążek od wachacza (jest lekko stożkowy więc nie będzie problemu). Dobijasz pierwszą część tulei do drugiej i wachacz w tuleję zwyczajnie gumowym młotkiem na odpowiednią głębokość.
Wszystko idzie na smar jaki masz dostarczony wraz z poliuretanem.
Warto zaznaczyć sobie położenie wcześniejsze elementu 14 względem wachacza - np rysa na wachaczu i zdjęcie :).
Wachacz wchodzi łatwo do zwrotnicy bo jest na stożku - problem jest jedynie z rozłączeniem.
Momenty dokręcenia masz podane w serwisówce.
Nie uznaję twierdzeń mocno, srednio słabo - bo zwyczajnie przy moim "średnim" przykręcaniu m5 potrafi mi się urwać :P
Dlatego w tej kwestii zdaję się na klucz dynamometryczny i wartości podane w serwisówce.
grypsownik
21-07-14, 22:12
a wejdzie bo ten do wahaczy poliretan ma ranty okragle wystajace przecisna sie przez silentblock ???
czyli ten żółty zostawiam 1cm przed calkowitym wcisnieciem
a jeszcze jedno gdzie kupić tą srubkę co ulega zniszczeniu przy wyciskaniu przegubu ze zwrotnicy
a wejdzie bo ten do wahaczy poliretan ma ranty okragle wystajace przecisna sie przez silentblock ???
Dlatego mówię - potrzeba dobre imadło aby dało radę to wcisnąć :) (o odpowiednim zakresie ściskania = 2 x długość tulejki )
Tak da radę wcisnąć to mimo tych rantów - ale jest to zadanie dla cierpliwych.
I trzeba wszystko ładnie posmarować smarem dostarczonym z poliuretanem.
Jak dla mnie to nie pomyśleli przy tych poliuretanach, bo zwyczajnie mogli dać tam fazkę tak aby to wręcz samo wchodziło , a tak trzeba się trochę namęczyć aby to wcisnąć.
Zniszczeniu nie ulega śrubka, a nakrętka :)
Kupic ASO , lub np Haparts
Bez urazy - ale czy ty wiesz na co się porywasz - tzn realnie oceniasz swoje siły ?
grypsownik
22-07-14, 20:45
tak dzieki za info
jordan1987
10-09-14, 12:55
Odkręcamy i wyjmujemy śrubę 21 , oraz te trzymające element 13/14
Cały patent polega na znalezieniu/wykombinowaniu jak zablokować koniec wachacza aby można było spokojnie walić młotkiem w element 13
Ja zrobiłem to w ten sposób , ze zostawiłem do połowy zakryty kanał , dobrałem 50 cm rurkę tak aby zaprzeć ją o deski kanału i czoło wachacza (to przy elemencie 13)
A następnie druga osoba przy pomocy młotka i kawałka przedłużki uderzała w pokrytą gumą tulejkę wkładu w elemencie 13/14.
W przypadku jednej strony wystarczyło popsikac WD-40 i 3 solidne uderzenia i zeszło , w drugiej zajeło to z 30 uderzeń (możliwe ze za mało sztywnie trzymałem rurkę i odbijała mi do góry).
mam pytanie co do twojego posta, czy nie wygodniej byłoby zostawić śrubę 21 i pominąć problemy związane z ruchomym wahaczem (proszę o sprostowanie jeżeli źle myślę).
Mnie też za jakiś czas będzie czekała podobna wymiana i zastanawiam się właśnie nad tym sposobem, tylko mam pewne zwątpienie czy dam radę to zrobić na parkingu przy użyciu stojaka i podnośnika po zdjęciu przednich kół??? Ponadto zastanawia mnie dlaczego tak ciężko schodzi ta tuleja skoro jest gumowa (wyrobiona - stąd powód jej wymiany) i czy jej założenie (nowej) jest duzym problemem mając wahacz na pojeździe?
grypsownik
25-10-14, 14:05
Ma ktos moze jakieś zdjęcia z wymiany jak to robił sam. Można tylko odkręcić sam silentboock bez ściągania wahacza ???
mam pytanie co do twojego posta, czy nie wygodniej byłoby zostawić śrubę 21 i pominąć problemy związane z ruchomym wahaczem (proszę o sprostowanie jeżeli źle myślę).
Mnie też za jakiś czas będzie czekała podobna wymiana i zastanawiam się właśnie nad tym sposobem, tylko mam pewne zwątpienie czy dam radę to zrobić na parkingu przy użyciu stojaka i podnośnika po zdjęciu przednich kół??? Ponadto zastanawia mnie dlaczego tak ciężko schodzi ta tuleja skoro jest gumowa (wyrobiona - stąd powód jej wymiany) i czy jej założenie (nowej) jest duzym problemem mając wahacz na pojeździe?
Kolejno :
- nie pamiętam dokładnie czemu nie robiłem tego zostawiając śrubę 21 w spokoju, możliwe że się uparłem że zrobię tak a nie inaczej. Możliwe że coś mi przeszkadzało , tzn że coś tam było blokującego z tyłu.
- na upartego jak bym miał to robić bez kanału , to powinno dać radę ściągnąć cały wachacz bez kanału - tylko nadal musisz mieć jak zdjąć tuleję z wachacza.
- ta tuleja składa się kolejno obudowa , guma , tuleja metalowa , guma - nastepuje wyrobienie gumy - natomiast na wachaczu siedzi to na ogumowanej tulei - dlatego ciężko jest to zdjąć, może dało by to radę zdjąć siągaczem 3 ramiennym - ale nie jestem pewien.
- łatwiej jest założyć nową gumę na wachacz niż starą z niego ściągnąć (bo masz posmarowane) , natomiast problemem jest włożenie nowego wkładu gumowego/poliuretanowego do obudowy nr 14.
Nie wiem jak z wkładem gumowym, ale poliuretanowego nie włożysz bez czegoś co ci to porządnie ściśnie (chyba ze ktoś ci zrobi lejek i wciśniesz to przez niego waląc młotem :D :)
grypsownik : przecież napisałem ci wczesniej że da się bez ściągania wachacza z samochodu wymienić tuleję. :)
Na dobrą sprawę jak by wyciął na samochodzie tą gumę i dzieki temu zdjął obudowę 14.
To po ponownym wkręceniu śruby 21 powinno być tam na tyle dużo wolnej przestrzeni że rzeczywiście nie było by potrzeby zapierania się rurką jak u mnie :)
Może weźmiesz i sprawdzisz czy tak się da :)
grypsownik
26-10-14, 07:52
Ok. Czyli mogę tylko odkrecic śruby ktore trzymają silentblock i wtedy lekko mi opadnie i ściągnac silentblocka za pomocą ściągacza ok. Wyciągnięcie tuleji to zzrobię na prasie ale mam pytanie dalej następnie zakładam czerwona tuleje do silentblocka wcisne ja prasa a ta żółta tulejke zakładam na stozek wahacza czy też od razu do silentblock.
Powininieś poradzić sobie i tak i tak :)
To prosta operacja.
grypsownik
26-10-14, 18:59
Ok
Ok
generalnie po wymianie na polimer zolto-czerwony przod zaczął lepiej trzymać w zakrętach.Warto założyć :)
pzdr
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.