PDA

Zobacz pełną wersję : sprzęgła Exady i lekkiego kola Findanz



vandal
29-05-08, 11:36
Witam panowie, zastanawiam się nad kupnem sprzęgła Exady i lekkiego kola Findanz do Del Sol z silnikiem D16Z6
Takie pytanie, co sadzicie o tym zestawie?
Samochód będzie użytkowany głownie do codziennej jazdy po mieście.
Czy sa jakieś minusy w lekkim kole Findanz, które mogą drażnić podczas jazdy? I czy jak już wymienia się lekkie kolo to najlepiej coś jeszcze, aby jak najlepiej je wykorzystać?
Ciekawi mnie najbardziej opinia użytkowników
Podobne tematy były poruszane, ale odpowiedzi nie znalazłem na moje pytania
Z góry dziękuje za informacje :hinczyk:

maciej29
29-05-08, 11:45
vandal daleko nie masz zeby zapytac zakladaj lepiej bedzie sie wkrecac i nie bedzie przeszkadzac w normalnej jezdzie

vandal
29-05-08, 12:07
Wiem Maciej dzwoniłem do GRT i dowiadywałem się mniej więcej, jakie sa koszta, co i jak ale różne opinie czytałem i się zastanawiam czy będzie to jakoś przeszkadzać w normalnej jeździe. Słyszałem ze obroty skaczą prędkość maksymalna spada itp. I czy to samo się dzieje w tym zamachu?

Look_As
29-05-08, 12:16
ja mam taki zestaw i sobie chwalę. trzeba nauczyć się z tym jeździć, ale autko zdecydowanie lepiej się wkręca!! obroty nie skaczą. Trzęsie czasami silnikiem na b.niskich obrotach przy ruszaniu na pół sprzęgle, ale wystarczy swiększyć obroty >1200 i jest ok.

Ekard
29-05-08, 12:27
Ja sam posiadam właśnie takie zestaw i jestem bardzo zadowolony.
Silnik się lepiej wkręca, prędkości max nie mierzyłem więc nie wiem czy spadła.
Obroty na jałowym nie falują, i dementuje plotke jakoby silnik przygasał po spadnięciu obrotów z 6000-7000. Jedyne co to że troszke trudniej się rusza z niskich obrotów, i przy szybkiej zmianie biegów lubi szarpnąć, no i przy zmianie biegu z 1ki na 2ke, ciężej zaboksować kołam.

Wymieniłem troche minusów ale frajda z wkręcania się na obroty przewyższa wszystkie te drobne minusy.

Kolega w CRXie jak zamontował identyczny zestaw to u niego byo odczuwalna trudność w ruszaniu z niskich obrotów. Sam jak do niego wsiadłem po zmianie zamachu i sprzęgła to silnik mi zgasł tylko 3 razy zanim się nauczyłem ruszać :D
U mnie już tak ciężko nie było, może to wina ustawień u niego linki sprzęgła, ale po przyzwyczajeniu się nie ma już problemów ze zmianą biegów.

Look_As
29-05-08, 12:35
można jeszcze wspomnieć że odpada hamowanie biegami przy lekkim kole.

Ekard
29-05-08, 12:39
można jeszcze wspomnieć że odpada hamowanie biegami przy lekkim kole.

Dlaczego odpada?

Moim zdaniem teraz biegami się mi hamuje lepiej.

majkel
29-05-08, 12:43
można jeszcze wspomnieć że odpada hamowanie biegami przy lekkim kole.

Możesz rozwinąć?

Jak jest z jazdą w trasie ze stałymi prędkościami? Z logicznej rozkminki wynika że auto szybciej wytraca prędkość po zdjęciu nogi z gazu, więc trzeba cały czas delikatnie go wciskać, co nasuwa podejrzenie o zwiększeniu spalania. Jak to jest w praktyce?

Furious
29-05-08, 12:45
można jeszcze wspomnieć że odpada hamowanie biegami przy lekkim kole.
chyba jest bardziej efektywne przy lzejszym kole...

Look_As
29-05-08, 13:51
Właśnie u mnie jest w ten sposób, że po zdjęciu nogi z gazu auto zachowuje się prawie jak na luzie, zwalnia ale nie znacznie. Auto nie będzie wytracać prędkości gdyż lekkie koło nie jest wstanie zabrać i zgromadzić energii z kół. Przy cięższym kole zamachowy hamowanie biegami było dużo bardziej efektywne. A w związku z tym że auto nie zwalnia po puszczeniu gazu można się pokusić o stwierdzenie, że umiejętna jazda w trasie potrafi być ekonomiczniejsza.
OT

na moim setupie trasa wrocław-lublin-wrocław -> spalanie 5,85 litra na 100 km, predkość 120-140 kilka razy 180 przy wyprzedaniu

rafalb33
29-05-08, 14:44
Chyba cos ci snie pomylilo.
Kolo zamachowe jest swego rodzaju "magazynem" energi. I skoro ma mniejsza wage to mniejsza jest bezwladnosc tego kola i szybciej mozna wytracic prdkosc hamujac silnikiem.

Look_As
29-05-08, 14:58
Dokładnie. Koło jest magazynem. Ale lżejsze koło wymaga mniej energi żeby je wprawić w ruch i jest w stanie zmagazynować mniej energi niż koło cięższe. Więc w momencie gdy silnik przestaje "napędzać" koło (po puszczeniu gazu) jest ono wtedy "napędzane" poprzez koła i skrzynie biegów -> skoro jest lżejsz (i ma większą bezwładność) zabiera i gromadzi z kół mniej energi i właśnie dla tego auto nie zwalnia tak efektywnie(gdyż energia z kół nie jest tak efektywnie zabierana)

Tak ja to rozumiem.

rafalb33
29-05-08, 16:09
Więc w momencie gdy silnik przestaje "napędzać" koło
Owe kolo ma mniejsza energie, zatem ma mniejsza energie i latwiej je wychamowac

"napędzane" poprzez koła i skrzynie biegów ->
Bzdura kola i skrzynia poprzez silnik, opory powietrza itp hamuje samochod, wiec skoro kreci sie na nim lzejsze kolo szybciej sie zatrzyma, bo kolo to ma mniejsza bezwladnosc.

Zrob sobie eksperyment. Potrzebny bedzie sznurek i dwa jakies przedmioty jeden bardzo lekki a drugi ciezki. Rozkrec obydwa do powiedzmy tych samych obrotow i zobacz, ktory sie szybciej zatrzyma.

Look_As
29-05-08, 16:45
1. Zgodzę się że lekkie koło bardzo łatwo wychamować. -> kręcisz do odcięcia na biegu wrzucasz luz i obroty b. szybko spadną do jałowych. Tyle że pamiętaj, nie mamy wychamować koła tylko koło ma wychamować auto!! i tu zasadnicza różnica. skoro koło nie zabierze energii z kół to auto nie będzie wychamowywać
2. tu nie bardzo rozumiem o co ci chodzi. W momencie puszczenia gazu (i nie wybijania biegu) koło zamachowe będzie napędzane przez kręcące się koła (za pomocą skrzyni) a nie silnika!! Skoro ma większa bezwładność znaczy że bardziej poddaje sie temu co na nie wpływa -> czyli pddaje sie sile pędu a nie hamuje auto!!
3. Tobie polecam inny eksperyment -> załóż lekkie koło zamachowe i zobacz jak się będzie zachowywało auto po puszczeniu gazu -> u mnie (koło 3kg) auto nie wytraca prętkości na biegu tak jak wytracało przy seryjnym (cięższym) kole zamachowym

emg
29-05-08, 17:08
silnik z lekkim kołem 3kg fajnie się wkręca i na luzie i na biegu pod obciążeniem i szybciej też schodzi z obrotów, ale w tym przypadku tylko na luzie (bez obciążenia) i tu Twój eksperyment ralfb33 idealnie to pokaże w warunkach BEZ OBCIĄŻENIA w postaci skrzyni, opon, oporów powietrza itd itp.

Furious
29-05-08, 18:30
3. Tobie polecam inny eksperyment -> załóż lekkie koło zamachowe i zobacz jak się będzie zachowywało auto po puszczeniu gazu -> u mnie (koło 3kg) auto nie wytraca prętkości na biegu tak jak wytracało przy seryjnym (cięższym) kole zamachowym
zrobilem go w 2 samochodach, w obu szybciej schodzi z obrotow, szybciej wytraca predkosc, efektywniej hamuje silnikiem

Look_As
29-05-08, 19:25
to jak w takim razie wyjaśnić zachowanie mojego setupa?

o jakich wagach były te koła zamachowe? jakie skrzynie? może w takim razie przeoczyliśmy jeszcze jakiś czynnik.

u mnie koło 3 kg, skrzynia hybryda 1,2 z6 3, 4 crx, 5 y7 i auto praktycznie NIE HAMUJE silnikiem po puszczeniu gazu

Tompro
29-05-08, 19:48
Wszystko niby z tymi lekkimi kołami jest spoko, ale ja zaobserwowałem jeden problem po uruchomieniu klimatyzacji. Silnik to D15B7 minime na góre VTEC. I teraz bez klimy jest spoko, ale po jej włączeniu silnik (na luzie np. w czasie zmiany biegów do hamowania silnikiem) potrafi się zdusić przy puszczeniu gazu i po prostu gaśnie.

Amorr
29-05-08, 19:49
kola ponizej 3,4kg nie sa za dobre tak prawde mowiac za mala masa wirujaca - zanim cos kupie duuuuuzo sie oczytam i w sumie ciesze sie bo coraz wiecej wiem.
Optymalna waga to ~4kg - do streetu i ogolego funa jest kolo Exedy 3,7kg (uzywalem i :d :d :d - na cb ludzie dawali mi 200KM w d15b7 - oczywiscie potwierdzalem :d :d) natomiast kolo Spoona 4,2kg nie traci w takim stopniu momentu w mooooocniejszych jednostek gdzie masa ponizej 4kg nie przynosi zamierzonego efektu.

Ekard
29-05-08, 19:59
Ja mam u siebie Fidanze 3,2kg i tak jak pisałem żadnych problemów w sumie, i silnikiem hamuje się całkiem ładnie u mnie.

rafalb33
29-05-08, 21:29
Jedzilem astra gsi z kolem 4,2 przed zalozeniem lekkiego i po. I po zalozeniu kola, duzo szybciej schodzil z obrotow.

BARTAS998
29-05-08, 21:37
A gdzies slyszalem o wywazaniu walu korbowego, czy robi sie to wlasnie przy zmianie kola zamachowego? Slyszalem ze jak wal nie jest wywazony po zmienie czegos, to moze szlag trafic wszystko.

Tompro
30-05-08, 06:08
Teoretycznie się powinno wyważyć wał z kołem zamachowym, sprzęgłem i kołem pasowym. Ale jeżeli stare koło zamachowe było wyważone i lekkie też jest to nie będzie z tym problemów.

Look_As
30-05-08, 10:36
czyli moje auto jako jedyne przestało efektywnie hamować silnikiem po założeniu lekkiego koła, a w pozostałych przypadkach ten mod poprawił tę czynność?

umiałby ktoś to jakoś sensownie uzasadnić uzasadnić? bo ja nie mam pomysłu w takim razie

vandal
02-06-08, 09:09
Dzięki wielkie za informacje;) zestaw został już zamówiony :d a takie pytanie jak będzie cały zestaw współgrał z 3 i 4 biegiem od Rexa ? Myślicie ze to dobry pomysł czy nie zdążę zmieniać biegów :aloha:

Look_As
02-06-08, 10:41
Pomysł bardzo dobry.

Jak masz możliwość odrazu zrobienia hybrydy to się nie zastanawiaj ani chwili. Jest to jeden z najefektyeniejszych modów. Różnice poczujesz kolosalną. Daj zanć jak u Ciebie będzie hamowało auto biegami po założeniu tego zestawu.
Znajomy po założeniu lekkkeigo koło 4,2 kg oraz 3,4 z crxa do y8 potwierdził moje zdanie. Auto gorzej hamuje silnikiem, ale za to wkręca się świetnie :D

vandal
02-06-08, 15:29
No właśnie nie wiem jak będzie z tematem biegów jak uda mi się gdzieś tanio dostać je i ktoś mi ogarnie temat w okolicach Bydgoszczy to chyba się skusze ;)

Taz
02-06-08, 21:04
czyli moje auto jako jedyne przestało efektywnie hamować silnikiem po założeniu lekkiego koła, a w pozostałych przypadkach ten mod poprawił tę czynność?

umiałby ktoś to jakoś sensownie uzasadnić uzasadnić? bo ja nie mam pomysłu w takim razie na logike to biorac, wystarczylo chodzic na lekcje fizyki i wiadomo ze Look_As ma racje, po puszczeniu gazu, gdy auto jest na biegu, to nie tloki napedzaja kola tylko kola napedzaja wal->tloki a co za tym idzie kolo zamachowe, jezeli kolo zam. jest lzejsze to latwiej je napedzac i mniej energii jest na to zuzywane, przez co dluzej hamuje sie silnikiem, bo w mniejszym stopniu jest pochlaniana energia z kol. tyle !!

grafix
02-06-08, 21:50
a jaki wpływ ma parametr masy wirującej, bezwładności ?

NFS
02-06-08, 23:04
a to nie jest przypadkiem tak, że:

1.hamujemy silnikiem ze zwykłym kołem, wtedy koło ma duza mase i kreci sie szybko a my probujemy je zwolnic zamykajac przepustnice(czyli podcisnieniem w cylindrach). idzie to mozolnie bo duza masa koła napedza silnik.

2.hamujemy silnikiem z lekkim kołem, tu, mimo, ze koło kreci sie szybko to ma mała energie(mała masa) i stawia mniejszy opor zeby je wyhamowac, lub jak kto woli mniej napedza auto.

moze sie myle ale tak mi sie wydaje.

Furious
02-06-08, 23:45
a to nie jest przypadkiem tak, że:

1.hamujemy silnikiem ze zwykłym kołem, wtedy koło ma duza mase i kreci sie szybko a my probujemy je zwolnic zamykajac przepustnice(czyli podcisnieniem w cylindrach). idzie to mozolnie bo duza masa koła napedza silnik.

2.hamujemy silnikiem z lekkim kołem, tu, mimo, ze koło kreci sie szybko to ma mała energie(mała masa) i stawia mniejszy opor zeby je wyhamowac, lub jak kto woli mniej napedza auto.

moze sie myle ale tak mi sie wydaje.

nie mylisz sie

emg
03-06-08, 08:58
a to nie jest przypadkiem tak, że:

1.hamujemy silnikiem ze zwykłym kołem, wtedy koło ma duza mase i kreci sie szybko a my probujemy je zwolnic zamykajac przepustnice(czyli podcisnieniem w cylindrach). idzie to mozolnie bo duza masa koła napedza silnik.

2.hamujemy silnikiem z lekkim kołem, tu, mimo, ze koło kreci sie szybko to ma mała energie(mała masa) i stawia mniejszy opor zeby je wyhamowac, lub jak kto woli mniej napedza auto.

moze sie myle ale tak mi sie wydaje.

nie mylisz się, pod warunkiem, że silnik nie jest spięty ze skrzynią. przy hamowaniu silnikiem silnik próbuje się zatrzymać (podciśnienia itp), ale rozpędzony samochód poprzez skrzynię napędza silnik, a lżejsze koło stawia mniejszy opór i układ korbowy mimo zamknięcia przepustnicy będzie "łatwiej" się kręcił, a co się z tym wiąże będzie stawiał mniejszy opór i dłużej będzie trwało wytracanie prędkości. Najlepiej jest to zauważalne na 5 biegu - wystarczy się rozpędzić do 80-100 i puscić gaz - samochód w tych samych warunkach drogowych przy lekkim kole będzie wykazywał mniej chęci do zatrzymania.

p.s. nie, żebym się chwalił, czy podważał czyjeś zdanie, ale założyłem chyba ze 4 lekkie koła i w kazdym przypadku było podobnie.

Look_As
03-06-08, 09:02
a to nie jest przypadkiem tak, że:

1.hamujemy silnikiem ze zwykłym kołem, wtedy koło ma duza mase i kreci sie szybko a my probujemy je zwolnic zamykajac przepustnice(czyli podcisnieniem w cylindrach). idzie to mozolnie bo duza masa koła napedza silnik.

2.hamujemy silnikiem z lekkim kołem, tu, mimo, ze koło kreci sie szybko to ma mała energie(mała masa) i stawia mniejszy opor zeby je wyhamowac, lub jak kto woli mniej napedza auto.

moze sie myle ale tak mi sie wydaje.

tu potwierdziłeś moije zdanie. skoro stawia mniejszy opór to nie wyhamuje auta efektywnie

Taz
03-06-08, 14:39
2.hamujemy silnikiem z lekkim kołem, tu, mimo, ze koło kreci sie szybko to ma mała energie(mała masa) i stawia mniejszy opor zeby je wyhamowac, lub jak kto woli mniej napedza auto.
mylisz sie. Wszystko tak jak emg napisal, fizyka i podstawowa wiedza nt. ukladu napedowego auta wystarczy... i nie stwarzac tu nowych teorii ignoranci :aloha:

grafix
03-06-08, 14:44
a macie jakieś wzory ?

Taz
03-06-08, 14:47
tzn jakie?? na wplyw kola zamachowego na hamowanie silnikiem??

grafix
03-06-08, 14:52
takie które rozwieją dziesiątki teorii , domniemywań, przypuszczeń w tym temacie :chinczykk:

Taz
03-06-08, 14:56
takie wzory pewnie sa, ale ja ich nie znam, musial bym studiowac na polibudzie budowe maszyn spalinowych :afro: . Jesli ktos ma watpliwosci to niech zapyta fachowca w tym temacie, chociaz jeden tzn emg sie juz wypowiedzial

emg
03-06-08, 16:17
ja tam nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, bo fizykę na polibudzie miałem dobre 14 lat temu i mogło się cos pozmieniać przez ten czas ;).

NFS
03-06-08, 18:43
eeee....

reczywiscie :aloha:

zostałem nawrocony. amen.

imm3
12-06-09, 01:43
Odkopie temat ale nie będę zakładał nowego. Mam lekkie kolo w d14a3 i tu mały problem gdyż troszkę słabo trzyma obroty jak zrzucam z biegów:/ Da się coś z tym zrobić krokowy czyszczony, kable, świece ok czy po prostu do d14a3 nie ma to sensu? Auto kupiłem z lekkim kołem. Przy hamowaniu biegami potrafi mi wyskoczyć check engin ale gdy robię samodiagnostyke to nie ma żadnych błędów.