Zobacz pełną wersję : Usztywnienie hani- How to
Crazyblack
26-05-14, 12:41
Podejrzewam że jest to temat rzeka ale nie znalazłem podobnych informacji wiec mozna by zrobić nawet z tego taki Faq później :D
Więc teraz mój problem, moja hania buja się się statek na morzu podczas sztormu co zrobić żeby to poprawić (nie chcę też mieć twardości jak taczka)?
Chciał bym żeby szybko reagowała na nagle manewry bez zbędnych przechyłów, żeby ładnie trzymała isę drogi w zakrętach itd. Krótko mówiąc to co chciał by każdy.
Buda ej9 silnik b18c4 czyli trochę cięższy i mocniejszy niż fabryka przewidziała. Zawieszenie seria brak stabów jedynie rozpórka przednia górna.
Co można zrobić żeby usztywnić hanię i w jakiej kolejności najlepiej.
1. Tuleje zawieszenia:
Na pierwszy plan stawiamy na wyeliminowanie wszelkich luzów z zawieszenia, dobrze było by zmienić wszystkie tuleje na poliuretanowe które są twardsze i wytrzymalsze. Twardość wybieramy wedle własnego uznania, ja wybrałem żółte i jak je założę to wtedy napiszę co nieco o nich
2. Stabilizatory:
Po zmian tulei zakładamy odpowiednie stabilizatory które jak mi się wydaje są bardzo ważne bo nie przechyla nam się buda w zakrętach. Jest tutaj dużo możliwych konfiguracji i ze wszystkich postów z całego forum widzę jedną prostą zasadę- przedni ma być grubszy niż tylny i nigdy na odwrót. Przykładowo do civica VI 'podobno' dobrym zestawieniem jest 26mm i 22mm lub 22mm i 15mm. Ja prawdopodobnie wypróbuję 22mm, 22mm i zdam relację jak bardzo źle jest :D
3. Rozpórki itd:
Po założeniu odpowiednich stabilizatorów stawiamy na kilka rozpórek dobrych jakościowo a nie z papieru. Najważniejsza czyli przednia górna najlepiej 3 punktowa, przydało by się też coś na tył np. x bar (który niestety zabiera miejsce w bagażniku dlatego póki co ja na razie go nie mam. Tylna dolna rozpórka tak jak myślałem i tak jak piszą inni daje tylko wygląd i to tyle z jej użyteczności.
4. Amortyzatory i sprężyny:
Na koniec przechodzimy do zmiany samych sprężyn i amortyzatorów, możemy tutaj kupić gwintowane ze zmianą twardości lub po prostu twardsze i niższe sprężyny i lepsze amortyzatory, jakie pisał nie będę bo korzystam póki co z serii więc doświadczenia nie mam ale jak to zazwyczaj wszędzie jest- droższe czyli lepsze.
Ustawienie zawieszenia i opony:
Piszcie rady lub poprawcie mnie jeżeli gdzieś się mylę (np. wszędzie) i nie bijcie jeżeli taki temat był ale chyba nie było.
Stabilizator nie tyle bujanie a wychylanie budy w zakręcie ma za zadanie poprawić. Amory można sprawdzić ale wiadomo jak nie będą sprawne są kulą u nogi. Tuleje zostaw na koniec bo to najdroższa zabawa i bez w/w nie da dużego efekty.
Co do rozpórek od nich bym zaczynał bo to dość tanie wyjście i daje efekt a buda Civic'a jest uznawana za dość podatną podczas jazdy.
Po pierwsz staby:
Jak dasz przod 22 i tyl 22 to nie bedzie skrecac i przod bedzie nurkowal. Ogarnij sobie przedni i tylny z ek4, w normalnych pieniadzach najlepsze rozwiazanie ;)
Po drugie tulejki:
Dobrze, ze poliuretan :)
Po trzecie zawias:
Kup sobie gwint ap lub nawet mts
Albo zestaw agx'ow z dobra sprezy a :)
Po czwarte rozporki:
Sam po sobie powiem Ci, ze baaardzo duzo one daja. Mam na przodzie trzypunktowa i z tylu xbara z mocowaniami do slupkow b oraz cpillara i jest na prawde bardzo sztywna buda ;) do serii (bez rozporek) nie ma porownania ;)
Crazyblack
27-05-14, 00:22
kepa, tuleje to akurat jedna z tańszych rzeczy a poza tym już zamówione.
To że staba z przodu powinienem mieć 26 to wiem ale z tym niestety poczekam jak się troszkę zwiększy budżet a co do ek4 to przód tak ale tył zostawię raczej z itra.
A co do rozpórek mam przód góra i jak będę montował staba na tył to dojdzie też tylna dolna od razu a jeżeli chodzi o tylną górną czy x bara to jest problem bo to zabiera miejsce z bagażnika w którym mam głośnik :/
Gwint też jest w planach ale zastanawiam się nad czymś lepszym, w ostateczności mts będzie grany :D
Czyli które rozpórki najważniejsze i najmniej uciążliwe i co z 'h brace' ?
Ja bym zaczął od wymiany tulejek. Poliuretany starczyłyby czerwone, pisałeś że nie chcesz twardości jak taczka :D
Następnie załóż staby, poupalaj trochę auto w zakrętach.
Ja bym kupił gwint MTS, jak będzie ci za miękko to możesz zmienić sprężyny na H&R.
Rozpórki powiedziałbym że są konieczne w civicach 6gen i starszych. Buda jest miękka i pracuje, czuć to zwłaszcza w upalne dni.
Polecam założenie rozpórki 3-pkt na przednie kielichy, ze stoperem pompy hamulcowej. H-brace usztywnia bardzo fajnie auto, jednak przy glebie większej niż -40mm, będzie łatwo nim przytrzeć.
Na tył wiadomo x-bar to lepsze rozwiązanie niż górna+c-pillar.
Po pierwsze wypada doprowadzic zawieszenie do stanu bez luzow, czytaj wymien zuzyte tuleje bo bez tego ani rusz i to jest wg mnie absolutny mus do robienia czegokolwiek dalej.
W pierwszej kolejnosci stabilizatory, zakladanie rozporek czy lepszego zawieszenie nie majac stabilizatorow nie da nic na bujanie sie w zakretach lub zmniejszy je w bardzo minimalnym stopniu.
Stabilizatory 22/22 to dosc kiepski pomysl, na takim setupie auto bedzie mocno podsterowne i caly czas pluzylo przodem. Ja bym wlozyl na poczatek 22/15 lub jak wspomniane wczesniej komplet z EK4 26/15, dopiero pozniej bawil sie w 22 na tyle. Jesli nie chcesz kupowac tylnego staba 15mm i koniecznie chcesz wkladac 22 z ITR to daruj sobie kupowanie staba 22mm na przod bo to strata pieniedzy.
Teraz w temacie rozporek, sens ich montowania, czytaj, zeby mialy jakis realny wplyw na poprawe prowadzenia sie auta, uwazam dopiero wtedy gdy beda ogarniete stabilizatory i zawias bez luzow, tylna dolna nie daje absolutnie nic poza swieceniem sie pod autem i fejmem jak ktos za Toba jedzie :) Przednia rozporka najlepsza jest 3pkt, na tyl czy to zwykla na kielichy czy x-bar jasne ze zabieraja miejsce w bagazniku i jesli komus na tym zalezy to musi zostac bez rozporki.
Ogromne znaczenie ma tez jakosc rozporek, aluminiowe smieci za 150zl z allegro czy m-tuning to jest to samo co wywalenie tych 150zl do pierwszej lepszej puszki na smieci, efekt bedzie taki sam, rozporki da sie "wyginac" trzymajac je w rekach :)
Jesli masz juz ogarniete tuleje, stabilizatory i zalozona chociaz rozporke z przodu bo ta ma najwieksze znaczenie dla gubienia katow podczas pokonywania zakretow mozna przejsc do zawieszenia, wg mnie MTS to smietnik i nie ma znaczenia czy to V1,V3 czy V1578 jak go zrobia, MTS jest dobry do gleby i turlania sie po miescie, jednak do szybszej jazdy nie nadaje sie wcale, w porownaniu do markowego zawiasu czy to amor KYB AGX, Koni Sport, Bilstein B6/8 z jakakolwiek sportowa sprezyna eibach, Weitec, HR podczas normalnej jazdy MTS wybiera nierownosci jak smiec a na zakretach nadal mocno sie przechyla. Dla mnie pakowanie pieniedzy w MTSa jesli masz aspiracje do szybszej "sportowej" kazdy to jak juz wczesniej wspomnialem efekt podobny do wywalenia tej kasy do puchy na smieci.
W zawieszeniu nie chodzi tylko o to aby dac glebe i koniec, zawieszenie musi dzialac a MTS w porownaniu do dobrych zawiasow dziala jak smiec.
Tak wiem, ze dobry zawias nie kosztuje 800zl jak MTS V3 tylko 3 razy tyle, ale niestety kosztuje tyle bo jest dobry i oferuje duzo wiecej niz MTS. Mojego Koni Sport + Weitec nie zamienilbym nigdy na MTS V1578 nawet gdyby mial miec go za darmo i mi doplacali :)
Jesli juz to wszystko ogarniesz to w walce z trakcja w zakretach i reakcjami na ruchy kierownica pozostaje juz tylko ustawienie negatywow, zbieznosci, zmiana ustawienia kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i nie mowie tutaj o ustawianiu tego wszystkiego tak jak producent mowi :)
Oczywiscie nie zapominamy o oponach bo one tez odgrywaja ogromna role w tym calym procesie i nie chodzi o oglona przyczepnosc ale chociazby o sztywnosc scianki bocznej.
Jak nie jezdziles na dolnej tylnej to nie pierd...
Daje tak samo jak Hbrace ktory nie kazdy wystaje trzeba pomyslec.
A reszta jap pisal spychu co do zawieszenia mts do usztywniania to wiesz;)
Jak nie jezdziles na dolnej tylnej to nie pierd...)
To tez bylo do mnie ? :)
Jesli tak to uwazaj, jezdzilem bez rozporki i bez staba, pozniej jezdzilem bez rozporki ze stabem 15mm, pozniej jezdzilem na rozporce Megane Racing ze stabem 15mm, pozniej jezdzilem z ASRem i stabem 22mm, pozniej jezdzilem na kopii ASRa od OBXa razem ze stabem 24mm, teraz jezdze bez rozporki i ze stabem 15mm, nie jestem w stanie wskazac roznicy miedzy setupami stab 15mm z i bez rozporki :)
Na H-brace tez jezdzilem doslownie 3 dni, zahaczalem nim wszedzie gdzie tylko moglem a dodatkowo byl taki wspanialy, ze zmienil kompletnie geometrie zawieszenia w bezwypadkowej budzie, a zeby go przykrecic na miejsce trzeba bylo dwoch osob i naciagania sila :D
PIMPEK_EJ2
03-06-14, 23:49
Na pewno bierz 3 pkt na przód na góre! Różnica odczuwalna bardzo. Jak będziesz kupował pomyśl o wersji ze stoperem pompy, u mnie go nie ma:/ Mam poliuretan 90sha agx-y razem z jamexami -40 na przodzie stab 26 mm na tył 15 mm z eg6. Było fajnie ale założyłem nowe nokiany 195/50r15 i... Opony są fajne dobrze odprowadzają wodę na mokrym, są całkiem przyczepne ALE przy ruchach kierą lewo prawo mam odczucie jakby wszystkie tuleje były wyj..... Jest odczuwalne opóźnienie:/ Na t1r nie było czegoś takiego!!
Więc pomyśl o odpowiedniej oponie która ma twardą ścianke boczną.
Szymon
Akurat T1R scianke boczna tez ma dosc miekka (wg mnie :) ), przed T1R jezdzilem na BF Goodrich G-Force Profiler i to mialo bardzo fajna scianke boczna, polecam.
ja się podpisuję prawie pod wszystkim co napisał Spychu. Od siebie dodam, że latałem z H-brace'em.. Fakt, k#*ewsko trzeba uważać na garby studzienki itp.. ale wg mnie różnica w reakcji przy skręcaniu jest odczuwalna. Co do opon dla mnie mistrzowskie do upalania po zakrętach i ganiania po mieście były R1R (195/50/15)
PIMPEK_EJ2
05-06-14, 21:52
Szymon
Akurat T1R scianke boczna tez ma dosc miekka (wg mnie ), przed T1R jezdzilem na BF Goodrich G-Force Profiler i to mialo bardzo fajna scianke boczna, polecam.
Wiem że nie była twarda ale zdecydowanie lepsza niż w nokianach...
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.