PDA

Zobacz pełną wersję : Problem ze składaniem lewego lusterka



jarxyz
20-05-14, 16:03
witam, jestem nowym userem na forum i jeśli coś napiszę źle to z góry przepraszam.

Mój problem jest następujący-przy przekręceniu kluczyka w stacyjce lewe lusterko zaczyna się poruszać, po czym rozkłada się na zewnątrz tak,że nie jestem w stanie nic w nim dobrze zobaczyć. Kiedy nacisnę przycisk odpowiedzialny za składanie lusterek składa się ok, ale rozkłada się również za daleko. Mogę sobie ustawić lusterko ręcznie, tzn złożyć je i zatrzymać ręką przy rozkładaniu ale nawet jak jest w dobrej pozycji to przekręca się dalej przy przekręceniu kluczyka więc jest to rozwiązanie na 1 jazdę tak naprawdę.

Z tego co wyczytałem na forum problemem może być uszkodzona blokada lusterek albo magiczna czarna skrzynka znajdująca się w lusterku, co z tym fantem zrobić najlepiej? Podjechać do jakiegoś warsztatu czy próbować coś zrobić na własną rękę? Jeśli tak to co? Szczerze nie jestem pewny jak zdiagnozować problem.

Dziękuję i pozdrawiam ;)

Tommi01
20-05-14, 16:24
u mnie jest to samo wypialem kostke z rok temu i swieto hehe czeka az mi sie zachce je rozebrac
ostatnio ktos na forum pisal ze trzeba rozebrac i bolec wyczyscic nasmarowac bo sie zacial

jarxyz
20-05-14, 16:40
Wyczytałem też teraz,że to może być wina bezpiecznika polimerowego. Nie wiem, chyba podjadę po prostu gdzieś, byle nie do aso bo zbankrutuje :p

Tommi01
20-05-14, 19:50
jak sie wolno rozklada i zatrzmuje sie w dobrym miejscu to bezpiecznik jak sie nie zatrzmuje to ten bolec

jarxyz
20-05-14, 20:02
Nie zatrzymuje się niestety więc bolec w takim razie. Dobrze, przynajmniej nie dam sobie teraz kitu wcisnąć u elektryka. Dzięki za odp

marcin001984
16-06-14, 22:19
U mnie prawelustarko przestało sie w ogóle składać. Na początku objawiało się tak że jak nacisnąłem przycisk składania się lusterek to lewe składało sie do końca a prawe do połowy. Po kilku tygodniach przestało się w ogóle ruszać. Szczerze mówiąc to nawet jest mi to na rękę, bo tu gdzie mieszkam mamy taki wąski most i jak z przeciwka jedzie jakieś szersze auto (limuzyna, suv, van) to składam lewe lusterko, a że prawe nie działa to widze jak blisko jestem od bandy żebym felg nie podrapał. Jak dla mnie super sprawa :) Ale wiecie, gdybym chciał kiedyś auto sprzedać to się będą czepiać.

Tommi01
16-06-14, 23:15
U mnie prawelustarko przestało sie w ogóle składać. Na początku objawiało się tak że jak nacisnąłem przycisk składania się lusterek to lewe składało sie do końca a prawe do połowy. Po kilku tygodniach przestało się w ogóle ruszać. Szczerze mówiąc to nawet jest mi to na rękę, bo tu gdzie mieszkam mamy taki wąski most i jak z przeciwka jedzie jakieś szersze auto (limuzyna, suv, van) to składam lewe lusterko, a że prawe nie działa to widze jak blisko jestem od bandy żebym felg nie podrapał. Jak dla mnie super sprawa Ale wiecie, gdybym chciał kiedyś auto sprzedać to się będą czepiać.

u ciebie wystarczy tylko bezpiecznik wymienic i bedzie dzialalo jak nowe

marcin001984
17-06-14, 00:46
a to nie będzie coś z mechanizmem? skoro działało poprawnie, potem składało się tylko do połowy, później przestało w ogóle się składać

lozik
17-06-14, 10:23
U mnie przy rozkładaniu i składaniu strasznie skrzypi, dźwięk ocierających się kawałków plastiku. Występuje to tylko w ciepłe dni i im cieplej tym głośniej skrzypi. Pewnie temperatura wpływa na plastik i się rozszerza ale tak generalnie nie powinno być. Ma ktoś podobny przypadek i poradził sobie?

Tommi01
17-06-14, 10:46
a to nie będzie coś z mechanizmem? skoro działało poprawnie, potem składało się tylko do połowy, później przestało w ogóle się składać
http://www.trafo.za.pl/honda/
i drobne naprawy i skladanie lusterek

marcin001984
17-06-14, 18:14
a ja myślałem o bezpieczniku w skrzynce bezpieczników :) dzięki za podpowiedź!

Tommi01
17-06-14, 18:35
a ja myślałem o bezpieczniku w skrzynce bezpieczników dzięki za podpowiedź!
niema za co:cool: mi tez pasuje sie zabrac za to ale brak motywacji :p

jarxyz
18-06-14, 13:24
Witam ponownie, okazało się,że mechanizm był uszkodzony bo prawdopodobnie jakaś gruba baba trzepnęła kiedyś lusterko jak przechodziła obok zaparkowanego auta.

Skończyło się tak,że kupiłem używane lusterko na allegro i mój mechanik mi je zamontował oraz podmienił moduł sterujący(ta czarna skrzynka) na ten ze starego lusterka bo w tym kupionym był walnięty i nie składało mi się do końca. Wydałem na nie 200zł i teraz śmiga aż miło ;)

marcin001984
19-06-14, 17:29
a nowy moduł/kostka ile kosztuje?

jarxyz
19-06-14, 17:39
Mechanik mówił,że 150zł ale na necie widziałem gdzieś za ~95zł

tomol
22-06-14, 12:39
to jest uszkodzony moduł w lusterku znajduje się pod pokrywą lusterka

Lokatyy
06-07-14, 18:36
Mam maly problem z prawym lusterkiem. Od niedawna jezdze Honda Civic VIII. Lewe lusterko sklada sie idealnie natomiast prawe nie. Lewe lusterko rozni sie tym od prawego, ze nie dam rady zlozyc reką lusterka od kierowcy, natomiast prawe moge lekko pchnac i zlozyc recznie. Czy wedlug was zostal wymontowany silnik w lusteku, ze moge je skladac recznie? Pozdro

TRAFO
06-07-14, 18:59
A auto nie miało robionej prawej strony? Może po stłuczce taniej było zamontować lusterko od Comforta?
Ja bym spróbował je rozebrać i po tym co jest w środku zobaczyć co się dzieje.

uniu1
06-07-14, 20:03
wystarczy zdjąc boczek i policzyć ilosc kabli które idą do lusterka:
jesli jest 9 to masz składanie jeśli 8 to lustrko jest od comforta

Paluch_tcw
06-07-14, 20:54
Co nie zmienia faktu, że lusterka składane można również złożyć ręcznie. Może ktoś je "złożył" nie w tą stronę i przeskoczyła blokada...

Lokatyy
06-07-14, 22:08
wystarczy zdjąc boczek i policzyć ilosc kabli które idą do lusterka:
jesli jest 9 to masz składanie jeśli 8 to lustrko jest od comforta

hmmm, na pewno na wyposażeniu mam składane elektrycznie lusterka. Lewe składa się samo. Kable wpina się szeregowo? Czyli według was istnieje możliwość, podłaczenia lusterka składanego ręcznie do wiązki przystosowanej pod składane elektrycznie? Pasuje wtyczka?
Jeszcze zapytam w tym poście, od czego zacząć rozbiórkę prawego lusterka? Może posiadacie jakiś manual?

Próbowałem złożyć ręcznie lewe lusterko, w którym mechanizm składania działa bezproblemowo i stawia ono ewidentny opór, a nie chcę czegoś urwać. Prawe natomiast jak napisałem powyżej składa się ręcznie jednym popchnięciem.

piter7766
06-07-14, 22:38
Próbowałem złożyć ręcznie lewe lusterko, w którym mechanizm składania działa bezproblemowo i stawia ono ewidentny opór, a nie chcę czegoś urwać.
Nic nie urwiesz,trzeba przełamać ten opór i składa się bez problemu,zarówno w jedną, jak i w drugą stronę :)

shinoda
06-07-14, 23:15
odnosnie tematu skladania i rozkladania lusterka przypomniala mi sie taka lekko offtopowa historia...
zdarzylo mi sie pod domem, ze ktos wylamal mi lusterko. na szczescie po kilku probach udalo sie je nastawic i w zasadzie dziala bez zarzutu. ale jestem uczulony na ten temat i staram sie parkowac w innym miejscu - jednak nie zawsze mam taka mozliwosc. anyway.. ktoregos dnia przychodzi do mnie sasiad i mowi "ktos Ci chyba ulamal lusterko... probowalem Ci nastawic ale chyba sie nie da" - no to ja w te pedy do auta, wsciekly polecialem,... dobiegam... i co... i wszystko w normie, lusterko zlozone. nic nie odstaje.... mysle... WTF... rozklada sie - sklada sie... - ot sasiad uznal ze tak zlozone lusterko, jak w naszych UFO, wyglada jak ulamane i trzeba je nastawiac... :D moze i dobrze, ze go nie nastawil? :D
pzdr!

szybkowar
11-07-14, 00:22
Ja też się borykam z lewym lusterkiem...
Najpierw trzeba było wymienić ten bezpiecznik a teraz takie coś: jak złożę i rozłożę to wszystko działa perfekt, jak złożę i zostawię na noc to następnego dnia już się nie rozkłada. Muszę wtedy ręcznie rozkładać, jednak rozkłada się lekko dźwignięte, po kilku próbach z ułożeniem wskakuje i działa znowu ok.
Jedyny pomysł jaki mam na tą chwilę to rozebrać, przesmarować i liczyć że się napraw.

artax
11-07-14, 18:54
stawiam n padający przekaznik w lusterku.Norma w UFO :)
Pzdr

ZakaMareK
16-10-14, 22:03
być może komuś z Was się przyda, częsta usterka w naszych bolidach.

miałem problem z domykaniem lusterek, działało wolno i tylko do połowy. wyczytałem, że wymiana modułu lub samego bezpiecznika polimerowego załatwia sprawę.
tak tez zrobiłem. z racji, że używane moduły o nieokreślonej trwałości kosztują aktualnie ok 80 zł , znalazłem na popularnym serwisie aukcyjnym same bezpieczniki. przezornie wziąłem dwa na wpadek, gdybym coś schrzanił przy wymianie i to był strzał w dziesiątkę, bo okazało się, że każde lusterko ma własny moduł sterowania. koszt bezpiecznika znikomy.
wymiana jest w sumie prosta, bezpiecznik od razu widać bo wystaje ponad wodoodporny uszczelniacz, coś na bazie żywicy, jakby lekko elastyczny ale twardy gips. trochę żmudne to wygrzebywanie wiórek po wiórku zwłaszcza przy pierwszym module, bo nie wiedziałem, jak głęboko zaczyna się elektronika ale śmiało można wygrzebać z 5-6 mm. trzeba być w miarę delikatnym, żeby nie połamać tych nóżek.
później obciąłem bezpiecznik, pozostawiając nóżki jako bazę do lutowania nowego bezpiecznika. "pobieliłem" je cyną, podobnie jak te w nowym bezpieczniku a potem przylutowałem. wystawiłem ciut wyżej ponad plastik modułu niż oryginalny, bo chciałem mu zapewnić lepsze oddawanie ewentualnego ciepła w czasie pracy ale za dużo też nie można, bo po powtórnej instalacji na miejscu w lusterku, ten punkt jest bardzo blisko obudowy lusterka; dlatego troszkę go położyłem.
po wykonaniu próby, pociągnąłem nóżki lakierem do paznokci (żony, żeby nie było) a wygrzebaną dziurę zalałem klejem z glue guna na wypadek, gdybym kiedyś znów miał tak grzebać...
wszystko pięknie działa i aktualnie myślę o dołożeniu do instalacji modułu składania lusterek. już leży i czeka na więcej wolnego czasu.
mógłbym dodać kilka fotek z całej operacji ale nie mam konta na żadnym serwisie z plikami a zdjęcia mam na dyziu. jeśli wiecie jak to obejść to podpowiedzcie i wtedy edytuję tego posta a jak nie to mogę wysłać na priva.
robota prosta, mnie zajęła półtorej godziny na oba moduły, wraz z rozbiórką lusterek oraz przesmarowaniem części mechanicznych i spryskaniem styków Electrosolem.
oryginalny bezpiecznik polimerowy ma parametry 300mA oraz 72V. przypuszczam, że w razie problemów możnaby spróbować zastąpić go nieco mocniejszym, następny w typoszeregu jest chyba 330mA, nie jest jeszcze tak dużo mocniejszy, żeby popalić resztę układu ale powinien dać te 10% więcjej prądu bez przegrzewania się i przerywania akcji zamykania.

pozdrawiam i życzę powodzenia, choć to naprawdę prosta robótka.

uniu1
19-10-14, 21:34
Czy lusterko bez skłądania elektrycznego da rade przerobić na wersje składaną?
Czy ktoś to przerabiał?

kusiu
07-12-14, 09:40
Witam, u mnie w CIVIC VIII TYPE S 2008.r jest problem jak w temacie z lewym lusterkiem od strony kierowcy. Otóż gdy daję składanie prawe się składa a lewe nie do końca jak by go coś blokowało, temat czytałem do wymiany bezpiecznik. Rozumiem że w Type S 2008.r (troje drzwi) jest taka sama kostka? I jeszcze jedno pytanie by dobrać się do lusterka muszę odciągnąć wcześniej lustro i je wypiąć? Czy można jakoś zdjąć samą obudowę plastikową z tyłu? Boje się żeby lusterko nie pękło przy ściąganiu samego lustra a w biuletyn serwisowym jest pokazane jakby wystarczyło sam plastik pociągnąć.

http://www.civicforum.pl/attachment.php?attachmentid=18257&d=1414995211

Tommi01
07-12-14, 10:32
Witam, u mnie w CIVIC VIII TYPE S 2008.r jest problem jak w temacie z lewym lusterkiem od strony kierowcy. Otóż gdy daję składanie prawe się składa a lewe nie do końca jak by go coś blokowało, temat czytałem do wymiany bezpiecznik. Rozumiem że w Type S 2008.r (troje drzwi) jest taka sama kostka? I jeszcze jedno pytanie by dobrać się do lusterka muszę odciągnąć wcześniej lustro i je wypiąć? Czy można jakoś zdjąć samą obudowę plastikową z tyłu? Boje się żeby lusterko nie pękło przy ściąganiu samego lustra a w biuletyn serwisowym jest pokazane jakby wystarczyło sam plastik pociągnąć.


tak kostka jest taka sama, musisz podwazyc lustro i samo schodzi niema opcji zeby peklo i wtedy scigniesz obudowe:)

kusiu
07-12-14, 11:37
Więc to będzie wina kostki i bezpiecznika że nie składa się? Po wyjęciu kostki i złożeniu lusterka bez kostki migacz będzie normalnie pracował? Bo chce samą kostkę podrzucić znajomemu tylko nie wiem co będzie a co nie będzie działać po jej wyjęciu.

Pozdrawiam

Tommi01
07-12-14, 11:55
Więc to będzie wina kostki i bezpiecznika że nie składa się? Po wyjęciu kostki i złożeniu lusterka bez kostki migacz będzie normalnie pracował? Bo chce samą kostkę podrzucić znajomemu tylko nie wiem co będzie a co nie będzie działać po jej wyjęciu.

ja mam odpieta calkiem i wszystko dziala , tylko skladnie nie dziala

kusiu
07-12-14, 12:05
dziękuję, muszę się zabrać za to, składanie w odwrotnej kolejności rozumiem i nie będzie niespodzianek? :) Pozdrawiam

daro19828
08-12-14, 07:54
Kiedys nie składało mi sie prawe lusterko, wymieniłem bezpiecznik polimerowy i wszystko było ok. Od wczoraj prawe lusterko składa mi się tylko kawałek. Co w tym przypadku trzeba zrobić, czy tez bezpiecznik do wymiany ??????

JB_MK_III
08-12-14, 09:25
Kiedys nie składało mi sie prawe lusterko, wymieniłem bezpiecznik polimerowy i wszystko było ok. Od wczoraj prawe lusterko składa mi się tylko kawałek. Co w tym przypadku trzeba zrobić, czy tez bezpiecznik do wymiany ??????

prawdopodobnie tak - od tego bym zaczął
ja u siebie wymieniłem po obu stronach w przedziale rocznym i na razie jest OK - większych problemów z tym nie ma a auto z 2008.

daro19828
08-12-14, 09:50
prawdopodobnie tak - od tego bym zaczął
ja u siebie wymieniłem po obu stronach w przedziale rocznym i na razie jest OK - większych problemów z tym nie ma a auto z 2008.

Ale jak byłby to bezpiecznik to chyba lusterko by sie wogole nie skladalo a ono kawalek sie sklada po czym staje.

piter7766
08-12-14, 18:11
Ale jak byłby to bezpiecznik to chyba lusterko by sie wogole nie skladalo a ono kawalek sie sklada po czym staje.

Poczekaj jeszcze trochę,a w ogóle nie będzie się składać. Wymieniaj bezpiecznik i nie marudź :p
Bezpiecznik polimerowy ma ograniczoną ilość cykli otwarcia obwodu,od 15 do 300 w zależności od typu i producenta. Zastanawia mnie ,na jakiej zasadzie działa ten układ; czy bezpiecznik działa tylko w przypadku ,,zablokowania'' lusterka, czy także jako wyłącznik krańcowy (włączamy składanie lub rozkładanie lusterka,silnik pracuje,lusterko dochodzi do ogranicznika,silnik staje,wzrasta prąd i bezpiecznik polimerowy przerywa obwód) , jakoś bardziej mi na to wygląda,bo jak by tak nie było to bezpiecznik by wytrzymał kilkanaście lat,a nie 3-4 lata. Może ktoś ma schemat tego modułu ,to chętnie bym zobaczył jak to ustrojstwo działa .

A swoją drogą to jak bym spotkał gościa co zaprojektował ten układ ,to by dostał z bani. Jakoś w Hondzie Accord dało się zrobić bezawaryjne składanie lusterek,ale przecież to klasa średnia,a plebs w kompaktowym Civicu niech sobie naprawia co jakiś czas... :mad:

marcin001984
08-12-14, 20:20
Może się komuś przyda:
http://www.trafo.za.pl/honda/ -> drobne naprawy -> składanie lusterek

TRAFO
08-12-14, 20:33
Może ktoś ma schemat tego modułu ,to chętnie bym zobaczył jak to ustrojstwo działa.

Schemat:

http://obrazki.elektroda.pl/1058177100_1393271859.jpg

Szerszy opis na elektroda.pl (http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13341306#13341306).
Sam jestem ciekawy na jakiej zasadzie to działa, jak coś wymyślisz to daj znać

daro19828
10-12-14, 07:42
Poczekaj jeszcze trochę,a w ogóle nie będzie się składać. Wymieniaj bezpiecznik i nie marudź :p
Bezpiecznik polimerowy ma ograniczoną ilość cykli otwarcia obwodu,od 15 do 300 w zależności od typu i producenta. Zastanawia mnie ,na jakiej zasadzie działa ten układ; czy bezpiecznik działa tylko w przypadku ,,zablokowania'' lusterka, czy także jako wyłącznik krańcowy (włączamy składanie lub rozkładanie lusterka,silnik pracuje,lusterko dochodzi do ogranicznika,silnik staje,wzrasta prąd i bezpiecznik polimerowy przerywa obwód) , jakoś bardziej mi na to wygląda,bo jak by tak nie było to bezpiecznik by wytrzymał kilkanaście lat,a nie 3-4 lata. Może ktoś ma schemat tego modułu ,to chętnie bym zobaczył jak to ustrojstwo działa .

A swoją drogą to jak bym spotkał gościa co zaprojektował ten układ ,to by dostał z bani. Jakoś w Hondzie Accord dało się zrobić bezawaryjne składanie lusterek,ale przecież to klasa średnia,a plebs w kompaktowym Civicu niech sobie naprawia co jakiś czas... :mad:

No i wymieniłem bezpiecznik i wszytsko gra i buczy ;) a nawet sie składa.

civicstart
15-12-14, 15:12
Rozumiem, że to ta część do lusterka: 76209-SMG-E01, wie ktoś ile to może kosztować ?

pzdr

Paluch_tcw
15-12-14, 21:00
Rozumiem, że to ta część do lusterka: 76209-SMG-E01, wie ktoś ile to może kosztować ?

pzdr

Kiedyś pytałem to kosztowało w granicach 100 zł.

szczepar
15-12-14, 21:26
Schemat:

http://obrazki.elektroda.pl/1058177100_1393271859.jpg

Szerszy opis na elektroda.pl (http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13341306#13341306).
Sam jestem ciekawy na jakiej zasadzie to działa, jak coś wymyślisz to daj znać

Nie mam tego ustrojstwa u siebie , ale jedyne jak to wg mnie może działać to jest tak :
Mała wtyczka - zasilanie od strony samochodu.
Duża wtyczka - zasilanie podawane do silnika lusterka.
(jeśli dobrze wydedukowałem która wtyczka jest do czego to opis i działanie są poprawne :) )
Występują tu 3 stany: załączenia, ciągłej pracy , wyłączenia
Kolejno :
Start:
Pojawienie się napięcia na małej wtyczce powoduje przepływ prądu przez C1, C2 . PK
( Kto oponuje i będzie przywoływał wikipedię, że prąd stały nie płynie przez kondensator,
niech poszuka sobie informacji o liczeniu stanów nieustalonych w obwodach zawierających pojemności).
Pojemności są tak dobrane aby impuls prądowy miał wystarczającą energię aby zewrzeć przekaźnik.
Zwarcie przekaźnika powoduje przejście do drugiego stanu, czyli pracy ciągłej.
Praca ciągła:
Zwarty przekaźnik zasila siebie tak długo jak prąd płynący przez cewkę jest wystarczający aby go podtrzymać.
Podczas obracania lusterka silnik ciągnie minimalne ilości prądu (w stosunku do momentu w którym się zatrzymuje i następuje chwilowe przeciążenie).
Wyłączenie:
W momencie gdy dojdzie do końca zakresu obrotu gwałtownie rośnie prąd pobierany przez silnik, w tym momencie bezpiecznik PTC nagrzewa się i gwałtownie zwiększa rezystancję.
Bezpieczniki te mają właściwość - zostają w stanie zwiększonej rezystancji do momentu wyłączenia prądu i ochłodzenia.
Przegrzany bezpiecznik drastycznie zmniejsza prąd jaki płynie do silnika i cewki przekaźnika, powodując rozłączenie przekaźnika (prąd spada poniżej prądu podtrzymania przekaźnika)

Pomijając żywotność wynikającą z żywotności bezpiecznika polimerowego PTC, to ten układ jest przykładem genialnej prostoty i myśli technicznej.
Zrobienie czegoś co by miało podobne działanie a opierało się o tranzystory było by dużo bardziej skomplikowane i zawodne.

Czemu bezpiecznik pada po 3-4 latach - bo każde złożenie/rozłożenie lusterka to jeden cykl pracy bezpiecznika.
Mam nadzieję że wytłumaczyłem działanie dość dokładnie.

TRAFO
15-12-14, 21:59
No to teraz już wszystko wiem :)
Rozumiem też, że polaryzacja nie ma znaczenia, a ważny jest impuls powstały przy jej zmianie i to on inicjuje działanie przekaźnika.

szczepar
15-12-14, 22:48
Polaryzacja ma znaczenie jedynie dla kondensatorów elektrolitycznych - dlatego są połączone 2 szeregowo w taki sposób aby im nie przeszkadzała.
Generalnie kondensatory elektrolityczne mają polaryzację określoną i podłączenie odwrotnej uszkodzi je. (szeregowe połączenie w odpowiedni sposób zapobiega temu)
Polaryzacja ma jedynie znaczenie tu w tym przypadku dla kierunku obrotów silnika lusterka.

Wg. mnie przełącznik składanie/rozkładanie - zmienia polaryzację 0-12V na 12V -0.

shinoda
15-12-14, 23:37
(...)Polaryzacja ma jedynie znaczenie tu w tym przypadku dla kierunku obrotów silnika lusterka(...)

to kiedy mozna sie umawiac do Ciebie na strojenie lusterek? jakies znizki dla ludzi z forum? :D

sry za OT, ale chyle czoła dla Was z ta merytoryka tematu. pzdr!

szczepar
16-12-14, 08:00
Możesz nie wierzyć ale nie zajmuje się profesjonalnie naprawami samochodów ani żadnych podzespołów od nich.
Jedyne samochody przy jakich grzebię to rodzinne , i czasem pomagam kolegom.

Ja po prostu jestem elektronikiem z wykształcenia :)

shinoda
16-12-14, 18:40
Ja po prostu jestem elektronikiem z wykształcenia

własnie tylko to miałem na myśli ;-)

pikej
13-07-19, 00:46
Pozwolę sobie opisać dokładną zasadę działania modułu w tym temacie ponieważ wiele osób powołuje się na opis @szczepar a nie do końca jest on zgodny z prawdą.
- są trzy stany jak zauważył @szczepar - start, praca i wyłączenie
START - bardzo dobrze opisany.
PRACA - bardzo dobrze opisany
WYŁĄCZENIE - tutaj są nieścisłości. Mój opis tego stanu jest taki:
Po dojściu lusterka do ogranicznika, gwałtownie wzrasta prąd. Prąd powoduje wzrost temperatury bezpiecznika i tym samym jego rezystancji. Przy dokładnie określonej temperaturze bezpiecznika, suma jego rezystancji i rezystancji R jest na tyle duża, że prąd przez nie płynący jest mniejszy niż prąd podtrzymania przekaźnika. Przekaźnik powinien rozłączyć się zanim PTC osiągnie temperaturę krytyczną przy której się rozwiera.
Wada tego modułu polega na tym, że temperatura, przy której suma rezystancji PTC, R i cewki przekaźnika osiąga właściwą wartość, jest zbyt bliska temperaturze krytycznej PTC. Trzeba pamiętać, że zależność rezystancji od temperatury PTC jest wykładnicza i zwłoka jaką ma przekaźnik przy rozłączaniu wystarcza by PTC osiągnął wartość krytyczną. Honda stosuje wysokiej jakości przekaźnik SY-12-K o minimalnej zwłoce a i to nie wystarcza.
Aby to dobrze działało trzeba przeliczyć układ PTC + R +rezystancja przekaźnika. Wziąć pod uwagę temperatury otoczenia ok -20 C do ok +60 C jaka może wystąpić w lusterku na słońcu. Zmiana napięcia zasilania przy uruchomionym silniku i przy wyłączonym też ma znaczenie.
Nie napiszę co trzeba zmienić ze względu na wykorzystanie komercyjne. Produkuję takie moduły i nie chce by konkurencja poszła na łatwiznę.

Napiszcie jeśli popełniłem błąd lub minąłem się z prawdą

TRAFO
14-07-19, 15:50
Nie napiszę co trzeba zmienić ze względu na wykorzystanie komercyjne. Produkuję takie moduły i nie chce by konkurencja poszła na łatwiznę.

Czy mam rozumieć że Twoje wersje tych kostek są bezawaryjne i będą działać bez konieczności wymiany bezpiecznika? Ile dajesz na nie gwarancji?

pikej
14-07-19, 20:45
Każdy kto powie, że jakieś urządzenie elektroniczne jest bezawaryjne, jest kłamcą lub nie wie co mówi.
Są tylko mniej lub bardziej awaryjne, ewentualnie o znikomej awaryjności.
Na moduły udzielam rocznej gwarancji.
Sprzedałem już ponad 1000 szt (w pewnym momencie przestałem liczyć). W swojej historii miałem tylko jedną reklamację, ujawnioną przez klienta w trakcie montażu. Winowajcą był źle zaciśnięty styk na przewodzie. Nie był to problem "zużycia" się modułu.

Jeśli chodzi o usterki modułów, których gwarancja już nie obejmuje to nie dotarła do mnie żadna informacja by coś komuś się uszkodziło.

Nie wiem czy napisałem dość jasno:
W moich modułach elementem odcinającym napięcie nie jest bezpiecznik polimerowy. Dzięki temu jego żywotność nie ma znaczenia.

TRAFO
14-07-19, 21:03
Pisząc bezawaryjne nie miałem na myśli tego że będą działać wiecznie, tylko czy odpadnie konieczność ciągłego wymieniania bezpieczników.

pikej
15-07-19, 11:20
Pisząc bezawaryjne nie miałem na myśli tego że będą działać wiecznie, tylko czy odpadnie konieczność ciągłego wymieniania bezpieczników.

Moje moduły pracują w innym miejscu na charakterystyce PTC. Dzięki temu bezpieczniki polimerowe nie osiągają takiej temperatury jak oryginały i nie przegrzewają się.
Jak pisałem wcześniej, jeszcze żaden klient nie zgłosił mi, że po jakimś czasie pracy bezpiecznik przepalił się

szczepar
19-07-19, 00:18
pikej:
Czuję się przywołany do tablicy.
Ja opis modułu i jego działania robiłem nie mając tego modułu, ani nie robiąc jego pomiarów.
Bazowałem jedynie na schemacie od Trafo.
Dlatego mogą być nieścisłościjak nie było pomiarów.

I tak wiem można zrobić moduł na mosfecie z pomiarem prądu na rezystancji drenu :) czy w inny równie fajny sposób.
Dobrać inny przekaźnik + PTC , ect.
Ale mnie komercjalizacja tego nigdy nie interesowała.

Mnie interesują problemy jak zmierzyć impulsy o amplitudzie 300uV i czasie 10us jak najdokładniej :) a nie lusterko w samochodzie.
(szczególnie ze w moim i tak sie nie składają :D bo mam wersję Comfort )

Gratuluję produkcji modułów i ich sprzedaży.

pikej
19-07-19, 11:04
@ szczepar
Domyślam się, że opis robiłeś na podstawie schematu.
Dlatego napisałem "nieścisłości" a nie "błędy".
Moją intencją było sprecyzowanie opisu działania układu i wyjaśnienie powodu dla którego układ jest awaryjny.

A co do błędów - nie uważam by konstruktorzy Hondy popełnili jakiś ogromny błąd. Albo pomylili się w obliczeniach, albo w produkcji zastosowali zamienniki elementów.

Większe błędy popełniają natomiast niektórzy producenci tych modułów. Podobnie jak ja, produkują we własnym zakresie, powielając błędy Hondy i na domiar złego zalewają żywicą bezpieczniki polimerowe.
Są różne rodzaje żywicy. Jedne mogą izolować termicznie a drugie wprost przeciwnie - odprowadzają ciepło.
W pierwszym przypadku bezpiecznik szybciej osiągnie temperaturę krytyczną i po 100-200 złożeniach odmówi współpracy.
W drugim przypadku, bezpiecznik będzie potrzebował dużo więcej czasu i prądu by się odpowiednio nagrzać. Niby dobrze bo bezpiecznik nie osiągnie temperatury krytycznej ale silniczek lusterka będzie zbyt długo narażony na większy prąd niż powinien. Nie potrzeba wiele by się przepalił.

szczepar
19-07-19, 21:12
Albo księgowi nie pozwolili na 10.000 cykli testów , co 10 stopni :D
Określono wartość oczekiwaną pomiedzy naprawami na "wystarczający" i puszczono.

Ten moduł można było by zrobić tak aby odcinał prąd w mikro sekundę a nie 10 ms.
Tylko ekonomicznie nie było by to sensowne.

sylwek73
23-08-19, 20:48
Dzisiaj wymieniłem moduły w lusterkach i teraz lewe działa poprawnie, ale prawe raz działa a raz nie. Co może być przyczyną problem z zasilaniem czy coś innego.

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

manieku
23-08-19, 21:32
Zamień moduły miejscami.
Jeżeli po zamianie lewe będzie źle działać, a prawe normalnie, to masz uszkodzony jeden moduł.
Jeżeli nadal prawe będzie źle działać, to szukaj usterki w kablach w lusterku, łączniku między drzwiami, a karoserią lub gdzieś dalej.

sylwek73
23-08-19, 21:55
Zmieniałem, i lewe działa dobrze, z prawym jest problem.

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

pikej
25-08-19, 18:10
sprawdź małą wtyczkę czy nie widać na niej zielonego nalotu

dmx
08-09-19, 18:58
Jeżeli lusterko lewe składa się do połowy i to z problemami bo czasami przerywa A prawe nie składa się wcale to rozumiem że do wymiany w obydwóch jest bezpiecznik polimerowy tak ??

janekb84
09-09-19, 08:37
Jeżeli lusterko lewe składa się do połowy i to z problemami bo czasami przerywa A prawe nie składa się wcale to rozumiem że do wymiany w obydwóch jest bezpiecznik polimerowy tak ??

zazwyczaj tak ewentualnie cały moduł moze być zwalony ale zacznij od bezpieczników najtańsza opcja:)

pikej
09-09-19, 10:01
W lewym na 100%
A w prawym - najprawdopodobniej też. Raz na 30 - 40 przypadków przytrafi się coś innego.
Tylko nie wstawiaj większych bezpieczników