lucasSNC
15-05-14, 19:39
Jako że na forum za dużo info na ten temat nie ma, a w ręcę wpadła mi taka automatyczna klima, to chętnie się z wami podzielę jak to ustrojstwo przerobić z RHD i uruchomić w naszych civikach LHD :)
Na początek co potrzeba:
1) Panel 1din (w moim przypadku) lub 2din (ten z navi) plus wiązka klimatyzacji
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-01s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-01.jpg) http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-02s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-02.jpg)
2) 4 czujniki (kolejność jak na zdjęciu poniżej od lewej)
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-03s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-03.jpg)
- temperatury wewnątrz
- temperatury parownika
- temperatury zewnętrznej
- nasłonecznienia
Czujnik temperatury wewnętrznej wymontowałem razem z rurką podciśnienia, która mocowana jest do nagrzewnicy. Ale jak ktoś tego nie ma to można dać jakiś wentylatorek na czujnik żeby jakiś nawiew powietrza na niego był. Oryginalnie ta rurka zasysa powietrze z kabiny tak żeby opływało ono przez ten czujnik
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-04s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-04.jpg)
3) Tranzystor mocy i przekaźnik wysokich obrotów dmuchawy
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-05s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-05.jpg)
4) Siłownik (silniczek) airmixa + mechanizm
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-06s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-06.jpg) http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-07s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-07.jpg) http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-08s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-08.jpg)
To wszystko, więcej nie potrzeba.
To do roboty :)
1) Airmix
Pierw trzeba trochę porozbierać żeby wyciągnąć obudowę nagrzewnicy, trzeba zdjąć konsole itp. Tu nie będę się rozpisywał jak i co, bo takie rzeczy łatwo znaleźć na necie.
Jak już mamy obudowę nagrzewnicy wyjętą, trzeba ją dostosować do elektrycznego sterowania mieszalnikiem powietrza (w manualu jest na linkę). Można też zrobić to bez wyciągania nagrzewnicy, tylko trochę więcej gimnastyki jest, ja wolałem wyciągnąć.
No to przerabiamy airmixa (tak sobie nazywam ten siłownik od mieszacza powietrza).
Pierwsze co to należy odpalić klimatyzacje z airmixem na sucho, czyli podłączamy panel, wiązkę i airmix. Zasilanie dajemy na piny BLK/YEL +12 i BLK masa, niebieskiej kostki. Wystarczy jakiś zasilacz 12-14V ~1A.
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-09s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-09.jpg)
Teraz dając max zimne i max ciepłe zaznaczamy sobie odchylenia maksymalne dźwigienki airmixa, po czym ustawiamy ostatecznie w którymś położeniu skrajnym. Odkręcamy tą dźwigienkę i przekręcamy tak aby tworzyła lustrzane odbicie jak na foto poniżej.
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-10s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-10.jpg)
Następnie trzeba pomieszać trochę w kabelkach. Aktualnie airmix będzie działał odwrotnie (zamienione ciepło - zimno), trzeba zamienić miejscami we wtyczce piny WHT/RED (1) <-> RED/YEL (5) oraz GRY (2) <-> BRN (3).
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-11s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-11.jpg)
Ogólnie ciężko się te kostki rozpinowywuje bez odpowiedniej grubości blaszki, ale zawsze można przelutować.
I została najtrudniejsza rzecz, czyli przerobienie mechanizmu airmixa. Poniżej porównanie tego manualnego z LHD i auto z RHD
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-12s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-12.jpg)
Jak widać w tym RHD wszystko jest odwrotnie i przegięcia i bolce. Bolce trzeba roznitować, po czym poprzeginać wszystkie zagięcia w drugą strone i na końcu przynitować spowrotem bolce po drugiej stronie.
Tak to wygląda po przerobieniu i przymiarce
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-13s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-13.jpg)
Teraz pozostało przymocować airmixa do obudowy nagrzewnicy. Trzeba trochę poprzytykać przy włączonej klimie i regulowaniu ciepło - zimno, żeby mnie wiecej określić jego położenie. Samo mocowanie można zrobić na blaszki, wkręty itp, jak komu wygodnie. Ja zastosowałem śruby M5x40, wywierciłem 3 dziurki w obudowie. Mniej wiecej tak to wyglądało
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-14s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-14.jpg)
akurat łebki śrub w środku nagrzewnicy z niczym nie kolidowały. Po montazu airmixa wyglądało to tak
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-15s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-15.jpg)
Filmiki z działania
http://youtu.be/x0ElA2XOw9Y
2) Sterowanie trybami nawiewu
Tu wystarczy poprzekładać piny we wtyczce od siłownika, YEL/RED (2) <-> YEL/BLU (6) i GRN/YEL (3) <-> YEL (5)
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-16s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-16.jpg)
3) Czujnik temperatury wewnętrznej
Jako że nagrzewnice miałem na wierzchu zamontowałem sobie mechanizm zasysania powietrza do czujnika temp. Nie jest to konieczne, tak jak pisałem wcześniej można dać wentylatorek przy czujniku i wymusić obieg.
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-17s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-17.jpg)
I tu koniec roboty przy nagrzewnicy, teraz został montaż tego wszystkiego na auto.
A opowieści ciąg dalszy nastąpi jak uda mi się to zrobić.
Na początek co potrzeba:
1) Panel 1din (w moim przypadku) lub 2din (ten z navi) plus wiązka klimatyzacji
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-01s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-01.jpg) http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-02s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-02.jpg)
2) 4 czujniki (kolejność jak na zdjęciu poniżej od lewej)
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-03s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-03.jpg)
- temperatury wewnątrz
- temperatury parownika
- temperatury zewnętrznej
- nasłonecznienia
Czujnik temperatury wewnętrznej wymontowałem razem z rurką podciśnienia, która mocowana jest do nagrzewnicy. Ale jak ktoś tego nie ma to można dać jakiś wentylatorek na czujnik żeby jakiś nawiew powietrza na niego był. Oryginalnie ta rurka zasysa powietrze z kabiny tak żeby opływało ono przez ten czujnik
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-04s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-04.jpg)
3) Tranzystor mocy i przekaźnik wysokich obrotów dmuchawy
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-05s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-05.jpg)
4) Siłownik (silniczek) airmixa + mechanizm
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-06s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-06.jpg) http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-07s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-07.jpg) http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-08s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-08.jpg)
To wszystko, więcej nie potrzeba.
To do roboty :)
1) Airmix
Pierw trzeba trochę porozbierać żeby wyciągnąć obudowę nagrzewnicy, trzeba zdjąć konsole itp. Tu nie będę się rozpisywał jak i co, bo takie rzeczy łatwo znaleźć na necie.
Jak już mamy obudowę nagrzewnicy wyjętą, trzeba ją dostosować do elektrycznego sterowania mieszalnikiem powietrza (w manualu jest na linkę). Można też zrobić to bez wyciągania nagrzewnicy, tylko trochę więcej gimnastyki jest, ja wolałem wyciągnąć.
No to przerabiamy airmixa (tak sobie nazywam ten siłownik od mieszacza powietrza).
Pierwsze co to należy odpalić klimatyzacje z airmixem na sucho, czyli podłączamy panel, wiązkę i airmix. Zasilanie dajemy na piny BLK/YEL +12 i BLK masa, niebieskiej kostki. Wystarczy jakiś zasilacz 12-14V ~1A.
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-09s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-09.jpg)
Teraz dając max zimne i max ciepłe zaznaczamy sobie odchylenia maksymalne dźwigienki airmixa, po czym ustawiamy ostatecznie w którymś położeniu skrajnym. Odkręcamy tą dźwigienkę i przekręcamy tak aby tworzyła lustrzane odbicie jak na foto poniżej.
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-10s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-10.jpg)
Następnie trzeba pomieszać trochę w kabelkach. Aktualnie airmix będzie działał odwrotnie (zamienione ciepło - zimno), trzeba zamienić miejscami we wtyczce piny WHT/RED (1) <-> RED/YEL (5) oraz GRY (2) <-> BRN (3).
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-11s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-11.jpg)
Ogólnie ciężko się te kostki rozpinowywuje bez odpowiedniej grubości blaszki, ale zawsze można przelutować.
I została najtrudniejsza rzecz, czyli przerobienie mechanizmu airmixa. Poniżej porównanie tego manualnego z LHD i auto z RHD
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-12s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-12.jpg)
Jak widać w tym RHD wszystko jest odwrotnie i przegięcia i bolce. Bolce trzeba roznitować, po czym poprzeginać wszystkie zagięcia w drugą strone i na końcu przynitować spowrotem bolce po drugiej stronie.
Tak to wygląda po przerobieniu i przymiarce
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-13s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-13.jpg)
Teraz pozostało przymocować airmixa do obudowy nagrzewnicy. Trzeba trochę poprzytykać przy włączonej klimie i regulowaniu ciepło - zimno, żeby mnie wiecej określić jego położenie. Samo mocowanie można zrobić na blaszki, wkręty itp, jak komu wygodnie. Ja zastosowałem śruby M5x40, wywierciłem 3 dziurki w obudowie. Mniej wiecej tak to wyglądało
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-14s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-14.jpg)
akurat łebki śrub w środku nagrzewnicy z niczym nie kolidowały. Po montazu airmixa wyglądało to tak
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-15s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-15.jpg)
Filmiki z działania
http://youtu.be/x0ElA2XOw9Y
2) Sterowanie trybami nawiewu
Tu wystarczy poprzekładać piny we wtyczce od siłownika, YEL/RED (2) <-> YEL/BLU (6) i GRN/YEL (3) <-> YEL (5)
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-16s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-16.jpg)
3) Czujnik temperatury wewnętrznej
Jako że nagrzewnice miałem na wierzchu zamontowałem sobie mechanizm zasysania powietrza do czujnika temp. Nie jest to konieczne, tak jak pisałem wcześniej można dać wentylatorek przy czujniku i wymusić obieg.
http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-17s.jpg (http://lucas.4web.pl/klimatronic/klimatronic-jdm-17.jpg)
I tu koniec roboty przy nagrzewnicy, teraz został montaż tego wszystkiego na auto.
A opowieści ciąg dalszy nastąpi jak uda mi się to zrobić.