PDA

Zobacz pełną wersję : [MacGyver] Naprawa podnośnika szyby.



Mac.
12-03-14, 23:50
Witam.

Jestem nowy na forum, bo dopiero miesiąc temu kupiłem Civica. Też miałem problem z podnoszeniem automatycznej szyby od strony kierowcy. Opisy podane na forach nic mi nie pomogły, ale przydało się doświadczenie ogólnotechniczne wynikające z posiadania 30-sto letniej Jawy 50 :cool: . Zawsze gdy udało mi się naprawić jakąś część (która przez większość „znawców” nadawała się jedynie do wymiany) dodawałem patent na forum jawa50.fora.pl w formie instruktarza w stylu „MacGyver”, żeby inni zrozumieli i mieli radochę z samodzielnej naprawy, z którą poradzi sobie każdy średnio rozgarnięty mechanik. Tak samo będzie teraz. Zapraszam.

Objawy: Gdy przytrzymało się przycisk podnoszenia, szyba w momencie dotknięcia górnej uszczelki zatrzymywała się, a z mechanizmu wydobywał się dźwięk przypominający strzelanie z karabinu maszynowego. Szyba podskakiwała wtedy o kilka milimetrów, czasem nawet się prawie domykając. Ale niestety przy prędkościach powyżej 60 km/h pojawiał się wkurzający gwizd a na autostradzie po prostu nie dało się jechać. Po 200 km wycieczce przez pół dnia nie słyszałem na lewe ucho. Dodatkowo, przy opuszczeniu szyby o jakieś 1-2 cm, szyba jeszcze sama opadała dalej (gdy mechanizm już przestał działać) co sugeruje jakieś luzy w mechanizmie, ale o tym później.

Podejrzenia: Zdjąłem boczek drzwi. Po dopchnięciu szyby o ten brakujący centymetr (żeby pomóc mechanizmowi) i tak opadała. No ale na logikę: jeżeli mechanizm wydaje z siebie dźwięki jak z kałasznikowa, a po dopchnięciu na chama i tak opada, to… czy nie wskazuje to na to, że po prostu na mechanizmie „kończy się” już zakres ząbków (fot. 1).
http://images64.fotosik.pl/753/3392fbfc54cb4748med.jpg (http://www.fotosik.pl)

Diagnoza: Wymontowałem szybę i mechanizm. Jest to sprawa dość prosta. Na youtubie są filmy anglojęzyczne (wystarczy wpisać „window glass honda civic”). Ważne, żeby najpierw zdjąć szybę i odłożyć w bezpieczne miejsce, a potem wykręcić mechanizm. Znalazłem winowajcę luzów. Myślałem, że będzie „rozjechany” nit w miejscu zaznaczonym na zielono. Tu małe zaskoczenie, kompletnie rozklepane było miejsce zaznaczone na czerwono (fot. 2). Przez to zęby miały za mały docisk do silniczka i niektóre zęby się powycierały.
http://images62.fotosik.pl/753/f5e1432461fd31bdmed.jpg (http://www.fotosik.pl)

Materiały: Co będzie potrzebne. Nie licząc narzędzi, smaru, koszt to około 10-20zł:
 Wiertarka
 5 podkładek o średnicy zewnętrznej 20mm, wewnętrznej 6,4mm i grubości nieco ponad 1mm
 2 podkładki o średnicy zewnętrznej ok. 30mm, wewnętrznej 6,4mm
 Śruba 6mm o długości 3cm + 3 nakrętki (najlepiej samo kontrujące)
 Kamień szlifierski do wiertarki stożek (10-20mm)
 Pilnik do metalu
 Smar grafitowy (lub inny, łożyskowy)
 Klucze nasadowe, nastawne
 Piłka do metalu typu brzeszczot

Naprawa:
1) Najpierw należy w niesamowicie brutalny sposób rozdzielić oba elementy i rozpiłować brzeszczotem te rozklepane łączenie. Brzeszczot należy włożyć między elementy i po prostu przepiłować (fot. 3). Zajęło to może minutę, duraluminium bardzo łatwo się poddaje piłce.
http://images63.fotosik.pl/751/12d69010db418a5amed.jpg (http://www.fotosik.pl)
2) Teraz trzeba poszerzyć otwór w elemencie z silniczkiem do ok. 20mm, tak żeby zmieściła się cała nakrętka do środka ale żeby miała minimalny luz (przecież zależy nam na tym żeby tu luz zlikwidować, ale nakrętka ma też się swobodnie obracać). Robimy to kamieniem szlifierskim na wiertarce. Chwila moment i ten element jest gotowy do montażu.
3) Teraz rozwiercamy drugi element. I tu zaczynają się jaja. Bo tu nie ma małego otworu który trzeba poszerzyć tylko mamy taką, kurde, gwiazdkę. Jak zrobicie tak jak ja (czyli włożycie w to kamień szlifierski) zobaczycie tylko radośnie sypiący się proszek z kamienia, a metal ani trochę się nie podda. Najpierw trzeba pilnikiem do metalu cierpliwie zjechać wystające ząbki tak, aby przypominało to mały gładki otwór. Dopiero wtedy można go kamieniem szlifierskim poszerzyć do 20mm.
http://images61.fotosik.pl/751/3c33306fcbf711e3med.jpg (http://www.fotosik.pl)
4) Teraz najmilsza część. Pora na montaż. Na śrubę 6x30mm nakładamy dużą podkładkę. Na nią 4 albo 5 małych nakrętek (zależy od grubości), każda przekładana naprzemiennie smarem. Wkładamy to w oba elementy, łącząc je. Nakrętki nałożone na śrubę tworzą razem coś w rodzaju tulejki. Większe podkładki na zewnątrz trzymają oba elementy ściśnięte razem, ale zapewniają im luz do przesuwania się. Po złożeniu na koniec nakładamy drugą dużą podkładkę i ściskamy wszystko śrubami samo kontrującymi. Czemu aż 3? Z kilku powodów. Po pierwsze, jest tam duże miejsca, więc co będziemy sobie żałować. Po drugie, jedna, nawet samo kontrująca może się rozjechać. Dlatego nakręciłem drugą śrubę jako kontrę. A dlaczego dodałem trzecią? Bo jak zabezpieczyłem kontrę kontrą, to już mam 100% pewności że to się nie rozjedzie.
5) Próba. Podłączmy mechanizm na sucho do kabelka w drzwiach i przełącznika w boczku. Powinien chodzić równo w całym zakresie ząbków. Jeżeli tak jest, a w naprawionym przez nas łączeniu luzu nie ma więcej niż, nie wiem, na oko 0,5mm, to mamy już 95% roboty za sobą. Przy okazji proponuje obie szyny mechanizmu przeczyścić ze starego smaru i dać nowy. Będzie chodziło dużo płynniej, lżej i szybciej.
6) Składamy wszystko do kupy. Najpierw mechanizm do drzwi, podłączamy kable i dokręcamy szybę. Jeżeli wszystkie elementy będą dobrze dokręcone na swoim miejscu które wymyślili jacyś mądrzy Japończycy (bez żadnego rozwiercania mocowań na śruby!) to zdziwicie się jak płynnie i szybko podnosi się szyba.
http://images65.fotosik.pl/753/e67b5ef9f029bd53med.jpg (http://www.fotosik.pl)
http://images65.fotosik.pl/753/263757bf69870a3dmed.jpg (http://www.fotosik.pl)

Mam nadzieję, że pomogłem chociaż jednemu posiadaczowi Civica. Oczywiście ktoś może powiedzieć, że cała zabawa z poszerzaniem otworów jest bez sensu, bo można dostać śruby o średnicy 19mm. Tak, ale po pierwsze są droższe. Po drugie, są dostępne tylko te dłuższe a to skończy się ciężkim skracaniem jej brzeszczotem. Piłował ktoś kiedyś 19mm utwardzanej stali? Po trzecie, na tej samej przestrzeni nie zmieszczą się aż 3 kontry nakrętek, po czwarte kamieniem szlifierskim możemy precyzyjniej dopasować spasowanie elementów. Po piąte, i tak musimy kupić kamień szlifierski, żeby rozwiercić otwory w jednym elemencie. Po szóste, i tak wyjdzie taniej.

http://images62.fotosik.pl/753/4f96d9b0c58200dcmed.jpg (http://www.fotosik.pl)

Pozdrawiam,
Mac

barthek
12-03-14, 23:59
Mistrzowska instrukcja naprawy:) Mike napewno wrzuci do kompedium wiedzy:)

MichałCK
13-03-14, 08:58
Przy naprawie odpalić piosenkę Mac Gyvera w pętli, i od razu milej się będzie pracować :D
Swoją drogą fajna instrukcja, też coś zaczyna mi się dziać z przednimi szybami.. Ząb czasu pokazuje pazurki ;P

Arturvf500
13-03-14, 09:14
robiłem to samo znacznie prościej - samo rozwiercenie pod śrubę M5, od strony ząbków tulejka/pierścień (tak, by opierała się na ramieniu a nie na ząbkach) i na niej podkładka, by ścisnąć całość;czas wykonania takiej modyfikacji to ok 5 minut;)

Mac.
13-03-14, 21:44
@Arturvf: Przepraszam, ale niestety nie jestem w stanie sobie wyobrazić tego co proponujesz. Brakuje mi rysunków lub zdjęć w którym miejscu miałoby być przewiercenie M5. Być może jest jakieś dużo prostsze rozwiązanie, jednak ja wolałem zastosować coś, co będzie (w miarę możliwości) maksymalnie podobne do tego co było zastosowane w oryginale. Wiadome jest, że każde rozwiązanie jest dobre jeżeli działa. No i idąc za logiką MacGyvera: "prowizorki działają najlepiej i najdłużej".
Pozdrawiam,
Mac.

Arturvf500
14-03-14, 09:10
od tej strony gdzie masz ząbki dajesz tulejkę opierającą się o ramię, wokół tych ząbków, o tak dobranej wysokości, żeby wystawała kawałek ponad oryginalne zespolenie, na górę podkładka i śruba na wylot która ściska całość - nie ma wtedy potrzeby wywalania oryginalnego łącznika - tulejka z podkładką niejako zastępują uszkodzone ząbki

Gąsior
17-03-14, 14:29
widzę, że forum będzie miało nowego prężnego użytkownika który może sporo wnieść :)

Siekiera
20-03-14, 19:05
A co zrobić jak się szyba domyka tylko wyłazi mi z uszczelki przy słupku środkowym, zostawiając przy tym 2 cm szparę ????

gekus85
20-03-14, 21:50
A co zrobić jak się szyba domyka tylko wyłazi mi z uszczelki przy słupku środkowym, zostawiając przy tym 2 cm szparę ????

masz prowadnice i musisz nimi regulować jest sporo fotek na google na ten temat co gdzie krecic

Siekiera
21-03-14, 09:21
Dodam jeszcze, że jak sie ta szpara robi to luźna jest ta szyba i da się nią manewrować i z pomocą silnika z powrotem ustawić jej właściwe miejsce, ale to irytujące gdy się mi gdzieś spieszy i musze na mieście z tym pieścić jak ze starym maluchem. Zajrzę do tych prowadnic o ile uda mi sie to wyciągnąć drzwi.

MrGreen
21-03-14, 21:38
Zamówiłem sobie używany mechanizm podnoszenia szyby od strony kierowcy i dzisiaj zabrałem się za jego montaż, zacząłem od wyciągnięcia starego i ku mojemu zdziwieniu okazało się że oba trochę się od siebie różnią :) Niestety okazało się że w starym kable są "zamontowane" na stałe i trzeba będzie ciąć. W nowym natomiast jest gniazdo na wtyczkę.
Wszystko by było ok, ale w starym dochodzą 4 przewody a gniazdo w nowym wg mnie jest na dwa. Zastanawiam się czy ten nowy może być bez automatycznego otwierania i stąd taka różnica?
Poniżej kilka zdjęć:
Tak wygląda gniazdo w nowym mechaniźmie:
http://images64.fotosik.pl/789/973e79fda6769b7cmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
http://images65.fotosik.pl/788/877cd293440125d8med.jpg (http://www.fotosik.pl)
Tak w starym:
http://images61.fotosik.pl/786/1f7a6e7c56a7ab18med.jpg (http://www.fotosik.pl)

Przy okazji chciałem zapytać co to za skrzynka (na prawo od środka zdjęcia) od której wychodzi kabel do mechanizmu szyb i jeszcze jakiś jeden chyba do lusterek?
http://images65.fotosik.pl/788/8edf4cf2f788d8c8med.jpg (http://www.fotosik.pl)

jawasaki
21-03-14, 22:06
Bo to raczej z anglika, i chyba rovera (nie wiem dziwne to to jest) , - zamień po prostu silniczki i po problemie. Ta skrzyneczka to sterownik samoczynnego opuszczania szyby .

gekus85
21-03-14, 23:14
mechanizm z anglika tak jak kolega pisal zamien silnik

MrGreen
22-03-14, 08:02
Dzięki za szybką odpowiedź, tak zrobię. Co prawda jak się wczoraj im przyglądałem to wyglądało na to że są inaczej przykręcane ale coś na pewno uda się z tym zrobić.

Niestety nie udało mi się przełożyć silnika, w żaden sposób nie chciał się przymocować do drugiego mechanizmu. Jedyne co mi przyszło do głowy to przylutowanie (wsuwek ani wtyczki też nie miałem) przewodów do nowego mechanizmu. Przewody są 4 a potrzebne były mi dwa więc metodą jaskiniowca (przewody i żarówka) odkryłem że na przewodzie niebieskim i czerwonym pojawia się napięcie w chwili gdy próbuje opuszczać lub podnosić szybę. W zależności od położenia przełącznika zmieniają się bieguny. Mając taką wiedzę zlutowałem wszystko do kupy (resztę zaizolowałem) zamontowałem i działa. Niestety nie ma automatycznego opuszczania szyby ale że elektryk ze mnie jak z ... to nie brnąłem już dalej w ten temat.

Tyle w temacie z mojej strony.

WojTEC
09-06-14, 22:08
Fajny opis, zabrałem się za to dzisiaj ale nie skończyłem bo nie miałem takich podkładek. Mam nadzieje że to będzie działać bo szczerze mówiąc średnio potrafie to sobie wyobrazić. U mnie też na tym kółku co u Cb były duże luzy, ale nic nie przeskakiwało, szyba wylatywała poza uszczelkę i nie dosuwała się do końca przez co wiatr mi gwizdał czasem. Najgorsze jest to że nie zrobiłem zdjęcia jak to było skręcone, i teraz będę musiał coś poszukać żeby to złożyć :<

P.S popraw opis bo mylisz podkładki z nakrętkami i przez 20 minut kminiłem o co kaman, aż uświadomiłem sobie że chodzi o podkładki, a nie nakrętki.

Edit: u mnie w mieście takie podkładki o średnicy wewnętrznej 6,4 a zewnętrznej 20 czy 30 mm są nie do dostania, zrobie to na 18mm zobaczymy czy to będzie działać.

Szczur[R]
10-06-14, 11:13
Dzięki za szybką odpowiedź, tak zrobię. Co prawda jak się wczoraj im przyglądałem to wyglądało na to że są inaczej przykręcane ale coś na pewno uda się z tym zrobić.

Niestety nie udało mi się przełożyć silnika, w żaden sposób nie chciał się przymocować do drugiego mechanizmu. Jedyne co mi przyszło do głowy to przylutowanie (wsuwek ani wtyczki też nie miałem) przewodów do nowego mechanizmu. Przewody są 4 a potrzebne były mi dwa więc metodą jaskiniowca (przewody i żarówka) odkryłem że na przewodzie niebieskim i czerwonym pojawia się napięcie w chwili gdy próbuje opuszczać lub podnosić szybę. W zależności od położenia przełącznika zmieniają się bieguny. Mając taką wiedzę zlutowałem wszystko do kupy (resztę zaizolowałem) zamontowałem i działa. Niestety nie ma automatycznego opuszczania szyby ale że elektryk ze mnie jak z ... to nie brnąłem już dalej w ten temat.

Tyle w temacie z mojej strony.
no i nie będzie automata bo brakuje Ci tych dwóch przewodów dodatkowych gdyż kupiłeś podnośnik z angola

WojTEC
11-06-14, 22:21
Zrobiłem zgodnie z instrukcją wszystko, luz na tym łączeniu zniknął, jednak po złożeniu chodzi dokładnie tak samo. Muszę kupić nowy mechanizm niestety.

MrGreen
12-06-14, 10:48
;2310049']no i nie będzie automata bo brakuje Ci tych dwóch przewodów dodatkowych gdyż kupiłeś podnośnik z angola

Brak automatu przebolałem, ale gorsze jest to że, jak opuszczę szybę do końca to podczas podnoszenia lewa strona (patrząc od środka auta) nie wchodzi do uszczelki. Próbowałem to wyregulować ale coś mi się wydaję że ten mechanizm nie jest w 100% kompatybilny z autem. Być może jest to wina uszczelki która jest zagięta w rogu szyby (spróbuje to poprawić tylko do tego będę musiał znowu demontować całą szybę).
Mam też wrażenie że maksymalne podniesienie szyby jest za wysoko jak na moje drzwi, szyba jest dosyć mocno wypychana i nie wiem czy nie przez to wypadła mi z prowadnic jakiś czas temu.

Tak więc nie polecam kupować mechanizmu z angola bo same z tym problemy :)

WojTEC
12-06-14, 11:42
@MrGreen mam tak samo z tą szybą że "gnie blachy" mechanizm a szyba se chodzi jak chce. Ja nie wiem jak to można wyregulować nie ma tam takiej regulacji. Być może prowadnice szyby mamy wyrobione i odpowiednio nie trzymają szyby. Mnie się już nie chce z tym pieprzyć bo jest przy tym roboty. Kupię jakiś mechanizm może będzie w lepszym stanie, a póki co nie będę odsuwał szyby żeby się nie denerwować. U Cb te rolki w szynach też mają tyle luzu? Bo mnie się wydaje że to właśnie jest tego wina,

Ty masz w końcu ten mechanizm z 5D UK ? czy z rovera ??

Endrju1
12-06-14, 15:11
Co do regulacji, to reguluje się każdą z prowadnic osobno (najpierw przednią i tylną, tak żeby prowadziły samą szybę gładko i w miarę ściśle) a później dolną i górną tak aby mechanizm prowadził szybę poziomo.
zaś wg instrukcji wygląda to tak:
http://avatars.zapodaj.net/images/838872933540.gif
http://avatars.zapodaj.net/images/08d1b10298a4.gif

WojTEC
12-06-14, 16:09
W takim razie będę się musiał temu jeszcze raz na spokojnie przyjrzeć..

Szczur[R]
12-06-14, 16:23
W takim razie będę się musiał temu jeszcze raz na spokojnie przyjrzeć..

Moim zdaniem to trzeba wyjąć cały mechanizm razem z prowadnicami i tak:
-prowadnice szyby są na bank mocno zgnite w dolnej części więc piaskowanie i malowanie
-uszczelka do wyczyszczenia PORZĄDNIE z rdzy i umycia np. płynem do naczyń
-zakładając prowadnice na nowo ogarniesz na czym polega regulacja (odstęp między nimi czyli szerokość szyby) trzeba złożyć to tak żeby szyba nie miała luzu ani na dole ani na górze, ale nie zablokować szyby
-koniecznie nasmarować uszczelkę w prowadnicach smarem silikonowym żeby szyba lekko szła
-dopiero teraz wkładać mechanizm, bez którego robiliśmy regulację prowadnic
-sam mechanizm ma regulację (górna krótsza szyna) prowadzenia szyby żeby się nie "kontrowała" w prowadnicach

Odnośnie mechanizmu to bezwzględnie trzeba pozbyć się wspomnianego na początku wątku luzu (może być na obydwu łączeniach albo tylko na jednym) oraz wyczyścić szyny i przesmarować (gęsty smar silikonowy lub litowy się nada). Może być konieczna wymiana tych teflonowych/plastikowych białych rolek jeśli stoją lub mają duży luz. Niestety nie udało mi się na szybko nigdzie ich znaleźć :/ gdyby ktoś wiedział gdzie je można kupić to proszę o kontakt.

Po tym wszystkim szyba u mnie chodzi jak trzeba :D niestety problem rozpychania drzwi po domknięciu pozostaje bo to jest wada projektowa i nic się na to nie poradzi, ten typ tak ma. Dobrze jest po domknięciu dosłownie tyknąć w dół przełącznikiem aby szyba pozostała zamknięta ale nie parła na drzwi bo się luzy szybko porobią od nowa

WojTEC
12-06-14, 18:19
Czyli cholera wszystko tych prowadnic wina, bardzo dużo z tym roboty jest, trzeba się będzie za to wziąć :/

Ostry1947
12-06-14, 23:02
Na początku witam wszystkich. Przeglądam to forum już jakiś czas i postanowiłem się zarejestrować bo mam podobny problem.

Z tego co wyczytałem najłatwiej włożyć tulejkę w miejsce z ząbkami i po prostu skręcić oba elementy ? Bo rozumiem że tego tej śruby łączącej oba elementy nie da się dostać. U mnie w przeciwieństwie do autora tematu problem wystąpił od strony pasażera i ta śruba wpadła do środka.

MrGreen
13-06-14, 11:22
@MrGreen mam tak samo z tą szybą że "gnie blachy" mechanizm a szyba se chodzi jak chce. Ja nie wiem jak to można wyregulować nie ma tam takiej regulacji. Być może prowadnice szyby mamy wyrobione i odpowiednio nie trzymają szyby. Mnie się już nie chce z tym pieprzyć bo jest przy tym roboty. Kupię jakiś mechanizm może będzie w lepszym stanie, a póki co nie będę odsuwał szyby żeby się nie denerwować. U Cb te rolki w szynach też mają tyle luzu? Bo mnie się wydaje że to właśnie jest tego wina,

Ty masz w końcu ten mechanizm z 5D UK ? czy z rovera ??

Nie wiem z czego jest ten nowy mechanizm, kupowałem od kogoś z forum (przyszedł w paczce). Co do jego stanu to jest naprawdę wręcz idealny (nie ma luzów ani nic takiego). Ja z problemem poradziłem sobie tak, że nie otwieram szyby do końca a jak zamykam to też staram się domknąć tak żeby nie wypychało tego plastiku. To i tak lepsze niż to co miałem wcześniej kiedy szyba nie domykała mi się do końca i musiałem ją ręcznie dociągać do góry.
Pewnie kiedyś się tym zajmę ale póki co nie mam na to kompletnie czasu.

Ostry1947
05-07-14, 15:13
Miałem ten sam problem znajomy z pracy na warsztacie skręcił mi oba elementy, zamontowałem wszystko wygląda spoko. Jednak w momencie podnoszenia szyby ucieka ona w lewo (patrząc od środka) w czym może być problem? regulować to prowadnicą rolkową?

WojTEC
06-07-14, 14:16
Miałem ten sam problem znajomy z pracy na warsztacie skręcił mi oba elementy, zamontowałem wszystko wygląda spoko. Jednak w momencie podnoszenia szyby ucieka ona w lewo (patrząc od środka) w czym może być problem? regulować to prowadnicą rolkową? te prowadnice są ciulowe na bank i nie trzymają szyby jak mają trzymać przez co lata jak chce innej opcji nie ma.. Już mnie to wkurza bo jeżdżę w ten upał z unieruchomioną szybą kierowcy a nie mam klimy :<

Ostry1947
06-07-14, 20:04
Ja już zgłupiałem bo tymi prowadnicami można regulować tylko z jednej strony i to też nie za dużo. Próbowałem dać wyżej nic, niżej też nic. Zastanawiałem się czy szybę dałem z odpowiedniej strony (szyba od środka auta) bo zdjęcia nie zrobiłem, już nie miałem czasu żeby próbować z innej strony.