Zobacz pełną wersję : Błąd 1 - Lambada, samodiagnostyka, ECU
Koledzy, świeciła się kontrolka ECU - samodiagnostyka melduje, że błąd 1. Popatrzyłem, popatrzyłem w kolektorze siedzi 4MAX (zamiennik) pomyślałem, ok padł, miał prawo, trzeba wymienić. Kupiłem używkę, z y8 (w dawcy błąd żaden się nie zgłaszał). Lambada zamontowana, wieczorem wyjąłem bezpiecznik, rano wsadziłem i uczymy, ale błąd po przekręceniu kluczyka nie zgasł. Po odaleniu, obroty nie falowały wszystko w porządku po 35 min włączył się wentylator i wyłączył. A błąd jak był tak jest. Samodiagnostyka melduje że dalej błąd 1. Podejrzewam błąd ECU.
Wydaje mi się, że przy walniętej sondzie i resecie powien błąd zgłosić dopiero po przejechaniu paru KM, a on jakby kompa nie zresetował. Zegarek i radio zresetowane. Tak się zastanawiam.... a co się stanie jak odłącze akumulator ? - Będzie Hard Reset.
Koledzy jakieś rady lub podpowiedzi? o czymś zapomniałem ?
Silnik D16z6
Wrzucam filmik
http://w999.wrzuta.pl/film/57OYwda9owL/cam00632
Sprawdź na oscyloskopie co ta sonda mówi... bo że jest błąd 1, to nie wiadomo czy voltage too high, czy voltage too low, a może circuit open...
Jeśli błąd świeci się zaraz, po zapaleniu i nie znika po zgaszeniu i ponownym odpaleniu, to raczej błąd circuit open, wiec problem w przewodach elektrycznych...
Jeśli nie masz oscyloskopu, czy instalacji LPG, to możesz napięcie sprawdzić woltomierzem sumującym, i się dowiesz jakie generuje napięcie, jak leży, to wiadomo dlaczego pali błąd...
Poza tym, po co zmieniałeś sondę, jak nie zdiagnozowałeś przyczyny... to nie klocki lego :D
http://www.youtube.com/watch?v=ULr4az5csso
mi tak chodzi na nagrzanym silniku i na wolnych obrotach. Kolego ma1ster czy po tym można wnioskować że sonda padła, czy raczej circuit open?
Po przekręceniu kluczyka błąd mi na chwilę gaśnie, ale później zaraz się zapała jeszcze przed uruchomieniem silnika.
Nie mam oscyloskopu, ale mam lpg, czy podpinając się pod kompa gazowego, zobaczę jak pracuje sonda?
hehe... Dobra instalacja LPG to piękne urządzenie diagnostyczne, warto mieć coś takiego w samochodzie, oscyloskop i inne bajery... no a przy okazji zasilać silnik za pół ceny tego co oferuje nam węglowodór zwany benzyną.
Filmiku nie mam możliwości oglądnąć...
Sonda jak świeci zaraz po starcie silnika, lub w trakcie kręcenia, to bardzo prawdopodobne, że obwód pomiarowy sondy masz otwarty, ale czy sonda uszkodzona, czy instalacja elektryczna prowadząca sygnał, czy sam sterownik... bez badania się nie dowiesz...
Prostym badaniem jest pomiar napięcia generowanego przez ogniwo sondy, przekłuwamy odpowiedni kabel sondy jednym szpicem miernika, a drugi dajemy do masy, czekamy aż się wszystko zagrzeje i pomiar powinien wskazywać ok. 0,45V jeśli znacznie mniej, to sonda do wymiany...
Woltomierz kosztuje najtańszy chiński 10zł, a jakiś lepszy też chiński ok 100zł... z tym że wiadomo ten drugi jest znacznie lepiej wykonany i długo posłuży...
Chyba że mamy oscyloskop.... nooo to już bajka, można się pobawić w inżyniera pojazdów samochodowych :D:D:D
Prostym badaniem jest pomiar napięcia generowanego przez ogniwo sondy, przekłuwamy odpowiedni kabel sondy jednym szpicem miernika, a drugi dajemy do masy, czekamy aż się wszystko zagrzeje i pomiar powinien wskazywać ok. 0,45V jeśli znacznie mniej, to sonda do wymiany...
No tak właśnie zrobiłem i na filmiku mi pokazuje napięcie 0,01V, czasem 0,05V :P (po odpięciu od kompa)
Gdzieś wyczytałem, żeby sprawdzić czy to sonda można podpiąć symulator sondy, a takim najprostszym "symulatorem" będzie bateria (1,5V) z opornikiem, tak, żeby całość dawała 0,45 V. Ma to jakiś sens?
No tak właśnie zrobiłem i na filmiku mi pokazuje napięcie 0,01V, czasem 0,05V :P
Jeśli pokazuje takie napięcie, to sonda leży, i nic nie zrobisz... (oczywiście jeśli silnik był rozgrzany i pracuje na sensownej czy bogatej mieszance...).
Nie napisałeś też jaka to sonda... 1 przedodowa, czy może 4 przewodowa. metoda pomiaru na odpiętej wtyczce się różni od jednoprzewodowej, bo 4 przewodowa nie ma lub nie musi mieć masy na obudowie... więc w takiej sondzie, na odpiętej wtyczce podpinamy plus i minus miernika do przewodów odpowiednich...
Oczywiście że symulator można podpiąć, tylko trzeba taki mieć... można też zrobić... oczywiście jeździć się na tym nie da, bo pętla zamknięta jest symulowana z nie sterowanego źródła...
a takim najprostszym "symulatorem" będzie bateria (1,5V) z opornikiem, tak, żeby całość dawała 0,45 V. Ma to jakiś sens?
Nie da się wykonać takiego elementu, bo zakładając odpowiedni opornik, napięcie z baterii nie popłynie w ogóle... poza tym sonda podaje sygnał sinusoidalny i takiego wymaga sterownik silnika... to co pokazuje miernik, np. 0.45V to wartość uśredniona w czasie, a tak naprawdę, na oscyloskopie można zobaczyć ciągłe spadki i wzrosty od 0V do ok 1V.
Więc ukłąd taki można sterować jakimś mikrokontrolerem, a prościej jest na timerze 555 z racji że łatwo go wysterować... i oczywiście bez programowania...
Muzyk-Grzes
15-02-14, 10:09
Widzę że kolega to już dwa tematy ma, więc zapytam i tu skąd wynalazłeś że dla D16Z6 błąd 1 to sonda lambda???
Jak napisałem w pierwszym temacie 41- grzałka sondy ,43- zazwyczaj oznacza uwaloną sondę.
Błąd 1 to czujnik temperatury powietrza dolotowego.
Nie napisałeś też jaka to sonda... 1 przedodowa, czy może 4 przewodowa.
sonda 4 żyłowa :) i jak mierzyłem to wpiąłem się tak jak na pisałeś do odpowiednich przewodów :P
Błąd 1 to czujnik temperatury powietrza dolotowego.
a gdzie Ty to znalazłeś? ja widziałem że błąd nr 1 oznacza za niskie napięcie na czujniku tlenu nr 1 :)
Wrzucam filmik http://w999.wrzuta.pl/film/57OYwda9owL/cam00632
ale wrony kraczą Ci w tym samochodzie :P
Widzę że kolega to już dwa tematy ma, więc zapytam i tu skąd wynalazłeś że dla D16Z6 błąd 1 to sonda lambda???
Jak napisałem w pierwszym temacie 41- grzałka sondy ,43- zazwyczaj oznacza uwaloną sondę.
Błąd 1 to czujnik temperatury powietrza dolotowego.
masz prawie racje, z tym że te kody dotyczą DRUGIEJ sondy - tej w katalizatorze
Muzyk-Grzes
15-02-14, 15:13
masz prawie racje, z tym że te kody dotyczą DRUGIEJ sondy - tej w katalizatorze
W silniku D16Z6 nie ma drugiej sondy .
a gdzie Ty to znalazłeś? ja widziałem że błąd nr 1 oznacza za niskie napięcie na czujniku tlenu nr 1
W manualu dla V gena bo silnik D16Z6 (bynajmniej tak kolega napisał) jest w ODB1.
A tam dokładniej to kolega już temat ogarnął http://www.civicklub.pl/forum/showthread.php?203992-Sonda-Lambda-ECU-Samodiagnostyka-Potrzebny-Help&p=2206120#post2206120 kabelek od czujnika temperatury sie oderwał......
Ja mam 2 sondę :P W D16Z6 :P i nawet ta 2 się już zgłaszała. Bo osprzęt jest od y8 a blok i głowica od Z6 -Hybryda Panie :P.
Dwa posty założone bo na prędkości potrzebowałem informacji, żeby poskładać do kupy i przy okazji się dalej zastanawiać co jest nie tak.....
Czujnik od dolotu oberwany - fakt dziwna sprawa i w dziwnym miejscu, dlatego nawet go nie podejrzewałem, złączka się nie rziera i mam problem swoją lutownicą żeby to zrobić. Jak się uda to dam znam i poinformuję czy to coś zmieniło.
A jak nie to pożyczę woltomierz i będę mierzył...
Muzyk-Grzes
15-02-14, 17:38
To raczej nie hybryda a standardowa D16Y8 ,jedynie co to głowicę masz Z6 (w sumie to identyczna z Y8) pewnie nawet ODB2a masz . Pytanie tylko czy miałeś D16Y8 od razu czy przerabiałeś z D16Y7?
Smieje sie z tą hybrydą :P było y7, dletego parę kabli trze było podciągnąć, teraz żałuje że komp od z6 nie został wsadzony - mniej czujników, ale nie reagował.
y8 ma chyba inną komorę spania stąd 3 KM więcej - chyba że przez większą puszkę kolektora dolotowego :P
Muzyk-Grzes
15-02-14, 20:14
Czyli OBD2a a co do kompa P28 to różnica do tego z Y8 jest też taka że można go stroić a Y8 nie jest refolmowalny. Dodatkowo można pewne czujniki dodać lub odłączyć.
kolego ma1ster kupiłem sobie kabelek do lpg, żeby sprawdzić, tą nieszczęsną sondę i wygląda to mniej więcej tak:
http://imageshack.com/a/img545/10/24z4.png
hm.. i zastanawia, mnie mocno 4,3 V na sondzie?
hm.. i zastanawia, mnie mocno 4,3 V na sondzie?
Piękny oscyloskop diagnostyczny...
Już wiemy, że nie masz podłączonej sondy pod ten oscyloskopik... nie żeby to było coś nie tak, tak się montuje, żeby zaoszczędzić czas... musisz rozbebeszyć wiązkę kabli przy sterowniku LPG, i odnaleźć kabel fioletowy. Podłączasz pod niego kabel sygnałowy sondy i zaraz Ci się tam w oknie lambda 1 lub lambda dwa pojawi wartość napięcia...
Warto wygrzebać ten kabelek, bo można nim mierzyć wszystko do napięcia 14V więc, np czujnik TPS, prędkościomierz itd...
1) Mam podłączony fioletowy kabel do sondy, wpięcie jest zrobione przed kostką sondy, do kabla biało-czerwonego, a później za kostką sonda ma czarny kabel.
2) Czy jak odłączę wtyczkę od komputera gazowego to skasują mi się ustawienia na nim, czy jednak komputer trzyma ustawienia po odpięciu.
3) ten kabel biało-czerwony jest owinięty jakimś ekranem? bo jak dalej rozciąłem osłonkę wiązki to napotkałem czarną osłonkę, pod nią druciki wokół żółto-czerwonego kabla. ?
EDIT:
zdaje mi się, że kabel był przetarty, więc przeciąłem i na krótko spiąłem i podłączyłem kompa, i na zaraz po spięciu pokazywał mi 0,59V na sondzie na falował do 0,61V przez 2 s, a później napięcie leciało do góry, czasem do 2V i trochę oscylowało, 2,1-2,4 V, a innym razem skoczyło do 4,.. V i stało. Co to może być?
Jeśli uważasz, że masz dobrze podpięty kabel, a napięcie wyskakuje takie jak wyżej w oscyloskopie, to nie ma gdzieś przejścia sygnału lub nie ma masy, a stag będzie to odczytywał jako bzdury, czyli może pokazywać napięcie wyższe niż 1V, a to jest niemożliwe w przypadku takiej sondy.
Sterownik LPG można wyciągać z samochodu, i nie straci ustawień...
Czasami kabel sygnałowy jest ekranowany, ale nie musi go wcale być...
Jak masz takie problemy, to ja bym odszukał piny bezpośrednio przy sterowniku silnika, masa i impuls sondy, i podpiął bym się pod sondę osobnym obwodem, kable można ciągnąć przez otwartą szybę, wtedy odpalić, zagrzać i zobaczyć czy będzie wskazywało ok 0,5V uśrednionego napięcia, bo na oscyloskopie staga powinno być napięcie skokowe prawie od 0V do prawie 1V....
Inne wartości są błędne...
Dobry, pomysł, ale robiłem też takie kombinacje, że podpiąłem pod sondę sam sterownik gazowy i też wzrastało mocno napięcie, więc pewnie, też by trzeba to samo zrobić z kablem idącym do sterownika gazowego? A jak całkiem odłączyłem to oscyloskop pokazywał 0.
I jeszcze jedno, jak podpinałem dodatkowo miernik to napięcie się stabilizowało na poziomie 0,59 V i takie było wskazanie, zarówno na mierniku jak i na stagu...
Dobry, pomysł, ale robiłem też takie kombinacje, że podpiąłem pod sondę sam sterownik gazowy i też wzrastało mocno napięcie, więc pewnie, też by trzeba to samo zrobić z kablem idącym do sterownika gazowego? A jak całkiem odłączyłem to oscyloskop pokazywał 0.
Mam wrażenie że mnie nie zrozumiałeś, chodzi mi o sterownik silnika, pod niego podpiąć sondę przez szybę...
Co do podłączenia sondy pod LPG to nie ma żadnego znaczenia, bo STAG nie bierze pod uwagę tego wskazania, to jedynie jest dla Ciebie informacja o działaniu sondy...
0.59V to jest jeszcze w miarę ok...
Ale musisz widzieć na oscyloskopie wskazania od zera do 1V, wtedy będziesz pewny że sonda działa poprawnie...
Mam wrażenie, że coś masz tam z kablami pokombinowane, bo nie jest możliwe żeby raz było ponad 3V a raz jest 0,59V...
Ok, to jutro już będę działał, tylko jeszcze jedno pytanie: :)
http://imageshack.com/a/img513/8128/nu9s.png
Czyli jeśli chce podpiąć sondę "przez szybę", to w kompie muszę się wpiąć w te piny co je zaznaczyłem na rysunku, czy całkiem źle obczaiłem rysunki?
AAaa i podczas takiej operacji, lepiej wyciągnąć bezpiecznik od ECU, co nie?
karolzales
26-02-14, 20:05
pin a 6 jest ok pomarańczowo/czarny a d 7 jest nie od tego . przerabiałem to 2 dni temu sam bo na forum pomocy zbyt mało
sygnał to pho2s
masa sg2
grzałka igp2
grzałka po2sthc
Kiepskie macie te schematy... a rysunek jak piszesz wyżej jest obczajony do kitu...
Więc tak... mam sterownik u siebie P2T, zapewne inny niż u Ciebie, ale podłączenia podobne lub analogiczne...
Po włączeniu auto daty, nie wiem czemu nie ma ona schematu dla silnika D14Z4... ale nieważne...
O Pinie A6 trzeba zapomnieć, bo on zwiera tranzystorowo poprzez sterownik masę uruchamiającą grzałkę sondy...
Jak widać na rysunku wyżej zamieszczonym, jest to symbol oporu, lub sprężyny jak ktoś się nie zna...
I ten temat zostawmy w spokoju, bo dwa kable w sondzie od grzałki to zupełnie osobny obwód w sondzie, on służy tylko do podgrzewania...
Co do obwodu ogniwa którym jesteśmy zainteresowani, to wedle schematu autodaty dla sterownika P2T jest to pin D7 taj jak to pokazuje również rysunek powyżej...
Natomiast kablem drugim, tj. masowym sondy jest pin D11, czego nie ma opisane na schemacie powyżej, a odwód kończy się na odnośniku ''B", może po prostu nie zamieściłeś całego schematu...
Więc... prosto mówiąc podłączamy Pin D7 pod impuls ogniwa sondy zdaje się jest to kable biały (oczywiście za wtyczką sondy), w ogóle kabli sondy lepiej nie odskurowywać, ani nie przecinać, bo są trudne do lutowania, podpinać łatwiej się za wtyczką, oczywiście trzeba się upewnić, że we wtyczce nie ma śniedzi, czy wody...
Drugi Pin tj. D11 podpinamy pod masę ogniwa, lub też schemat pokazuje pod pin nr. 1 czujnika położenia przepustnicy... Kabel ten jest koloru zielono czarnego, za wtyczką sondy, lub na wyjściu czujnika położenia przepustnicy...
Schemat od P2T może się różnić od innych, natomiast, jeśli kolory się zgodzą, a piny są pełne, to na pewno to co pisze wyżej będzie działało...
Dodatkowo przed zabawą, warto dokładnie dowiedzieć się które piny odpowiadają za grzałkę sondy, a które za ogniwo sondy... bo myląc masy może błysnąć, a sterownik czy inne czujniki mogą odejść w niezbyt...
Z tego co pamiętam to kable dwa czarne to grzałka sondy, zielony to masa ogniwa, a biały to impuls... ale to dokładnie trzeba sprawdzić...
Poza tym, kolory po wyjściu z sondy i przy sterowniku są takie same, więc to pomoże odnaleźć...
karolzales
26-02-14, 20:52
jakie masz obd , ecu.,
kolory wtyczki do sondy możne mieć takie same ale inne piny np biały wychodzi z ecu z a 12 i z c 1 biał i gdzie idzie ?
"lepiej nie odskurowywać, ani nie przecinać, bo są trudne do lutowania, podpinać łatwiej się za wtyczką, oczywiście trzeba się upewnić, że we wtyczce nie ma śniedzi, czy wody..."
i w tedy masz 3 przewodów i zwarcie, dobra rada
i w tedy masz 3 przewodów i zwarcie, dobra rada
Po pierwsze to się naucz myśleć logiczne, jak nie rozumiesz tego co napisane wyżej, to zapytaj, a nie pisz bzdur... poza tym kabli można dawać do woli nawet 100 jak masz tyle, i żadnego zwarcia nie będzie... trzeba tylko pomyśleć...
karolzales
26-02-14, 22:34
to myśl myśl połącz piny sondy i dodaj jeszcze kilka
"lepiej nie odskurowywać, ani nie przecinać, bo są trudne do lutowania, podpinać łatwiej się za wtyczką, oczywiście trzeba się upewnić, że we wtyczce nie ma śniedzi, czy wody..."
i w tedy masz 3 przewodów i zwarcie, dobra rada
no i co w tym jest złego, tak mam podłączony właśnie STAG i jakoś zwarcia nie ma, bo wszystko polutowane i zaizolowane... Nie wiem czego się czepiasz?
od sondy był pin D7 i D11, od kompa poprowadziłem kable przez szybę, przeciąłem "stare" kable przed kostką i podłączyłem "nowe", wskazania na stagu był identyczne jak wcześniej...
w manualu znalazłem jakieś pomoce co do sondy: http://media.honda.co.uk/car/owner/media/manuals/Civic5D/pdf/62st325.pdf strona 89-94 :)
W takiej sytuacji masz do wymiany sondę...
Jeszcze dla pewności sprawdź, co pokazuje stag na całkiem odpiętej sondzie od sterownika benzyny... Jeśli dalej pokazuje bzdury... to do wymiany masz sondę...
No i stało się, wymieniona sonda :D :D i wszystko śmiga, żadnego check engine'a. Z dobrą sondą jest zupełnie inna praca silnika, równiusieńka. :)
Jeszcze nie podłączałem STAG'a do sondy bo muszę sprawdzić ten kabel czy przypadkiem gdzieś nie ma przebicia, żeby sonda nie poszła w diabły :D
Dzięki ma1ster za pomoc w diagnostyce.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.